Rozhovor o Veroně po Veroně s Petrem Chvalem

Na konci roku jsme oslovili nového českého tvůrce Petra Chvala a položili mu několik nových otázek. Zajímalo nás především jak je spokojený s vydáním své hry, se kterou vyhrál Kreativní konkurz společnosti Czech Board Games. O vzniku Verony a jejích ilustracích se můžete dočíst v předchozích dvou rozhovorech:

Rozhovor s Petrem Chvalem o tvorbě Verony
Rozhovor s Prokopem Smetanou, ilustrátorem Verony

Ale tím jsme samozřejmě nevyčerpali množství zajímavých témat, a proto vznikl dnešní rozhovor. Nyní tedy předáme slovo Petru Chvalovi…

Verona se dočkala svého vydání hned ve třech jazycích. Jaký je to pocit sledovat svůj výtvor v rukou stovek a tisíců hráčů?

Na ty tisíce bych byl zatím opatrný :).

Mít vydaný vlastní produkt je pochopitelně pro každého ješitného člověka (tedy každého muže) velice povznášející pocit. V případě deskové hry ale člověk nikdy nesmí zapomenout, že za vydáním stojí mnoho dalších lidí, spoluautorů, testerů. Není to jako když člověk napíše knihu a odnese ji vydavateli. Hra je vždy kolektivním dílem. Kamarádi, kteří spolu se mnou hru vyvíjeli, tedy tuto radost sdílí se mnou, přestože jejich jméno není na titulní stránce.

Jak jste spokojen s přístupem České deskoherní společnosti (Czech Board Games) a také tiskařské společnosti Efko? Jak se vám s nimi spolupracovalo?

CBG je nezisková organizace s širokým spektrem aktivit – vydání hry není to jediné, čemu se věnuje. Proto je třeba počítat s odlišným přístupem než je tomu u komerčních subjektů. Nejspíš nebudu nijak přehánět, když řeknu, že lidé z CBG udělali pro Veronu vše, co bylo v jejich silách. To, zda jejich síly stačí na vyřešení všech problémů, které se mohou při realizaci hry vyskytnout, už je věc jiná. V každém případě byl přístup CBG vstřícný a přátelský, a až na občasné záseky v komunikaci se mi s nimi spolupracovalo dobře.

S firmou Efko spolupracovala CBG poprvé, takže zákonitě došlo k mnoha nedorozuměním a zásekům, které se též projevily v drobných vadách na kráse finálního produktu. Hra však nakonec byla dotažena vcelku úspěšně a já věřím, že v dalších letech se bude spolupráce CBG a Efka zlepšovat.

Účastnil jste se nějak závěrečného dolaďování finální verze Verony a měl jste možnost případně do tohoto procesu zasahovat?

Ano, řekl bych, že mé zásahy do hry byly hodně nad obvyklý rámec kompetencí autora. Šly přese mne nejen veškeré úpravy pravidel hry, ale i grafickou stránku jsem měl možnost sledovat, ovlivňovat, a dokonce do ní přímo zasahovat. Vzhledem k tomu, že Verona se finalizovala ve velmi komorních podmínkách, měli vždy všichni členové týmu veškeré informace a o všem se radili společně.

Někteří hráči si stěžují na nepříliš jasná česká pravidla. Jak tuto skutečnost vnímáte vy?

Pravidla jsou nejvýraznější z těch vad na kráse, o kterých jsem mluvil před chvílí. Verona se dokončovala ve velkém spěchu a sešit s pravidly to bohužel odnesl nejvíc. Když jsem je poprvé otevřel a četl, bylo to pro mě docela zklamání. Útěchou může být, že CBG připravuje opravenou verzi, která bude ke stažení na oficiálním webu Verony (verona.czechboardgames.com). Kdybych měl příště být autorem vydávané hry, vyžádal bych si konečné slovo nad podobou pravidel, klidně i smluvně.

A jak jste spokojen s celkovou kvalitou vydání Verony?

Jako autor samozřejmě vidím mnoho věcí, které by mohly dopadnout lépe. Ale to je asi zcela obvyklá situace nejen na herním trhu. Je ovšem třeba zdůraznit jednu věc: Stále se nemohu zbavit dojmu, že mi to celé tak trochu spadlo do klína. S vítězstvím v kreativním konkurzu jsem totiž skutečně nepočítal – bylo tam mnoho jiných dobrých her. Takže se tak trochu řídím heslem „darovanému koni na zuby nekoukej“ a za Veronu jsem velmi vděčný.

Jak se vám líbí ilustrace pana Prokopa Smetany?

Prokop byl velice silným článkem tvůrčího týmu. Vinou organizace byl nucen zvládnout svou práci ve velmi krátkém časovém úseku, ovšem na výsledku to není nijak poznat. S ilustracemi ke hře jsem spokojen, ať už je to město na herním plánu nebo obrázky na kartičkách. Myslím, že jejich kvalita je nad průměrem evropské produkce. Do spolupráce s Prokopem bych šel kdykoli znovu.

Sbíráte nějak reakce hráčů z celého světa na Vaši hru? A jaké jsou?

Žádný aktivní průzkum nedělám. Obsáhlejší reakce mám jen od hráčů, s nimiž jsem hru hrál, a tedy jsem jim pravidla vysvětloval osobně. Ty jsou vesměs pozitivní (pokud hráči předem počítali s tím, že se jedná o hru náročnější). Asi nejvíce mě potěšila reakce člověka, který podle svých slov deskovky nehraje, protože u nich po deseti minutách ztrácí pozornost. Po partii Verony (kterou mimochodem vyhrál) mi řekl, že asi bude muset poopravit svůj názor na deskovky, neboť Verona ho absolutně vtáhla.

Reakce od hráčů, kteří se Veronu učili z pravidel, mám jen skromné (z webu) a tam panují rozpaky z nejasností v pravidlech.

Jak se díváte na prodloužení Kreativního konkurzu (nyní již Setkání autorů) na dvouletý cyklus?

Prodloužení doby, po kterou se jednotlivé hry realizují, bude jistě ku prospěchu věci. Lhůta 4 měsíců byla skutečně velmi krátká a vedla k hektickým závěrům prací. Na druhou stranu, CBG bude postavena před nový systém – vývoj dvou her najednou. Doporučoval bych nepodcenit komplikace, které z toho můžou vyvstat. Obzvlášť zajímavý bude začátek, kdy ještě dobíhá starý systém a zároveň již funguje nový.

Děkujeme za Váš čas.
Tým serveru DeskoveHry.com

Již velmi brzy přineseme také podrobnou recenzi na Veronu na našich stránkách.

Rozhovor o Veroně po Veroně s Petrem Chvalem
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Recenze: Rum & Bones – souboj dvou lodí