Recenze: Versailles – stavba století

Versailles - balení

Postavit jeden z největších a nejkrásnějších paláců na světě jsem dostal na starost já a byl jsem u toho, když z malého loveckého zámečku začalo vznikat sídlo monarchie. Mezi lidmi se povídá, že král sám sestoupil ze svého trůnu, aby dohlédnul na položení prvního kamene. Ve skutečnosti dorazila pouze žena Ludvíka XIV, Marie Tereza. Ale já měl možnost se s ním setkat už dříve, při návrhu celého komplexu. A byl to opravdu moudrý a rozvážný muž, který zaručil pro monarchii dlouhé roky jistoty.

Postavte se po bok Krále slunce při stavbě Versailles. Právě tak se jmenuje desková hra, kterou si pro nás připravil Andrei Novac, autor Exodus: Proxima Centauri (recenze), pod hlavičkou svého vydavatelství NSKN Games. Ilustrace má na svědomí Odysseas Stamoglou.

Všichni zájemci o stavbu se pěkně seřadí před čtvercovou krabicí, na které vidíme architekty při práci. Před nimi už se tyčí rozestavěná budova. A my se s chutí ponoříme do nitra a zapojíme se do stavby spolu s nimi. Uvnitř krabice najdeme v první řadě rozkládací herní plán, v jehož středu leží stavební plocha. Po cestičkách se pak hráči mohou dostat do budov v okolí, které jim při stavbě pomohou. Každá má vedle sebe destičku popisující její schopnosti.

Versailles - game is ready

Čtyřicítka čtvercových destiček je přesně to, co budou hráči potřebovat ke stavbě samotného paláce. Představují vnitřní i vnější vybavení. V dokončení jejich díla pomohou hráčům také menší žetony dekorací a desítka žetonů dvojnásobného pohybu. Zbytek komponent je vyroben ze dřeva a zahrnuje jednu figurku krále, ale také 45 figurek dělníků, žetony aktivace, technologie a bodování (vše v barvách hráčů) a devadesát kostiček surovin (zlato, mramor a dřevo).

Na začátku partie hráči mezi sebe položí plán a vyberou si barvu svého cechu. Všechny dřevěné dílky své barvy si vezme, dva dělníky položí na pozici královských laskavostí, odkud se mohou později zapojit do práce. Bodovací žeton, stejně jako žetony technologií, začnou svoji pouť na startovních místech svých stupnic. Poté svoje dělníky rozdělí na budovy podle tabulky.

Na plán je třeba rozložit také počátečních pět dílků paláce na budovu architektů. Dekorace začínají hru vedle plánu, poblíž dílny a figurka krále sestupuje k poddaným po chodníku z levého horního rohu.

Versailles - game in progress

A tím začíná náš souboj, který se bude točit kolem dělníků a jejich posouvání. Mezi jednotlivými budovami jsou cesty a u nich značky, které z nich dělají jednosměrky. Protože figurky se už v rámci přípravy ocitly na herním plánu, hráči si je nebudou brát vůbec zpět, ale místo toho je pouze posouvají po staveništi od jedné lokace do druhé. Vždy ale po směru ručiček. Na výběr pak mají volný posun o jeden krok. Zaplacením jednorázového žetonu lze tuto rychlost na jeden tah zdvojnásobit.

Dané místo hráč označí jedním ze svých barevných žetonů a okamžitě využije jeho schopnosti (v příštím tahu tento žeton zůstává a naznačuje, že nemohou využít danou akci znovu). Mohou tak získávat žetony dekorací, stavební dílky zahrady a paláce a především kostičky surovin potřebných ke stavbě. K tomu často je ale třeba mít v lokaci hned několik figurek (například pro koupení novějšího dílku nebo efektivnější těžbu). Hra ale umožňuje také naverbovat nové dělníky, vylepšit své technologie (lepší zisk surovin) a obnovit své žetony dvojitých pohybů.

Teprve s pořádným nákupem se vyplatí vydat se na staveniště, kde hráč může využít svoje nastřádané dílky, zaplatit jejich stavební cenu a přiložit dílek k těm stávajícím. Okamžitě také jako odměnu získává počet bodů, které jsou uvedeny přímo na dílku.

Versailles - game in progress

Pokaždé, když hráči navštíví královskou lokaci (jednosměrky jej tam zavedou) nebo ji přeskočí, musí popojít s figurkou krále směrem ke staveništi. Jakmile vladař dorazí na kontrolu, partie okamžitě končí (stejně jako když dojdou dílky) a je třeba zjistit nejlepšího stavitele. Jako bonus ke svému stávajícímu zisku dostanou odměnu také za zbývající suroviny i dílky. Žádné penalizace nás nečekají. Hráč s nejvyšším součtem bodů se stává vítězem.

Versailles se při prvním pohledu na plán tváří jako obyčejná hra s vysíláním dělníků na plán, kde pro hráče plní různé činnosti. Jenže figurky na plánu hru už začínají (s výjimkou těch nově naverbovaných) a za celou partii jej neopustí. Autor totiž vymyslel velmi dobrý a elegantní systém, ve kterém se figurky prostě pohybují po plánu a k aktivaci jim stačí navštívit danou lokaci.

A tahle myšlenka dodává hře velmi čerstvý a nový pocit. Hráči se neustále cítí zapojeni a hledají optimální cestičky a kroky pro svoje dělníky. S tím se ale také pojí jeden zásadní fakt – musíte mít rádi plánování a promýšlení dopředu, protože Versailles po vás právě to bude chtít. Je to velmi přemýšlivá hra. Někteří hráči její systém přirovnávají ke klasické africké hře Mancala (recenze) a mají pravdu. Právě zde se asi autor inspiroval.

Versailles - board detail

Při tom si ale zachovává opravdu velmi jednoduchá pravidla. Díky tomu ji naučíte bez problému i úplného začátečníka, který se sice bude ztrácet v možnostech, ale i tak získá nějaké body a bude mít pocit z dobře vykonané práce v podobě postaveného paláce. Bohužel jednotlivé hry jsou si až příliš podobné a nabízí optimální cestu k vítězství, stačí ji jen objevit.

Partie má zpočátku velice dobré tempo, vše rychle roste a hráči se snaží všichni získávat body. Ovšem na klasický worker-placement trvají partie možná o kousek déle. Ke konci tak náboj i tempo klesá. Problémy jsou také ve vyvážení herního zážitku pro různé počty. Jako ideální počet se nám jeví tři hráči, kdy se ještě nezačne projevovat problém nedostatku ornamentů a silných technologií. Ve dvou také nefunguje úplně špatně.

Hráči před sebou staví něco opravdového. Dílky vypadají pohromadě dobře a všechny komponenty mají takovou kvalitu, jakou bychom očekávali. Snad jen pravidla vzbuzují několik drobných otazníků. A některá zase, jako například pohyb krále i při přeskočení daného políčka, je snadné přehlédnout.

Versailles - tiles

Versailles má velmi zajímavý mechanismus, z něhož máte dobrý pocit. Moc bychom ji za to chtěli mít rádi. Jenže využívá téma stavění, které zde už bylo tolikrát a navíc má další drobné nedostatky. Celkově se stále jedná o dobrou hru, která umí pobavit, ale pořád se nemůžeme ubránit dojmu, že mohla být ještě o pořádný kus lepší. Versailles je ale stále dobrou volbou pro přemýšlivé hráče, protože nabízí alespoň trochu jiný pohled na populární herní mechaniku.

AutorAndrei Novac
IlustraceAgnieszka Kopera, Loïc Muzy, Odysseas Stamoglou
VydavatelNSKN Games, Giochix.it, Heidelberger Spieleverlag, Lex Games
(9 voters)
KategorieTerritory Building
MechanismyPoint to Point Movement, Rondel, Tile Placement
RodinaCities: Versailles (France), Country: France

Recenze: Versailles – stavba století
Versailles je hra, která vzbuzuje rozporuplné pocity. Kdesi tam uvnitř dýchá zábavná a zajímavá hra, ale cesta k ní je těžká. Na cestě čeká na hráče spousta překážek, jako je delší herní doba, problémy s různými počty hráčů i příliš podobné partie. Přesto z ní nemáme tak špatný pocit, jak by mohlo z textu recenze vyplývat. Hra umí být zábavná a překvapit, především začátečníky a méně náročné hráče. Téma je sice stále dokola omílané stavění, ale pěkně to vypadá a posun dělníků po plánu je opravdu zajímavý. Versailles se bohužel zasekla někde na cestě k opravdu dobré hře.

+ zajímavý mechanismus rotace dělníků
+ pěkná grafika
+ příjemná hratelnost