Recenze: Vikingové, nebojácní bojovníci v deskové hře

Vikingové byli národ hrdých nebojácných bojovníků, kteří se odhodlaně vydávali vstříc neznámu a nebezpečí. Jejich objevitelský pud je zavedl na mnohá pozoruhodná místa. Stali se inspirací pro nejednoho autora, který podle nich vytvořil okouzlující díla, například s příběhy Vikinga Vikiho nebo Škyťáka (Jak vycvičit draka). V roce 2007 se jimi inspiroval designér deskových her Michael Kiesling a vytvořil hru s názvem Vikingové.

Při vyslovení slova Viking si zajisté každý z nás představí mohutnou svalnatou postavu muže se zrzavými dlouhými vlasy, jehož hlavu zdobí přilba s kravskými rohy. Z tohoto klasického zobrazení vychází i autor hry. V krabici totiž ukryl do látkového sáčku dokonce 78 dřevěných Vikingů s přilbicí s rohy. Každý z nich má specifickou barvu, která značí jeho povolání. Například bojovník je černý , mořeplavec šedý, zlatník žlutý a rybář modrý.

Dalším obsahem balení, který vás jistě na první pohled zaujme, je hrací deska. Na jedné její polovině jsou nakreslená políčka pro karty, zatímco na druhé je umístěn otočný talíř s čísly. Na úvod vám bude zajisté připomínat svatyni druidů, jako se to tvrdí například o Stonehenge. Ale svatyně to není. Je to místo, ze kterého budete povolávat vikingy do svých řad.

Jak jsem již naznačila, dalším důležitým prvkem ve hře jsou kartonové čtvercové karty, na nichž jsou nakresleny části ostrovů a lodě. Zbylé komponenty tvoří dřevěné kostičky hráčů, vikinská loď začínajícího hráče, látkový sáček, peníze a čtyři plány ve tvaru písmene L, které tvoří základ pro tvorbu souostroví každého hráče.

Ve tvarované krabici je na všechny výše uvedené součásti dostatek místa. Škoda je jen slabšího grafického zpracování na obalu, které může odradit některé potenciální zájemce. Při dalších hrách oceníte možnost roztřídit si kartičky do předpřipravených přihrádek, protože ve hře jich najdete celkem tři druhy. Prvním typem jsou karty, které hráč dostane na začátku hry (na rubu jsou označeny Vikingem) a mají na sobě vyobrazený začátek ostrova.

Dalším typem jsou klasické herní karty, na kterých je vyznačen začátek, prostředek, konec ostrova a nepřátelské lodě. Poslední z trojice jsou karty pro pokročilé hráče, sloužící ke zpestření hry. Tento druh je odlišen tmavou barvou rubové strany. Na lícní straně se nacházejí určitá povolání Vikingů, speciální vesnice nebo lodě na převoz.

Jak již napovídají herní komponenty, bude se jednat o hru neotřelou a originální nejen herním principem. Cílem hry je vytvořit fungující společenství, které se dokáže ubránit před nepřátelskými loděmi a zároveň prosperuje v oblastech rybolovu, zlatnictví a diplomacie.

Svoji kolonii stavíte na ostrovech z kartonových dílků. Samozřejmě byste ji měli postavit tak, aby správně fungovala a byla vyvážená. Přece jen, na co vám bude dvacet bojovníků, když nebudou mít co jíst a za co bojovat. Nejenže to nebude reálně fungovat, ale s touto strategií určitě nezvítězíte.

Příprava je jednoduchá a překvapivě rychlá. Herní kartičky rozdělíte na kupičky po dvanácti kusech a postavíte je na předkreslená místa na plánu. Každý z hráčů obdrží dvě kostičky jedné barvy, třicet peněz, hrací plochu tvaru písmene L a startovací kartu s částí ostrova. První z kostiček si označí svůj plán a druhou položí na bodovou stupnici.

V tento okamžik je příprava hotova. Poté, co určíte začínajícího hráče, bude jeho povinností vytáhnout ze sáčku dvanáct vikingů. Dávejte při lovení pozor na ty černé, ti se brání zuby nehty, přece jen jsou to bojovníci tělem i duší. Vylosované figurky setřídíte podle barev, a postavíte je kolem kruhu podle návodu uvedeného u otočného kola (od nejlevnějších rybářů po nejdražší bojovníky).

Vikingové se takto na začátku potkají u kruhového otočného místa, kam každý přijde s návrhem místa, na které se chce vydat (bez vědomí místa, na které nakonec dorazí). Druhý hráč vezme první paklíček dílků a vyskládá je před Vikingy v pořadí, v jakém přišly ve směru hodinových ručiček. Výjimkou jsou lodě, které začínáme skládat proti směru.

Na otočném kole jsou znázorněna čísla od jedné do dvanácti, podobně jako na hodinách. Tyto číslice udávají cenu daného Vikinga a příslušné části ostrova. S kolem se v průběhu hry otáčí, takže v případě, že si někdo vezme Vikinga za 0 peněz, kolo se otočí o jedno místo doprava tak, že Viking, který stál 1 peníz, bude stát nyní 0 peněz. Díky tomu musíte neustále taktizovat. Například necháte hráči kartu, kterou si musí koupit a nepotřebuje ji, nebo si připravíte možnost pro svůj nákup.

Papírová vikingská loď označuje začínajícího hráče, který má právo vybrat si jako první Vikinga, kterého si koupí. Zaplatí za něj příslušnou cenu, otočí kolem v případě, že koupil nejlevnějšího, a umístí postavičku vikinga a ostrov na svoji hrací plochu. Takto se hráči střídají do doby, kdy zelenou pláň opustí poslední Viking. V tomto duchu hra pokračuje celkem 6 kol, v nichž se hráči průběžně střídají v začínání.

Nestačí ovšem pouze získat vytouženého Vikinga a kartičku ostrova, protože pokládání ostrovů má také svá pravidla. Ostrov musíte zahájit dílkem začátku, pak pokračujete buď pevninou, nebo ho uzavřete kartičkou konce ostrova. V případě, že si koupíte loď, musíte ji položit do horní řady. Naopak ostrovy můžete položit kdekoli na plochu tak, abyste dodrželi pravidla jejich pokládání.

Na vašich plánech jsou v jednotlivých řádcích uvedena konkrétní povolání a Vikingy dané barvy můžete položit na ostrov vždy pouze do odpovídajícího řádku. Pokud není možné pokračovat ve stavění ostrova v tomto řádku (například máte středový díl, ale nemáte rozestavěný ostrov), což je častá situace, můžete položit kartičku ostrova do libovolné řady, ovšem Vikinga musíte položit vlevo na pevninu, kde vám nepřináší žádné body.

Lodě v horní řadě útočí na všechny figurky umístěné na ostrovech pod nimi a zastavit je může pouze bojovník, kterého umístíte na ostrov pod plavidlo.

Bodování hry má celkem tři části. První částí je takzvané malé bodování, které probíhá v každém kole. Hráč, který má zlatníka na ostrově, který není ohrožen lodí, dostane tři penízky. Druhou variantou je velké vyhodnocení, k němuž dochází každé druhé kolo. Před samotným vyhodnocením můžete pomocí námořníků převézt Vikingy z pevniny na ostrovy, abyste za ně pak mohli dostávat body. Vyhodnocení se nejlépe provádí pomocí kartiček s nápovědou, kde je krásně srozumitelně vysvětleno, co se u daného typu bodování hodnotí.

Dostanete tak například body nebo peníze za lodě, které porazili vikingští bojovníci, nebo body za každého ze šlechticů. Poslední částí, ve které můžete dostat nějaké body, je závěrečné hodnocení. Provádí se, jak už z názvu vyplývá, až po ukončení hry a každý ze soupeřů má možnost dostat body například za nejdelší ostrov nebo nejvíce uzavřených ostrovů. V tuto chvíli můžete také směnit zbývající peníze za výherní body. Posledním vaším úkolem ve závěrečném vyhodnocení je nakrmit všechny hladové Vikingy a k tomu potřebujete rybáře. Každý rybář nakrmí čtyři hladové krky plus svůj vlastní. Za přebytek se dočkáte bodového zisku, za nedostatek budete penalizováni ztrátou bodů.

V ceně dostanete dokonce dvě hry, kromě základní verze je tu totiž i pokročilá verze hry pro zkušené hráče. V rozšířené varintě využijete rozšiřující kartičky, které vám dávají například možnost získat okamžitě určitý obnos peněz, zvýšit příjem z Vikingů na ostrově nebo převést více figurek z pevniny na ostrov. Je možná i dražba lodě začínajícího hráče. Ten vybere z pytlíku na začátku každého 13 Vikingů místo 12 a může jednoho vybraného vrátit zpět. Především pak má právo zvolit, které povolání bude při nákupu nejdražší.

Vikingové byli v roce 2007 oceněni cenou Hra německé veřejnosti (Deutscher Spiele Preis). Samozřejmě celou hru ovlivňuje i jistý prvek náhody, ať už se jedná o vytahování Vikingů ze sáčku nebo míchání dílků. I tyto náhodné prvky ve hře mají svoje místo, protože díky nim bude každá partie jiná a nijak neponižují široké strategické možnosti, které Vikingové nabízí. Navíc je oboje možné takticky ovlivňovat v pokročilé verzi.

Vikingové jsou deskovou hrou na českém trhu hodně nedoceněnou a zasloužili by si větší popularitu. Určitě by neměli chybět ve sbírce žádného fanouška deskovek. Jejich poměrně jednoduchý, avšak velmi zábavný a neohraný princip jistě osloví i nezkušené hráče, kteří by díky němu mohli snadno proniknout do světa deskových her. Za lákavou cenu zájemce dostane hru s velmi kvalitním zpracováním, příjemnou zábavou a zajímavým herním principem. A to určitě stojí za zkoušku.

AutorMichael Kiesling
IlustraceHarald Lieske, Michael Menzel
VydavatelHans im Glück, Albi, Filosofia Éditions, MINDOK, Rio Grande Games, Smart Ltd, Z-Man Games