Recenze: Záchranáři Druhé podlaží – život ve výškách je nebezpečný

Záchranáři: Druhé podlaží - balení

Když jsme před třemi měsíci dostali možnost bydlet ve druhém poschodí panelového domu v Brně, byli jsme oba nadšení. Tenkrát by mě ani náhodou nenapadlo, že náš sen se tak rychle rozplyne. Stojím venku, třesu se zimou a dívám se vzhůru na ohořelé zdi. Z našeho bytu zbyl jen popel. V rukou psa, kterého mi celého roztřeseného před chvíli donesl záchranář. Jen jejich zásluhou se nikomu nic nestalo, shořely jen nahraditelné věci. A právě ty, které si za peníze nekoupíte, každý den vynáší z plamenů tito neohrožení bojovníci. Právě jim patří moje největší díky.

Už jednou jsme se nechali olíznout plameny a nadýchali se kouřem. A vzpomínáme na to dodnes. Naše nezapomenutelné vzpomínky má na svědomí desková hra Záchranáři (recenze). Dnes je čas, aby se oheň rozšířil dál. Nezachvátí jen malý bungalov, ale rozšíří se i do druhého patra. Právě tak se jmenuje první rozšíření, které se dostává na náš trh na podzim roku 2013 – Záchranáři: Druhé podlaží (v originále Flash Point: Fire Rescue – 2nd Story). O originální vydání se postarala firma Indie Boards and Cards, zatímco v češtině ji pro nás nemohl získat nikdo jiný, než MindOK.

Tentokrát vás neuvítá žádná krabice. Nic, co by alespoň na chvilku zadrželo plameny. Místo toho vás čeká horký zážitek hned na první dotek. Celé rozšíření je zabalené v igelitové fólii a horní strana přece jen obsahuje portrét sličné hasičky. Jedná se o brožurku s pravidly na třech stranách A4, která přikrývá zbytek komponent. Určitě vás potěší nové žetony, které přidávají nejen dveře, ale také okna, žebříky a žetony různých druhů akčních bodů.

Záchranáři: Druhé podlaží - detail herního plánu

Tím nejdůležitějším pro všechny hráče budou ale dva napůl přeložené oboustranné herní plány zobrazující dvě budovy označené E a F. Celkovou mapu domu získáte tak, že položíte desky vedle sebe, protože jejich části se nachází vždy na různých deskách (jedna obsahuje jen první patra a druhá jen druhá). Snadno je od sebe rozeznáte právě díky tomuto označení.

Nejdůležitějším místem na celém herním plánu jsou schody. Ty propojují dvojici herních plánů mezi sebou a právě jejich místa jsou spolu sousedící, ačkoliv jsou ve skutečnosti od sebe na stole poměrně daleko. Šíří se tedy po nich oheň i výbuch a jedná se o velké riziko. Pokud takový oheň propukne, čeká vás opravdové peklo.

Dvoudílný žebřík je skvělým řešením, protože správným umístěním zaručuje zachování přehlednosti – spodní polovinu přiložíte ke spodnímu patru, zatímco špičku postavíte do okna v druhém patře. Záchranná cesta i vstup je nyní připravený a můžete tudy vynášet či vyvádět zraněné oběti. Žebříky samotné s sebou přináší nové náklady ve formě akčních bodů, ale jejich samotné nesení naštěstí nic nestojí – pouze složení a rozložení.

Ony samotná okna jsou zranitelnějším místem domu a stojí vás pouze jednu černou kostičku stability. To je velice vítané, protože právě tak se můžete snadněji dostat do budovy, aniž byste výrazně narušili statiku a ohrozili se koncem hry. Otevřené okenice naznačíte jednoduše za pomoci dalšího nového druhu žetonů.

Druhé podlaží totiž už samo o sobě přidává zcela jinou úroveň obtížnosti. Přiložením obou desek k sobě získáte rozlohou stejnou plochu jako v původní verzi, tedy osm černých řad a šest červených sloupců.

Zpočátku v prvních partiích máte (především v případě, že máte nahrané desítky partií Záchranářů jako my) tendenci zapomínat na novou možnost používat žebříky a zpřístupnit si druhé patro okamžitě zvenčí. To je pro úspěch často naprosto zásadní, stejně jako dokonalá spolupráce a rozdělení rolí na patrech. Zde se teprve ukazuje neocenitelnost role zdravotníka, ale i dalších. Určitě také všichni hráči ocení nové žetony, které umožní sledovat přesunuté akční body různého druhu.

Pokud hrajete s rozšířenými pravidly, můžete se tentokrát těšit na opravdovou výzvu, kterou jste v jednopatrovém domě nemohli zažít. Mnohem náročnější zachraňování a koordinace vás často přivede až na pokraj vyčerpání. Přitom ale rozšíření nemá žádný vliv na herní dobu ani zážitky jednotlivých hráčů.

Rozšíření tak prodlužuje velmi výrazně životnost celé hry. Pokud stejně jako my už máte základní herní plány nahrané, pak určitě nové prostředí a výzvy uvítáte. Plány se spolu s Velkoměstem vejdou do originální krabice tak, že je víko zvednuté pouze cca o jeden centimetr, což je přijatelné a hru lze tedy skladovat tímto způsobem.

Bohužel zásluhou jednoduchého zabalení v igelitovém potahu hrozí nebezpečí poškození hry po cestě k vám. Například nám jeden z herních plánů dorazil s naraženým rohem. To sice nemá žádný vliv na hru, ale trochu to zamrzí. Ovšem zajisté toto rozhodnutí má příznivý vliv na cenu a to je dobře, protože tohle rozšíření by si měl pořídit každý, koho baví hasit požáry v základní verzi.

Záchranáři: Druhé podlaží - žebříky

Dobrou zprávou také je, že Záchranáři tímto rozšířením neřekli zdaleka svoje poslední slovo. Firma Indie Boards and Cards představila nové rozšíření Extreme Danger (extrémní nebezpečí) s novými figurkami, žetony, ale především dvojicí nových budov kombinovatelných právě s Druhým podlažím. Doufáme, že i toto rozšíření nalezne cestu do České republiky. Ale to není vše, protože je tu ještě druhé balené s názvem Dangerous Waters (Nebezpečné vody), kde budete hasit v naprosto nepředstavitelných podmínkách – na lodi a uvnitř ponorky!

Tou minulou větou bylo řečeno vlastně všechno. Záchranáři: Druhé podlaží obsahují všechno to napětí, které máme na této hře rádi, ale umocněné na druhou. Jednoduché rozšíření dokazuje, že stačí dobrá nosná myšlenka a úspěch je zaručený. Druhému podlaží tak není vlastně vůbec co vytknout a je perfektním rozšířením, které patří do rodiny každého hasiče.

AutorLutz Pietschker
IlustraceLuis Francisco, Eugene Mogilevich, George Patsouras
VydavatelIndie Boards & Cards, Heidelberger Spieleverlag, MINDOK
KategorieExpansion for Base-game
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Simulation
RozšířeníFlash Point: Fire Rescue
RodinaGame: Flash Point: Fire Rescue, Theme: Firefighting
Alternativní názvyFlash Point: Das nächste Level, Záchranáři: Rozšíření 2. podlaží

Záchranáři: Druhé podlaží je parádní rozšíření, které přidává do hry požáry dvoupatrových domů. Hráči tak budou nosit žebříky, šplhat na budovu zvenčí, ale také nosit zachráněné osoby po schodech. Pravidla pro šíření ohně jsou trochu změněná a klíčovým místem je tentokrát právě schodiště. Celé rozšíření výrazně zvyšuje obtížnost hry, ale současně také přidává nové mapy, které zvýší variabilitu a trvanlivost. Druhé podlaží tak je výbornou investicí pro všechny, kdo mají rádi kooperativní hru Záchranáři: Boj s ohněm a nemají ještě zachraňovaní dost.

+ zvyšuje obtížnost
+ hra se odehrává na dvou deskách
+ schody a okna