Recenze: V kostce Zvířecí rodiny nemají rádi Dopravu

v-kostce-doprava-rodiny-01

V noře za lesem bydlí mývalí rodinka. Vypadá šťastně, jenže každých pět minut se vyděšeně přikrčí a čekají. Obrovské dunění se ozývá za jejich zády, snad jen o kousek dál a zdá se, jako by se jim měl domeček zřítit na hlavu. Jenže přestěhovat se s mláďaty je příliš riskantní. A tak zůstávají dál na svém místě. Zvířátka to sice netuší, ale kousek od nich jezdí metro. Lidský výtvor, který měl rušit jen krtky a myši, ale v symbióze s přírodou určitě není.

A my se zásluhou krabiček V kostce podíváme do obou světů. To proto, že společnost Albi si připravila pro všechny hravé rodiny nové dvě kostky – jednu pojmenovanou Zvířecí rodinky a tu druhou ještě jednodušeji Doprava. Za vznikem dvou nových BrainBoxů, jak se jmenují v anglickém originále, stojí firma Green Board Game Co.

Obě nové krabičky si jsou podobné nejen vzhledem, ale také věkovým zaměřením. Obsah je jednodušší a má za cíl naučit předškolní děti všem důležitým informacím o přepravě a také o zvířátkách. A ačkoliv by druhé téma vypadalo o dost zajímavěji a roztomileji, řada prcků sáhne raději po dopravě. Ony takové vláčky, lodě a letadla jsou prostě romantické pro snílkovské dětské duše.

v-kostce-doprava-rodiny-14

V každém z boxů s rozumbradou se žárovkou na hlavě je ukryto pětapadesát čtvercových destiček. A žádná z nich neobsahuje nějaké přehnané množství informací nebo textů. Místo toho jde hlavně o obrázky. To je nejmarkantnější u krabice se zvířecími rodinami, kde vlastně je vždy pouze nějaká jedna zajímavá informace ve spodní části kartičky. Jinak si šestka (oproti osmi v dospělejších verzích) otázek na zadní straně vystačí s obrázky. Hráči tak budou muset počítat stromy, pamatovat si barvu housenek nebo porovnávat, kde co je nebo není.

To destičky s dopravou nabízí alespoň nějaké texty i vepředu. Díky tomu jsou trochu náročnější, protože děti musí pro hraní umět číst. U Zvířecích rodin stačí jeden dospělý, který bude číst otázky a kontrolovat. Tady si však děti musí být samy schopné přelouskat informace. A protože jde o rychlost, asi není záhodno, aby při čtení hláskovaly třeba „poštovní doručovatel“ a ztratily tím klidně polovinu vymezeného času. Pravidla samozřejmě nabízí protáhnout šance o jedno další otočení přesýpacích hodin.

v-kostce-doprava-rodiny-11

Hráči si v rámci partie prostě náhodně vezmou jednu destičku a mají deset vteřin (odměřovaných přiloženými přesýpacími hodinami) na to, aby si zapamatovali co nejvíce informací na obrázku. Jakmile se písek přesype, musí destičku otočit a odevzdat jednomu z protivníků. Aktivní hráč pak hodí kostkou a určí otázku, na kterou musí odpovědět. Jestliže je řešení správné, může si hráč destičku ponechat. A kdo jich nasbírá jako první cílový počet, ten se stává vítězem.

Věkové doporučení tedy odpovídá a sedí pouze u té krabice se zvířátky. Pokud se budou děti chtít dozvědět něco o dopravě, ať už o letadle, skateboardu, karavanu nebo koloběžce, musí nejdřív umět trochu číst. Proto je asi správnější věkové doporučení kolem šesti let a ne deklarovaných čtyř. Výčet prostředků je opravdu vyčerpávající. Navíc právě ty slova mají velký význam pro rozšiřování slovní zásoby, které je pro děti v tomto věku velmi důležité.

v-kostce-doprava-rodiny-17

Zvířátka ale obsahem nezaostávají. Děti tu potkají losi (spíš losice), gazely, křečky, orangutany nebo lemury. Volba zvířat je zajímavá. Jsou zde zastoupeny legrační rasy, jako třeba vydry nebo housenky. Ale tady vládnou především ilustrace, protože malá mláďata jsou vždy o pořádný kus roztomilejší. Ať už jde o malého hrošíka nebo o hrající si koťátka, u dětí budou mít ilustrace rozhodně úspěch.

Doprava má zajímavé informace, jejichž hlavním účelem je popsat některé části prostředků nebo obrázku. Jsou to slova, se kterými se děti do té doby nemusely setkat, jako třeba pádla, stožár, taxikář nebo ohlávka. Pobaví pak velbloud, slon nebo psí spřežení, všichni (zaslouženě) jako jedny z dopravních prostředků.

v-kostce-doprava-rodiny-10

Průběh hry je stále stejný a tedy poměrně těžký. Děti mají talent si dobře zapamatovat obrázek, ale ani tak nemohou vždy přesně odpovědět na všechny záludné dotazy. Díky tomu jsou na častém programu i chyby a vítězství není nikdy jisté. Na druhou stranu samotná partie je opravdu rychlá, což při desetiminutové době je ideální pro tyto menší hráče.

Nové dvě kostky – Doprava a Zvířecí rodiny – rozšiřují tolik žádanou oblast dětských kostek. Ty není tak jednoduché připravit, protože jde mnohem víc o grafiku a pamatování než o znalosti a objevování. Nestačí prostě kartičku zaplnit textem, ale spíš jsou potřeba chytré otázky na barvy nebo počty. Přesně tak budou kostky prospěšné malým dětem nejvíc. A ačkoliv Doprava není pro ty úplně nejmenší (pozor tedy na její doporučení), obě kostky jsou skvělé pro děti.

V kostce Zvířecí rodiny a Doprava dávají malým hráčům opět jen deset vteřin. Na samotných destičkách ale není tolik informací, jako jsme zvyklí u verzí kostky pro starší. I mezi těmito dvěma boxy jsou ale znatelné rozdíly, které pak u Dopravy znamenají, že její doporučení není přesné. Obsah karet je ale výborně zvolený, otázky jsou záludné a pokaždé na něco jiného. Děti se zde nenásilným způsobem naučí počítat i pojmenovávat některé nové předměty. V kostce Zvířecí rodiny a Doprava jsou vynikající zábavou pro malé děti rozdílných věkových kategorií.

+ učí děti novým slovům
+ trénují postřeh a paměť
+ rychlá partie dělá hru skvělou pro děti