Recenze: Cars Super Driver – natřete to Bleskovi

Blesk už cítil, jak mu na zadní spojler dýchá Burák. Nad hlavou mu prosvištěl neřízený odtahovací hák a vtom vedle sebe uslyšel známé Burákovo výskání. Sešlápnul pedál úplně nadoraz, ale najednou tu byla zatáčka. Všiml si jí pozdě a najednou se ocitl mimo silnici. Burák už mizel v dálce prachu v další zatáčce a kolem něj se prohnal svým poklidným a jistým tempem i doktor Hud Hudson.

Blesk si otřepal jednu pneumatiku po druhé, aby mu na nich nezůstal písek a vyrazil vpřed. Na levém předním kole ho něco píchalo, asi mu tam uvíznul jeden osten z kaktusu, ale nevšímal si toho a ještě přidal. Zatáčku projel krásně plynulým smykem a na rovince prosvištěl kolem Doca. Před vjezdem do další zatáčky dokonce zaslechl Burákovo výskání.

Jenže věděl, že za touhle zatáčkou už je cíl a že ji musí projet naplno. Nemyslel na neúspěch ze začátku závodu a prošlápnul pedál naplno. Vypadalo, že všechno vychází, na výjezdu ze zatáčky už viděl Buráka, během chvilky byl vedle něj. Jenže na konci se zatáčka zužovala a Blesk už mohl jen nevěřícně sledovat, jak zadní částí zachytává o strom. Roztočil se jako na kolotoči a když se konečně z toho motání vzpamatoval, zjistil, že stojí přesně za cílovou čárou a Burák na něj kouká z několika centimetrů. „Nandal jsem Ti to, kámo. Dáme odvetu?“

A právě tuhle odvetu můžete teď v Bleskově kůži přijmout. Společnost Trefl totiž připravila další z řady svých disneyovských her pro děti. Tentokrát si za téma vzala oblíbený animovaný film studia Pixar Auta, který se o letošních prázdninách dočká druhého dílu. A možná právě proto se tato hra dostala na stůl k nám a možná se podívá i k vám.

Již při prvním pohledu na krabici se můžete pokochat třemi miniaturami autíček z filmu Cars, protože krabice má ve spodní části průhledné okýnko. Skrz něj si můžete postavičky pořádně prohlédnout. Přes zbytek pak uvidíte blýskavý vytuningovaný sporťák a samozřejmě titulního Bleska.

Designeři hry si zvolili jako figurky pro hru naparáděného Bleska McQueen, ukecaného Buráka a vítěze závodu o Zlatý píst, Dr. Huda Hudsona. Po otevření krabice objevíte kromě figurek ještě dva balíčky karet. Zajímavostí je, že pro obě jazykové mutace, jak pro češtinu, tak slovenštinu jsou v balení samostatné karty. Takže s hrou získáte navíc balíček kartiček s obrázky, který jistě fanoušky filmu potěší.

Nejdůležitější komponentou po postavičkách jsou oboustranné hrací dílky, ze kterých je možné sestavit závodní dráhu. Ty jsou již přímo vycvakané a nemusíte je vysvobozovat z tradičních archů. Poslední součást hry tvoří hrací šestistěnná kostka. Dílky tratě jsou oboustranné, a proto je možné hrát hned dvě různé varianty hry, ale k tomu se dostaneme později.

Než začne samotná hra, je třeba sestavit hrací plán z dílku tratě. Začátek tratě označíte startovním dílkem s prostým a mezinárodním slovem START. Pak je možné navázat libovolným dílkem, který může mít tvar rovinky nebo mírné zatáčky. Z dílků nesestavujete okruh, ale trať z bodu A do bodu B.

Celkem se ve hře objevuje dvanáct puzzle dílků tratě, takže každou hru si vytvoříte unikátní a pokaždé bude jiná. Obvykle použijete všechny části závodu, ale můžete si složit i kratší okruh nebo si koupit dvě balení a vytvořit si opravdu velkou závodní dráhu. Na konec tratě však bez ohledu na její délku vždy položíme cílový dílek, kde bude na vítěze čekat sláva a kamarádi.

Cars Super Driver je určena již pro děti od 4 let, tomu samozřejmě odpovídá náročnost pravidel. Hra má dvě možné varianty, které umožňuje oboustranný plán. Obě varianty jsou odlišeny barvou závodních dílků tratě a snadno je mezi sebou rozeznáte. K první variaci hry s červeným plánem budete kromě autíčka pro každého hráče a tratě potřebovat ještě balíček šestnácti karet úkolů. Zamíchejte je a položte na dosah.

Začínající hráč hodí kostkou a posune se podle hozeného čísla dopředu. Na trati jsou totiž rozestavená políčka, po kterých autíčka postupují vpřed směrem k cíli. Na nich čeká spousta nebezpečí, ale také pomocníků, kteří vás posunou vpřed. Stačí jen mít trochu štěstí. Nedobrovolně se tak podíváte do pneuservisu kvůli výměně pneumatik (= 2 políčka dozadu), zabloudíte v poušti a dvě kola hledáte cestu zpět nebo ostrou jízdou poškodíte asfalt a musíte jej opravit.

Ale můžete se dostat i do města s fanoušky závodění. Pokud dokážete uvést značku auta na písmenko, které vám řekne jeden z protihráčů, můžete postoupit o tři políčka vpřed. Pomůže vám i tým mechaniků (= +2 políčka) nebo narazit na speciální políčko s úkolem. V tuto chvíli si vylosujete z balíčku úloh kartu a musíte správně odpovědět na otázku nebo splnit úkol. Pokud se vám to podaří, můžete házet za odměnu ještě jednou.

Žádná dvě autíčka se na tuto úzkou silnici nevejdou vedle sebe, takže pokud se náhodou dostanete na stejné místo, kde už stojí některý ze soupeřů, rozhodne se jednoduše. Blesk je rychlejší než Burák a postaví se před něj, Burák naopak zvládne porazit Doca Hudsona, ale tomu podlehne v přímém souboji Blesk díky svojí zbrklosti. Do cíle může vítěz dorazit pouze hozením přesného počtu teček na kostce.

Druhá varianta závodění na modré straně hracího plánu je mnohem akčnější. Nebudete k ní potřebovat ani kostku ani karty. Stačí vám pouze nastartovaná závodní auta a pořádně připravená trať, na které si to rozdáte. Autíčka se totiž v této hře pohybují pouze na pokyn vašeho prstu. Cvrnkáním.

Samozřejmě se v průběhu pohybu nesmí dostat z vymezené trati. Pokud závodník vyjede mimo trať, musí se vyškrábat zpět na start. Na trati jsou celkem tři různé povrchy – na poušti musíte jedno kolo vynechat, než se můžete pokusit o další posun, na pěkném novém asfaltu můžete cvrnkat ještě jednou, na závodní trati se šipkou máte dokonce dva bonusové výstřely. Ten, kdo doveze své autíčko do cíle jako první bez havárie se stává vítězem.

Zatímco první varianta je klasické chození s autíčky a jednoduchá zábava na rodinné večery, akční závody na modré trati jsou napínavou hrou o centimetry. Právě tuto část hry zvládnou nejlépe děti kolem čtvrtého roku, od kterého je tato hra doporučena. U opačné strany závodních dílů totiž budou mít problém v podobě číselné kostky a počítání dílků.

Právě tato druhá možnost hraní je tou, pro kterou se Cars: Super driver stává velmi zajímavou hrou. Chodičky na nejrůznější způsoby jsme tu již měli, ale cvrnkací hry jsou o dovednostech a také o štěstí. A je jich velmi málo. Obzvlášť těch, které by mohly hrát bez problémů malé děti. Tady se spojuje atraktivní téma s velmi chytlavým principem.

Každý výstřel s autíčkem je napínavou událostí, kdy se snažíte namířit prstem přesně nejen směr, ale také sílu. Jednotlivá políčka hracího plánu mají různé funkce a tak se určitě budete chtít vyhnout třeba poušti.

V prvních partiích budou všichni soupeři začínat několikrát od začátku, protože se dočkají spousty karambolů po cestě. Ale jak budete Cars hrát častěji, budou se zlepšovat i vaše schopnosti a odhad. Navíc se u této akční varianty skvěle pobaví i dospělí. Ti si mohou například úkol ztížit tím, že musí autíčkem na konci tratě zastavit přesně na cíli nebo musí v průběhu závodu udělat nějaké triky. Možností je neomezeně.

Obě varianty jde dokonce úspěšně kombinovat, pokud k tomu budete mít chuť. Například první část závodu lze hrát jako klasickou kostkovanou a ten, kdo se dostane jako první na její druhou stranu, se může vydat na cvrnkací pouť. A nebo obráceně, to už pak záleží pouze na vašich preferencích.

Zpracování je vynikající, autíčka jsou pevná a vydrží ostřejší zacházení, které je u tohoto typu hry třeba. Závodní trať je dostatečně široká, aby se na ní dala autíčka při cvrnkání udržet. Kartonové dílky jsou pevné a autíčka po nich při cvrnkání pěkně kloužou. Jen celý závod složený těžko směstnáte na obyčejný stůl a budete spíš hrát pěkně na podlaze.

Jedinou hlavní nevýhodou tak zůstává, že hru si v základním balení zahrajete pouze ve třech. Právě tolik autíček se totiž v krabici ukrývá. Samozřejmě každý z fanoušků filmu Auta má doma nějaký další model, který lze ke hře využít. Jen škoda, že hra nedosáhla alespoň na to tradiční rodinné číslo čtyři.

Cars: Super Driver nabízí opravdu hodně legrace za poměrně nízkou cenu. V ceně dostanete trojici autíček, které jinak koupíte v hračkářství každé za jednu stokorunu. No a navíc se s tím dá pěkně vyřádit a závody nabízí vyrovnané a napínavé souboje. Ať žije cvrnkání!

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.

+ cena
+ oboustranné dílky
+ možnost sestavit si vlastní dráhy