Recenze: Wanted: Igor! – Frankenstein hledá poskoka

Wanted: Igor! - balení

Všichni v mém okolí říkali, že ten muž je šílenec. Přesto jsem neváhal a na inzerát vyvěšený na plakátech našeho malého městečka se přihlásit. Hledá se Igor, stálo na něm. Pomocník, který mi pomůže změnit svět. Text, který mne zaujal, stejně jako několik dalších nezaměstnaných. A teď tu stojíme se skalpelem v ruce a začínáme konečně tušit, co za práci nás to čeká..

Role poskoka bláznivého Frankensteina je volná. A adeptů na ni je překvapivě hodně, včetně nás, hráčů. Tedy alespoň si to myslí pětice autorů deskové hry Wanted: Igor! – Anders Lystad Brevik, Ioana Marin, Kristín Guðmundsdóttir, Simon Cutajar a Tróndur Justinussen. Velmi netradiční skupina přátel, které tvorba her prostě a jednoduše baví, pochází ze zemí od Malty, Rumunska, přes Norsko až po Island a Maltu. O ilustrace se postarali sami. Hru představili pod záštitou společnosti Kvasir Games v roce 2014 na veletrhu Spiel 2014 v Essenu.

V modré krabici s výkřikem z již zmíněného inzerátu najdeme brožurku s pravidly, spolu s nimi jeden pytlík dřevěných žetonů a dva balíčky karet. Podle zadní strany je ale rozdělíme na více hromádek – konkrétně čtyři skupiny částí těla podle kategorie. Každá taková karta má kromě odlišující barvy také symbol v levém horním rohu, který popisuje druh. A nemůže chybět ani samotný obrázek dané části těla.

Wanted: Igor! - připravená hra

Těchto sedmdesát karet (mezi nimi jsou také osamocené karty událostí) ale není vše, co uvnitř hráči objeví. Pro každého hráče tu je také jedna karta vítězných bodů v jeho barvě a také tucet karet, které představují Frankensteinovo zadání.

Na začátku partie si hráči vyberou jednu z barev, vezmou si osm žetonů a také jednu kartu, na kterou budou pokládat získané vítězné body. Ze zbývajících karet vytvoří podle zadní strany čtyři hromádky a rozloží je do středu stolu. Totéž je třeba udělat také s dvanáctkou plánů na sešívané stvoření. Hráči si pak každý vyberou jednu z hromádek, ze které získají dvě karty. Teprve poté je odhaleno první tělo, ke kterému je třeba připevnit všechny čtyři končetiny a hlavu.

To už je ale úkol hráčů, kteří mají ve svém tahu vždy pouze jednu akci. Mohou si ale vybrat hned ze tří aktivit. Tou základní je možnost dobrat si další dvě karty a to znovu z pouze jednoho balíčku. Tyto části těla pak mohou hráči připevnit k tělu tam, kam patří. Se správným umístěním jim pomůže malá černá šipka, která by se měla setkat se šipkou na těle.

Wanted: Igor! - rozehraná hra

Hráči ale nemohou hrát části těla, jak se jim zachce. Tedy vlastně mohou, ale nezískají za ně příliš bodů. K tomu je třeba vyložit končetinu, která se shoduje s tělem nejen kategorií, ale i typem. Pokud se neshoduje ani v jednom, položí na kartu pouze jeden žeton ze své zásoby. Jedna shoda přináší žeton navíc a nejlepší kombinace barvy i symbolu rovnou tři žetony.

Rozdávání bodů ale nastane až ve chvíli, kdy některý ze soupeřů přiloží poslední, pátou potřebnou část těla a tím celého mutanta dokončí. Pouze hráč s nejvyšším počtem žetonů si může jeden ze svých žetonů přesunout na pole vítězné karty. Všichni ostatní vyjdou naprázdno (s výjimkou remízy). Je odhaleno nové tělo a partie pokračuje dál. Vítězem se stává ten, kdo jako první nasbírá rovné čtyři vítězné body.

Wanted: Igor! je karetní hra, která se nijak nepřetvařuje. Od začátku do konce se jedná o základní zábavu, která je zaměřena především na menší hráče. Děti tento lehký systém sestavování bláznivých zvířecích kombinací baví.

Wanted: Igor! - rozehraná hra

Hra obsahuje drobný a nenápadný prvek převahy. Hráči mají neustále na výběr z většího počtu karet v ruce (limit je sedm karet), jejich nabídka je ale vždy určovaná náhodou. Pouze tak lze získat nejen správnou kategorii, ale také typ. Další náhodou je odhalení úkolu. Na náhodě závisí, jestli bude hráč mít zrovna na ruce karty správné barvy. Její volbu sice mohou všichni ovlivnit, ale někdy už může být pozdě.

Jednotlivá kola jsou rychlá a trvají pouze jednu až dvě minuty. Vykládání karet je omezeno pouze částečně, takže většinou máte opravdu šanci zahrát kartu z ruky. Poté už záleží pouze na vás, jestli vám získaný počet bodů stačí. Někdy je třeba zariskovat, dobrat další karty a počkat na lepší šanci.

Wanted: Igor! - rozehraná hra

Hráči si vždy musí vzít dvě karty z jednoho balíčku. Nemožnost rozdělit volbu mezi dva balíčky ještě navyšuje náhodnost, ale současně právě toto omezení může za to, že hráči stojí často před náročnějším výběrem. Málokdy máte v ruce dostatečný výběr z různých barev.

Partie jsou opravdu rychlé a většinou končí bez problémů po nějakých dvaceti minutách. Ve větším počtu hráčů se mohou o několik minut natáhnout, ale nikdy to není na úkor zábavy. Kola zůstávají i tak rychlá, protože nikdy na hráče nečeká nějaká náročná volba.

Největším nedostatkem této hry je náhoda a očekávání, které ve vás může vyvolat její téma. Ve skutečnosti se totiž jedná opravdu pouze o rodinnou zábavu, kterou ocení hlavně děti už od sedmi let a případně jejich rodiče. Rozhodně se nejedná o žádnou karetní hru pro náročnější publikum. Tomu odpovídá také jednoduchá grafika, která mohla být určitě poutavější a zajímavější.

Wanted: Igor! - karty

Wanted: Igor! je dobrým adeptem na rodinnou a dětskou zábavu. Možnost sestavovat bláznivé kombinace končetin, těla a hlavy je pro děti lákavý a to přes zjednodušené grafické podání. S dětmi se zasmějete, sami už tolik ne. Wanted: Igor! tak bude vyhledávanou zábavou pouze mezi prcky.

AutorAnders Lystad Brevik, Simon Cutajar, Kristín Guðmundsdóttir, Tróndur Justinussen, Ioana Marin
IlustraceKristín Guðmundsdóttir, Ioana Marin
VydavatelKvasir Games
Herní doba25
Minimální věk7 and up
KategorieCard Game, Children's Game
MechanismyArea Majority / Influence
RodinaCreatures: Monsters, Theme: Mad Science / Mad Scientist

Wanted: Igor! není hrou, která by zbořila nějaké hitparády. Umí pobavit především děti. Mohou za to jednoduchá pravidla, která společně s náhodou v dobírání karet dělají právě z menších hráčů to ideální publikum. Starší a náročnější hráči se s vlivem štěstí na dobírání karet nesmíří a usmířit je může snad jen krátká dvacetiminutová herní doba. Škoda také nepříliš dotažené grafické stránky, ve které se části těla opravdu nepropojí, ale jsou pouze oddělenými částmi těla. Wanted: Igor! je tak průměrnou zábavou, kterou ocení dětské publikum se zálibou ve skládání bláznivých zvířecích kombinací.

+ vhodné pro děti a rodiny
+ jednoduchá, rychlá partie
+ hráči mohou ovlivnit vývoj výběrem karty