Recenze: Zombicide Toxic City Mall – nemrtví na nákupech

Zombicide: Toxic City Mall - balení

Myslel jsem si, že mezi zdi se budu cítit lépe. Obchodní dům se zdál jako dobré místo, bezpečný úkryt plný místností a překážek, které nemrtví těžko překonají. Ale když se poprvé setmělo, z každé zdi se stal nepřítel a lavička mohla být rozdílem mezi životem a smrtí. Nejmenší zvuk nebo záblesk světla přiláká jejich pozornost. Přijdou a najdou si vás. Oni neodpočívají a vždy čekají na novou kořist. Za jedním rohem nebo druhým, vždycky tak blízko, že je cítíte.. To mravenčení za krkem přicházející ze záhrobí..

Vítejte na mejdanu nemrtvých. Právě tak vypadá nákupní centrum v podání zombie, které se zde usadily. Uvnitř krabice s názvem Toxic City Mall na nás čekají ale ještě mnohem horší věci. Tenhle box je rozšířením hry Zombicide (recenze), která se nám opravdu líbila a zaujala nás především unikátním mechanismem zvuku. Teď se autoři Raphael Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult vrací znovu v krabici od Cool Mini or Not. První edice tohoto rozšíření vyšla v srpnu roku 2013 a k nám se dostala s menším zpožděním.

Výjev na víku ale nevypadá o půl roku později o nic méně zoufale. Hrdinové obklopení zcela armádou nemrtvých, jeden z nich pak zachycený uprostřed transformace v jednoho z nich. Na světě Zombicide není nic jistějšího, než to, že se všichni jednou promění. Dřív nebo později, stačí jedno škrábnutí. Ale nové rozšíření nám bude vyprávět příběh o zamoření.

Zombicide: Toxic City Mall - herní plán

Zombicide je hra na přežití s krásnými a detailními postavičkami zombíků, kteří zcela zamořili vaše město. V načrtnutých scénářích bojujete o krk s postavami, které se s každým nemrtvým zkráceným o hlavu zlepšují. Postupem času se tak mohou těšit z vylepšených vlastností, ale také nalezených předmětů, které ale v rukou udrží jen některé. S každým zraněním toho unesou méně. Ze všeho nejvíc si ale musíte dávat pozor, aby vás příšery neslyšeli. Každý zvuk ze sousedství láká jejich pozornost, takže musíte dávat velký pozor.

A to bude platit samozřejmě i pro rozšíření, které přináší opět pořádnou dávku nemrtvé zábavy. To hlavní samozřejmě tvoří nové čtyři oboustranné herní mapy, které představují prostředí, ve kterém se budete pohybovat, a je mnohem víc zaměřené na interiéry. V krabici dostanete také desítku karet postav. Šest z nich si budete pamatovat z původní hry, ale vrací se zpět, protože nové karty jsou oboustranné a obsahují také zombivor verzi hrdiny.

I mezi figurkami jsou staří známí, všichni vaši oblíbení zombíci se vrací v zelených toxických verzích. Celkem jich je 29, ale nás zajímá, kdo se jim postaví. Jsou zde nové čtyři postavy, které mají každá hned dvě figurky – jednu zdravou a druhou nakaženou. Jsou tu kočičí Elsa, nebo bláznivý Raoul a každý z nich má znovu odlišné zaměření poté, co jej vycvičíte. Figurky tu jsou i pro hrdiny z původní krabice, ale pouze jejich zombivor verze.

Zombicide: Toxic City Mall - karty hrdinů

V balení nemohou chybět ani nové malé karty (56 kusů) s novým vybavením, ale také spawnovací karty nemrtvých. Právě s jejich pomocí budou vstupovat na herní plán nové posily vašeho nepřítele a to odstupňované podle úrovně zkušeností nejsilnější postavy, přesně jako v původní hře. Ve hře pak jsou i nové žetony dveří, míst pro rození zombie, ale i barikáda a především velké kulaté desky sutin.

Čím jsou tedy toxické zombie zajímavé? Jejich tělo se po zabití nesesune bezvládně na zem, ale místo toho rozprskne všude kolem zelenou syčící tekutinu. A všechny postavy, které stojí ve stejné zóně, okamžitě dostanou jedno zranění. Ostatními schopnostmi se zelené příšery nijak neliší od těch klasických šedých. Ovšem obvykle chodí v pevně stanovených skupinkách, kdy tlusťocha chrání dva pěšáci. Jediný způsob, jak se vyhnout zranění (kromě střelby zdálky) je přejet zeleně zářící nemrtváky autem.

Přírůstek nových figurek určitě může představovat problém pro hráče, kteří si svoje předchozí nemrtvé pečlivě nabarvili. Tyto nové tlusťochy, stvůry, chodce i běžce budou muset nabarvit tak, aby z nich jejich toxická krev byla cítit.

Zombicide: Toxic City Mall - karty

Mnohem větší novinkou jsou ale zombivor verze všech dostupných hrdinů. Je pouze na hráčích, jestli s nimi vstoupí do hry nebo se promění až v průběhu partie a tím si vlastně umožní vzkříšení. Čtete správně! Nemrtví hrdinové se nenechají zlákat vidinou mozků a tepající krve, ale zůstanou na vaší straně a stále vám budou pomáhat v naivní představě, že se pro ně někdy najde lék.

Tyto postavy jsou pomalejší, ale zvládnou přežít až čtyři zásahy a ještě pořád se budou plazit vpřed a šířit kolem sebe zkázu na všechny svoje nemrtvé bratry a sestry. Dokonce mají svůj vlastní vývoj a možnosti, jak uplatnit získané zkušenosti. Je dobře, že je díky zelené barvě na plánu ihned rozeznáte a můžete tak dobře plánovat.

Ve hře se díky tomuto přídavku zcela mění taktika, protože smrtí nic nekončí. Nesmíte s tím ale moc počítat, protože scénáře se také patřičně ztížily. Ovšem musíte si dávat pozor, aby vás nezabila zbloudilá kulka vašeho spoluhráče, protože pokud nezemřete kousnutím zombie, zůstanete mrtví! Legrace, že?

Zombicide: Toxic City Mall - detail herního plánu

Hra samozřejmě přináší i nové prostředí, které zahrnuje obchoďák a parkoviště kolem něj. Čeká na vás ale také jeden velký díl, který nemá žádné zornému poli překážející prvky. Tady se odehrají opravdu masivní bitvy a mnoho zombie zemře na místě, kde se kříží čtyři přechody pro chodce. Do některých míst vám scénáře položí trosky, které slouží jako překážka pro vás i nepřátele.

Ale protože příval nepřátel budete tentokrát odrážet, potřebujete také místo, kde se budete bránit. A takový úkryt vám v mnoha scénářích připraví barikáda. Tu můžete postavit pouze na předem daných místech za cenu utracení celkem šesti akčních bodů. V bezpečí vás ale udrží jen na chvíli, po kterou jsou nemrtví dobrými terči jako na střelnici. Dávejte si tedy pozor, abyste toho dobře využili. Barikády jsou skvělým způsobem, jak zlikvidovat větší množství nepřátel.

Nové scénáře lze rozdělit na polovinu, která vyžaduje základní Zombicide, zatímco k zahrání druhé půlky potřebujete druhou řadu s názvem Prison Outbreak. Ve většině z nich (11 z 12) máte za úkol jednoduše opět utéct. Jenže předtím musíte splnit ještě dva úkoly.

Zombicide: Toxic City Mall - figurky

Tucet nových příběhů zcela mění dynamiku hry právě zásluhou tohoto vývoje, který většina scénářů má. Každý úkol ale vypráví samostatný příběh a má svoje vlastní speciální pravidla pro přípravu, jak tomu bylo i v původní krabici. Hra dává ještě větší důraz na spolupráci než v minulé hře a všichni musí spolupracovat jako opravdoví parťáci. Na tom mají velký podíl také toxičtí nepřátelé, na které si všichni musí dávat dobrý pozor.

Velice se liší také herní doba, která se může pohybovat v nižších rovinách devadesáti minut, ale výjimkou nejsou ani mnohahodinové bitvy. Tři hodiny zde jsou rozumný průměr, ale najdete tu i misi, která vám zabere až pět hodin času! To je už opravdu hodně a hra začíná přecejen trochu ztrácet tempo. Tři hodiny nám připadají jako ideální doba na pořádnou zombie zábavu. Drobným problémem zůstává příprava hry, která u velkých map trvá už poměrně dlouho.

Například my jsme si zamilovali mapu devět Ultrared District, která je opravdovou lahůdkou. Především rozestavení desek zde vytváří uličku smrti, ve které jsou hráči obklopení budovami. Prohledávají je, zatímco se nemrtví blíží a vy je pak můžete usmažit s novými hračkami, silnými ultrared zbraněmi. Pokud tak dlouho přežijete.

Zombicide: Toxic City Mall - figurky

Hra kromě zmíněných věcí nabízí také možnost hrát ve více než šesti přeživších, protože ve hře je nyní dostatek miniatur. V pravidlech najdete návod, jak upravit obtížnost, aby byla taková partie stále výzvou. Zombíkům se tak můžete postavit až v deseti hráčích a udělat z partie (nebo kampaně) opravdu epickou záležitost! U kooperativní hry naštěstí nevadí, že se k tahu se svojí postavou nedostanete tak často, protože musíte spolupracovat a vymýšlet plán s ostatními. A pak je tu zcela nový Ultrared mód, který váš hrdina dosáhne až ve chvíli, kdy nastřádá maximální počet zkušeností na stupnici. V takovém případě může používat speciální superzbraně, které jsou takovými zbraněmi hromadného zombie ničení. A opravdu je budete potřebovat, pokud chcete dokončit některé mapy.

Zombicide: Toxic City Mall odstraňuje největší problém základní hry, kterou byla předčasné vyřazení některých hráčů. Tady se z nich stanou nemrtví, kteří dále svým lidským kamarádům pomáhají v dosažení svobody. Hra obsahuje hromadu nových věcí, zajímavé postavy, dobré scénáře a vynikající ultrared zbraně. Všechno to tvoří přídavek, který si nemůže nechat ujít žádný fanoušek nemrtvých a rozhodně ani jeden hráč, který si užíval původní Zombicide.

AutorRaphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult
VydavatelCool Mini Or Not, Guillotine Games, Asterion Press, Black Monk, CMON Global Limited, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby World
Počet hráčů1 - 6
(4 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Horror, Miniatures, Zombies
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Modular Board, Variable Player Powers
RozšířeníZombicide Gaming Night #2: Black Friday, Zombicide Gaming Night #3: Zombie Trap, Zombicide Survivor: Bill, Zombicide Survivor: Thiago, Zombicide, Zombicide Season 2: Prison Outbreak, Zombicide Season 3: Rue Morgue
RodinaCreatures: Zombies, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Zombicide, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyЗомбицид. Токсичный центр

Zombicide: Toxic City Mall přivádí na scénu zdemolovaného města nový typ nemrtvých. Jejich žilami koluje kyselina, která na hrdiny vystříkne ve chvíli, kdy stvůru sprovodí ze světa. Hráči tak musí pečlivěji spolupracovat, což je na obrovských mapách nabízených ve scénářích opravdu náročné. Naštěstí mají k dispozici nejen nové barikády nebo extrémně účinné ultrared zbraně, ale také možnost se zúčastnit boje o život až v deseti hráčích. Ovšem největším bonusem pro atmosféru je možnost proměnit se v nemrtvého. Díky tomu nemusí mít hráči strach, že zásluhou špatné karty budou vyřazeni na začátku partie. Reinkarnace hrdinů nabízí další přístup k taktice a skvěle doplňují hru, jejíž příprava i herní doba je už dost dlouhá. Zombicide :Toxic City Mall je přes tuto drobnou výtku plné hutné atmosféry a výborné zábavy.

+ nemrtvé verze hrdinů ruší problém s vyřazováním hrdinů
+ různě dlouhé scénáře
+ až deset hráčů