Recenze: Upon a Fable – vyprávěj mi pohádku

Upon a Fable - balení

Pohádkový svět je zase jednou v koncích. Všichni žili spokojeně a šťastně, když vtom se země propadla. Nezůstalo ani stopy po staveních, zdech či stromech, které v tom místě rostly. Jenže takové království nemůže žít bez půdy, a tak se všichni lidé obrátili k Pohádkovníkům. Magickým bytostem, které si obvykle nic nedělají z lidských neštěstí, jenže tentokrát se to týkalo i jejich světa. Připravili s lidmi plán, ve kterém znovu vybudují celý svět.

Asi ještě nevíte, že i vy jste jedním takovým Pohádkovníkem. A pokud náhodou opravdu nejste (zjistíte to snadno: správný Pohádkovník má tři jména) tak to tolik nevadí. Desková hra Upon a Fable vám pomůže, abyste se jedním z nich stali. Vyšla na podzim roku 2013 v produkci kanadské firmy Dyskami a celou ji vytvořil Mark MacKinnon, zatímco o ilustrace se postarala Ruth Sanderson. Pomohli jim ale především podpůrci na serveru Kickstarter.

Hru najdete ve větší nazelenalé krabici, která hrdě nese čarovným písmem natištěné své jméno. A uvnitř jí vládne několik větších desek, které ale nejsou rozkládací. Místo toho představují stránky knihy, kterou jako Pohádkovník budete využívat k rekonstrukci království. Jedna deska tvoří levou a druhá pravou stranu otevřené knihy. Mají šest nebo devět obdélníkových políček (podle verze hry), a to jak pro karty vyprávění, tak pro znázornění akcí.

Upon a Fable - připravená hra

Dalších šest stejně velkých desek je určeno pro jednotlivé protivníky. Ti mají na desce říší nejen prostor pro postavení šesti království, ale také pozice pro ukládání všech pěti zázraků, které zde slouží jako zdroj síly. Jsou to láska, magie, čest, hrady a následovníci. Ty jsou ve hře představované 150 žetony, které vycvakáte z archů společně s žetony Pohádkovníků (šest pro každého hráče), patnácti násobiteli a pěticí žetonů magického spánku.

Z komponent pak zbývá zmínit už pouze 110 karet, bodovací blok a tužku. Většina z dostupného balíčku jsou karty osudu, obsahující jednotlivé říše ve třech velikostech spolu s kartami spánku (23) a navěky (27). Navíc jsou zde ještě karty příběhu, požehnání, prokletí a šestice přehledových karet pro jednotlivé účastníky královské rekonstrukce.

V této sekci recenze je také důležité zmínit, že ke hře si můžete dokoupit speciální rozšíření, které nahrazuje většinu z 200 žetonů jejich dřevěným zpracováním. Magii tak budou představovat hvězdičky, čest štíty a lásku srdíčka. Právě toto rozšíření jsme ke hře dostali, takže na fotografiích hra vypadá jinak, než když si ji koupíte pouze v základním balení.

Upon a Fable - rozehraná hra

Na začátku partie si každý z protivníků vezme jednu desku říší, nápovědní kartu a dvojici žetonů magie. Samozřejmě nesmí v jeho držení chybět také žetony představující jednotlivé Pohádkovníky, které povede do partie. Jednu z těchto postav musí hráč vyslat na začátek do svojí domovské říše, která je na desce vytištěná. K tomu dostane také čtyři karty osudu.

Všechny zbývající žetony zázraků položíte stranou do místa, které se nazývá země. Odsud budete veškerou svoji magii čerpat. Střed stolu pak obsadíte dvojicí desek – první z nich je deska příběhu s devíti políčky, které ihned zaplníte zamíchanými kartami příběhu. Navíc na šest spodních políček umístíte vždy jedno ze zamíchaných prokletí a požehnání. Vedle první desky pak už jen položíte akční pravou stranu knihy podle počtu hráčů a zábava může začít.

Celá partie se skládá z devíti kol, které odpovídají rozloženým kartám na desce příběhu. Na začátku každého z těchto kol hráči odhalí následující událost. Ta slouží jako další pozice k využívání pro hráče v průběhu partie. Poté společnými silami hráči omladí zázraky a přidají do nabídky na desku příběhu nové žetony k těm stávajícím. Vždy přibude přesně tolik žetonů, kolik je natištěných na herním plánu.

Upon a Fable - rozehraná hra

Každý z hráčů pak dostane nové tři karty osudu, z nichž jednu si ponechá a zbývající dvě pošle sousedním hráčům po levé a pravé ruce. Jakmile všichni jsou spokojení s výběrem a dostali rovným dílem tři karty (jednu svou plus dvě od sousedů), pokračuje kolo tím nejdůležitějším – průzkumem příběhů.

K tomu mohou hráči použít pouze ty Pohádkovníky, kteří žijí v jejich říších na herním plánu. Na začátku tak mají k dispozici pouze jednoho. Vyslat jej můžete do libovolného příběhu na obou deskách. Tak můžete získat nejen zázraky ležící na desce (a okamžitě si je všechny vzít), ale také získat možnost dobrat či zahrát kartu nebo se stát začínajícím hráčem. V nabídce jsou ale také karty příběhů, které jsou postupně odhalované na levé straně knihy. Budete tak moci hrát nejen malé, ale také velké a epické říše.

Jakmile přidáte do svého království novou říši, položíte na ni novou postavičku a můžete ji ještě v tomto kole použít k prozkoumávání. Nebo lze ponechat ve své říši, za což vám přinese snadný zisk jednoho zázraku magie.

Upon a Fable - rozehraná hra

Všechny akce se vyhodnocují okamžitě po vyslání Pohádkovníka, takže fáze končí už ve chvíli, kdy nikdo nemá nebo nechce vysílat další figurky na průzkum. Poté mohou hráči zahrát dvě karty a využít jejich efekt, ale nejedná se o povinnost. Pokud se k této činnosti rozhodne, jedna karty musí být Snová a druhá Navěky. Některé mají v levém dolním rohu natištěnou cenu za zahrání. Zatímco Snové karty mají okamžitý efekt, Navěky vám vydrží až do konce partie.

Na konci každého ze tří řádků příběhů na levé straně knihy (tedy každou třetí kartu) mají hráči možnost posílit svoje říše. Oproti tomu jak to zní, to ale znamená, že budou hráči vydávat žetony magie proto, aby jejich obyvatele nepostihly síly útočící zvenčí. Říše, za kterou nedokážete zaplatit, upadá do spánku a v příštím kole nebudete moc její postavičku používat k akcím.

Na konci kola přidají hráči společně nové žetony zázraků na desku příběhu podle natištěných hodnot a stáhnou zpět svoje průzkumníky z jejich cest domů. Partie končí ve chvíli, kdy odehrajete devátý příběh. Teprve poté je čas udělit vítězné body, s čímž vám pomůže kartička Scoring Summary. Odměnu dostanete za zbylé žetony zázraků, za karty Navěky, ale především za říše a to podle jejich velikosti.

Upon a Fable - karty

Upon a Fable je deskovou hrou, ve které budujete svoje království z říší. K tomu potřebujete slavné Pohádkovníky, jejichž síla slova umí zakládat a rozvíjet království. Potřebují k tomu ale zdroje zázraků, které se v nehmotné podobě nachází všude v přírodě. Když jim je budete schopní dodat, můžete se těšit na krásné a bohaté království.

Některé říše umožňují hráčům na začátku každého kola získávat nějaké výhody oproti ostatním. To znamená, že při jejich hraní a vykládání musíte plánovat i dopředu. Jinak je ale všechno o vaší schopnosti hospodařit s omezenými prostředky, ať už to jsou zdroje potřebné k mnoha věcem, nebo Pohádkovníci, kterých máte málo na všechno, co byste chtěli provést.

Ačkoliv má hra pohádkový námět, nemůžeme se ubránit dojmu, že tak trochu svými mechanismy i vyhodnocením připomíná slavnou Agricolu (recenze). Obzvlášť, když se podíváte na kartičku nápovědy, hned vám zabzučí spínač podobnosti. Jenže tady to nekončí, protože v průběhu příběhu odkrýváte karty, které vám zpřístupňují nové možnosti. No a na konci každého kola musíte s pomocí magie odvrátit síly zvenčí, které útočí na říše (= nakrmení rodiny).

Upon a Fable - žetony

Snad největším plusem této hry je její jednoduchost. Když ji postavíme vedle již zmiňované Agricoly, tak je rozhodně výrazně snadnější na naučení. Možná za to může samotné téma hry, ale spíš absence některých složitějších prvků a propojení, které se ve farmářské hře nachází. Hra tak může potěšit ty, kteří by si rádi Agricolu zahráli, ale je na ně příliš těžká.

K vítězství vede hned několik cest, které můžete následovat. Díky tomu vás nakonec hra přesvědčí o svých kvalitách. Ačkoliv na pohádkovou hru, která se dobře hodí i pro hraní s menšími (po naučení středně náročných pravidel), se zde nachází hodně konfliktních prvků.

Partie pak (pokud vás nezdržuje pomalejší hráč) trvá kolem jedné hodiny, což je rozumný herní čas. S méně zkušenými soupeři nebo více účastníky souboje o království se čas může přece jen natáhnout až na devadesát minut.

Upon a Fable - karty

Bohužel hra ale není tak výpravná. Tedy alespoň v základní verzi. Jakmile přidáte do partie dřevěné náhražky žetonů, vypadá hra již o řád lépe. Bohužel to neznamená, že by nějak extrémně vynikala v designu desek nebo karet. Nic z toho není dechberoucí, což je dané především tématem hry.

Upon a Fable je klasická hra o vysílání dělníků (worker placement) a využívání surovin, která se nedostatky v atmosféře snaží dohnat bonusovými dřevěnými žetony. Nejedná se o nijak výjimečnou hru, který používá mechanismy už viděné. Hra je sice zábavná, ale něco jí chybí. Pohádkové téma je dobrý nápad, ale není dotažený do fáze, kdy by si vás hra svojí atmosférou získala. A to je přecejen trochu škoda..

AutorMark C. MacKinnon
IlustraceRuth Sanderson
VydavatelDyskami Publishing Company
Počet hráčů1 - 6
KategorieAbstract Strategy, Territory Building
MechanismyModular Board, Open Drafting, Set Collection, Worker Placement
RozšířeníUpon a Fable: 6-Card Promo Pack, Upon a Fable: New Kingdoms
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Upon a Fable

Byla nebyla hra Upon a Fable, která chtěla hráče potěšit pohádkovým námětem. Vybrala si ale špatnou cestu, na které se ztratila. Od té doby marně svoje pohádkové kouzlo hledá. Ani my jsme ho nenašli. Ačkoliv je jinak hra jednoduchým worker placementem, ani pěkné přídavné žetony zázraků ji nedokážou vytáhnout z oceánu chybějící atmosféry. Přitom hra ve své podstatě je zábavná a nápady, které ji obklopují, nejsou špatné. Díky nim zažijete třeba i spící království. Právě proto ji nakonec můžeme doporučit jako variantu pro ty, kteří by chtěli jednodušší Agricolu. Herní doba je kratší a pravidla méně náročná. Ovšem jen v případě, že už doma farmářskou hru nemáte. Teprve pak nezní výprava do pohádkové říše jako špatný nápad.

+ pěkný nápad a téma
+ karty požehnání a prokletí
+ jednoduchá pravidla