Recenze: Země Město.. a co ještě?

zeme-mesto-01

Stačí jedno slovo. Může to být jméno, název nebo něco úplně jiného. Ale musíte ho znát. Pouze tak se můžete dostat do vybrané společnosti ostatních všeznalců. Jejich svět je plný čtení knih, čilého diskutování a čas od času vymyslí něco, co lidstvu vezme dech.

Svoji cestu do jejich společnosti můžete začít v plechové krabičce s názvem Země Město. Připravila si ji pro nás společnost Dino. Původně se ale jedná o výtvor firmy Foxmind a designérů, kteří vystupují pod jménem Treo. To se stalo v roce 2014, ale na český trh se dostává hra až na začátku roku 2017. S grafikou Albertine Blass.

Jak už jsme dopředu prozradili, takhle hra se řadí do oblíbené řady her v plechovce po bok třeba her Grabolo nebo Fingo. Tahle nová na sobě má náznak nějaké vlajky. Rozměry jsou stejné a uvnitř hráči najdou celkem šedesátku hracích karet. Po zamíchání položí celý balíček (s výjimkou jedné přehledové kartičky s popisem kategorií) do středu stolu a to zadní stranou vzhůru. Na ní najdou barevné odlišení (červená, modrá, zelená), ale především symbol popisující úkol, který hráče čeká.

zeme-mesto-08

Jeden z hráčů je vždy na řadě, sejme horní kartu a položí druhou stranou s písmenky na stůl hned vedle balíčku. Před hráči se objeví tři písmenka, každé patří k výseči jedné barvy. Která písmenka hráče zajímají a co s nimi mají dělat, určí nová horní karta dobírací hromádky. Tam totiž najdou hráči symbol kategorie v jedné ze tří barev – právě a jen to jedno písmenko je pro hráče důležité.

Společným úkolem všech nyní je vymyslet slovo začínající tímto písmenem, které ale současně musí patřit do kategorie podle viditelného barevného symbolu. A pouze ten, kdo správné slovo vyhrkne jako první, si může kartu zadání vzít k sobě. Pokud se to nepodaří nikomu, karta zůstane na stole a získá ji jako bonus ten, kdo bude úspěšný v následujícím úkolu. Na řadě je další hráč, který otočí novou kartu z balíčku a partie pokračuje až do vyčerpání karetní zásoby. Všichni rivalové si posčítají svoje získané karty a ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem.

Země Město je karetní hrou na přelomu slovní zásoby a postřehu. Pokaždé je třeba nejdříve dobře odhalit, kterou kategorii a písmeno mají hráči hledat. A tady je potřeba zapojit dobré reflexy a přehled.

zeme-mesto-05

Teprve, když toto zadání znají, mohou hráči zkusit najít odpověď. Na výběr mají vždy rovnou z deseti zcela odlišných kategorií. Kromě dvou titulních tu jsou tak i osobnosti, zvířata, filmy nebo povolání. U některých je hledání slov jednodušší, u jiných je to pořádná výzva. Samozřejmě vše závisí na štěstí, jaká kombinace písmene a barvičky zrovna vznikne. A tak zatímco jméno i jídlo na F vymyslíte, s rostlinou už to bude horší.

Náhodné zamíchání karet a tedy kombinace písmene a symbolu vytváří velmi variabilní dojem. Hra sice stále nabízí jen jeden úkol – najít co nejrychleji správnou odpověď – ale úkol je pokaždé jiný. Kombinací je opravdu velké množství a hráči si je jen tak rychle nezopakují.

Jenže i tak, především pokud soupeří neustále stejná skupina hráčů, se začnou časem propojení písmene a kategorie opakovat. A jejich řešení z minula hráčů vyvstanou obvykle rychle na mysli. A to prostě kazí celkový požitek. Tento problém ale nastane pouze, pokud hrajete pravidelně. Vzhledem k lehké náplni ji asi nebudete hrát každý večer.

zeme-mesto-12

Kategorie jsou dobře zvolené a mezi písmenky najdeme i česká, jako třeba „š“. Na druhou stranu na kartách zůstalo třeba i „x“, které asi v mnoha kategoriích nebude mít řešení. Ale to platí i pro klasickou slovní hru Země město, na kterou se tato krabička snaží odkazovat.

Čím více protivníků se u stolu sejde, tím náročnější partie je. Kromě toho se ale samotná délka neliší a žádná šance na konflikty zde nejsou. Herní doba ovšem odpovídá této lehké náplni a hráči celých šedesát karet projdou během deseti minut. Díky tomu si mohou u této hry trénovat slovní zásobu i začínající školáci, kterým stačí pouze znalost abecedy.

Grafika je jednoduchý a poměrně názorná. Karty ale tentokrát nejsou vodě odolné, jak jsme si zvykli u ostatních produktů této firmy. Pěkná plechová krabička ale zůstává a díky tomu hra působí stále pěkně. Pravidla jsou jasně popsaná, možná také díky tomu, že jsou opravdu velmi jednoduchá.

zeme-mesto-11

Země Město je fajn karetní hrou, která ale klade velký důraz na postřeh a slovní zásoba je až druhá v pořadí. Pokud tedy nemáte v oblibě spoléhat na svoje reflexy, pak budete asi z krabičky zklamaní. V opačném případě se jedná ovšem o příjemný svěží vítr do této kategorie, protože spojit slova a reakce, to je určitě zajímavé. Země Město rozhodně patří mezi příjemně zábavné karetní hry.

Recenze: Země Město.. a co ještě?
Země Město zůstává v první řadě postřehová hra. Sice hráči nemusí nic chytat, ale čím dřív odhalí svůj úkol, tím rychleji mohou reagovat a vyslovit správné řešení. To vznikne kombinací písmene a obrázku kategorie, které jim zadá kombinace odhalené karty písmen a zadní karty z dobírací hromádky. Dohromady tak je příjemně jiná, ale právě díky slovům také hrozí zapamatování slov pro příští partie. Země Město je ale i přesto fajn zábavou.

+ postřehová hra s písmenky
+ jen desetiminutová partie
+ prověří slovní zásobu