Recenze: Drako – za humny je drak

Drako - balení

Draci jsou posvátná zvířata. Jejich majestátné rozpětí křídel, nedobytné šupiny a ohnivý dech zanechají v každém strach a současně úctu. Dokonce i většině trpasličích bojovníků klanu Gnarl se rozklepou kolena, když nějaký z nich prolétá nad jejich malou vesnicí. O to větší hrůzu vzbudila zpráva, že v nedalekých horách se jedno z těchto šupinatých stvoření usídlilo. Z okolí začaly beze stop mizet zvířata a zásoby masa vesnice se s blížící zimou povážlivě tenčily.

Moudrým kmene tak nezbylo, než jednat. Pověřili tři nejodvážnější bojovníky kmene, aby se pokusili draka vyhnat z hnízda. Trpasličí knihy na svých stránkách přesně popisují způsob, jak se takový drak vypudí z nebezpečné blízkosti. Potřebujete na to jednoho střelce, jednoho bojovníka a jednoho bojovníka se sítí. S sebou si musí vzít také síť, kterou lze draka na chvíli znehybnit a znejistět. Tři odvážní trpaslíci se naposledy ohlédli do vesnice a vydali se vstříc nebezpečí.

Nikdo bysme se s nimi asi nevydávali zrovna rádi, ačkoliv vidět takového draka na vlastní oči by byl určitě zážitek, za nějž by spousta dnešních lidí byla ochotna leccos riskovat. Naštěstí tu máme deskové hry, které nám umožní taková dobrodružství prožívat v teple domova.

Drako - připravená hra

Tentokrát můžeme poděkovat polskému vydavatelství REBEL.pl, které vydává novou hru autora Adama Kaluzy jménem Drako. Polský autor Adam Kaluza se proslavil hodně už svojí loňskou horolezeckou hrou K2, která se dočkala dokonce rozšíření a na niž připravujeme také recenzi. Přitom však má za sebou také další hry především dětské pro vydavatelství Granna – například Hop (recenze).

Drako zaujal návštěvníky posledního veletrhu deskových her Spiel 2011 v Essenu svým plastickým herním plánem a krásnými figurkami. Mnozí si jej přivezli domů a teď jeden z draků přistál i v naší redakci. Hra je tedy opravdu horkou novinkou, kterou u nás můžete pořídit například v internetovém obchodě Planeta her.

Už ze samotného víka krabice na vás šibalsky pokukuje drak, který je hlavní postavou celé deskové hry a po němž se také jmenuje celá hra. Ochránce můžeme trochu uklidnit, protože samotnému šupináči nejspíš o život nejde. Trpaslíci mu nedokáží tak dalece ublížit, jde pouze o to saň zahnat daleko od vaší vesnice, aby mohli vaši lidé klidně spát. To samé ovšem nelze říct o třech postavičkách trpaslíků, kteří draka rozzuří. Jejich životy visí na vlásku a zachránit je může pouze správná taktika.

Drako - rozehraná hra

Po nahlédnutí do krabice objevíte samozřejmě herní plán. Ten je relativně malých rozměrů, ale víc políček není pro souboj mezi skalami potřeba. Jen malý palouček v sevření kamene bude svědkem tohoto duelu. Desku doplňuje rozměry hned několik dalších součástek – především dva hráčské plány, jeden pro trpaslíky a jeden pro draka. Na vylamovací destičce najdete také hromádku žetonů, které budou představovat zranění a několik dalších koleček se speciálními dovednostmi pro mrňavé a pro draka nicotné postavičky trpaslíků.

Drako je však takzvaná card-driven hra, jejíž celý herní systém je postavený na hraní karet. Právě tyto dva balíčky vylovíte ze dna krabice. Jeden dostane hráč zastupující draka a druhý trpasličí bojovník. K zážitku vám pak chybí už jen nějaké to vizuální zastoupení obou stran na hracím plánu. A právě k tomu skvěle poslouží krásné plastové miniatury trojice trpaslíků a velkého draka. Figurky jsou provedené krásně do detailů a celé hře skvěle sluší.

Na rozdíl od v minulém týdnu recenzovaného Ninjy (recenze) se autor nesnažil do hry nacpat také variantu pro více hráčů. Ačkoliv by se tato šance nabízela, pokud jde o stranu trpaslíků, naštěstí k ničemu takovému nedošlo. Drako je tak čistokrevnou deskovou hrou pro dva účastníky a každý člověk navíc bude moci souboji pouze přihlížet.

Drako - deska trpaslíků

Nejdříve je ale třeba připravit prostředí, ve kterém může k boji dojít. Ve středu stolu najde své pevné místo herní plán. Jeho střed ovládne figurka draka, trpaslíci pak mohou mít svoje startovní místa kdekoliv na dalších místech paloučku. Každý z hráčů dostane k sobě desku odpovídající jeho straně (tedy obrázek draka nebo trojice trpaslíků), na kterém jsou vyznačena místa pro utržená zranění. Žetony zranění tvoří společnou zásobu vedle plánu.

Oba soupeři dostanou svůj speciální balíček karet, který zamíchají a doberou si do ruky čtyři karty, se kterými do partie vstoupí. Hráč zastupující trpaslíky navíc dostane žeton sítě a zuřivosti, které může v průběhu partie použít.

Na plánu trpaslíků najdete ukazatel životů pro každou postavu. Musíte si tedy dávat pozor, protože každý z bojovníků získává zranění sám za sebe, a pokud utrží zásah a zaplní se mu poslední políčko, je ze hry vyřazen a drak jej zabil. Dračí herní deska je také rozdělena, znázorňuje však čtyři dračí schopnosti – brnění, létání, chrlení ohně a pohyb po zemi. Pokud se trpaslíkům podaří úspěšnými zásahy zaplnit některou z oblastí žetony zásahu, drak o tuto schopnost přišel a už ji nesmí v průběhu souboje používat.

Drako - rozehraná hra

Hráči se v souboji střídají na tahu. Každý z nich má na ruce vždy určitý počet karet a dva akční body, které může rozložit mezi hraní karet a jejich dobírání ze zásoby. Zahrát může za jeden akční bod pouze jednu kartu, dobrat si však může rovnou dvě. Jednotlivé listy v balíčcích se mezi sebou liší v tom, co vám dovolí. Každá z karet má totiž na sobě několik ikonek, které představují pohyb, útok, střelbu a síť, případně let, útok nebo chrlení ohně pro draka.

Každý ze soupeřů může tedy za svoje kolo odehrát dvě karty z ruky a může plně využít jejich možností. Zatímco dračí pán nemá na výběr a pohybuje pouze svojí saní, trpasličí vůdce může vždy použít jednu kartu pouze na jednoho trpaslíka. Má tedy těžší strategickou pozici, ovšem zase výraznou výhodu v přečíslení.

Pohyby i útoky mohou být dvojité. Ve všech jiných případech se figurka může posunout pouze o jedno políčko. Jen drak má alespoň zpočátku výhodu létání, dokud jej o ni trpaslíci správně mířenými zásahy nepřipraví.

Drako - karty

V případě útočných karet je u ikonky uvedeno ještě číslo, které značí počet poškození, jež nepřítel obdrží. Ve chvíli útoku se však mohou jak trpaslíci, tak i drak, krýt za pomoci vyložení obranné karty z ruky. Je tedy důležité snažit se vždy držet nějakou tu kartičku se štítem, jenže ze strategického hlediska je to velice obtížné, protože tyto karty zároveň slouží obvykle také k pohybu.

Pokud napadený nemá karty se štítem, nedokáže se útoku bránit a obdrží zranění odpovídající útočnému číslu na zahrané kartě. U trpaslíků se žádná distribuce zranění nekoná, dostane jej ten, který čelí drakovi a na nějž byl útok veden. U draka však je situace jiná a útočník si může vybrat, kam přesně svým úderem mířil. Tedy s výjimkou prvních několika zásahů, které vyblokuje drakovo přirozené šupinovité brnění.

Partie může skončit hned z několika důvodů. Nejjasnější je, že se drakovi podaří zašlapat a zničit všechny trpaslíky. Jakmile poslední z nich padne, je samozřejmě dračí hráč vítězem. Drak vítězí však i ve chvíli, kdy mu dojde zásoba karet, protože se dokázal trpaslíkům dostatečně dlouho ubránit. Trpaslíci mají výhodu přesily, ale zase mají pouze jednu šanci na vítězství – zasadit drakovi tolik zranění, že jej porazí.

Drako - ukončená hra

Drako přináší na stoly velmi zajímavý strategický souboj, který jako by vypadnul z nějakého dobrodružného filmu. Největší zbraní celé hry je atmosféra a vynikající vyváženost pro dva zainteresované hráče.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná v podstatě o čistě logickou hru, ale všechno mění balíčky karet, které mají hráči k dispozici. Protože není ve hře žádný horní limit pro držení karet, je pouze na strategickém rozvážení samotných soupeřů, jak je budou používat. Je důležité vždy v ruce mít alespoň dvě obranné karty, jenže protože je současně používáte i k pohybu, je to současně také velice těžké.

Obě strany souboje jsou neustále v pohybu a krouží kolem sebe. Jeden z trpasličích bojovníků má výhodu možnosti střelby na dálku. V pravidlech chybí zmínka, jestli současně může také bojovat klasicky nablízko.

Drako - karty

Drako je opravdu hrou o strategii přesto, že možnosti hráčů jsou výrazně ovlivněny dobíráním karet ze zamíchaného balíčku. Zásadní typy karet totiž chodí poměrně pravidelně, a pokud budete hrát partii dobře, obě strany mají vždy šance na vítězství.

Taktika je velice důležitá. Trpaslíci se navzájem snaží podporovat, připravit draka o jeho nebezpečné schopnosti a oslabit ho. Z dálky jej může jeden z nich ostřelovat šípy a dál jej zraňovat. Drak se snaží vyhýbat obklíčení trpaslíky a neustále jim utíkat, zároveň maximalizovat škody třeba tím, že dostane více postaviček za sebe do řady – pak může použít dračí dech a ohněm uškodit hned několika soupeřům současně.

Zážitek ze hry je naprosto odlišný podle toho, za kterou stranu bojujete. Sám autor hru označuje proto jako asymetrickou. Dalšími důvody jsou samozřejmě i odlišné podmínky pro vítězství a různý počet figurek na herním plánu pro každou ze stran konfliktu.

Drako - ukončená hra

Provedení celé deskové hry je velice dobré. Herní plány i karty obsahují pěkné ilustrace, vše je přehledné a jasné na první pohled. Zážitek ze hry rozhodně obohacuje přítomnost miniatur, které potěší oko každého milovníka deskových her.

Drako je prostě elegantní a jednoduchá hra odladěná přesně pro potřeby dvou hráčů. Výborné vyvážení šancí na vítězství pro obě strany vám dává záruku skvělé zábavy po mnoho partií. Jedinou nevýhodou tak zůstává skutečnost, že pokud budete hrát Draka příliš často, asi vám později souboje budou připadat hodně podobné. Pokud však ke hře přistoupíte jako k oddechové hře pro dva, určitě si ji čas od času velmi rádi zahrajete.

AutorAdam Kałuża
IlustraceJarek Nocoń
VydavatelRebel Sp. z o.o., Dast Work srl, Ediciones MasQueOca, GateOnGames, MINDOK, Pegasus Spiele, Rebel Studio, Swan Panasia Co., Ltd.
Počet hráčů2 - 2
(21 voters)
KategorieFantasy, Fighting
MechanismyAction Points, Campaign / Battle Card Driven, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Variable Player Powers
RozšířeníDrako: Promo tiles
RodinaComponents: Miniatures, Creatures: Dragons, Creatures: Dwarves & Gnomes, Digital Implementations: Yucata, Misc: LongPack Games, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyDrako, Drako: Drago e Nani, Drako: Drak a trpaslíci, Drako: Enanos & Dragón, Drako: Smok i Krasnoludy, Duell im Felsental, 屠龍矮人

Recenze: Drako – za humny je drak
Drako je hrou pro dva, kde na jedné straně stojí trojice trpaslíků a na druhé rozzuřený drak. Kdo vyhraje tento souboj závisí pouze na rozhodnutích hráčů, kteří si strany rozdělí. Každý z účastníků souboje dokáže utržit několik ran, než je z boje vyřazen. Protivníci hrají karty, kterými dávají svým postavičkám pokyny. Všechno do sebe skvěle zapadá a celá hra má úžasnou atmosféru. Hodně tomu pomáhají také perfektně zpracované figurky trpaslíků a draka. Za každou stranu musíte mít úplně jinou taktiku a přitom oba zúčastnění hráči mají stejnou šanci na vítězství. Drako je skvělým přírůstkem pro všechny milovníky přemýšlivých her a v podstatě mu nelze vytknout žádnou velkou chybu. Jedná se o výbornou a rychlou hru, která bude bavit snad úplně každého, kdo se rád pere o vítězství do posledních sil.

+ za každou stranu se hraje úplně jinak
+ figurky
+ jednoduchý herní systém