Recenze: Dungeon Venture – bojovníci světla

Dungeon Venture - balení

Staňte se zkázou temnoty, přikázal nám mocný mág Velkan Bílý. Tajemným a silným kouzlem nám do těla vetkal Pramínek světla. Díky němu nemůžeme umřít rukou smrtelníka. Naše tělo zahyne, ale duše si najde nové tělo. Takový dar mohou dostat jen bojovníci světla.

Dlouho jsme se ptali, proč to všechno udělal, když se objevil Temný hajný. Vede své krvelačné ovečky stíny a je obdařen silami, které nepatří do našeho světa. Víme, jaké je naše poslání. Zastavit jeho ničivou pouť nebo u toho vydechnout naposled. Ne všichni strážci světla mají odvahu se mu postavit a vzdát se svojí nesmrtelnosti. Mám ale strach, že kdo neuposlechne Velkanovo přání, toho čeká mnohem horší osud, než smrt..

Ještě než se z něho stal mocný bílý mág, jmenoval se Velkan Mario Barbati a vytvořil pro svět lidí zajímavou dobrodružnou hru Dungeon Venture, plnou hrdinů a příšer. Hra vyšla už v roce 2010 pod hlavičkou firmy Øone Games, ale teprve v roce 2013 jí finální podobu dodali v Giochi Uniti (Stratelibri). Ilustrace ke hře v obou případech zpracoval Roberto Pitturru.

Dungeon Venture - připravená hra

Původně v produkci Øone Gamesse jednalo o print and play počin, který jste si tedy museli vytisknout doma na tiskárně a zkompletovat (vystříhat, zalaminovat a obalit) z vlastních zdrojů. O pár let později se konceptu chytila firma Giochi Uniti a vydala hru v pevné kartonové krabici. Udělala tedy všechnu práci za nás a my se teď podíváme, co se nachází uvnitř.

Na krabici najdete výjev z podzemí, kde neohrožení bojovníci dobra stojí tváří v tvář záplavě příšer. Ty se na ně hrnou ze všech zákoutí, ale odvážní hrdinové necouvnou ani o píď. Naštěstí ve chvíli, kdy zvednete víko a vpustíte do této čtvercové krabice světlo, všechny příšery se vrátí do svého kresleného stavu a vám nakonec žádné nebezpečí nehrozí.

Konečky světelných paprsků se omotají kolem dvojice brožur. První z nich má za úkol vám vysvětlit, jak se vlastně celý Dungeon Venture hraje, zatímco druhá představuje soupis dobrodružství, které můžete prožít jako zastánci světla a tmy.

Dungeon Venture - připravená hra

Tím nejdůležitějším uvnitř je ale deset vycvakávacích archů, které nahrazují vytisknutelné papíry. Kromě toho ale mají samozřejmě i znatelně větší kvalitu a tuhost. Najdete mezi nimi v první řadě šest oboustranných desek, které budou představovat jeskyni, po níž se budete toulat. S nimi se v archu nachází také více než 150 žetonů s různými určeními – jsou zde pasti, dveře, nábytek, ale především čtyři figurky hrdinů a 52 monster.

Ale to samozřejmě není všechno. Další více než stovka exemplářů patří kartám dvou velikostí – 31 velkých s událostmi a iniciativou, ale především 77 menších. Ty na sobě mají nakreslená a popsaná kouzla, vybavení, ale některé z nich patří také zlu. Výčet pak doplníme ještě 19 kostkami tří barev a třicítkou plastových stojánků, které poslouží nejen hrdinům, ale i dalším žetonům.

Na začátku partie se musí hráči dohodnout na rozdělení rolí. Jeden z nich se musí stát temným pánem – bossem, o jehož usmrcení budou ostatní usilovat. Ostatní hráči si vyberou jednoho hrdinu, k němuž dostanou velkou kartu, figurku, žeton esence a kartu iniciativy. Kouzelník si může nyní vybrat také tři kouzla, která bude využívat v průběhu partie. V bitvě musí být vždy alespoň čtyři hrdinové. Může se tak stát, že někteří hráči budou muset kontrolovat více než jednu postavičku.

Dungeon Venture - připravená hra

Ke každému z hrdinů patří jedna velká karta s portrétem. Najdete na ní ale spoustu užitečných informací a míst, kam si budete odkládat karty vybavení, kouzla a také zásahy. Nejdůležitější tabulka pro každého bojovníka je v levém horním rohu a ukazuje jeho statistiku pro útok a obranu, ale také rychlost, počet životů a množství many (bez které nemůžete čarovat).

Hráč na straně zla si nejdříve vezme zástěnu, která bude všechno jeho snažení držet v temnotách. Pak vybere hráčům jedno dobrodružství z příručky s výpravami a podle něj si vezme do svojí zásoby žetony příšer a případně i další karty. Příběh také jasně určuje, kdo je závěrečným bossem. V horní straně karty výpravy najde také vzhled jeskyně. Na stůl podle toho položí herní plány a do sousedství startovního dílku postaví (ve stojánku) žeton zavřených dveří.

Po stranách ještě připraví hráči společnými silami balíčky karet s událostmi, iniciativou, ale také s obsahem nalezených truhel a především s monstry číhajícími v šeru. Stranou akce zatím leží i kostky a žetony lebek představující vaše zranění. Ale to už nebude platit dlouho, protože bitva mezi dobrem a zlem právě začíná.

Dungeon Venture - rozehraná hra

Průběh tahu je velice jednoduchý a začíná náhodným určením pořadí. Vezmete karty představující všechny hrdiny a také aktivní příšery, zamícháte je v jednom balíčku a hráč v roli zla otáčí kartu za kartou. Na tah se tak může dostat buď hrdina, nebo všechny příšery jednoho druhu, se kterými bude pohybovat záporák.

Ve svém tahu pak má hrdina i příšera stejné možnosti – buď se posune na herním plánu, nebo provede nějakou akci. Postavičky se mohou pohybovat pouze ve čtyřech základních směrech a vždy o tolik polí, kolik jim dovolí jejich rychlost. Musí se při pohybu vyhnout nábytku i ostatním postavám a nesmí procházet přes jejich čtvereček.

Po pohybu následuje akce. Bojovníci si mohou navzájem předávat vybavení, prohledávat truhly a svoje okolí (kvůli pastím nebo skrytým dveřím), odpočívat, manipulovat s dveřmi, zvedat předměty, znovu se pohnout nebo aktivovat karty z ruky svého majitele. Všechny tyto akce fungují přesně tak, jak byste si představovali. Ale ještě tu je jedna, důležitá, bez které byste se nikam nedostali: útok.

Dungeon Venture - rozehraná hra

Oba soupeři se nyní musí poradit se statistikami, které jim řeknou, kolika kostkami jaké barvy mohou házet. Barva je zde důležitá, protože zatímco zelené kostky mají pouze dva zásahy na svých šesti stranách, modrá má už tři a červená dokonce čtyři, čímž se výrazně zvyšuje vaše šance na úspěch.

Většina příšer má pouze jeden život a stačí úspěšný zásah, abyste ji odklidili z cesty. Ovšem současně vám může také uštědřit nějaký zásah. Za každý šrám si vezmete žeton lebky a položíte na kartu svého hrdiny. Za úspěšně zabitého nepřítele získáte kartu z balíčku.

Oproti tomu příšery mohou vybírat pouze ze tří možností: pohyb, otevření dveří a útok. Jejich schopnosti nenajdete ani na figurce, ani na zástěně hráče za zlou stranu, ale na kartách. V balíčku je šestice speciálních karet, udávajících rychlost, útok i obranu každé obludy.

Dungeon Venture - rozehraná hra

Tak se na tahu vystřídají všichni, kdo jsou v jeskyni. Úkolem hrdinů je ve většině případů zabít hlavního záporáka. Naopak zlo vítězí ve chvíli, kdy se to dobrodruhům nepodaří. Do té doby se je snaží především oslabovat.

Nic víc vlastně na Dungeon Venture na první pohled není. Je to velice lehká procházečka jeskyněmi plnými příšer. Nenáročná a odpočinková. A přitom obsahuje hned několik šikovných vychytávek. První z nich je reakce na smrt hrdiny, kterého okamžitě nahradíte žetonem esence. Jeho majitel ho bude i nadále ovládat a bude se snažit dostat k nejbližší kapli, kde jej Velkan znovu oživí, aby mohl pokračovat ve svém údělu. To ovšem neplatí ve chvíli, kdy hráči narazili na závěrečného bosse. V takové chvíli je smrt neodvratitelná.

To jsou ovšem všechno pouhé drobnosti v porovnání s tou poslední specialitou. Jednotlivá dobrodružství je možné spojit do kampaně, mezi jejímiž úrovněmi si můžete ponechat některé karty vybavení (jejich počet narůstá s délkou kampaně – dostanete jednu kartu z každého questu). Kromě toho ale začínáte nový úkol tak, jako byste jej hráli nezávisle. Ovšem za nastřádané zlato si můžete nakoupit libovolný počet postradatelného zboží (expendables), což jsou většinou nějaké lektvary.

Dungeon Venture - karta hrdiny

V jednoduchém hraní na hrdiny nesmí chybět kostky a tato hra není výjimkou. Rozhodují o úspěchu jednotlivých malých bojů. Každý šrám se ale počítá, protože vás může v konečném zúčtování stát mnohem víc. Když nastoupí zraněný hrdina do boje s bossem, nemusí to dopadnout dobře.

Proti skupince hrdinů stojí další hráč, který má zcela pod kontrolou pohyb všech svých příšer. Je pouze na něm, jak s nimi bude pohybovat. Nové obludy vstupují do hry na předem daných místech, které jsou jasně specifikované v knize dobrodružství.

Partie je zábavná a především opravdu velice rychlá. V menším počtu hráčů na straně dobra budete muset vzít pod svoje křídla více postaviček, ale to není až tak zásadní, pokud nehrajete ve dvou. Ale ani kontrolování všech čtyř není tak úmorné, jako třeba v Dornu (recenze), protože díky náhodnému rozložení tahů nehraje žádný z hráčů všechny tahy ihned po sobě. To má opravdu kladný vliv na dynamiku celé hry.

Dungeon Venture - karty

Největším nepřítelem Dungeon Venture je nedostatek variability nepřátel a později i dobrodružství. Pouze pět různých druhů může mnoho hráčům připadat jako příliš málo. V původní „vytiskni a hrej“ verzi jste si mohli dokoupit rozšíření Of Heroes and Monsters, které představilo nejen nové příšery, ale také další speciality.

Po čem budete, ale toužit zcela jistě jsou nová dobrodružství a to přesto, že v příručce jich najdete deset. Ale když se postavíte na start stejného dobrodružství, budete už znát rozmístění příšer i pastí a nic pro vás nebude překvapením. To je důležité především u pastí, které musíte jinak v průběhu objevování odhalovat. Tady ale stačí jednoduše nechat pánovi zla volnou ruku a rozmístit je jinak, stejně jako příšery. Využije stejný počet, ale už na začátku si zakreslí jejich nové pozice, což vyřeší všechny zmiňované problémy.

Pro hráče zla je trochu demotivující, že hrdinové jsou vlastně nesmrtelní, dokud do partie nevstoupí závěrečná příšera. Jedinou odměnou pánovi zla za smrt hrdiny je karta události, kterou může odhalit. Oproti tomu on má k dispozici omezený počet příšer, právě s výjimkou účinku některých událostí.

Dungeon Venture - karty

Grafika herního plánu je velice jednoduchá, pouze čtverečky s kamennou strukturou rozdělené čarami na místnosti. Tady je asi nejvíc znáte, že se jedná o profesionálně vytištěnou PnP verzi, ale stále v původní grafice. K samotné hře to ale naprosto dostačuje a překvapivě ani nijak nenarušuje atmosféru zážitku.

Dungeon Venture výborně pobaví všechny, kteří hledají jednoduchou hru, ve které dokážou za hodinku času (někdy dříve, někdy o trochu později) vyplenit jeskyni plnou příšer. Hra obsahuje všechny ty základní věci, které bychom od hrdinského eposu čekali (včetně spousty kostek), a navíc umožňuje zážitek propojit do kampaně. K zemi ji pak sráží pouze pokulhávající variabilita a ne úplně dokonalý duel. Přesto je Dungeon Venture svěžím dobrodružstvím pro všechny nenáročné.

AutorMario Barbati
IlustraceRoberto Pitturru, Fredrik Tyskerud
VydavatelGiochi Uniti, Øone Games, Print & Play Productions, Stratelibri
Rok vydání2010
KategorieExploration, Fantasy, Fighting, Medieval
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Variable Phase Order
RodinaCategory: Dungeon Crawler
Alternativní názvyVenture

Dungeon Venture přináší napínavý pohled na souboj hráčů na straně dobra s jedním, který se chopí taktovky zla. Každý se chopí role jednoho či více hrdinů, kteří vždy musí být v přesném počtu čtyř. Díky tomu je možné, aby hra byla výborně vyvážená. Procházíte jedno z dobrodružství, které vybere pán jeskyně. Hrdinové prochází jeskyně plné zavřených dveří, truhel, pastí a především příšer, které však mají pevně dané rozložení. A to výrazně snižuje znovuhratelnost jednotlivých dobrodružství. Hra vypadá pěkně a to přesto, že veškerá grafika zůstala zachovaná z původní tisknutelné verze. Hra boduje především rychlým herním časem, jednoduchými pravidly a dobrou atmosférou. Najdete zde vše, co byste u takové hry očekávali, včetně boje za pomoci kostek. Dungeon Venture je cestou k dobrodružství na pokračování. Právě výpravy na pokračování jsou tím, co se vám nedostane v příliš hrách a ačkoliv zde není úplně dokonale zpracované, pořád si ho výborně užijete.

+ jednoduchý herní systém
+ jeden proti všem
+ hrdinské zážitky