Recenze: Zachraňme svět – katastrofy na každém rohu

Zachraňme svět - balení

Jednu katastrofu máme za sebou. Mayové se mýlili. Nebo si jen spletli datum? Ale vlastně na tom ani nezáleží, protože pohromy stíhají naši zemi neustále a bez ohledu na to, jestli ji zrovna někdo předpoví. A je jedno, jestli se jedná o zemětřesení, záplavy, tsunami, hurikán nebo pád letadla. Všechno má devastující účinek a hrozivý dopad na náš život tady, na naší planetě.

Toho si všiml i autor Jiří Mikoláš, který má za sebou spoustu úspěšných her, například Život v Česku (recenze), Evoluci v krabici (recenze) a mnoho jiných. Ale zatímco dříve vydával hry pod hlavičkou vlastní společnosti Jirasgames, dnes mu s distribucí pomáhá nový partner – Presco Group. To mělo za následek navýšení titulů od jednoho z nejvíc invenčních a kreativních autorů deskových her.

Ta nová hra, o které si budeme povídat dnes, se jmenuje Zachraňme svět. Už samotný název pak napovídá, že byste se v ní mohli společnými silami s ostatními hráči pokusit zabránit nějaké katastrofě. A nejste daleko od pravdy.

Zachraňme svět - připravená hra

Obal krabice s kouřící a zafačovanou planetou, kolem níž létají nejrůznější rakety, svou surrealističností připomíná Let na Měsíc slavného George Méliese. Pozorní si všimnou, že slovo „svět“ v titulku je dokonce napráskané, jako symbol narušení harmonie přírody. O to více plní očekávání otevřete krabici, kde na vás čeká herní plán s mapou světa. Ten je rozdělen na řadu čtverečků – konkrétně na dvanáct řad a osmnáct sloupců.

Kontinenty mají většinou zelenou barvu s výjimkou Antarktidy, která snad ani nemůže mít jinou než barvu bílou. Všechna moře jsou modrá. To jsou současně také tři povrchy, po kterých se budete pohybovat a budete k nim potřebovat pohybové karty odpovídající barvy. Na zemích jsou nakreslená města a v každém řádku leží jedna katastrofa hrozící vypuknutím se symbolem kostky a čísla v pravém horním rohu.

A co další součástky? Nechybí zde poměrně obsáhlé balíčky karet, které lze rozdělit do tří skupin jednoduše podle zadní strany – katastrofy, řešení katastrof a dopravní prostředky. Pak jsou zde hromady žetonů nejrůznějších barev s ikonkami. Jejich druhů je dost (před partií z nich vytvoříte devět hromádek) a možná se na začátku leknete jejich počtu. Ale naštěstí je všechno jednoduché a pochopitelné.

Zachraňme svět - připravená hra

Tomu nasvědčují i pravidla, která mají sice čtvercový tvar krabice, ale rozlézají se pouze po čtyřech stránkách, z nichž pouze necelé dvě obsahují faktická pravidla hry. Ve výčtu nám chybí už jen poslední dvě komponenty – figurky reprezentující hráčské postavy pohybující se po planetě a zachraňující lidstvo. A pak také dvě barevné kostky představující zkázu.

Ale ještě zpět k žetonům. Katastrofy mohou být zelené, modré, žluté, fialové nebo černé. Tomu odpovídají téměř všechny hromádky. Čistě pro hráče jsou pak ještě speciální žluté žetony trvalých bodů a také žetony s lebkou určené pro kooperativní verzi hry.

Hups. Teď jsme to už vážně nakousli. Zachraňme svět (nevím, proč se mi tam pořád při psaní plete Zachraňte svět, asi za něj nechci nést odpovědnost já) lze totiž hrát jak proti sobě, tak i ve spolupráci. Vždy se snažíte prostě zachránit svět, jen při soupeřící variantě ještě k tomu chcete mít za další život na Zemi největší zásluhy.

Zachraňme svět - rozehraná hra

Všichni soupeři si na začátku vyberou jednu barvu figurky a také město na mapě, do kterého ji postaví. Zde budou začínat svoji pouť ve chvíli, kdy Zemi zasáhne první z řady připravených katastrof. Nyní roztřídíte žetony a především vyložíte tři balíčky karet. Katastrofy zamíchané obrázkem dolů, stejně jako dopravní prostředky i řešení. Ovšem z těchto dvou balíčků současně také odkryjete vždy po dvou kartách, takže dohromady vytvoří nabídku čtyř karet pro hráče.

Hráči pak dostanou do ruky náhodných pět karet a to hned ze dvou balíčků – dopravní prostředky a řešení katastrof. Dohromady si mohou dolíznout pět karet a je pouze na jejich rozhodnutí, v jakém poměru si je vezmou.

Právě v tu chvíli začíná první, přípravné kolo hry, ve kterém na herní plán umístíte katastrofy. Každý hráč způsobí jednu. Tím je snadno nastavená také vyrovnaná obtížnost hry, protože počet hráčů odpovídá množství počátečních hrůz, které se na svět sesypou současně. Ale my teď prvotní určení katastrofy přeskočíme a povíme si pěkně popořadě, jak budou probíhat všechna další kola hry. Přidání katastrofy je totiž druhou fází normálního tahu.

Zachraňme svět - rozehraná hra

Na začátku ale můžete především pohybovat figurkou a řešit katastrofy. Na přesun ale potřebujete vždy zahrát nějakou tu kartu pohybu, která vám poskytne dopravní prostředek. Po zemi se můžete pohybovat třeba autem nebo kamionem, po vodě zase člunem nebo zaoceánskou lodí, ale jsou tu i speciální prostředky jako balón, letadlo nebo sněžná rolba.

Každá karta na sobě má jasně danou barvu polí, po kterých se s její pomocí můžete přesouvat. A počet těchto čtverečků udává vzdálenost, kterou můžete za její vyložení zvládnout. Vyložit však můžete i více karet. Totéž platí i pro karty řešení katastrof, které vám dávají sílu opravovat následky katastrof a dokonce zlikvidovat i místo jejich vzniku. Tentokrát ale kartu musíte mít v barvě odpovídající žetonu epicentra katastrofy.

Přes žetony stačí obvykle přejít a tím je můžete sebrat. Jejich vlastnictví vám přináší vítězné body, ale můžete o ně i přijít. K tomu se ale dostaneme později. Zatím se tedy spokojíme s tímto popisem první části vašeho tahu.

Zachraňme svět - karty

Teď ale přichází na řadu příprava nových katastrof. Každá taková správná kalamita má svoje epicentrum, které určíte, ale také svoje následky rozšiřuje na okolní políčka na mapě světa. A právě to určíte hodem – počet kostek je určený přímo kartou katastrofy. Každé hozené číslo odpovídá jednomu místu katastrofy na herním plánu.

Právě na toto místo hráči položí nový žeton katastrofy, pokud tam už nějaký neleží a to v barvě, která odpovídá kartě katastrofy. Tím je také současně určena barva karet řešení, které musí mít hráči v ruce držet při jejich likvidaci. Ke každé nové katastrofě patří také osm stejně barevných plastových žetonů, které můžete naskládat kolem ní podle svého uvážení. Pouze s několika omezeními, které zde nebudeme do detailu probírat. Stačí zmínit, že katastrofa tak kromě epicentra má také rozšířený rozsah právě zásluhou těchto žetonů.

Může se ale pochopitelně také stát, že na kostkou označeném místě katastrofa již leží z dřívějších kol. Taková událost jí dodá novou sílu a nabere zcela jiné obrátky. To naznačíte jednoduše tak, že otočíte žeton epicentra na druhou stranu s červeným okrajem. Hráči stále mají šanci katastrofě zabránit v tom, aby zničila celé své okolí, ale pouze do chvíle, než na kostce padne znovu.

Zachraňme svět - rozehraná hra

V tu chvíli totiž katastrofa ničí všechno ve svém okolí a hráči musí za trest odevzdat všechny své nasbírané žetony této barvy zpět do banku. Všechny žetony katastrofy se pak také z herního plánu odstraní a hra pokračuje dál.

Na konci každého tahu si pak hráči dolíznou tři nové karty z balíčku. Mohou však současně mít v ruce pouze maximálně šest karet. Opět je ale pouze na nich, ze kterého ze dvou balíčků si budou nové karty dobírat.

Konec hry nastává, když se prokoušete celým balíčkem katastrof, který je jinak velký pro různé počty hráčů. Následně si hráči spočítají svoje zásluhy – tedy žetony šíření i epicenter, které se jim podařilo posbírat. Ten, kdo se na potlačování hrůz ve světě podílel nejvíc, je vítězem partie.

Zachraňme svět - karty

Zachraňme svět je desková hra, kterou můžete hrát společně nebo proti sobě. Záleží jen na vás. Obě varianty přináší zajímavé zážitky. Přitom si ale hra zachovává především rodinnou jednoduchost. Nepotřebujete žádná složitá pravidla, jen sbíráte žetony a přesouváte se za pomoci karet pohybu.

Na první pohled a při první hře zjistíte, že hra sama sebe nebere zdaleka tak vážně. Jedná se spíše o odlehčenou nenáročnou zábavu. A právě jako takovou je ji třeba brát. Poskytne vám rodinnou partii s nádechem soupeření, pokud o to budete stát. V případě že ne, můžete se pokusit zachránit svět společně.

Náhodné rozmisťování katastrof i balíčků karet zaručuje, že vždy budete před sebou mít jinou výzvu. Přitom si ale můžete v obou variantách nastavit, kdy vlastně ten svět skončí a vaši agenti bojující za lidstvo neuspějí.

Zachraňme svět - rozehraná hra

Spolupráce je přítomná v obou verzích, jen s trochu jiným nádechem. Zatímco v soupeřivé hráči prohrají společně, ale pouze ten s největším podílem na záchraně se stane vítězem, v kooperativní mohou vyhrát také pouze společně. Bitvy o žetony u soupeřivé verze jsou ale celkem náhodné, protože vám musí do ruky přijít správné karty a musíte se nacházet poblíž katastrofy.

Bohužel ani v jedné verzi není hra tak návyková, jak by mohla být. Nějak jí chybí ten správný náboj a atmosféra záchrany a spolupráce. I když hráči bojují proti sobě, ani tak si hru úplně dokonale neužijí. Přitom se ale budete bavit a užívat si jednoduchosti.

Grafika si u takovéto hry možná zasloužila spíš kreslenou podobu a ne počítačovou. Především na všech kartách je to poměrně dost poznat. Hravá forma, která patří k většině her Jirky Mikoláše, zde jaksi chybí. Ale realismus se ke hře nehodí. Někam nám utekla ta hravost z víka krabice.

Zachraňme svět - karty

Zachraňme svět je pěknou, jednoduchou hrou, kterou zvládnou i menší děti. Pokud máte rádi téma konce světa a chcete jednoduchou hru, kterou lze hrát jak spolu, tak proti sobě, mohla by být právě tato hra pro vás. Ale vy všichni ostatní, hledající pokročilejší a hlubší zábavu, se musíte poohlédnout jinde.

Zachraňme svět je hra, ve které můžete hrát proti sobě nebo proti přírodě. V obou verzích ale zachraňujete svět, jde jen o počet vítězů (nebo poražených) na konci partie. Místo katastrof je určované náhodně z dvanácti pevných lokalit, pokud se zopakuje, katastrofa nabírá na intenzitě. Žetony šíření ale rozmisťují sami hráči, takže mohou jejich pozici upravit podle karet řešení problémů, které mají v ruce. Přesun je také řešený za pomoci karet, které jsou dostatečně variabilní a vzhledem k možnosti určit, jaký poměr karet pohybu a řešení si na konci svého tahu doberete, má hráč dobrou kontrolu nad průběhem partie. Zachraňme svět má veškeré předpoklady k tomu, aby pobavila. Bohužel se však někde po cestě trochu ztratila atmosféra, takže si hráči z partie neodnesou zážitek. Jen vítězství nebo prohru. Někomu to stačí. Právě pro začátečníky a rodiny s dětmi se přesto Zachraňme svět stává dobrou volbou, protože je variabilní a jednoduchá. Jen ta grafika mohla být trochu víc hravá, alespoň tak, jak je zbytek obsahu. Při rozhodování tedy už záleží na vás, kde máte priority.

+ možnost spolupracovat i soupeřit
+ katastrofy jsou určované náhodně, ale na daných místech
+ šíření katastrof je jen na hráčích