Recenze: Minecraft Portal Dash – spolupracující kostky

Byla to hloupost. Nechali jsme si namluvit, že mezi výbuchy lávy se nachází jeskyně a v ní zcela nevídané stvoření. Po sestupu do sopky jsme opravdu jednu takovou dutou škvíru objevili, ale byla zoufale prázdná. Cokoliv zde žilo, už dávno svůj úkryt opustilo, možná z hladu, možná kvůli neustále rostoucí teplotě. A teď jsme beznadějně uzavřeni v chodbách plných nebezpečí a ohně.

Novou hru z populárního světa Minecraft vymyslel designér Ulrich Blum a pojmenoval ji Portal Dash. Se slavnou licencí plnou kostičkových tvarů a hranatých postaviček zastřešila hru společnost Ravensburger.

Menší krabička překvapí svoji vahou, za kterou mohou samozřejmě stavební prvky, které nerozlučně patří do světa Minecraftu. Pro svoje aktuální dobrodružství vylosují náhodné dvě desky prostředí a spojí je tak, aby vytvořily prostor, ve kterém jsou hrdinové uzavřeni. Při tom si je ale nesmí prohlédnout a položí je obrázkem dolů. Na levou stranu přiloží startovní destičku, na pravou zase dílek s portálem, i ty by měly být zakryté.

První velkou mapku zleva hráči odkryjí a zaplní ji podle ikon figurkami kartonových nepřátel ve stojáncích. Stranou bude zatím postávat hrozivý finální boss, ale také řada menších oblud a místo, kde se budou objevovat nové. Mimo střed stolu hráči postaví kartonový rámeček, který vyplní čtyřmi řadami o rozměrech čtyři krát čtyři kostičky, položí hromádku čtyřiceti předmětů, žetonů truhel a sadu kostek. Na závěr nesmí chybět také karta Piglinů, která je jedinou cestou hráčů pryč skrz portál.

Samotní hráči si vezmou každý jednu kartu inventáře a vybaví svého hrdinu destičkami předmětů a sadou sedmi srdíček. Potřebují ale také samotnou figurku, která bude pobíhat po lávových jezírcích. Vybrat si může každý vzhled, který se mu líbí a přivlastnit si ho s pomocí barevného stojánku.

Hráči vytvoří tým se společným cílem, ale přesto se musí střídat. Na začátku každého tahu pak aktivní hráč vezme bílé kostky a ty určí nejen, jaké příšery se pohnou (shoda čísla v pravém horním rohu s číslem na kostce), ale také jakou kostku (barvu) ze zásobníku si může hráč sebrat. To je ale nijak netěší, protože kostky potřebují sami těžit, aby je mohli měnit s Pigliny.

Příšery se řídí svými schopnostmi, bloudí po prostoru, hledají hrdiny a jakmile se dostanou na dosah, zaútočí. Některé jsou rychlejší, ale vždy a všechny sledují tu nejkratší cestu k oběti. Ať už střílí na dálku nebo bojují nablízko, uštědří napadenému hrdinovi předepsaný počet zranění. Postavička hráče tak přijde o jedno nebo více srdíček.

Kostka ale umí ještě více zavařit hráčům, pokud se na herním plánu nenachází žádná příšera s hozeným číslem. V takovém případě se na jednom z políček k tomu určeném objeví nový nepřítel a ihned se začne rozhlížet, kde by napáchal jakou neplechu.

Poté už hráče dostane možnost reagovat na všechno to dění se svojí figurkou. Na výběr má především z akcí, které mu nabízí jeho předměty. Ve výbavě může mít boty, které svojí číslicí upřesní, jak daleko postavička doběhne, ale musí při tom mít na paměti okolní nástrahy (například láva ubírá jeden bod života).

V ruce obvykle hrdina drží také nějakou zbraň, se kterou může v rámci dosahu zaútočit, hodit sadou kostek a za každý křížek ubrat příšeře nějaká ta srdíčka. Oproti tomu zbroj dodává bonusová srdíčka jejímu nositeli a nejde ji aktivovat, protože se jedná o pasivní výbavu.

A protože hráči potřebují cenné kostky ze zásobníku, mohou získat také krumpáč a s jeho pomocí natěžit kostky a ihned je utratit za léčení, opravu předmětů nebo získání nové výbavy. O všem rozhoduje barva kostičky. No a pokud je blok zachráněný ze zásobníku hnědý, pak s jeho pomocí může hráč například překlenout lávové pole.

Mnohem důležitější smysl kostek jsou úkoly Piglinů, protože bez nich nejde vyhrát a utéct z Netheru. Kostku na kartu Piglinů lze položit ihned po jejím zisku a není třeba je schraňovat u sebe. Postupně v rámci partie musí hráči plnit tři úkoly vypsané na kartě a postuně je musí stihnout do momentu, kdy z nabídky zmizí první, druhá a poté i třetí vrstva zásobníku krychlí. Hráči jsou ale omezení tím, že každý sloupec může mít pouze jednu barvu a nelze přidávat kostky na přeskáčku.

Ale protože každým použitím se předměty opotřebovávají, nikdo hráče nenutí, aby jej v tomto tahu používali. Ani meč. Místo toho mohou využít sadu základních akcí a vybrat si jednu z nich. Tím má šanci odebrat libovolný jeden blok, posunout se na plánu nebo opravit jeden předmět.

Bílé kostky potom změní majitele a s nimi také role aktivního hráče. Postupně tak hráči objevují, bojují a těží, až se dostanou do situace, kdy mají splněné všechny tři úkoly a mohou postoupit na zatím zakrytý dílek s finálním bossem, kterému se budou muset společně postavit.

Nebo ne. Může se stejně tak snadno stát, že nestihnou některý z úkolů splnit včas a celý tým okamžitě prohrál. Stejná špatná zpráva na hráče čeká i v případě, že některý z týmu přijde i o poslední srdíčko nebo je vyčerpaná celá zásobárna kostiček. Naopak zvítězit se dá jen jednou cestou – porazit hlavního nepřítele a uniknout portálem do bezpečí.

Minecraft: Portal Dash je pro nás docela velké překvapení, protože navzdory silné značce hra není jen taháním peněz, ale umí fungovat sama o sobě i pro ty, kdo stavění z kostiček neholdují. Je totiž v první řadě dobrodružstvím s hrdiny a teprve v druhém sledu kostičkami.

Na první pohled se jedná o obyčejnou procházečku podzemí, ale pod tím klamavým povrchem se ukrývá překvapivá spousta taktických možností. Ty začínají už u hromádky kostek, které mají hráči naskládané pokaždé ve zcela jiném pořadí uvnitř kartonového zásobníku. Jak tyto kostky odebíráte a můžete s nimi provádět odpovídající akce, tak budete mít pocit, že máte vše pod kontrolou.

A to navzdory náhodným soubojům, které rozhodují kostky. Ale nejdřív si hráči musí určit, kolik budou moci pro útok těchto kostek použít, a to je výsledkem jejich tréninku a předchozího chování v partii. Duely s nepřáteli jsou samozřejmě zábavné, napínavé a jsou jedním z hlavních momentů, kvůli které se budete ke hře vracet. Stejně důležité je ale vylepšování hrdinů, jak mohou hráči sbírat nové a silnější předměty.

Zajímavou možností je navázat na dokončenou první úroveň dalšími pokračováními, jejichž obtížnost se postupně zvyšuje. Hráči tak navazují jednou partií na druhou, přidávají do hry jiné nepřátele nebo volí jejich silnější stranu (u bossů). Celkem je zde pět úrovní a při tom nesmíte počítat, že jakoukoliv z nich dokážete dokončit napoprvé. Hráči se musí alespoň trochu naučit prohrávat.

Na hráče čeká celkem šest obyčejných nepřátel a dva bossové, což je docela příjemná variabilita. Hlavním zdrojem je ale prostředí a také nabídka zbraní, které lze získat v průběhu partie. Navíc nikdy nevíte, kdo a kde se objeví v spawnovacím portálu, aby zaútočil na hrdiny.

Ani herní doba nijak nezklame. Dostanete zážitek, který překoná půl hodiny, ale není nikdy příliš dlouhý. Málokdy se vůbec přiblíží jedné hodině. A protože se jedná o hru kooperativní, tak není ani tak podstatné, kolik hráčů se v ní bude střídat. Důvodem je samozřejmě i to, že fanoušci Minecraftu a tedy i většina hráčů Portal Dash se budou hledat mezi dětmi.

Bohužel kde je odvedena výborná práce na hratelnosti a zábavnosti, tam nedostala tolik potřebnou péči příručka pravidel. Vyznat se v ní a najít všechny potřebné informace je otázka řady stránek a to přesto, že hra je ve skutečnosti opravdu velmi jednoduchá. Z pravidel ale možná získáte opačný dojem, a to je velká škoda, protože mohou někoho odradit.

Trochu zamrzí ještě jedna věc, která souvisí se zpracováním, že některé komponenty určitě nemají kvalitu, kterou byste od takto špičkového vydavatele čekali. Kartonové dílky mapy jsou totiž docela měkké a ohebné, takže nedrží své místo na stole tak dobře. Větší problém ale je s kartami hrdinů, které by si určitě zasloužily místo papíru jako materiál právě karton.

Minecraft: Portal Dash je hra, které vládnou kostičky. Ne proto, že by tak vehementně odkazovala na své stěžejní téma, ale proto, že kostky řídí akce hráčů. Ve středu hry je totiž skvělé a velmi originální rozdělování akcí, které vás bude bavit, ale především vám dá nad průběhem partie nečekanou kontrolu. Minecraft: Portal Dash je parádní hrou!

Minecraft: Portal Dash je výbornou kooperativní hrou, a to bez ohledu na téma, které hře dominuje. Je jasné, že fanoušci Minecraftu si ji najdou, ale my bychom chtěli zdůraznit, že by měla zajímat nejen je. To proto, že v první řadě je to hra dobrodružná, plná zábavných momentů a neustále visící možnosti prohry. Minecraft: Portal Dash se opravdu povedal a my jsme rádi, že vám ji můžeme doporučit.
+ skvělé taktické možnosti pramenící ze zásobárny kostek
+ možnost hrát více úrovní
+ dostatek plánů i nepřátel