Recenze: Wish You Were Here – hádanky jsou vše

wish-you-were-here-01

Každá výzva detektivům se počítá jako provokace! Pokud si některý pachatel zločinu myslí, že je tak chytrý, že může posílat svým pronásledovatelům pohlednice a vodítka, pak je bláhový. Jenže tentokrát to vypadá, všechno jinak!

Wish You Were Here je série hádanek, které současně dokáží připravit zážitek a ucelený příběh. Je to jedinečný projekt společnosti Enigma Emporium. A možná i díky své velmi příznivé ceně mírně přesahující deset dolarů si získala velkou pozornost na serveru Kickstarter, kde získala podporu více než tisícovky hádanek chtivých hráčů. Obálka k nám dorazila ještě před Vánoci a to je dobře, protože tyto úkoly jsou skvělé na dlouhé večery.

Celou hádanku dostanou zájemci v tajemné černé obálce, která už obsahuje jednoho důležitého pomocníka. Především ale kromě známky a vaší adresy obsahuje pětici pohlednic. Každá z nich vypadá zcela jinak a obsahuje řadu textů, obrázků a číslic.

Asi není třeba příliš váhat – všechno to jsou záhadné, jednoduché či složité šifry, u nichž se od hráčů očekává nalezení řešení. Výjimkou je snad pouze pohlednice s titulním nápisem, kde je úvod do příběhu. Nebo je i toto nějaká hádanka?

Jak budete postupně pronikat do tajemství všech šifer, pochopíte, že  nic není takové, jak by se mohlo zdát. A nic tu není jen tak do počtu. Obsah pohlednic je detailně promyšlený a opravdu zajímavý.

wish-you-were-here-02

Navíc všechny ty hádanky dokáží kromě zavaření mozkových závitů vyprávět i příběh. Není sice nějak objevný nebo originální, ale je tu a už jen snaha o něj si zaslouží velkou poklonu.  Všechno dává smysl, i když vás někdy úkoly donutí udělat několik dalších krkolomných kroků, abyste se všechno potřebné dozvěděli.

Je jasné, že výsledky jednotlivých šifer budete i nadále potřebovat. Všechna ta řešení jsou jasně viditelná, a pokud už najdete řešení, jste si jím jistí. Nepotřebujete tedy žádnou kontrolu.

Je dobré mít k dispozici tým více očí. Řešit stejně tak dobře můžete v jednom, ale pak nebudete mít s kým konzultovat svoje teorie. Na druhou stranu o jednu pohlednici se hráči budou těžko přetahovat. Luštitelé ale mají v každou chvíli více otevřených cest, takže se každý může věnovat něčemu jinému.

Celková herní doba se těžko odhaduje a může se pohybovat v řádu několika hodin. A to od nějakých tří až klidně po pět i více, pokud se někde opravdu zaseknete a jste tvrdohlaví – nepodíváte se tedy na nápovědu. Ale i pokud všechno půjde dobře a vy všechno vyřešíte za tři hodiny, budete za sebou mít spoustu práce a intenzivních zážitků se šiframi. A to se za investici necelých tří stovek opravdu vyplatí.

wish-you-were-here-03

Délka a schopnost vyřešení jednotlivých hádanek závisí hodně na zkušenostech hráčů. Pokud jste ještě s podobnými úkoly nikdy neměli co do činění, pak vás pohlednice pořádně potrápí. Věřte nám, mluvíme z vlastní zkušenosti. Naštěstí pokud budete někdy bádat a vaše nejistota začne hraničit s frustrací, můžete udělat dvě věci – dát si od pohlednic den pauzu nebo se podívat na specializované stránky a hledat nápovědu. Ty jsou dobře dávkované a nemusíte mít strach, že by vám autoři rovnou něco prozradili.

Sada pohlednic s hromadou hádanek je v době, kdy žebříčkům popularity vévodí únikové hry, trefou do černého. A právě proto je Wish You Were Here počinem, který můžeme jen doporučit. Naštěstí i po úspěšné kampani na Kickstarteru je možné nadále hru zakoupit a nechat si ji poslat do své schránky. Za nějaké tři stovky vám dorazí spousta zábavy. Wish You Were Here je výtečnou hádankovou sestavou.

Wish You Were Here je sestava pěti pohlednic, které si vychutná každý, kdo má alespoň trochu rád hádanky a šifry. Na zdánlivě malém prostoru jich je překvapivé množství a některé z nich vám dají pořádně zabrat. Rozhodně nečekejte obtížnost na úrovni klasických únikových her, ale o jedno patro výš. Je třeba opravdu přemýšlet, hledat a kombinovat. Za to se ale hráčům tato nenápadná obálka odmění příběhem a řadou zážitku. Wish You Were Here je parádní počin se skvělým poměrem cena/zábava.

+ ohromný počet hádanek
+ pořádná výzva
+ cena