Recenze: Ausgefuchst! – chytrý lišák na scéně

ausgefuchst-14

Slepice a lišky. Dva zcela jiné světy. Dravec a kořist. A protože lišky jsou známé svojí chytrostí, už je nebaví jen chytat hloupé slepice bez nějaké výzvy. A tak se každou noc sejdou v kurníku, navzájem si připraví pasti a pak se každá zrzavá hladová potvůrka snaží ukořistit co nejvíce slepic, aniž by probudila celý kurník.

Hráči na sebe vezmou právě role šibalských lišek ve hře Ausgefuchst! Jejím autorem je Thilo Hutzler a svůj výtvor poskytnul k vydání společnosti Noris Spiele. Hra vznikla jako novinka pro rok 2016 a to i s ilustracemi Johanna Rüttingera. K nám ji dováží firma Malování podle čísel.

Při rozbalení krabičky, na které se oblizuje spokojená liška, objeví hráči velký plán. V jeho středu je rámeček, který je možné vycvaknout. To také hráči udělají a z něj dále vylámou šestatřicet destiček (pět sad slepic po šesti kusech, dvě lišky a čtyři domečky pro obyvatele kurníku (beruška, myš, pavouk a motýl). Velký rám pak hráči použijí jako zdi kurníku s pozicemi pro ulovené slípky. Všech šestatřicet destiček rozloží náhodně dovnitř a to obrázkem dolů. Mezi těmito potenciálními úlovky rozestaví hráči v rámci přípravy pět bidýlek a na každou postaví jednu figurku slepičky.

ausgefuchst-03

Po startovním pokynu se hráči pustí všichni současně do hledání slepic mezi destičkami. Mohou k tomu používat vždy pouze jednu ruku. Snaží se najít slepici, kterou ještě ve sbírce nemají. Každý úlovek pokládají do řady na své straně plánu a hráči s obrázky překrývají černobílé ilustrace naznačující konkrétní večeři.

Pokud ale hráč odhalí destičku, kterou už má nebo vytáhne jiného obyvatele kurníku, musí jej vrátit zpět do středu a pokračovat v hledání. Při snaze být nejrychlejší hráči musí počítat také s rizikem, že do nich drcne někdo jiný nebo budou příliš neopatrní a rukou shodí jednu ze slepiček zatím pokojně spících na bidýlcích. To jsou hlídači kurníku, kteří usnuli. Stačí ale jedno škrtnutí, slepice spadne a začne nahlas kdákat.

V tu chvíli se ji všichni snaží co nejrychleji umlčet. Úkolem všech hráčů tak je co nejrychleji chytit tuto dřevěnou figurku do ruky. Honu na budící slepici se ale nesmí zúčastnit ten hráč, který ji vzbudil. Kdo je nejrychlejší a bílou slepici získá, může ji položit na libovolné pole mezi své úlovky. Taková figurka slouží jako žolík a hráče posune o krok blíž k vítězství. To nastane o chvíli později, než jeden z hráčů nasbírá šest slepic. V tu chvíli ale musí liška pomýšlející na vítězství utéct z kurníku. K tomu je potřeba najít destičku, na které je vidět pouze liščí zrzavý ocas mizející ve dveřích. Až v tu chvíli může hráč slavit vítězství.

ausgefuchst-01

Ausgefuchst! je dětskou hrou o šikovnosti, rychlosti a postřehu. Všichni hráči hledají současně a to s sebou vždy přináší nějaký ten kontakt při snaze být nejrychlejší a hledat destičky, které ještě hráč neprozkoumal. Tady se určitě uplatní také paměť. Ovšem s každým takovým natáhnutím roste také šance, že hráči srazí jedno z bidýlek, na kterém spí slepičí hlídky. A v tu chvíli nastane zvrat.

Každá hra je jiná. Jedou se poroučí na zem jedna slepice za druhou, hra je plná žolíků a hráči nemusí tolik zkoumat destičky, jindy se žádné slepice neprobudí a na všechno stačí tichošlápci na podlaze kurníku.

Destiček je tak akorát, aby si hráči mohli udržet přehled, ale při tom bylo hledání dostatečně zajímavé. Navíc i zpracování se povedlo a grafika si zachovává dostatečnou osobitost. Lištička je samozřejmě nejhezčí, protože hráči by neměli začít sympatizovat se slepicemi, které tu slouží jako hostina.

ausgefuchst-05

Ale aby to nebylo jen tak jednoduché, svoji roli dostanou i barvy slepiček. Hráči musí sbírat slepičky se stejným barevným pozadím. Navíc budou muset hledat pěkně v pořadí, musí tedy najít obrázky postupně. A tady do hry přichází mnohem větší důraz na paměť, protože všichni nejdříve prozkoumávají terén a snaží si zapamatovat, jak budou pokračovat dál, až najdou svůj první obrázek. Ale pozor! Každý má svoji řadu slepiček jinou.

Všichni hráči si musí dávat pozor, aby slepičky neshodili, ale při tom hledají rychle a nalezení šesti různých destiček netrvá nijak dlouho. Zvlášť, když nabídku neustále vylepšují žolíky spadených slepic. A díky tomu všemu souboj trvá obvykle nějakých deset minut i méně. Proč by tedy nemohly v hledání slepiček soupeřit ti nejmenší? Žádný důvod není. Hra je určena už pro čtyřleté děti a těm se zavděčí úplně stejně, jako o kapku větším. Výzva je stále stejná a dokonce i dospělí si zahrát mohou a nebudou zklamaní.

ausgefuchst-10

Ausgefuchst! patří určitě mezí nejzajímavější hry pro malé publikum. Celá zábava není pouze o rychlosti, ale také o štěstí a šikovnosti. A kdo má nejlepší kombinaci těchto schopností bude velmi silným protivníkem. Ausgefuchst! udělá z hráčů lišky prohnané na zábavném lovu.

AutorThilo Hutzler
IlustraceJohann Rüttinger
VydavatelNoris Spiele
Herní doba15
Minimální věk4 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Memory
MechanismyMemory, Set Collection
RodinaAnimals: Chickens, Animals: Foxes

Ausgefuchst! je dětskou zábavou, která funguje velmi dobře. Všichni malí (nebo i velcí) účastníci musí prokázat různé schopnosti. Stačí jeden nešikovný lovec slepic a jakmile spustí alarm (slepice spadnuvší z bidýlka), z hledání destiček je najednou souboj o nejrychlejší chvat. Chycená figurka slouží jako žolík. Ovšem hráč nemůže shazovat figurky úmyslně, protože on se honu účastnit nemůže. Ausgefuchst! rozhodně nezklame, pokud hledáte zábavu pro děti, u které se nebudete sami nudit.

+ zábava pro děti už od 4 let
+ dostatečně zajímavý průběh
+ nejen o reflexech