Recenze: Útěk z vězení – mříže nejsou překážka!

Když jsem přišel do věznice, atmosféra byla ustrašená. Dozorci pouštěli na všechny hrůzu a nebyl nikdo, kdo by se jim postavil. Jenže to se mělo změnit. Už dopředu bylo domluveno, že se ke mně během několika dnů připojí moji kumpáni. Za drobné potyčky na fotbalovém stadionu dostali trest v té stejné věznici. To jsme si zařídili u známého soudce. A ve třech už jde vytvořit elegantní plán, vykopat pořádný tunel a zmizet.

Útěk z vězení začnou hráči plánovat také ve stejnojmenné hře, kterou si připravily společnosti Bannan Games a Borderline Editions. Hru vytvořil designér David Simide a o ilustrace s převládající oranžovou vězeňských úborů se postaral The Mico. Hru si pro lokalizaci do češtiny vyhlédli ve firmě ADC Blackfire a svoje snažení dotáhli do konce, takže nyní můžeme i my použít krumpáče a další nástroje.

Na víku vidíme děsivého vězně, kterému by se asi všichni klidili z cesty. Samotná krabice sice není moc velká, ale je docela těžká, a hlavně po okraj naplněná obsahem. Základ tvoří herní deska s mapou vězení a pozicemi pro karty. Ty hráči obsadí čtveřicí útěkových nástrojů (lžíce, čepel, lopata a krumpáč). Za mřížemi je celkem šest gangů, každý má svoji hromádku karet a pro ně vyhrazené místo na plánu. Vedle plánu vyrobí zásobu žetonů cigaret a nakládačky, ale také balíček hledání.

Hráči si každý vyberou svoji postavu, dostanou její figurku a kartičku vězně, kterou ihned umístí do odpovídající cely. K tomu účastníci získají náhodné tři karty hledání do ruky a k tomu jednu tajnou kartu minulosti, kterou nikomu neukazují.

Na tahu se pak všichni účastníci střídají a jejich akce se liší podle toho, kde se jejich postava zrovna v rámci věznice nachází a co hráč drží v ruce za vybavení. Akce mohou provést pokaždé dvě. Základem dostupným vždy a všude je pohyb, pro který si hodí kostkou a výsledná číslice jim umožní navštívit jednu ze dvou místností na plánu. Stejně tak může hráč využít některou ze svých žlutých karet, pokud ji má dostupnou v ruce. Ihned tak může vyhodnotit efekty.

Pokud má v držení některý z doplňků (může se jednat například o šperky nebo módní prvky), může se přidat k některému gangu. Karty odevzdají jako vstupní poplatek a mohou si za odměnu vzít horní kartu z hromádky odpovídajícího gangu. Položí ji před sebe a mohou je od té doby používat dle svých přání.

Jakmile se hráč dostane k nějaké zbrani, může využívat akci vydírání. Pokud se tedy přimotají k postavě soupeře ve stejné lokaci na mapě, mohou před něj tuto kartu položit a vyžádat si od něj některý ze tří dostupných nástrojů. Jestliže jej má, může se rozhodnout spolupracovat a kartu protivníkovi vydat po dobrém. V opačném případě, ať už nemá nebo nechce dát, je čas na boj. Ten se hraje na postupné vykládání karet zbraní a ten, komu jako prvnímu dojdou (nebo nechce další přiznat a vyložit), dostane žeton nakládačky a musí odevzdat vítězi požadovaný nástroj nebo kartu. Všechny použité karty jsou ale odhozeny a zabaveny.

S pomocí nalezených předmětů mohou vězni vyrábět sami nástroje, vždy s pomocí provazu a něčeho dalšího. U této akce už platí omezení, že se nelze tvorbě zbraní věnovat všude. Pak už lze v konkrétních místnostech najít jejich specifickou akci, tedy krádež lžíce, léčbu žetonů nakládaček, zisk cigaret a jejich směnu za jiné vybavení. S některými nástroji se ve své vlastní cele mohou věnovat kopání.

Hráči tak na vlastní kůži pocítí život ve věznici. Pohybují svými hrdiny sem a tam a snaží se všemi těmi směnami a podloudnými činnostmi propracovat k šanci vykopat co nejhlubší únikový tunel. Ten, kdo jako první dosáhne cílového bodu tunelů, se stává vítězem partie.

Útěk z vězení je hrou, kterou byste neměli brát vážně, ale místo toho si ji pořádně zkusit užít v její útočné podobě. Nějaký ten seriál o věznici nebo útěku jsme už asi viděli všichni, takže ať už budete chtít být další Piper Chapman nebo Michaelem Scofieldem, dokážete se do života za mřížemi skvěle vžít.

V rámci takových těch obyčejných procházek mezi lokacemi hráči získávají směnou, vhodným časováním a prozkoumáváním místností, řadu potřebných předmětů. Postupně tak získají přízeň některých gangů, bez kterých se dá těžko za mřížemi obejít. Jsou důležité především proto, že jejich schopnosti nevyžadují akci, takže jsou takovým opakovaným bonusem. Sem tedy často směřují první kroky hráčů k posílení sil.

Teprve s touto podporou v zádech se vyplatí zkusit začít kopat tunel. Každý nástroj svému majiteli za použití v cele přinese nějakou tu odměnu v podobě bodů kopání. Sice se nedozvíme, kam vězni ukrývají hlínu, ale i tak budete mít pocit, že vás každou chvíli může přistihnout nějaký dozorce. A to přesto, že žádný takový herní prvek tu není.

Je jasné, že zmiňované prohledávání, stejně jako získané karty gangů, jsou závislé zcela na náhodě a tom, co si zrovna doberete z balíčku. To opět souvisí s již zmiňovanou cílovou skupinou. Nejsou to rozhodně pokročilí, na které bude v krabici málo plánování a přesahů. Právě proto také hrozí, že po více než pěti partiích, které máme za sebou my, se hra může stát se stejnými účastníky trochu repetitivně.

Hra se díky dobrému výběru akcí dokáže vejít s časem do pětačtyřiceti minut. Ačkoliv byste z hráčského hlediska měli pocit, že hrajete tak trochu party hru, ve skutečnosti vám v tom pravidla, a tedy počet dovolených účastníků, zabrání. Ale ono to zase tak nevadí, protože i ve dvou je celé zábavné, ačkoliv s vyšším množstvím je vše znatelně lepší. Ideálně tak doporučujeme hrát alespoň ve třech, přičemž čtyři je maximum. Ale nemusíte mít obavu z dlouhých tahů.

Hra vyčnívá z nenápadné řady, do které by ji zařadily mechanismy, především podařená grafika. Uvidíte ji nejen na herním plánu, ale budete se na ně koukat i při hraní, protože tam je obsah stěžejní pro budování atmosféry. V partii má také každá postava svoje tajemství, které lze v partii odhalit, využít efekt a překvapit soupeře.

Útěk z vězení je hra o cestě od chvíle, kdy se hráčův hrdina dostane do vězení v rámci svého prvního dne. Ale končí v momentu, kdy má kontakty, nebojí se jít do konfliktu, a má vykopaný tunel, který znamená svobodu. Atmosféra je stěžejním kamenem a spolupracuje parádně s grafikou. Útěk z vězení ale není obtížnou hrou, postavy chodí do místností, sbírají potřebné předměty a kopou tunely jejich používáním. Žádnou opravdovou akci nečekejte.

Útěk z vězení je zábavná hra, ve které se hráči na malém prostoru musí potkávat, a tak si chtě nechtě házet klacky pod nohy. Průběh ale nabízí dokonce i přímé útočení, bez kterého se ale dá obejít. Co je místo toho nezbytně nutné, je štěstí. Náročnější hráči tady prostě nenajdou svůj nový hit. Partie je zábavná, ale její průběh nedokáže zaručit, že vám začne připadat dřív nebo později průběh stále stejný. Útěk z vězení je fajn hra, protože její téma je originální a zpracování je funkční a umí vás pobavit.
+ grafika
+ atmosféra
+ konfliktnost