Recenze: Vasco da Gama – do Indie na stole

Vasco da Gama - balení

Dostal jsem úkol, ve kterém všichni přede mnou neuspěli. Není to jednoduché. Na ramenou nesu velkou tíhu a divím se, že naši loď nepotopí. Loď naviguji osobně, abych měl jistotu, že udržíme kurz. Nespím a každý den pečlivě pozoruji obzor po jakémkoliv náznaku. Všechny pevniny byly ale zatím pouze nezajímavé ostrovy obydlené barbary. Tam, kde neuspěl Bartolomeu Dias, nemohu zklamat a nemohu se nechat porazit zpropadeným Kryštofem Kolumbem.

I my se na chvíli staneme objeviteli v deskové hře Vasco Da Gama. Jejím autorem je Paolo Mori, zatímco ilustrace zpracoval Mariano Iannelli. Ten je podepsán i pod dalšími hrami vydavatelství What´s Your Game? jako je Asgard (recenze) a Madeira (recenze). Hra sice v Itálii vyšla poprvé už v roce 2009, ale k nám se dostává až teď. Přesto jsme ji rádi vyzkoušeli a teď vám přinášíme dojmy.

Uvnitř krabice s portrétem pana objevitele najdeme v samozřejmě v první vlně nejen příručku pravidel o dvanácti stranách, ale také rozkládací herní plán. Ten na svojí hlavní části znázorňuje cestu kolem Afriky do Indie, ale je na něm také řada pozic pro žetony. Ty jsou koncipované vždy jako nějaká místnost s postavou a představují nábor, postavy a projekty.

Vasco da Gama - připravená hra

Těmito velkými komponenty jsou přikryté žetony. T y představují nejen čtyři důležité postavy (například již zmiňovaný Bartolomeu Dias nebo Francisco Alvares), ale také řada malých žetonů lodí (a jejich projektů nutných k výrobě) a nějaké ty finance v podobě mincí (realů). Nechybí ani záplava dřevěných figurek, většina pro jednotlivé hráče – bodovací žetony, akční disky a figurky kapitánů. Neutrální barvy pak nesou figurky námořníků nebo misionářů.

Na začátku partie hráči položí žeton označující úvodní kolo na rozložený herní plán. Už teď je čas, aby si hráči vybrali barvu a dostali od ní nejen bodovací žeton položený ihned na nulu na bodovací trati obíhající plán, ale také akční disky, figurky kapitánů a deset realů. Všichni námořníci se utopí v plátěném pytlíku, který je součástí balení. Z něj vytáhnou hráči při přípravě po pěti náhodných námořnících pro každou sekci (počet se liší podle množství soupeřů). Většina kapitánů hráčů (s výjimkou jednoho) začíná partii právě zde, na verbovací pozici.

Poté si hráči rozdělí vliv všech osobností ve hře. Největší cestovatel dostane kartičku Bartolomeu Diase a s tím i privilegium rozdělit zbytek postav podle svého uvážení. S každou postavou se pojí také nějaký bonus – například obchodní loď. Zbytek dílků vázaných na postavy se rozloží na místa na herním plánu, stejně jako případné zbývající destičky postav (když hraje méně hráčů). Stejně tak mají svoje pozice i žetony sekvence a dílky Vasco da Gamy. Zbývá už jen rozdělit projekty podle římských číslic na tři hromádky a z jedničky odhalit sedm prvních na herní plán. Bank z peněz je vytvořen vedle plánu.

Vasco da Gama - rozehraná hra

Celá partie se dělí na pět kol. Na začátku každého z nich hráči budou nejdříve využívat svoje akční disky k volbě různých akcí na plánu. Předtím je ale třeba odhalit pro každé kolo jeden žeton Vasca da Gamy. Ten určí, kolik financí budou mít hráči v nabídce a také pořadí akce zdarma.

Hráči se střídají v pokládání svých akčních disků. Než jej ale opravdu umístí na požadované políčko, musí si ještě z nabídky pořadových čísel (od jedné do dvaceti) vybrat jednu hodnotu. Takový žeton umístí na svůj akční disk a teprve tak je společně použije k aktivování akce. Protože jsou na plánu čtyři oblasti, jsou zde také čtyři stupnice, na které mohou hráči svoje disky pokládat. Některá místa mohou být zamčena pro nižší počty účastníků.

Jakmile každý ze soupeřů vyslal všechny čtyři žetony, je čas pro jejich vyhodnocení. Tady určují pořadí právě čísla, která si hráči vybírali a postupně se berou od nejnižšího. Za aktivaci těch nižších se často platí nějaký poplatek. Přesto se hráč může rozhodnout, jestli chce zvolenou činnost provést nebo ne. Jako kompenzaci za její neprovedení získá několik realů. Aktivovaný žeton dostane hráč zpět.

Vasco da Gama - rozehraná hra

Hráči tak mohou za akci dostat příležitost nakoupit některý z projektů. Z nabídky si za poplatek mohou vybrat jeden až dva dílky a položit si je před sebe. Takový papírový projekt je zatím pouze představa, která musí nabrat tvar. K tomu je třeba posádka. Teprve, když má hráč dostatečné množství námořníků, může (v libovolnou dobu) dílek otočit stranou s lodí nahoru.

Na to, aby tyto zkušené mořeplavce sehnal, slouží druhá akce v pořadí. Hráč tak může nakupovat námořníky různých barev, ale také svoje vlastní kapitány. Platí se opět mincemi. Teprve s posádkou a kapitánem se může loď vydat na jednu z dostupných expedic, které jsou natištěné v řádcích kolem pobřeží Afriky. Za akci lze položit dílek s lodí na políčko se stejnou nebo nižší hodnotou, jako má loď svůj navigační limit (číslo v levém horním rohu). Čím blíž k přístavu, tím lepší loď je třeba. Za to na hráče čeká okamžitá odměna v podobě vítězných bodů a také jedna bonusová akce v závislosti na zvoleném řádku.

Poslední možností je využití některé ze slavných postav nebo si místo toho vzít dvě mince. Pokud ale hráč pohostí některého vznešeného muže, vezme si jeho dílek (i od jiného soupeře) a okamžitě si může užívat jeho výhod. Ty přináší jeden akční disk navíc, figurky misionářů (které lze použít jako posádku lodi), vítězné body na konci každého kola nebo možnost vyslat obchodní loď.

Vasco da Gama - rozehraná hra

Tím ale kolo ještě nekončí, protože na hráče čeká fáze navigace. V tu chvíli lodě přináší svým majitelům vítězné body. Poté se lodě z kompletně zaplněných přístavů posouvají směrem nahoru podél pobřeží Afriky k nejbližšímu dalšímu přístavu. Tam zaplní místo nejvíce vpravo a mohou hráčům přinést další odměny v příštích kolech.

Na konci kola se vymění projekty, doplní se nabídka námořníků a partie pokračuje dalšími koly. Souboj o cestu do Indie končí pátým kolem, na jehož konci hráči dostanou po jednom vítězném bodu za každé tři realy v jejich vlastnictví a tři další body za každou loď s kapitánem. Nejlepším mořeplavcem se stává hráč, který získal nejvíce vítězných bodů.

Vasco da Gama se řadí mezi pokročilejší deskové hry, které kladou na hráče poměrně velké nároky v plánování a taktice. Při tom ale vše funguje elegantně a s trochou pomoci se hru mohou naučit a hrát i méně zkušení hráči. Její akce totiž dávají smysl. Všechny volby nechává čistě na hráčích a umožňuje jim nejen dlouhodobé plánování, ale také možnost riskovat.

Vasco da Gama - destičky postav

V základu se jedná o klasický worker-placement, který jsme tu už měli mnohokrát. Jenže kromě samotného vysílání figurek na různá místa tu je ještě jeden prvek, který hru odlišuje. Každá akce má svoje vlastní pořadí, které si hráči vybírají z čísel. Tím určují vyhodnocení. O dřívější čísla je samozřejmě větší zájem, ale je tu ještě jedna věc. Každé kolo se náhodně určí předěl, do něhož se za akce platí. Teprve pozdější čísla jsou pak zdarma. To je opravdu unikátní a zajímavá změna pro plánování. Když si k tomu přičtete fakt, že peněz je ve hře opravdu málo, je jasné, že tohle nebude jednoduché rozhodování.

Její pozice je známá na začátku tahu, ale může se posunout i poté, co hráči naplánují své akce! A to může dramaticky ovlivnit cenu jednotlivých akcí (částka je určena rovnicí hranice mínus pořadí akce). Všichni tak musí velmi dobře zvážit, jak rozdělí své akce, aby měli na jejich zaplacení. Zařazení mechanismu riskování do jinak čistě taktické hry je unikátní a přispívá k zajímavé atmosféře. To ale také vede k tomu, že hráči nepřemýšlí nad svými tahy přehnaně dlouho a hra má lepší průběh.

Doba partie má nastavené minimum kolem devadesáti minut, spíše počítejte se dvěma hodinami času potřebného k dohrání celých pěti kol. Pro různé počty hráčů je přístupný odlišný počet akcí. Díky tomu hra je vhodná pro dva a stejně tak pro čtyři. Jen pauzy mezi jednotlivými tahy se výrazně protáhnou. Jediným výraznějším nedostatkem (kromě případné doby) tak zůstává podobnost jednotlivých partií, které jsou variovány jen drobnostmi.

Vasco da Gama - dílky

Ostatně celkově je Vasco da Gama plná zajímavých voleb. Akce mají jasně danou posloupnost, která je na první pohled zřejmá. To ale neznamená, že je jednoduché se jí udržet. Rozhodně to je ale pochvala pro autora, který hru vytvořil velmi chytře. Ačkoliv ve výsledku hra obsahuje pouze jednu jasnou cestu k vítězství vedoucí přes navigaci. Všechny ostatní bodové zisky jsou drobečky.

Všechny možnosti nabízené postavami jsou velmi zajímavé a lákavé a je pouze na hráčích, jak si je rozdělí a budou se o ně přetahovat. Jejich dovednosti výrazně obohacují zážitek z partie, protože poskytují určitou výhodu oproti ostatním. Hráči ji musí dobře skloubit se svojí taktikou.

Celkově hra odměňuje dlouhodobé plánování, a ačkoliv se čtyři akce zdají být málo, jsou správně vyvážené a každá má svůj smysl. Všechny elementy hratelnosti jsou chytře pospojovány do jednoho velkého celku, který dává smysl. Samozřejmě v mezích euro hry, kde témata nejsou tím hlavním, kolem čeho se všechno točí.

Vasco da Gama - žetony

Ze zpracování musíme kromě zajímavé grafiky vyzdvihnout především rozvržení herního plánu a samotných pravidel. Ta obsahují všechny potřebné informace a po jejich přečtení budete mít pocit, že celou hru znáte. Dřevěné figurky a žetony pak rozhodně nikoho nezklamou.

Vasco da Gama je jedním z nejlepších herních designů, který jsme měli možnost hrát. Herně sice nemusí klapat úplně pro každého, už proto, že se jedná o worker placement, ale v jiných ohledech je opravdu velmi podařená. Z nějakého důvodu není jednoduché se odhodlat k první partii, ale poté už se povezete na vlně zábavy a budete si užívat všechna rozhodnutí. Vasco da Gama je skvělou strategickou hrou s kapkou riskování a několika drobnými nedostatky.

AutorPaolo Mori
IlustraceMariano Iannelli
VydavatelWhat's Your Game?, 999 Games, hobbity.eu, Hutter Trade GmbH + Co KG, IELLO, Lautapelit.fi, Rio Grande Games
Rok vydání2009
(38 voters)
KategorieNautical, Renaissance
MechanismyPush Your Luck, Tile Placement, Turn Order: Claim Action, Worker Placement
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Country: Portugal, History: Age of Discovery, Theme: Colonial

Vasco da Gama je strategickou hrou, která se opravdu povedla. Poskytuje unikátní způsob volby akcí a to ne proto, že byste posílali figurky na určená místa herního plánu, ale protože určujete sami jejich pořadí vyhodnocení. A to tak, že dřívější akce budou stát peníze. Ale úplně přesnou hodnotu budete znát až po jejich naplánování, takže hráči toužící po vítězství musí umět riskovat. Hra funguje velmi dobře a vše je krásně propletené, ačkoliv ve výsledku se vše točí kolem samotné navigace. Pouze ta přináší velké hromady bodů. Ačkoliv hra trvá poměrně dlouho, vše je plynulé, hráči na nic nečekají a baví se. Škoda jen toho, že jednotlivé partie jsou si příliš podobné. Vasco da Gama ale podle nás přesto patří mezi nejvyšší příčky strategických her, a pokud jste o ní dosud nevěděli, rozhodně si zaslouží vaši pozornost.

+ riskování při určování cen akcí
+ vše dohromady dává smysl
+ podařená pravidla