Recenze: Baron Voodoo – jmenuje se Samedi

baron-voodoo-01

Patří mezi ty postavy, které nechcete potkat osobně, protože to neznamená nic dobrého. Pověst barona Samediho, zvaného takéoodoo, předchází. Je to právě on který vás přivítá na hranici mezi světem živcýh a mrtvých a pomůže vám překročit tuto hranici. Podivný kostlivec zavede duši do podsvětí.

Má tedy k dispozici velkou moc, kterou se chce teď výjimečně podělit v deskové hře Baron Voodoo. Přesvědčil ho tvůrce hry Baron Voodoo, který se jmenuje Yann Dentil, a dokonce i poseděl modelem ilustrátorce, Christine Alcouffe. Hra vyšla v produkci firmy Lucky Duck Games, která zaštítila menšího vydavatele Tsume Art.

Na víku vidíme nejen samotného barona, ale také další duchy haitského vodou (používá se pro rozlišení od klasického voodoo), kteří se jmenují Loa. Právě to jsou postavy, které by rády Barona na jeho místě alespoň dočasně nahradily. Jako první z boxu vyloví dvouvrstvý herní plán s devětačtyřiceti políčky. Hráči vezmou všechny kostky, hodí s nimi a zaplní jimi podle barev herní plán tak, aby jediné volné místo zůstalo uprostřed.

baron-voodoo-07

Každý z hráčů si zvolí jednu postavu Loa, vezme si její desku a kostičkový ukazatel umístí na první místo stupnice skóre. K tomu získá také jeden žeton ochrany, otočený neaktivní stranou nahoru a tři žetony obětin. Zbytek žetonů položí do společné zásoby.

V partii se střídají hráči na tahu. Středobodem každého kola je skok s kostkou, čímž hráč zajme kostku, kterou přeskočí. Při tom může skákat pouze s kostkou své barvy a skočit lze libovolným směrem, čímž mohou vznikat věže kostek až do maximální výše tří. Získanou (přeskočenou) kostku si hráč vezme a položí na plán desku svojí postavy. S těmito zajatými dušemi pak hráči vytváří komba z ikon a barev, čímž získávají zajímavé bodové odměny, pokud je pošlou do světa duchů (spirit world). Vítězné body si pak mohou ihned poznamenat na své stupnici.

baron-voodoo-03

Po povinném skoku s jednou kostkou si může hráč zvolit, jestli chce provést některé z bonusových možností. Ty jim umožňují získávat (pokud i zajatá kostka je barvy hráčovy postavy) a utrácet obětiny za otáčení hodnoty na kostce. V případě odevzdání dvou obětin dokonce může hrát podruhé a tím získat výraznou výhodu.

Jednotlivé kostky a jejich ikony nabízí také speciální efekty, které lze zdarma využít. Totéž platí pro samotné Loa. Tito duchové se od sebe odlišují a každý má svoji specifickou sílu, kterou může hráči pomoci v plnění jeho převoznických povinností. Loa nabízí manipulaci s kostkami na plánu.

Partie pokračuje do momentu, kdy jeden z účastníků dokáže dosáhnout vítězného skóre. To se liší podle počtu účastníků. Ve výjimečných případech může hra skončit dříve, pokud není možné na plánu provést skok, protože kostky jsou příliš roztříštěné po plánu. Všichni hráči poté dokončí přesuny svých kostek, ať už jsou jejich komba silná nebo slabá. Navíc hráči dostanou za převahu v barvě kostek další tři body. Vítězem se stává ten, kdo má bodů za služby duším nejvíce.

baron-voodoo-05

Baron Voodoo je další kostková hra, ve které se kostkami nehází. Výjimkou je příprava partie. Díky tomu je pokaždé jiné rozložení ikon, ačkoliv barvy mají startovní pozice vždy dané stejně. A protože se natočení kostky po dobu její přítomnosti na plánu nemění, tak ikony určují, jak je kostka pro hráče lákavá. V opačném případě totiž musí utrácet zdroje na to, aby ji otočil.

Ústředním mechanismem je přeskakování kostek, které si bere základ v klasickém solitéru. Jednoduše musí kostka přeskočit ze své pozice přes jedno místo a přistát na volném políčku. Přeskočený kámen je tímto zajat. Hráči tedy hned v prvním tahu mají na výběr spoustu skoků, ale s každým dalším tahem se situace mění a objevují se volná místa. A tím se stává celá hra stále napínavější a hledání správného místa k tahu těžší.

Hráči musí po celou dobu zohledňovat barvu kostek i ikonky na jejich horní straně. Podle těchto dvou vlastností je totiž možné duše seskupovat a vytvářet z nich cenná komba. Ta jsou tou hlavní cestou k vítězství, protože může přinést až pět bodů, což při délce hráčské stupnice (20 bodů) je docela velký obnos.

baron-voodoo-09

Hráči mají mezi sebou docela dost interakcí, protože většina činností se odehrává na společné ploše. A díky tomu si budete všímat ostatních, protože jim můžete také docela dobře škodit. Všichni mají svoje sbírky duší veřejné a pravidla pro komba jsou u všech Loa stejné. Během několika tahů se naučíte barvy a ikony číst a bude vám jasné, která pozice je pro soupeře výhodná.

Naštěstí jsou v partii i možnosti, jak celou situaci pozměnit. První v řadě jsou schopnosti samotných Loa, které jsou opravdu silné a manipulace s kostkami na plánu umí úplně přetvořit taktiku pro všechny, například posunutím kostek v řadě nebo sloupci. Kostky navíc na plánu mohou tvořit sloupce a tím i blokovat skákání, protože plný sloupec se třemi kameny nelze zvolit jako cíl přeskoku.

baron-voodoo-12

Skákání má totiž kromě zajetí i druhý význam a tím je blokování některých kostek, které nejsou dostupné k zisku ani ke skákání. A teď je jasný opravdu široký výběr možností, které ve svém tahu hráči mají k dispozici. Při tom ale kombinací kostek a ikon není tolik, aby se hra stala nepřehlednou nebo abyste si nedokázali zapamatovat šest akcí, které se k obrázkům na kostkách vážou.

Na partii ale nakonec budete potřebovat docela dost času a snadno se přiblížíte i k pětačtyřiceti minutám. Naštěstí i ve dvou je to zábava a při tom není partie bitá ani v jednom z nabízených tří počtů, protože pokaždé jsou cílové body pro vítězství trochu jiné. S více hráči je partie logicky chaotičtější, protože nemá nikdo vývoj tak dobře pod kontrolou a je třeba lépe využívat možností opakovat svůj tah.

baron-voodoo-11

Obrovský úspěch zaznamenává Baron Voodoo s ohledem na zpracování. Nádherné dřevěné kostky s ostrými hranami vypadají na stole skvěle. Grafika je naprosto famózní a dokonale vystihuje téma celé hry. Příručka je plná příkladů a na zadní straně najdete výborně uspořádaný přehled, který obsahuje vše potřebné.

Baron Voodoo je pro nás velké překvapení a hra, kterou jsme nečekali, se snadno vyhoupla mezi naše oblíbené abstraktní hitovky posledních týdnů. Téma převádění duší zde zůstává daleko na pozadí, ale přežívá díky nádherným ilustracím. Hlavní hvězdou tu je ale jednoduchá hratelnost a tvorba komb z kostek. Baron Voodoo může mít problém bavit pouze ve skupině hráčů, kteří mají tendence příliš přemýšlet nad svými tahy.

AutorYann Dentil
IlustraceChristine Alcouffe
VydavatelYoka by Tsume, Lucky Duck Games
Rok vydání2019
KategorieAbstract Strategy, Dice, Fantasy
MechanismyAction Queue, Square Grid, Variable Player Powers
RodinaComponents: Dice with Icons

Baron Voodoo je hrou kostkovou, ve které si ale příliš házení neužijete. Spíš se s kostkami skáče nebo se z nich staví věže a komba. Tato využití jsou ale přesně ta, které hra potřebuje, aby vytvořila zábavný mix přemýšlení a konfliktů mezi hráči. Ti se blokují a bojují o kostky s konkrétní barvou nebo ikonou, aby mohli převést tyto duše na druhou stranu a získat za ně co nejlepší bodovou odměnu. Pravidla jsou snadná. Obrovský počet možností v každém tahu ale znamená, že si můžete na další akci počkat, pokud máte nevhodné spoluhráče. Kromě tohoto nedostatku je ale Baron Voodoo výbornou abstraktní hrou.

+ luxusní zpracování
+ skákání pro zajetí
+ speciální schopnosti postav i kostek