Recenze: Výbušná koťátka – síla roztomilosti

vybusna-kotatka-12

Máte rádi koťátka? Šokuje vás tedy asi, že jsou to chodící zbraně hromadného ničení. To proto, že jsou tak ohromně roztomilá a jediný pohled na ně stačí, aby vás odzbrojily. Teprve poté ukážou drápky a to už jste naprosto bez šancí se bránit. Jste obětí explozivní kočičí síly.

A podobně bude probíhat nejen první setkání s koťátky, ale také s karetní hrou Výbušná koťátka, kterou Elan Lee, Matthew Inman a Shane Small přednesli jako ideu komunitě na serveru Kickstarter (jako Exploding Kittens). A byli více než úspěšní, protože hra vybrala na začátku roku 2015 neuvěřitelných 8.782.571 dolarů od téměř 220.000 fanoušků! Takhle se dělá úspěch! Poté, co všichni podporovatelé dostali svoje krabice, se box dostává na trh i v češtině.

Všichni, kdo si zaplatili základní verzi, dostanou vínově zbarvenou krabici a v jejím nitru šestapadesát karet plných více či méně roztomilých kočiček. A také jeden rozkládací manuál, který všem zájemcům o partii osvětlí, jak se to celé hraje.

vybusna-kotatka-04

A je to všechno jednoduché. Do začátku je třeba vytřídit karty zneškodnění bomby a také explodujících koťátek stranou. Poté všechny ostatní karty zamíchají a jednotlivým účastníkům rozdají po čtyřech kartách. K nim každý dostane také jednu kartu zneškodnění (defuse) bomby. Do zbývající hromádky už stačí přimíchat jen několik explodujících koťátek (o jedno méně, než je hráčů) a partie je zahájena.

Od té chvíle už se hráči budou střídat v hraní jedné karty z ruky na společnou odkládací hromádku. Na konci si doberou jednu kartu z dobíracího balíčku. V ruce mohou držet libovolný počet karet, a zatímco akční karty je možné vyložit jednotlivě a okamžitě využít jejich schopnosti, ilustrace bez jakéhokoliv textu je třeba vyložit v párech. Není tedy tak jednoduché se jich zbavit.

Efekty karet umožňují ukrást kartu z ruky soupeři, zamíchat celý dobírací balíček, ale především se podívat do budoucnosti na horní tři karty dobírací hromádky. Další akce lze ale hrát i později, vyhnout se tak dobrání karty na konci tahu nebo naopak donutit soupeře, aby hrál dvakrát. Na tyto útoky je možné zareagovat kartou NOPE (= To teda ne) a vyhnout se tak efektu.

vybusna-kotatka-01

Protivníci tak hrají karty z ruky, vyměňují si útoky a snaží se přelstít štěstí a nebýt tím, kdo si vytáhne z balíčku vybuchující koťátko. Naštěstí i poté, co se vám v ruce takové tikající a vrnící stvoření ocitne, je možné s tím něco dělat. Můžete odjištěnou bombu zase odzbrojit s pomocí speciální karty, která vás naučí nějakou dobrou techniku (například mazlení). Každý účastník má jednu od začátku, ale další si může dobrat v průběhu souboje. Pouze v případě, že hráč nemá takovou kartu, koťátko mu vybuchne v ruce a on je vyřazen z partie. Ten, kdo přežije jako poslední, se stává vítězem.

Výbušná koťátka jsou bláznivou karetní zábavou, která je plná chaosu, náhody, výbuchů a škodolibého počínání všech zúčastněných. Jasným a společným cílem pro všechny je vyhnout se kartám explodujících koťátek.

Na první pohled je všechno jen o náhodě, protože hráči si prostě dobírají horní kartu z balíčku. Jenže štěstí je potřebné pouze na začátku, jelikož postupem času mohou rivalové nakukovat do budoucnosti. Podle toho pak přizpůsobí svoje chování a mohou napálit ostatní. Ti ale současně mohou na takovéto akce reagovat, což přináší šance k blafování. Díky tomu je hra velmi napínavá.

vybusna-kotatka-05

Jenže nahlížení do budoucnosti není zase tak časté. Místo toho je třeba dobře používat a skladovat karty v ruce. Dokud máte v ruce kartu zneškodnění explodujícího koťátka, jste v bezpečí. Jenže po zlikvidování taková karta není odhozená, ale místo toho ji aktivní hráč může znovu přidat do balíčku a to na libovolné místo, nemusí ji tedy míchat! Tím snadno může nastražit past na své soupeře, protože to dělá vše v tajnosti.

Díky různým akčním kartám je partie těžko předvídatelná, ale především plná záludných útoků na soupeře. Hráči mohou správným hraním karet laskavostí nutit soupeře, aby jim dávali kartu z ruky (dle jejich výběru) a navíc za každé vyložení páru stejných obrázků si mohou jednu kartu od protivníka ukrást.

vybusna-kotatka-07

Bohužel hratelnost mírně zaostává za očekáváním a to především v nižších počtech hráčů. Ovšem i ve více účastnících to je prostě jen takové přebíjení karet. Téma je pěkné a legrace u hry je, ale bohužel není až na takové úrovni, aby hře zajistila pozici někde v nesmrtelné síni slávy. Je to fajn karetní hra, ale bez nějaké další přidané hodnoty. Partie jsou krásně rychlé, to je určitě třeba uznat. A v rámci možností je souboj zábavný i ve dvou, ačkoliv ve více je prostě ta nepředvídatelnost a s ní i zábava mnohem lepší.

Zpracování je tím, co při partii přispívá k dobré náladě. To je patrné především v prvních soubojích, kdy hráči studují jednotlivé ilustrace. I na kartách stejného typu najdou vždy jiný, často humorný, nápad.

vybusna-kotatka-11

Výbušná koťátka jsou fajn karetní hrou, která zaznamenala jednorázový úspěch, ale asi nesplnila úplně všechna očekávání. I tak je to ale fajn a bláznivá hra, která pobaví a určitě nějak výrazně nezklame.

AutorMatthew Inman, Elan Lee, Shane Small
IlustraceMatthew Inman, Elan Lee, Shane Small
VydavatelAd Magic, Inc. ( AdMagic Games), Exploding Kittens, (Self-Published), ADC Blackfire Entertainment, Angry Lion Games, Asmodee, Blackfire Games, Boardgame Space, CoolPlay, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, HaKubia, Hobby Japan, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Popcorn Games, Rebel Sp. z o.o., Rozum, Siam Board Games
Herní doba15
Minimální věk7 and up
(38 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Comic Book / Strip, Humor
MechanismyHand Management, Hot Potato, Player Elimination, Push Your Luck, Set Collection, Take That
RozšířeníBlackbox Press kit, Exploding Kittens: Barking Kittens, Exploding Kittens: Imploding Kittens, Exploding Kittens: Streaking Kittens, Hidden Compartment Pack: Expansion for Cards Against Humanity and Exploding Kittens, Zombie Kittens: Not the Full Game. Just the 22 Expansion Cards
RodinaAnimals: Cats, Card Games: Matching, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Exploding Kittens
Alternativní názvyEksplodujące kotki, Eksplozivni Mačići, Exploding Kittens بسبس بومبا, Exploding Kittens: Original Edition, Robbanó cicák, Výbušná koťátka, Εκρηκτικά Γατάκια, Εκρηκτικά Γατάκια, Взрывные котята, Вибухові кошенята, Вибухові кошенята: Оригінальне видання, חתולים מתפוצצים, เหมียวระเบิด, こねこばくはつ, 爆炸貓, 익스플로딩 키튼

Výbušná koťátka je rychlou a lehkou karetní hrou, ve které prostě hráči jeden za druhým sbírají karty a snaží se je využívat ve svůj prospěch. Hra je sice náhodná, ale i tak s sebou přináší nějakou úroveň kontroly. Je ideální na cesty nebo na odreagování, ale více od ní nečekejte. Nemá nějakou hloubku, je to prostě jen vtipná a zajímavá zábava pro vyšší počet hráčů. Jako takové příjemné zpestření Výbušná koťátka určitě fungují. Tedy pokud nejste milovník koček, pak si vás asi téma úplně nezíská. Nebo naopak ano?

+ téma a jeho zpracování
+ akční karty
+ zábava ve více