Recenze: Franky Rockin‘ Vegas – šance žije!

franky-rockin-vegas-01

Všichni se ho báli. Dokonce pochodovali na jeho hrad se zapálenými pochodněmi a snažili se ho vyhnat ze svého kraje. To se jim povedlo. Když nenašel u obyvatel pochopení, vydal se do dalekých krajin a v zemi zvané Emerika vklouznul do města Las Vegas. Místa, kde mají všichni jen takovou hodnotu, jako je váha jeho žetonů.

Tajemnou postavou je samozřejmě Frankenstein, který se v městě plném kasín přejmenoval na Frankyho. Právě on je hlavní postavou hry Franky Rockin‘ Vegas, kterou vytvořil Andreas Schmidt a s ilustracemi Ronnyho Libora svěřil vydání své hry do rukou firmy Funbot.

Na víku menší protáhlé krabičky vidíme hlavní sešívanou postavu, kterou obklopuje pohled na všechna ta kasínová lákadla. On je ten rozměr boxu i tak dost přehnaný, protože kromě pravidel najdou hráči uvnitř pouze bloček s listy a pak sadu kostek. Jednotliví účastníci obdrží každý po jednom záznamovém papírku (plném čtverečků k zápisu získaných hodnot). Všech jedenáct kostek (tedy devět šestistěnných, jedna černá osmistěnná a jedna bílá desetistěnná) zůstanou ležet na dosah uprostřed stolu.

franky-rockin-vegas-05

Jeden hod kostkami rozhodne o začínajícím hráči, který zahájí první z řady kol. Každý tah začne stejně, a to hodem kompletní sadou jedenácti kostek. Výsledek může libovolně přehazovat, ale po každém pokusu musí hráč zamknout alespoň jednu novou kostku a přidat ji tak ke svému výsledku. Jakmile se hráč propracuje ke kompletním jedenácti zamknutým kostkám, je na čase jeho snažení obodovat.

Na kostkách jsou sady různobarevných ikon, které lze seskupovat a vytvářet z nich bodované skupiny. Aby nějakou odměnu hráč získal, potřebuje získat sadu hlavy a těla stejné barvy a ty doplnit o jednu ikonu blesku. Vše lze provést i jinak s využitím červeného těla, které současně nahrazuje hlavu. Takový set má ale nižší bodovou hodnotu, konkrétně tři oproti plným sedmi bodům. V případě, že se hráči podaří využít všech devět kostek s ikonami a zařadit je do nějaké kombinace, pak dostane bonus deseti bodů.

Vícestěnné kostky s číslicemi slouží jako další varianta k zisku bodů a také k využití kostek. Hráči tedy mají šanci, jak uniknout z lopaty smůle. Potřebují kostku s číslem spojit s tolika hlavami Frankyho, jako ukazuje kostka hodnotu. Odměna ale není přesně pravidly daná a rozhodne o ní štěstí dalšího hodu touto černou kostkou. Může jít dokonce i o násobek počtu hlav a čísla na kostce.

franky-rockin-vegas-03

Poslední možností, jak získat nějaké to navýšení je žlutá desetistěnná kostka, která ale ve chvíli svého odložení vyžaduje stejný počet kostek, jako ukazuje její hozená hodnota. Tyto kostky už nebude možné v tahu použít, ale na rozdíl od černé kostky nezáleží, jaký ukazují výsledek. Tyto kostky jsou pak na konci tahu přehozené a každý kompletní Franky má hodnotu odpovídající číslici na žluté kostce.

Partie končí po odehrání sedmi kol. Hráči sečtou všechny nastřádané skóre z jednotlivých tahů a ten, kdo má nejvyšší součet, může slavit vítězství. Souboj ale může skončit ještě dříve, pokud někdo z účastníků získá výsledek 66 bodů. V tu chvíli se stává okamžitě vítězem.

Franky Rockin‘ Vegas je kostková hra o vytváření sad a snaze riskovat. Pokud by nebyly obsahem krabice vícestěnné kostky, jednalo by se o pouhé házení a doufání. Naštěstí právě ty další dvě kostky otevírají řadu dalších možností a východisek z jinak poměrně nejistého boje se štěstím a náhodou.

franky-rockin-vegas-08

Hráč ve svém tahu má pod svým velením kompletní sadu jedenácti kostek. Může je přehazovat ve snaze přimět neposedné nástroje, aby ukázaly ty správné hodnoty. A to v extrémním případě až jedenáctkrát, což ale bohužel vede k poměrně dlouhým tahům. Hráč si odkládá v každém kole jednu kostku a ostatní účastníci nemají žádnou možnost, jak se zabavit. Vše se stane markantním hlavně v případě, že jsou v partii více než dva soupeři. Čekat hned dva nebo dokonce tři tahy v kuse není nic příjemného a čeká to na všechny, kdo se hry účastní.

Obecně hra působí jen jako další variace na Yahtzee, tedy čisté házení kostkami ve snaze získat správné kombinace. Už z toho vidíte, že popis na novinku opravdu sedí. Bohužel jsme očekávali ještě něco víc, nějaké zajímavé rozhodování, které by hru více naplnilo. Takto jde opravdu jen o symboly a jejich správné odložení. Na začátku kola musí hráč udělat správné rozhodnutí a odložit správnou sadu kostek, protože obvykle nepůjde jen o jednu, ale o více kostek, které budete v rámci každého hodu zamykat.

franky-rockin-vegas-09

Bohužel pravidla pro bodování obou číselných kostek jsou dost složitá a zmatečná. U kostkové hry by měly být všechny skórovací podmínky jasně intuitivní, ale to tady neplatí. Například u černé kostky opakovaný hod ještě neznamená body, ale jde o porovnání výsledku s tím předchozím. Tady je evidentní snaha přidat něco zajímavého, ale je to celé překombinované.

Franky Rockin‘ Vegas je hrou, která má pěkně zpracované kostky, které jsou pěkně barevné. Jenže to nemůže zachránit celkové zklamání z průběhu. V základu jde hlavně o to, že hra se stále točí kolem tvorby sad. Tato zastaralá mechanika sice má nového brášku, ten je ale zase překombinovaný a celkový dojem to nikam neposouvá. Franky Rockin‘ Vegas není povedeným designem a nejspíš zklame i vás.

AutorAndreas Schmidt
IlustraceRonny Libor
Vydavatelfunbot
Rok vydání2019
Herní doba0
KategorieDice, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Paper-and-Pencil, Push Your Luck, Set Collection
RozšířeníFranky Rock 'n Vegas: Mini-Expansion
RodinaCharacters: Frankenstein, Cities: Las Vegas (Nevada, USA), Components: Dice with Icons, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Spieleschmiede, Mechanism: Roll-and-Write

Franky Rockin‘ Vegas je kostkovou hrou, kde budete neustále přehazovat ve snaze najít lepší ikony, ze kterých budete schopní sestavit hlavu a tělo Frankensteina a dodat mu život s pomocí blesku. Nejenže je ale tato část kola náhodná, ještě navíc vás v ní provází další dvojice kostek, jejichž použití není zrovna intuitivní. Pokud zrovna nejste na tahu, tak se budete nudit. A o moc lepší zábava nebude Franky Rockin‘ Vegas, i když budete zrovna házet vy.

+ snaha o zajímavé možnosti s dalšími kostkami
+ více možností využití kostek

- dlouhé čekání na tah