Recenze: Zaklínač Dobrodružná hra – Geralt a další hrdinové

zaklinac-01

Když jsem přijel do vesnice, zdálo se všechno být v nejlepším pořádku. Všichni lidé se spořádaně věnovali svým povoláním a nevěnovali mi nejmenší pozornost. To se ale všechno změnilo v okamžiku, kdy se po boku mého koně zablyštil meč. V té chvíli se všichni mírumilovní obyvatelé změnili jako mávnutím kouzelného proutku. Jen tak tak jsem stačil sklouznout z koně a tasit meč. Musím se bránit.

Všichni jste věděli, že tento moment musel nastat. Příšery se na nás vrhnou ze všech stran, jen co zavětří, že patříme mezi Zaklínače. I my jsme se konečně ponořili plně do světa Andrzeje Sapkowského a vyzkoušeli si na vlastní kůži deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra od Ignacyho Trzewiczka. Tu vydala v originále firma Fantasy Flight Games, do ČR ji ale v plné lokalizaci dováží společnost ADC Blackfire. Svoji záštitu a zelenou celému projektu musel dát také CD Projekt Red, což je firma držící licenci na ohromně úspěšné počítačové zpracování. Hra pak vyšla už v roce 2014.

Uvnitř krabice se čtyřmi hrdiny obklopenými nebezpečím na nás nemůže čekat v první řadě nic jiného než mapa slavného světa rozdělená na několik lokací pospojovaných cestičkami. Jsou tu ale i místa pro žetony a karty, jak si povíme později. Jsou tu pochopitelně figurky všech hrdinů, dva žetony akcí pro každého z nich a společná sada devíti speciálních kostek. V arších najdou spoustu kartonových žetonů – nestvůry (tří úrovní), trofeje, ale i zlaťáky, stopy a další. Podobně variabilní je také počet sad karet, které představují v první řadě úkoly a pátrání (obě roztříděné dle typu na diplomacii, magii a boj). Pro každého hrdinu jsou ale připraveny také karty vylepšení a stranou i karty náhody.

zaklinac-06

Na začátku partie si hráči připraví plán a vybaví jej balíčky karet přízně osudu a šťastné náhody, které musí být zamíchané. Na mapě označí také horní políčko stupnice války a náhodně vylosují tři nestvůry a tři překážky na připravená místa plánu. Hráči si pak rozeberou svoje hrdiny a dostanou svoji kostku, žetony, karty vylepšení, figurku a také počáteční hotovost ve zlatě. Jeden žeton umístí na počítadlo a figurku svojí postavy podle karty postavy. Podle zaměření svého hrdiny si pak vylosuje každý úkol z patřičné hromádky. Ostatní sady žetonů vytvoří samostatné hromádky, což platí také pro karty podle zadní strany.

Samotný průběh partie je vlastně ohromně jednoduchý. Hrdinové chodí po světě a plní úkoly, které dostanou. Za ně pak obdrží vítězné body. Celkem může provést dvě akce za kolo (na výběr jich má ale mnohem víc) a každou z nich může provést pouze jedenkrát za kolo, což označuje akčními žetony své barvy na kartě hrdiny.

První v řadě je to základní a hlavní cestování. Hráč se figurkou posune po silnicích o jednu či dvě lokace. V cílovém městě položí svoji postavičku na jedno z políček. Za to dostane jednu nebo více stop v barvách typických pro danou oblast. Svoji aktuální pozici může hráč prohledat. O úspěchu takového průzkumu rozhodnou kostky. Jako následek se bude muset vypořádat s kartou, která může představovat příšeru. Bojovník hodí speciálními kostkami společně se svojí jedinečnou kostkou hrdiny, může výsledky vylepšit kartami či financemi, a pak získá výsledný počet symbolů zásahu. Součet musí být vyšší, než je číslo u meče nepřítele, aby byla nestvůra poražena.

zaklinac-03

V úvahu připadají pro hráče také další akce. Může vylepšovat svého hrdinu pomocí karet, odpočívat nebo provádět další specifické aktivity pro jednotlivé bojovníky (míchání lektvarů nebo zpěv za peníze). Kromě toho jsou v nabídce všech hráčů také další činnosti, které nejsou omezeny počtem a lze je provádět kdykoliv mezi akcemi. Tady hráči přemění stopy v trofeje nebo dokončí úkoly.

Boj může kromě setkání při hledání vyprovokovat hráč také jako důsledek plnění úkolu nebo jako součást svojí šance vypořádat se s jednou hrozbou v regionu. Ta je volitelná, všem známá a záleží pouze na hrdinovi, jestli se na takové střetnutí cítí. V důsledku souboje lze také utržit nějaká zranění, která pak hráči zamykají jednotlivá akční políčka a nutí jej tak využívat léčení.

Hlavním záměrem je ale pro všechny účastníky plnění úkolů. Na kartě je uveden nejen ten hlavní, ale odměnu slibují i splnění vedlejších a pomocných úkolů. Většina z nich vyžaduje dojít na nějaké místo a něco tam splnit. Poté hráč může počítat s odměnou vítězných bodů. Karty ale mají také sekci důsledky, která dále ovlivní partii. Konec nastává ve chvíli, kdy jeden z účastníků dokáže splnit svoji třetí kartu úkolu. Jeho vítězství to ale ještě nemusí být, protože o výhře nakonec rozhodne počet vítězných bodů.

zaklinac-10

Zaklínač: Dobrodružná hra je zaměřena na opravdu hrdinský zážitek. Plnění úkolů je přece přesně to, co bychom od takových dobrodruhů čekali. Sladkým bonusem pak je zaměření na atmosféru a opravdový příběh. Ten vypráví jednotlivé karty.

Ono právě to hraní na hrdiny je tím, co hráče asi bude bavit nejvíce. To je ten hlavní důvod, proč byste si měli Zaklínače pořídit. Pokud rádi plníte úkoly a bojujete s příšerami, pak si určitě tuto hru brzy oblíbíte. Při tom všem ale je hra veskrze náhodná. Kdybyste chtěli svého hrdinu vést podle nějaké taktiky a porazit tak soupeře, bude to jen náznak cesty, k níž budete potřebovat i štěstí.

Ale na to, že hráči spolu soupeří a závodí v honbě za přízní obyvatel, nabízí celá hra velmi omezené možnosti interakce a napadání soupeřů. Ti si navzájem sem tam vyfouknou kartu, ale opravdový konflikt tu nenajdete. S tím se také pojí fakt, že každý z účastníků si hraje tak nějak pro sebe. Někomu to nevadí, ale je mnoho hráčů, kteří mohou Zaklínače pro tuto vlastnost zavrhnout.

zaklinac-15

Hra se snaží velmi intenzivně přiblížit svojí digitální předloze. Autor se o to rozhodně snažil a v některých fázích se mu to daří, především ve speciálních dovednostech. Ale v celkovém dojmu se jedná prostě o klasické fantasy. Pokud se nad tím nezamyslíte, pak v průběhu nijak Zaklínače neodhalíte.

Bohužel těch činností ve hře není zase tolik. Hodně kol budete jednoduše sbírat stopy, což není taková zábava, jako byste čekali. A to je trochu škoda, protože musíte občas přestát několik nezajímavých kol, abyste se dostali k tomu, proč partii hrajete.

Ve hře je hromada drobných pravidel a spousta věcí, nad kterými musíte mít přehled. To jde trochu proti opravdové jednoduchosti. Pravidla tak jsou sice krátká, ale už na začátku budete potřebovat nahlédnout i do druhé tučnější příručky. Právě tyto drobná pravidla trochu znepříjemňují první partie, ale jinak obohacují zážitek. Výjimkou jsou karty nepřízně osudu, kterých je až příliš.

zaklinac-23

Co musíme ale rozhodně vyzdvihnout je zpracování. To se tu povedlo na jedničku od krásného a detailního plánu, přes informativní kartičky až po karty postav. Vše plní svoje úkoly a dohromady tvoří jasný a kvalitní celek.

Zaklínač není žádným jednoznačným hitem. Pocitově to je vlastně taková obyčejná fantasy, která jako bonus nabízí známý knižní svět. Ovšem pokud vám padne do noty, pak se k ní i tak budete z nevysvětlitelného důvodu vracet. Tato šance se zvyšuje, pokud jste začátečník. I přes svoji náhodnost má nějaké kouzlo, které nás láká. Zaklínač tak nakonec je přece úspěchem, jen zdaleka ne pro každého.

AutorIgnacy Trzewiczek
IlustraceDamien Mammoliti
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, CD Projekt RED, Edge Entertainment, Game Harbor, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag
Minimální věk16 and up
(12 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Novel-based, Travel, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Area Movement, Dice Rolling, Pick-up and Deliver, Set Collection, Variable Player Powers
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Books: The Witcher, Digital Implementations: Steam, Theme: Witches
Alternativní názvyWiedźmin: Gra przygodowa, The Witcher Abenteuerspiel, The Witcher: El juego de aventuras, The Witcher: Il gioco d'avventura, Zaklínač: Dobrodružná hra, ウィッチャー, ウィッチャー:ザ・ボードゲーム, 狩魔猎人

Zaklínač je hrou, která budí vášně nejen mezi fanoušky předlohy, ale i mezi ostatními. Někdo ji obhajuje a jiný zase zatracuje. A my chápeme oba tábory, protože každý má tak trochu pravdu. Hra umí být opravdu zábavná, jenže pak tu jsou kola, kdy se nic neděje. Navíc je to všechno hodně náhodné a prakticky bez konfliktů. Záleží pak na osobním vkusu každého hráče, jestli mu sedne. Protože nemůžeme Zaklínače doporučit rovnou asi nikomu. Raději si jej nejdřív vyzkoušejte!

+ vylepšování hrdiny
+ hodně úkolů a možností
+ známá předloha