Recenze: KARO – červená a bílá

KARO - balení

Náš svět byl odjakživa černý a ve tmě plný míru a klidu. Při veškerém pohybu jsme se řídili ostatními smysly. A protože byla všude tma, mysleli jsme si, že i my jsme pouze černí. To vše se změnilo s příchodem nového národa, který sestoupil z nebes. Nejdříve jsme v dáli uviděli cosi jasného. Naše zakrnělé oční nervy se několik dnů jasnému bodu přivykali. Ten se přibližoval a sílil. Najednou jsme viděli i kolem sebe a zjistili, že se dělíme na dva národy. Bílé a červené. Od té doby na naší planetě zuří válka a já vím jediné: světlo je zlé!

O tomhle bezpráví povídá příběh logická hra KARO, kterou na všechny hravé stoly přináší malé vydavatelství Steffen Spiele. A jak už název firmy napovídá, autorem hry je Steffen Mühlhäuser (Linja – recenze). U nás pak můžete krabičku i s českými pravidly pořídit zásluhou společnosti HRAS. Ačkoliv se tváří jako novinka, vyšlo poprvé už v roce 2005 a nová krabička je pouze reedice.

A aby to všechno bylo stylové, i hra se ukrývá v černé čtvercové krabičce. Na jejím víku najdeme pouze čtyři písmenka, která si hrají s kombinací červené a bílé barvy. Dohromady nám naznačují název hry. Uvnitř pak vše překrývají trojjazyčná pravidla a látkový pytlík.

KARO - připravená hra

Teprve o patro níž jsou opravdové herní komponenty. Hlavními stavebními kameny tmavého světa jsou černé destičky. Kromě nich jsou uvnitř už pouze kužely dvou barev – překvapivě červené a bílé. Vyšší strana, která obvykle funguje u tohoto tvaru jako dno, má v sobě vyraženou také kruhovou drážku.

Pravidla nám napoví, že nemáme co do činění s jednou hrou, ale rovnou s trojicí různých logických lahůdek pro dva hráče. Tyto hry se jmenuj Hopper and Sneaker, Enlightenment a Four Circles. Každá se liší nejen pravidly, ale i rozestavením černých herních destiček.

Sneakers and Hoppers (Plížilové a hopsači) je v základu jednoduchá hra, ve které se soupeři snaží přepravit svoje dílky na protější stranu bojiště. Využívají k tomu nejen svých, ale i soupeřových kamenů. Každý od začátku dostane jednu barvu a na herním plánu sestaveném do rozměru 3×8 polí rozmístí tři hopsaly (s kroužky nahoru) a tři plížily (kroužky dolů).

KARO - rozehraná hra

Podle druhu kamene se pak liší jeho pohyb. A zatímco plížil se může pohybovat v libovolném směru pouze na sousední pole, hopsal přeskočí vše, co mu stojí přímo v cestě. Jenže po každém tahu se role prohodí, takže z jednoho se stane druhý. Hráč tedy jednoduše přetočí kámen a předá slovo svému protivníkovi. Jakmile jeden z protivníků dosáhne opačné strany se všemi šesti dílky, stává se vítězem.

Tato hra je zajímavá v tom, že je to vlastně takový abstraktní závod. Není tu příliš šancí, jak zamezit soupeři v postupu. Místo toho se každý snaží využívat možností a chyb a být rychlejší než druhý. Plánování tu je dobré, ale připravený tah ještě neznamená samozřejmý úspěch, pokud jej protivník prokoukne. Partie jsou rychlé a málokdy trvají před čtvrt hodiny.

To hra Englightenment (Osvícení) má zcela jiný tvar plánu. Jednoduchý čtverec o stranách čítajících pět polí má uprostřed otvor. Hráči svoje kameny rozmístí vždy na dvě protější strany. Hráči se znovu střídají a posouvají své kameny do libovolných stran. Ty ale mohou na rozdíl od předchozí hry vždy přeskakovat jiné dílky a to dokonce několik v řadě.

KARO - připravená hra

Cílem hry je ale cesta k osvícení, kterou mohou kameny získat buď vstoupením do středového prázdného políčka, nebo přeskočením jiného, již osvíceného, kamene. Takto se svatozář v podobě otočení kamene kruhem nahoru šíří stále rychleji. Ovšem hráči kromě toho musí být také první, kdo dostane své kameny všechny znovu na okraj herní desky. Pokud jsou všechny otočené osvícenou stranou nahoru, hráč vítězí.

I Osvícení je vlastně soupeřením o rychlosti. Tentokrát ale bez jasně daného cíle na druhé straně. Místo toho hráči musí šikovně využívat kombinací skoků, kterými mohou získat pro svůj kámen osvícení. Ve hře je třeba mít dobré oko a správný odhad. I pro tuto variantu hry platí pochvala rychlosti.

To poslední Four Circles (Čtyři kruhy) si na první pohled berou za svoji předlohu klasické piškvorky na ploše pět krát čtyři políčka. Hráči tak nejdříve své kameny na plán pokládají a v druhé části s nimi budou pohybují do stran. To opět zahrnuje i skákání. Kdybychom tady skončili, jednalo by se o klasiku, kterou všichni známe.

KARO - rozehraná hra

Jenže v KARO mohou hráči přestavovat herní plán! Na začátku svého tahu (před položením nebo pohybem kamene) může hráč vzít jedno z krajních políček, které má alespoň dvě volné strany, a přiložit jej do jiného libovolného sousedství. Tím se může vytvořit nová šance pro vítězství. Hráč, který dokáže sestavit čtyři kameny v řadě, vítězí.

Nebudeme nic zastírat, protože tato hra je naprosto vynikající. K už obehraným piškvorkám přidává skvělou taktickou možnost přesouvání dílků. Navíc každý kámen vedoucí k vítězství musí alespoň jedenkrát přeskočit a tedy se i pohnout. Nelze tak zvítězit rychle, náhodným přehlédnutím soupeře, ale místo toho je třeba se k výhře propracovat promyšlenými tahy.

Hra je současně nejnáročnější a nejdelší ze všech tří. Nám obvykle trvala přemýšlivá partie kolem dvaceti minut. Je zde hodně možností, nad kterými je třeba přemýšlet a propočítávat, a proto se jednotlivé tahy mohou protáhnout. Při tom ale zůstává očekávaná jednoduchost pravidel.
Spojujícím prvkem všech tří her je jednoduchost. Pravidla jsou opravdu základní a naučí se je úplně každý. V pravidlech by vlastně stačilo jen několik obrázků a samotný text by byl téměř zbytečný.

KARO - rozehraná hra

Jednotlivé hry se v kvalitě přecejen trochu liší. První závodní Hopper and Sneaker je v podstatě již mnohokrát omílanou cestou z jedné strany plánu na druhou. Do mixu ale naštěstí přidává přeměnu dílků, kterým se mění vlastnosti. Přesto se jedná asi o nejslabší článek ze všech tří. Naopak nejvíc se nám líbí (jak už jsme asi prozradili v popise) hra Four Circles. Nabízí skvělý a taktický zážitek.

Celkově si na hře KARO ceníme také jejího dřevěného zpracování a stavitelného herního plánu. Trojice her je opravdu bohatá nadílka pro všechny, kdo propadli kouzlu abstraktních her. Tahle kouzelná krabička nabízí velmi zajímavé a jednoduché hry, které si s vámi možná zahrají i ti, kdo jinak tomuto typu logické zábavy příliš neholdují.

*UPDATE: S dílky lze hrát také další hry, které najdete na stránkách http://www.steffen-spiele.de/index.php?id=1127&L=1%27%3Eund, děkujeme Skóčovi za upozornění

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorSteffen Mühlhäuser
VydavatelGameland 游戏大陆, Marbles: The Brain Store, Productief BV, Steffen-Spiele
Rok vydání2005
Počet hráčů2 - 2
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(2 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyModular Board
RodinaCategory: n in a row, Players: Two Player Only Games
Alternativní názvyModus, 移形换位

Více o hře.

Recenze: KARO – červená a bílá
KARO je černou krabičkou, která nabízí závody v logickému uvažování pro dva hráče. A to rovnou na třech bitevních polích, protože v krabici si mohou hráči z variabilních destiček sestavit rovnou tři hry. Dvě jsou si podobné, zatímco třetí je pak docela jiná. Vždy ale využívají chytrý mechanismus otočných dílků, které pak mají jiné schopnosti nebo jsou jedinou cestou k cíli. Vynikající variace na piškvorky dokonce umožňuje měnit herní plán a tedy si i taktičtěji plánovat svůj postup. Hra je jednoduchá a zvládnou ji i začátečníci, přitom dokonce pobaví i hráče, kteří jinak příliš nadšení do abstraktních her nejsou. Za to mohou opravdu jednoduchá pravidla a rychlá herní doba. KARO nabízí tři zajímavé hry za příznivou cenu jedné krabičky a to vše v pěkném dřevěném provedení.
Klady:

+ tři hry pro dva soupeře
+ zajímavé využití oboustrannosti dílků
+ vynikající varianta na piškvorky
+ rychlá herní doba
+ jednoduchá pravidla
Zápory:

- dvě hry jsou závodní (menší variabilita)
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Skvělá kniha hlavolamů