Recenze: Das Letzte Bankett – vražedná hostina

Das Letzte Bankett - balení

Král pořádá hostinu. A není to ledajaká večeře. Bude plná lahodných pokrmů, úžasných vín a vizuálních požitků. Pozvaní jsou všichni, kdo v tomto království něco znamenají. A právě to je příležitost, na kterou dlouho čekali členové Bratrstva. Ti se totiž už několik týdnů snaží o svržení současného vladaře a nastolení nové vlády. Nemají podporu lidu, ale to nevadí. Moc je silné lákadlo a podlehnete mu dnes i vy.

Účel světí prostředky, takže k cestě na trůn uděláte naprosto cokoliv. Jediný a jasný cíl je dostat krále z jeho pozice. Jestli si vystačí s výhrůžkami, nebo se budou muset podplacení hodnostáři uchýlit k násilným činům, záleží jen na královské rodině.

Takovýto napínavý příběh o zradě vás čeká ve hře Das Letzte Bankett od společnosti Heidelberger Spieleverlag, tedy společnosti s medvídkem v logu. Měli jsme od nich možnost recenzovat už například Aargh!Tect (recenze), kuchařské A la Carte (recenze) nebo pirátské Sewer Pirats (recenze).

Das Letzte Bankett - připravená hra

Hru vytvořili společně Michael Nietzer, Oliver Wolf a Britta Wolf a zatím je k dispozici pouze v německé verzi od loňského roku 2012. Anglická se ovšem připravuje a měla by být k dispozici v průběhu letošního roku 2013. My ale dostali možnost otestovat hru v původním znění. A ačkoliv nemá hra zrovna veselé téma o zavraždění krále, tak barvičky, které použil Simon Eckert jsou poměrně veselé.

Ovšem ačkoliv budete velice intenzivně hru prožívat, tak ta se nebere tak úplně vážně a zaručuje kromě napětí také dostatečnou dávku humoru. Ale protože už od samotného začátku víme, o co vlastně hráčům v této partii půjde, podívejme se spolu na krabici a její obsah.

Víko obsahuje povedenou momentku z královské večeře, na které kromě vladaře a jeho chotě královny nechybí ani šašek, dvorní dáma a sluha. Po stranách sedí samozřejmě mnohem více hostů, které už však nevidíme. A stejně tak nevíme, který z nich je ve skutečnosti tím spiklencem a vrahem.

Das Letzte Bankett - připravená hra

Uvnitř krabice leží pravidla a hromada velkých kartonových archů. Když nakouknete pod ně, uvidíte prázdné dno, na kterém leží jen a jenom stočená hromádka 24 provázků. O jejich funkci se zatím můžete pouze dohadovat a domýšlet. Prvním, co ale určitě uděláte, je vycvakání všech komponent z jejich zajetí.

Tím osvobodíte rovných 25 portrétů hostů, ať už jde o rytíře, princeznu, kurýra, baronkuk, hraběte nebo opata. Všichni mají krásný potrét se svým titulem, na jehož druhé straně se nachází krátký úvod a popis postavy, ale především její schopnosti, které budete moci využívat ve hře.

Ty se dělí na dvě skupiny – menu pro základní výukovou hru, ve které budete mít jen a pouze jednu možnost speciální akce pro svoji postavu. A pak jsou tu rozšířené možnosti popsané v dalších bodech 1 a 2 plus ještě jedna laskavost, o kterou můžete požádat. Všechno je bohužel v němčině, takže buď musíte umět německy, nebo přeložit tyto schopnosti hráčům. Naštěstí to stačí udělat pouze jednou, a pak dát každému hráči jeho roli.

Das Letzte Bankett - připravená hra

Kromě těchto nejpodstatnějších karet, které budou před hráči ležet na stole, se v krabici ukrývají také žezlo a menší žetony. Čtvercové slouží k označení příslušnosti hráčů a to do čtyř různých frakcí – jednorožec, růže, věž a sekera, ale také k obohacení hry o předměty v počtu patnácti. Je zde nejen jed a dýka, které mají zásadní roli, ale také klíč, pečetní prsten nebo orel. Kulaté dílky se nazývají veto žetony.

Das Letzte Bankett je hrou založenou na scénářích, nepůjde tedy navždy pouze o snahu otrávit (propíchnout) krále, jako v základním scénáři. Základní verze hry se nazývá Poslední banket (Das Letzte Bankett / The Last Banquet) a je právě tím zážitkem, který budeme popisovat na následujících řádcích.

K hraní plnohodnotné varianty potřebujete alespoň 11 hráčů a ideálně ještě víc. Ti se rozdělí do dvou frakcí usilujících o smrt krále. Ten je hlavní postavou celého banketu. Spolu s ním mohou být členy královské rodiny ještě královna, princezna a první rytíř – ti ale přibudou až v závislosti na větším množství účastníků. Ještě také záleží, jestli je hráčů lichý nebo sudý počet. Ale velkého banketu se může účastnit dohromady až neuvěřitelných 24 soupeřů!

Das Letzte Bankett - připravená hra

Ti vytvoří již zmiňované týmy, tedy královskou rodinu a dvě frakce. Pokud máte k dispozici dostatečně velký stůl, pak se k němu hráči posadí do kruhu. Musí mít ale dostatek místa na to, aby mohli vstát, protože velká část hry se odehrává vestoje. Častěji budete ale hrát partie bez stolu jen na židlích v kruhu a to z důvodu nedostatku místa nebo příliš malého stolu, k němuž se tolik lidí prostě nevejde. To ale nevadí, protože v podstatě není stůl k ničemu důležitému potřeba.

Jakmile se hráči rozdělí do týmů, každý si vyberou symbol svého klanu. Tento žeton navlečený na provázku (tedy například růži nebo věž) si povědí na krk tak, aby jej jasně všichni mohli vidět. Tím jsou jasně rozlišení od ostatních týmů a je na první pohled vidět, kdo hraje s kým. Soupeřící týmy musí mít stejný počet členů!

Všichni si také musí rozebrat role, až na krále, který byl určen už dříve. Každý si tedy vybere jednu kartu (náhodně nebo podle své volby) a v závislosti na verzi hry (základní versus plná) si přečte možnosti své postavy na druhé straně. Velkou a důležitou součástí celé hry je vžití se do vaší role, protože Poslední banket je velice blízko samotnému herectví. Vaše možnosti se tedy liší na základě vybrané verze od jedné akce až po tři možnosti, z nichž budete vybírat. Král si nyní k sobě vezme žezlo. Jedna z frakcí si vezme žeton dýky a druhá láhev s jedem.

Das Letzte Bankett - karty postav

Úkoly jsou jednoduché. Zatímco král musí odhalit mezi svými poddanými ty proradné a zastavit je dříve, než se jim podaří jej zabít, samotné týmy mají přesně opačný cíl. Musí dostat svého vraha do pozice vedle krále ve chvíli, kdy skončí kolo. Tím může zrádce dokončit svoje temné dílo a zavraždit krále, aniž by to čekal.

A k tomu musí mezi sebou zvolit vraha. Každý tým se tedy shromáždí, domluví taktiku a předá žeton jedu/dýky jednomu z nich, který si jej ukryje kdekoliv u sebe (například v kapse). To vše samozřejmě musí každá frakce dělat tajně, aby ostatní nevěděli, kdo je vyvoleným.

Nyní se všichni rozmístí do kruhu (případně kolem stolu), ale zatím bez krále. Ten přichází až ve chvíli, kdy zbývá jen jedno místo volné. Sám, protože je vladařem, si ale může vybrat libovolné místo, kam si sedne. Nemusí tedy využít volnou židli, kterou mu ponechali, ale může se usadit, kam se mu zachce. Hráč, kterému zabere místo se přesune to na poslední volné. Tím je vše konečně připraveno k samotné partii. Na všech účastnících hostiny je nyní, aby se představili ostatním. Může tak učinit nějakým krátkým citátem nebo větou, pozdravením krále. Postupně dokola se představí všichni a měli by si to užívat a začít se dostávat do svojí role.

Das Letzte Bankett - připravená hra

Pak se konečně podává předkrm, ale než jej dostanou na stůl všichni, mají šanci jednat. Na začátku kola se všichni hráči musí postavit. Tak je na první pohled vidět, že mají k dispozici akci. Král má nyní na výběr poslat svoje žezlo jedním nebo druhým směrem kolem stolu. Tato volba zůstává pouze a jen na něm.

První stojící hráč má nyní možnost využít některou ze svých schopností (buď jednu menu schopnost, nebo z více možností v případě pokročilé hry). Ty většinou vedou k přesazení některého z účastníků na jiné místo u stolu. Ostatní se podle toho musí uspořádat.

Jakmile je akce dokončena, hráč se posadí a předá žezlo ve směru od krále dalšímu hráči. Pokud ten stojí, může také on provést svoji akci. Takto se hráči postupně vystřídají všichni. V průběhu kola se však může také změnit směr předávání žezla nebo si dokonce jeho majitel může přesednout. V takovém případě se přesune žezlo s ním a on jej pak předá novému sousedovi.

Kdykoliv v průběhu partie si může vzít král slovo a vyjádřit svoji nedůvěru vůči některému z poddaných. Může k tomu využít také radu případných členů svojí rodiny, pokud nějací jsou ve hře. Před hosta, který ztratil jeho důvěru, položí žeton veta, čímž jej označí jako nedůvěryhodného. Toto označení je však důležité až na úplném konci hry.

Das Letzte Bankett - karty postav

Kolo končí ve chvíli, kdy všichni hráči sedí. Nyní je třeba zkontrolovat, jestli se některému z týmů nepodařilo splnit podmínku vítězství. Pokud některý z ukrytých vrahů sedí hned vedle krále (napravo či nalevo), pak tento tým vyhrál a hra přechází okamžitě k bodovacímu hodnocení. V opačném případě partie pokračuje podáváním hlavního jídla a dezertu se stejným průběhem. Na začátku se hráči postaví a každý mají k dispozici právě jednu akci, pokud jim nějaký efekt neumožní táhnout znovu.

Po dezertu hra končí, ať už se vražda podařila nebo ne. Nyní je třeba vyhodnotit úspěšnost týmů. Král dostane bod za každého správně pomocí veto žetonu označeného vraha. Pokud se mu podařilo přežít, dostane ještě jeden vítězný bod navíc. Tutéž hodnotu bodů dostanou i ostatní členové královské rodiny.

Týmy dostanou body jen v případě, že uspěly ve svém poslání. Každý ze členů vítězného týmu dostane počet vítězných bodů rovnajících se množství členů, které mají ve svém týmu. Tím je totiž samotná vražda obtížnější. Protože jsou jednotlivé partie opravdu rychlé, doporučuje se hrát na více utkání a právě proto jsou zde vítězné body. Celkový triumf může slavit ten, kdo po dohodnutém počtu večeří získá nejvyšší počet bodů.

Das Letzte Bankett - žetony

Poslední banket je důmyslná společenská hra. Její největší magií je atmosféra, jednoduchost a rychlost jednotlivých kol. Náhoda zde nehraje žádnou roli, všechno musí být pečlivě naplánováno a zintrikováno jednotlivými rodinami. Král musí být na pozoru, dávat význam každé drobnosti.

Díky většímu počtu partií a spravedlivému rozpočítávání vítězných bodů si pokaždé mohou hráči volit jinou stranu. Hra je především o zábavě a o zážitku, který se svojí postavou absolvujete. Právě z opravdového hereckého procítění pramení mnohem větší požitek.

A právě zde spočívá také největší problém hry Das Letzte Bankett. Nemohou ji totiž hrát všichni. A teď pomineme jazykovou bariéru, kterou lze jednoduše vyřešit. Spíš se jedná o problém s uzavřeností hráčů. Příliš seriozní členové nejsou v týmech vítaní a zdaleka tolik si partii neužijí. Mnohem lepší zážitek je v uvolněné skupince, proto si dejte vždy pozor, koho k večeři v této hře zvete.

Das Letzte Bankett - připravená hra

Je neuvěřitelné, jak se autorům podařilo zapojit tak ohromné číslo hráčů do partie. Přiznáme se, že v tak velkém počtu se nám ani nepodařilo hru vyzkoušet. Ale i v nižších počtech, které překračují jedenáct, je hra úžasným zážitkem plným blafů.

Autoři vymysleli důmyslný způsob, jak označit hráče, kteří již byli na tahu. Posazení snad ještě nikdo ve světě deskových her pro tento účel nepoužil. Ale je to naprosto vhodné a skvěle zapadá do celkového námětu. Všichni hráči jsou do partie neustále zapojeni a prožívají příběh, který hra sama píše.

V pravidlech najdete variantu i pro méně hráčů než jedenáct. Stále potřebujete alespoň šest, ale v této situaci na malém banketu budou hráči muset zastupovat každý rovnou dvě postavy. Vzhledem k systému hry to v podstatě není žádný problém. Jen ten zážitek z kooperace s ostatními už nebude tak velký, stejně jako vaše zosobnění s postavou. Ale chce to už zkušené hráče, kteří za dvě postavy zvládnou také plánovat. Přesto je stále partie zábavou a snaha promyslet vraždu do posledního puntíku za pomoci schopnosti postav je prostě parádní.

Das Letzte Bankett - karty postav

Hodně velkou část hry dělají schopnosti, ačkoliv i bez nich s pouhou jednou menu možností zažijete legraci. Jenže tato základní varianta je zde především pro naučení a zaškolení nových hráčů. Mnohem zajímavější bitvy vás čekají, pokud dáte všem členům volnou ruku a tři činnosti na výběr. Vlastně dvě, protože třetí – laskavost – vám může patron (obvykle král) zarazit. Musí za to ale zaplatit cenným veto žetonem.

Vladař nemůže kolem sebe rozhazovat podezřeními jen tak. Na každé straně může být vždy obviněný pouze jeden hráč, ale žeton lze mezi nimi přesouvat. Současně každé kolo může král vznést pouze jedno obvinění.

V jedenácti hráčích je šance krále na přežití hodně malá. To je asi nejméně vhodné číslo pro hru, na které jsme při testování přišli. Naštěstí už při dosažení dvanáctého hráče do partie vstupuje královna (nezmínili jsme, že královnou může být i muž – role nejsou omezeny pohlavím), která králi v jeho roli hodně pomůže.

Das Letzte Bankett - žetony

Zásadní ale je, aby všichni hráči prožívali správně svoje role. Měli by se navzájem oslovovat jmény ze hry a ne těmi skutečnými. To je první krůček k té skvělé atmosféře a sžitím se s celou partií. Téma hostiny, která může být královou poslední, se na tuto hru parádně hodí. Co je ale mnohem důležitější, je skutečnost, že otevřený herní systém přímo škemrá o nové scénáře.

Bohužel dohromady není plánování až tak důležité a tým se musí domlouvat spíš v průběhu partie a to neverbálně. Představy ze začátku vezmou velmi rychle vniveč už tím, kudy král pošle žezlo. Tým tak může spíš mít dohodnuta nějaká gesta. Ale to lze snadno ospravedlnit tak, že to prostě patří k tématu hry. I u reálné hostiny se spousta věcí může změnit a najatí vrahové musí improvizovat. A ačkoliv to může někomu vadit, jiní hráči mohou z této vlastnosti hry být nadšeni.

Hrát lze především instinktem a to také díky velice jednoduchým pravidlům, které jsou jen trochu složitě popsané v návodu možná až v přílišné snaze všechno do detailu popsat a vysvětlit. Na hodně otázek prostě nedostanete jednoznačnou odpověď. Je tolik cest, kudy se příběh může vyvíjet, že jej prostě musíte prožívat a podle toho se zařídit. Hra tak sice patří do skupiny her ve stylu Městečka Palerma.

Das Letzte Bankett - karty postav

K dispozici jsou navíc již nové čtyři scénáře, které každý přináší svoje novoty. Především zařazují do partie žetony jiných předmětů než pouze jedu a dýky. A také zaručují to, že se o vítězství utká v každé partii možná i víc stran, než v základní hře.

Das Letzte Bankett je prostě vynikající hra, která vás přenese na hostinu. A spoustu skvělých pokrmů si užijete. Tedy alespoň v přeneseném slova smyslu, protože pokrm v tomto případě budou zážitky. Potřebujete k tomu ale správnou skupinu lidí, kteří jsou ochotni se bavit ne až tak seriózně. Mnoho otevřených možností, velká variabilita pro počty hráčů a budoucí scénáře z banketu dělají povinnou koupi pro každého fanouška skupinových her.

AutorMichael Nietzer, Oliver Wolf, Britta Wolf
IlustraceSimon Eckert
VydavatelEdge Entertainment, Fantasy Flight Games, GameHeads, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag
Počet hráčů6 - 25
KategorieBluffing, Fantasy, Humor, Medieval, Party Game
MechanismyActing, Role Playing, Storytelling, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníDas letzte Bankett: Comtessa
Alternativní názvyLe Dernier Banquet, Das letzte Bankett, L'Ultimo Banchetto, El Último Banquete

Das Letzte Bankett je pravou a nefalšovanou párty hrou. O tom nezapochybujete ani na chvíli, když ji poprvé vybalíte. Už jen fakt, že si ji pořádně neužijete, pokud neseženete alespoň 11 parťáků ke stolu, mluví za všechno. Ve hře se všichni účastníci rozdělí do několika frakcí, které mají každá svůj vlastní úkol. Dosáhnout jej mohou tak, že si vyměňují zasedací pořádek. Všechno musí stihnout do chvíle, než bude snězený třetí pokrm – dezert. Každý z účastníků si užije ve hře celkem tři svoje vlastní tahy (výjimečně víc), kterými může ovlivnit dění. Mnohem větší zážitek ale přináší prožívání příběhu a sžití se svojí rolí. Doporučuje se, aby se hráči oslovovali tituly ze hry. Právě zážitek je tou nejlepší motivací, proč si zahrát jeden z dostupných scénářů. Hru lze začít i s méně než 11 hráči (alespoň 6), ale v tu chvíli hraje každý za dvě postavy, což narušuje dojem a je to obtížnější na orientaci. Největší problém ale spočívá v tom, že hra není vhodná úplně pro každého – pokud je hráč příliš seriózní a nedokáže se uvolnit a užít si příběh, pak se u Das Letzte Bankett nepobaví. Všichni ostatní ale dostanou také zásluhou perfektního zpracován a jednoduchého principu zábavu, na kterou se nezapomíná.

+ skvělá uvolněná zábava
+ prožíváte příběh
+ více scénářů