Recenze: Zbodni salát – říká slimák slimákovi

zbodni-salat-01

Lístky salátu se pohupují ve větru. Vypadají lahodně. Nikde v dohledu není žádné nebezpečí. Ale ne! Najednou ze zpoza kmene nedalekého stromu vynoří dlouhé a hladové tělo slimáka. Listy salátu se ve strachu zachvějí, protože jeho dny mohou být sečteny. Jak to dopadne? Přijde na poslední chvíli nějaká záchrana? Nebo si slimák spokojeně naplní bříško a dny salátu budou sečteny?

O tom všem a i o osudu další zeleniny budou hráči rozhodovat v karetní hře Zbodni salát, kterou si pro nás připravil autorský tým Molly Johnson, Robert Melvin a Shawn Stankewich a to v dílně společnosti AEG. Hru si pro lokalizaci vyhlédla firma MindOK, díky které se jsme se novinky dočkali v češtině na pultech obchodů.

Zelená krabička je malá, jako by měla být každá karetní hra. Na jejím víku vidíme všech šest hlavních hrdinů – šest druhů zelenin. Uvnitř na hráče nečeká nic jiného, než sada více než stovky karet. Obě strany karet mají překvapivě nějaký význam a záda tu nejsou jen na ozdobu. Balíček je podle počtu účastníků vytvořen z různého množství karet a to podle druhu zeleniny, přičemž zadní bodovací strany jsou náhodné. Výslednou sadu hráči zamíchají, vytvoří z nich tři stejně velké hromádky ležící bodovací stranou nahoru a pod každou z nich odhalí dva kusy zeleniny.

zbodni-salat-07

Tím vznikne trh se zeleninou, nad kterým začíná úvodní kolo hry. A jak se hráči budou střídat na tahu, jde hlavně o jejich snahu získávat karty. Ty si může hráč vzít buď z hromádky (pouze tu horní) nebo z trhu (rovnou dvě libovolné karty zeleniny). Kartu položí hráč před sebe a může ve svém tahu navíc otočením přeměnit jednu bodovací kartu na zeleninu. Zeleniny si před sebou hromadí do skupinek podle druhu.

Po každém tahu je doplněn trh tak, aby neustále obsahoval šest karet zeleniny. To proto, aby další hráč v pořadí měl na výběr opět plnou nabídku. Partie pak pokračuje až do chvíle, kdy jsou rozebrané všechny karty v balíčcích.

Nastává příležitost k sčítání bodů. Bodovací podmínky jsou jasně dané kartami bodování, které si hráči v průběhu partie vzali. Odměny získávají jednotliví účastníci nejen za různé sady, ale také za nejvyšší počty některých druhů zeleniny, nebo třeba za sudé a liché počty. Ten, kdo má v celkovém součtu nejvíce bodů, se stává vítězem partie.

zbodni-salat-04

Zbodni salát je jednoduchá karetní hra, ve které jde jen a čistě o body. Ale podmínky úspěchu takto jednoduchého sběru karet naplňuje tím, že je všechno nádherně jednoduché, a především velice plynulé.

Každý si sám pro sebe určuje, za co nakonec dostane odměnu. A protože bodovacích karet je stejný počet, jako karet ovoce, těchto taktických a plánovacích možností je dostatek. Právě to způsobilo, že se Zbodni salát stalo u nás v redakci zcela nečekaným hitem.

Všichni hru chtěli hrát a neustále si tak užívat ty nečekané a zábavné momenty. Napínavé je dokonce i samotné bodování na konci, protože hráči musí nejen každý skórovat svoje sady, ale také porovnávat své zisky s ostatními.  Je pak na hráčích, kdy začnou ke svým získaným zeleninám kupit také bodovací karty. Čím později, tím to může být výhodnější. Přesto je důležité se ihned na začátku specializovat, ale riskujete, že vás pak soupeři vytouženou bodovací kartu vzít nenechají.

zbodni-salat-08

Kromě kladných bodů se na některých kartách mohou nacházet i penalizace, díky kterým se hráči mohou snažit těmto bodovacím kartám vyhnout. Vždy to u nich ale vyvažuje nějaká jiná podmínka, která může z karty udělat lákadlo pro někoho jiného. Současně ale právě tato situace umožňuje alespoň trochu ovlivňovat hru ostatních a krást jim karty, které by chtěli.

Mnohem důležitější je ale hrát si svoji hru a mít přehled o kombinaci všech bodovacích pravidel. Protože se ale všechno postupně zesložiťuje s průběhem partie, není to tak složité. Může za to samozřejmě i herní doba, která se nachází někde na hranici dvaceti a třiceti minut. To je u takovéhoto typu hry ideální a dělá z ní skvělý filler, kdykoliv se potřebujete na chvíli zabavit.

Na zážitek nemá žádný zásadní vliv počet hráčů, protože tahy jsou rychlé a znamenají vždy jedno rozhodnutí, které lze plánovat dopředu. Naopak s rostoucí konkurencí je závěr hry ještě napínavější s těžko odhadnutelným výsledkem.

zbodni-salat-09

Zbodni salát je vlastně takový bodový salát, což se téměř dokonale ukrývá jako slovní hříčka v názvu (a přiznává to dokonale svým anglickým názvem Point Salad). A my se na ní snažili najít něco špatného, ale pokud odhlédneme od evidentní náhody v odhalování karet, pak je hra opravdu výborná ve všech směrech. Zbodni salát je takovou karetní jednohubkou, kterou by neopovrhnul žádný slimák. A stejně tak by neměl nad hrou lámat hůl žádný hráč, který má rád sběr bodů.

AutorMolly Johnson, Robert Melvin, Shawn Stankewich
IlustraceDylan Mangini
VydavatelAlderac Entertainment Group, Arclight Games, Bard Centrum Gier, Black Sea Games, Broadway Toys LTD, Devir, Gigamic, HaKubia, Hobby World, IGAMES, Kaissa Chess & Games, Mandoo Games, Meanbook Games, MINDOK, MIPL, Pegasus Spiele, Reflexshop, Siam Board Games, White Goblin Games, Yes Papa Games
Rok vydání2019
(30 voters)
KategorieCard Game
MechanismyOpen Drafting, Set Collection
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Digital Implementations: Sovranti, Digital Implementations: Tabletopia, Misc: LongPack Games, Misc: Self-Referential Games, Theme: Food / Cooking
Alternativní názvyEnsalada de puntos, Insalata di Punti, Poen Salata, Pontsaláta, Punktesalat, Salada de Pontos, Salade 2 points, Zbodni salát, ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟΣ, Салат удачи, Салат: Рецепт успіху, Точки на салата, סלט נקודות, สนุกสลัด, ポイントサラダ, 得分沙拉, 포인트 샐러드, 포인트 샐러드: 이브이에디션

Zbodni salát nenabízí žádné zbytečné komplikace a jde přímo na bránu. Body, body a jen body. Sběr zeleniny má jeden jediný důvod. Jenže přesto je tahle jednoduchost tou největší zbraní, která přináší nenáročnou a excelentní zábavu. Ačkoliv zde nejsou žádné složitosti, možnosti pro hráče a výběr jejich bodovací taktiky je nepřeberné množství. Díky tomu je Zbodni salát pokaždé trochu jiným zážitkem a skvělou zábavou.

+ spousta bodovacích možností
+ krásně rychlé
+ jednoduché a elegantní