Recenze: Wiz-War – magická spoušť

wiz-war-19

Nejsem si jist, co jsme vlastně provedli. Dnes jsme se ale ocitli v nechvalně známém Labyrintu. Jeho zdi srší energií. To proto, aby všichni čarodějové mohli předvést všechny svoje schopnosti. Nikdy jsem si ale nepomyslel, že si vyzkouším, jaké to je. Bojovat o přežití. Platí pravidlo, že pouze jeden vyjde z bludiště v celku a se zdravým rozumem.

Jedněmi z takových uvězněných se stanou i hráči v deskové hře Wiz-War, kterou vytvořil Tom Jolly už v roce 1983 a řadí se tak ke klasikám žánru. Jde tak ve stopách dalších reedic, jako nedávno představená hra Cave Troll nebo Drakon. Hru v současnosti vydává společnost Fantasy Flight Games a u nás ji koupíte v angličtině v distribuci společnosti ADC Blackfire.

Ostatně máme tu před sebou už osmou edici, která k vám přiletí na ohni fireballu. Na víku vidíme kreslený výjev z bitvy čarodějů a to všechno překrývá čtvercovou krabici klasického formátu. Novinka s sebou přináší sadu čtvercových map plných čtvercových pozic a černých zdí. Ty vytváří celkové bludiště, kterým se budou pohybovat právě figurky hlavních hrdinů – mágů. K nim patří také další figurky proměny.

wiz-war-06

Nechybí ale ani řada kartonových komponent, kterým vládnou dvoudílná kolečka pro sledování životů (s otvorem, kterým vidíme aktuální číslici), pak destičky pokladů, předmětů, portálů, energie či klobouků. Hra obsahuje také čtyřstěnnou kostku a sadu magických karet, mezi kterými nejsou jen kouzla, ale třeba i předměty. Všechny na sobě mají text popisující schopnosti.

Na začátku partie hráči rozestaví náhodně herní plán z několika desek (podle počtu hráčů) a propojí vzdálené strany pomocí magických portálů. Teprve pak si každý z hráčů vybere svého hrdinu, označí si jej barevným stojánkem a k figurce dostane také počítadlo, klobouk a ukazatel pokladu, to všechno ve vlastních barvách.

Figurky umístí hráči na plán do středu jednotlivých desek (každý obsadí jednu) a na vyznačená místa položí také své poklady. Hráči pak pro svoji partii zvolí tři školy magie spolu a s univerzálními bílými kartami je zamíchají do jednoho balíčku. Každý z účastníků dostane startovní výbavu pěti karet, ostatní dílky vytvoří zásobu. Hráči si ještě nastaví svoje ukazatele životů na číslo patnáct a všechno může začít.

wiz-war-01

Od té chvíle čeká na hráče jen opravdový souboj. V každém kole bude mít hráč možnost svého čaroděje posunout o tři políčka libovolným směrem nebo i více, pokud je ochotný obětovat kartu energie z ruky. Ovšem pohyb lze využít kdykoliv a mohou jej prostřídat také s využíváním karet z ruky (aktivace předmětů, využití neutrálního kouzla) a útočit na soupeře (ať už magií nebo fyzickými útoky). K tomu si vyberou svůj cíl, zahrají případnou kartu a soupeř může zareagovat hraním karty protiútoku.

Čarování ale není až tak jednoduché. Cíl musí být v dosahu kouzla, které je uvedené na kartě a také na dohled. Nejen útoky lze pak vylepšovat odhozením karet energie. Karty pak mají různé doby trvání od okamžitého účinku až po trvalý. Vyložené karty kouzel se počítají mezi karty v ruce.

V průběhu partie mohou hráči útočit nejen na sebe, ale také na okolí. Lze tak poškozovat zdi nebo dveře, které jsou okamžitě ozdobeny žetonem trhliny. Když se takových nashromáždí dostatek, je daný prvek zničen.

wiz-war-08

Po celou dobu partie se hráči snaží sbírat vítězné body. Ty dostanou v první řadě za ukořistění soupeřova pokladu. Ten musí se svým hrdinou zvednout a odnést  zpět na své domovské území. Truhlici mu ale ostatní mohou ukrást. Body lze ale získat i nevratně, pokud se hráči podaří zabít nepřátelského čaroděje. Ten, kdo získá jako první dva vítězné body nebo se stane jediným přeživším, vítězí.

Wiz-War je nekompromisní bitvou mezi několika čaroději. Mají k tomu všechny potřebné ingredience, které by mohli mágové dostat. Dostávají do ruky zbraně, kouzla a možnosti, jak se zbavit veškeré konkurence a stát se jediným opravdovým kouzelníkem. Alespoň do chvíle, než se najdou další vyzyvatelé.

Celá hra je překvapivě málo náhodná. Hráči sice mají své karty utajené, ale často je zahrají před sebe, aktivují a později používají. Navíc i získané body je možné zvrátit, pokud jste tedy nebyli vyřazeni z partie v důsledku ztráty všech bodů života. I takový konec tady může čaroděje potkat a s ním přichází také vyřazování hráčů. Do této hry prostě patří, ačkoliv může pár zájemců odradit.

wiz-war-09

Základem pro body jsou ale přetahování o truhlice pokladů. A z toho titulu už je jasné, že tato hra bude nejlepší v maximálních čtyřech soupeřích. Ve dvou naopak hraje důležitější roli jít si navzájem po krku. Oba protivníci sice mají dvě truhlice a je tedy možné vyhrát i druhým způsobem, ale je to dost nepravděpodobné. A právě absence této jedné možnosti vítězství dělá z duelu slabší zážitek, ačkoliv samotná velikost herního plánu je pro hru dvou uzpůsobená a je menší.

Příjemná je ale celková délka partie. Ta se snadno vejde i do třiceti minut, což dělá z této řežby skvělou zábavu pro každou příležitost. Pokud tedy máte rádi bláznivé bitvy o život. Kouzla létají sem a tam, připalují vám ušní lalůčky i konečky prstů, ale vy se nezaleknete. Tohle je prostě váš živel plný nevyřízených účtů.

A pak je tu samozřejmě to, čemu asi neodoláte. Možnost svého čaroděje proměnit v jednu z pěti jiných forem a zcela tak změnit svoje parametry. Od té chvíle se řídí schopnostmi na dané kartě, což mu může přidat na síle, ale třeba ubrat na rychlosti.

wiz-war-10

Hráči mají kouzla, která trvají delší dobu a při tom působí na jiného čaroděje. K tomu jsou ve hře potřeba žetony kloboučků, kterými hráči označí cíl svého kouzla. Je to jednoduché řešení, které naprosto dostačuje.

Hru samozřejmě nelze srovnávat s mnohem taktičtěji zaměřenými Mage Wars. Tahle hra má tradici v historii, kdy se příliš na taktice nelpělo a hrálo se kvůli čisté zábavě. A ta tu rozhodně je přítomna.

Vůbec jsme zatím nezdůraznili, že Wiz-War jsou vlastně hry dvě v jednom. Podobně jako Merchants of Venus, i tato hra zůstává věrna originálu. Jedna strana destiček tak je klasická, zatímco druhá je věnovaná nové, přepracované a rychlejší variantě. Celkově pak je třeba pochválit i zpracování, ačkoliv bude na někoho hodně barevné. Ovšem figurky a všechny ty žetony fungují a vytváří dobrou atmosféru.

wiz-war-15

Hra obsahuje dostatek různých drobných pravidel, aby udržela váš zájem i po více partiích. Jsou tu dveře, které se neustále zavírají, předměty, ohnivé zdi a další legrácky. Co ale zajišťuje variabilitu, není jen skutečnost, že si dáváte do čumáku s druhým čarodějem vždy v jinak sestavených chodbách. Mluvíme především o školách magie, které proti sobě staví vždy jiné sady kouzel, jejichž vzájemné vazby budete zkoušet.

Wiz-War je elegantní a jednoduchou bojovou hrou, která vám nedá příliš prostoru k ničemu jinému. Prostě pálíte kouzla do soupeřů, snažíte se sami nevypadnout a užíváte si to od začátku do konce. Tedy pokud nepatříte mezi ty přemýšlivěji založené hráče. Wiz-War je ale určitě výbornou volbou a umí pobavit, pokud vyhledáváte možnost na nějakou tu rychlou bitvu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorTom Jolly, Kevin Wilson
IlustracePhilip Dickenson, Javier Guzman, Bill Hallier, Christophe Madura, Denis Medri, Dallas Mehlhoff, Bob Renzas, Gabe Rose, Brian Schomburg, WiL Springer, Peter Wocken, Ben Zweifel
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Wargames Club Publishing
Rok vydání2012
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(22 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyDeck Construction, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Interrupts, Line of Sight, Map Deformation, Modular Board, Pick-up and Deliver, Player Elimination, Take That, Variable Set-up
RozšířeníWiz-War: Bestial Forces, Wiz-War: Malefic Curses
RodinaComponents: Miniatures, Components: Polyhedral (not D6) dice, Creatures: Dragons, Creatures: Monsters
Alternativní názvyWiz-War, Wiz-War: Krieg der Magier, 奪寶奇巫 Wiz-war (繁體版)

Více o hře.

Recenze: Wiz-War – magická spoušť
Wiz-War je opravdovou hrou o čarodějích. Žádný z nich by si totiž nikdy nenechal ujít příležitost k praktickému prověření svých kouzel na jiných kouzelnících. Z toho nám vzniká třaskavá směs, kde stačí dát do labyrintu dva mágy a oni si dají pořádně na budku. Je jedno, jestli použijí kouzla nebo holé ruce, vždycky vyhraje jen jeden. Nejde ale pouze o to zničit toho druhého, je možné také získat jeho poklady a tím jeho sílu. Partie jsou jiné díky dostatečné nabídce karet, ale ani to nezachrání hru ve dvou. Celkově je ale Wiz-War zábavnou hrou pro všechny bojové mágy u stolů.
Klady:

+ bláznivá bojovka
+ dostatek různých karet kouzel
+ možnost transformovat svého čaroděje
+ variabilita
+ zábava z boje
+ menší důraz na náhodu
+ možnost ničit prostředí
Zápory:

- ve dvou (prakticky) chybí jedna vítězná podmínka
- vyřazování hráčů
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Tail Feathers – létající myšky