Recenze: Krycí jména Disney – Mickey špionem

Každý agent potřebuje nějaké šikovné a výstižné krycí jméno. Většinou si ho musí vymyslet sami. Co když mají rádi pohádky nebo svěří tento úkol svým dětem? A tak v utajení může klidně pracovat Raubíř Ralf nebo rybička Dory. I když pokud by si měli na sebe navléct oblek a jít někam do společnosti, pak si dokážeme představit spíš třeba pana Úžasňáka. O úspěchu agenta ale nakonec nehovoří jeho krycí jméno, ale schopnost dedukce!

A přesně tak to je i v deskové hře Krycí jména, která slaví stále další a další úspěchy a hráči se tak mohou pouštět do nových tipování. Stále s podpisem designéra Vlaadi Chvátila přichází nová varianta s podtitulem Krycí jména Disney. Hru vydávají v češtině ve spolupráci firmy Czech Games Edition a MindOK. Ale novinku si samozřejmě musely zaštítit firmy Disney a Pixar se všemi licencemi a ještě přibylo logo společnosti USAopoly.

Na víku modré krabice všechny zájemce přivítají nejen hlavní siluety Mickeyho a Minnie, ale najdeme tam i Woodyho, Medvídka Pú, princezny a řadu dalších. Už tohle pro hráče může být první výzva, ale většina raději otevře box a najde uvnitř dvoustovku karet, které kombinují obrázek na jedné straně a slova na druhé.

V rámci přípravy partie se hráči musí rozdělit na dva týmy a každý si ze svého středu zvolí jednoho napovídače. Zbytek se stane hádači. Náhodně vyberou sadu karet ze zamíchaného balíčku a rozmístí je do čtverce uprostřed stolu.  Těch může být šestnáct nebo pětadvacet podle toho, jestli si zvolí snadnou nebo pokročilou variantu. Právě podle toho také hráči v roli napovídačů dostanou kartu klíče a postaví ji do stojánku ve tvaru Mickeyho hlavy. Stranou pak je třeba připravit modré a červené zakrývací destičky, které budou sloužit jako nápověda.

Karty klíče tajně určuje, které karty náleží kterému z dvojice týmů. Úkolem obou stran je kontaktovat své agenty rychleji než soupeři. Napovídač se tedy pokusí s pomocí jednoslovné nápovědy nasměřovat své týmové kolegy ke konkrétní kartě, případně skupině karet. Tu doplní ještě o číslici udávající, ke kolika kartám se nápověda vztahuje. Hádači mohou tipovat tolikrát, kolik jim právě toto číslo umožní, ale nemusí využít všechny možnosti.

Hádači ukážou prstem na svůj tip a poté stačí pouze porovnat jejich tip s kartou klíče. Pokud tipovali správně a agent na obrázku patří do jejich týmu, pak hádač překryje obrázek jejich barvou. Mezi kartami se ukrývají navíc také neutrální destičky. Překrývat je vždy nutné podle pravdy.

Oba napovídači se v této roli střídají. V případě omylu pak hráči svým špatným tipem pomohou soupeřům v kontaktování jejich agenta a přiblíží se tedy k vlastní porážce. Ten tým, který jako první kontaktuje všechny své agenty, vítězí.

Krycí jména Disney jsou boxem naplněným po okraj zábavou. Nejenže jsou všechny karty oboustranné, ale na jedné straně nabízí obrázky, zatímco na druhé texty. Díky tomu připraví svým majitelům hned dva zážitky v jednom.

K tomu všemu je tu ještě možnost volby mezi snadnou a pokročilou variantou. To je skvělé, pokud chcete hrát s mladšími fanoušky pohádek nebo prostě chcete někoho Krycí jména naučit. S šestnácti kartami je možnost omylu i vymýšlení nápověd řádově jednodušší. Je tu téměř o deset karet méně, což je opravdu hodně.

Pokud byste chtěli místo obrázků použít texty, stačí jen otočit karty a hrát úplně stejně. Rozdíl je pouze v tom, že obrázky mohou nabídnout díky barvám a tvarům o trochu víc možností popisů, zatímco v tomto případě jsou jména hodně svazující, protože se odkazují vždy na konkrétní postavu.

Odpadají tu obvykle problémy s neznalostí jmen a pojmů. Všechny pohádky od tohoto studia jsou tak notoricky známé, že už jste o nich někdy slyšeli a budete vědět, co o nich říkat. Role napovídačů je na znalostech pohádek zcela závislá, takže pokud nejste fanoušky animovaných filmů, pak tohle určitě nebude box pro vás.

Námi popsaná varianta je ta jednodušší. Pro pokročilou verzi nejenže použijí klíče s pětadvaceti kartami, ale mezi nimi se ukrývá také jedna karta Konec zvonec. Tato černá pozice je místo, kterému by se měli všichni hádači snažit za každou cenu vyhnout. Pokud by agenta někdo z jejich spoluhráčů kontaktoval, pak okamžitě jako tým prohrávají.

Nový box ale nenabízí žádná pravidla, která bychom neviděli už v předchozích hrách Krycí jména nebo Krycí jména: Obrázky. To ale nevadí, protože chytlavý mechanismus je zachovaný a pokud k tomu máte rádi pohádky, pak budete mít velký problém se od hádání odtrhnout. Partie jsou navíc příjemně rychlé, jak už to u této hry bývá, takže můžete počítat s půlhodinkou. Čtyři hráči zůstávají jako rozumné minimum pro kvalitní zážitek.

Co bychom tak mohli napsat ke zpracování? Jakmile je na víku napsané Disney, tak nějak automaticky počítáte, že obrázky budou bezchybné. No a to naštěstí platí. Celkový dojem je navíc dotvořen stojánkem nebo všudypřítomnou siluetou Mickeyho. Ten se stal jakýmsi maskotem celého boxu.

Krycí jména Disney jsou povinností pro všechny, kdo mají doma milovníka kreslených pohádek a animovaných postaviček. Hra jich obsahuje obrovské množství, každý z nich je tajným agentem, jehož je třeba kontaktovat. Hráči budou muset použít dobré nápovědy, vymýšlet klíčová slova a hádat z nápověd jiných. Až vás překvapí, co se může pod tváří známého hrdiny ukrývat. Krycí jména Disney vděčí za svoji jedinečnost samozřejmě hlavně licenci a tématu, ale právě proto je to skvělá volba pro rodiny.

Krycí jména Disney jsou agenti, kteří na sebe oblékli prověřený kabát. Dali ho do čistírny a dostali mnohem barevnější karty plné pohádkových postaviček. Nezbývá tedy zdůraznit, že box je zaměřený na všechny milovníky této společnost, případně pohádek firmy Pixar. Obrovský počet slov zaručuje, že bude výběr z postav velký. Krycí jména Disney jsou parádní volbou pro děti i proto, že hra nabízí i jednodušší verzi. Navíc jde hrát hodně dobře i s pomocí rodičů.
+ krásná grafika
+ variabilita
+ více obtížností v boxu