Recenze: Goal! Game – fotbal v karetním provedení

Fotbalové mistrovství světa v Jihoafrické republice už je dávno za námi, ale nyní si můžete připomenout ty nejpamátnější bitvy s pomocí nové karetní hry. Goal! Game totiž svým vydáním patřila právě k této fotbalové události léta roku 2010. Na trh se totiž dostala již v červenci a naše redakce ji již několik týdnů pilně testovala.

Autor Jiří Mikoláš má na svém kontě mnoho dalších her s originálním principem, za všechny jmenujeme třeba Evoluci v krabici nebo Fantastát, ale přesto se jedná o jeho první čistě karetní hru. Navíc má ke svojí krabicové variantě Goal! Game trochu sběratelský nádech, protože kromě základních balení sestav vydal autor také rozšíření dalších zemí. Naštěstí je však nezabalil do náhodných balíčků, které by nutily hráče k vyměňování, ale v pytlíku dostanete vždy úhledně zabalenou celou fotbalovou reprezentaci.

Základní balení najdeme na trhu hned ve dvou variantách – Česká republika + Německo a Slovensko + Anglie pro naše východní sousedy. Existence dvou zahajujících sestav je určitě příjemná, protože každý si může vybrat dle svého fotbalového vyznání nebo prostě chutě, jestli chce raději hrát proti chladné ostrovní kopané, nebo si to rozdá s našimi věčnými západními rivaly z Německa.

Ať už si koupíte kteroukoliv ze dvou variant, krabička začne svůj dojem tvořit už svými úctyhodně mrňavými rozměry. Přesto, jak bývá u Jirasgames zvykem, ji najdete plnou komponent, kterých využijete k fotbalovým utkáním. Všechno samozřejmě začínají karty, které obsahují portréty čtrnácti hráčů každé ze dvou reprezentací. Kromě nich naleznete v krabičce také balíček peněz, dva plastové stojánky a především sedm několikabarevných kostek, které na svých bedrech ponesou základní herní princip.

V našem rozhovoru nedávno Jiří Mikoláš označil jako zdroj inspirace náhodné sledování fotbalové Ligy mistrů a pokerového klání v televizi. Nyní se společně podíváme, jak se takový mix dvou zdánlivě neslučitelných sportů vlastně hraje.

Příprava hry je naprosto jednoduchá – hráči si zvolí sedm nebo více fotbalistů, se kterými budou hrát, do jednoho z připravených stojánků zasunou kartu obecenstva, která bude sloužit jako zástěna. Z druhé strany navíc kartička má nápovědu s některými často používanými znaky. V odpovídající barvě si každý z hráčů vezme také dvě kostky a zbylé tři šestihrany se umístí do středu hrací plochy. Nyní je vše připraveno k samotnému utkání.

Na začátek každého tahu si oba hráči tajně hodí svými dvěma kostkami a schovají si výsledek za zástěnu. Tyto dvě čísla v tuto chvíli znají pouze oni. V následující chvíli k nim přibudou další tři na základě společných bílých kostek, kterými hodí jeden z hráčů veřejně uprostřed hrací plochy. Tím jsou stanoveny základní podmínky pro jeden tah. Nyní je pouze na soupeřích, jestli budou útočit nebo bránit.

Poměr brankář/obránce/středopolař/útočník si každý určil již před hrou výběrem svých fotbalistů, nyní musí z nabídky vybrat toho, jehož některá kombinace nejlépe odpovídá číslům hozeným na kostkách. Samozřejmě zároveň se snaží dodržovat určitou svoji taktiku, ať už se jedná o útočný nebo obranný styl.

Každý z fotbalistů má na základě svých dovedností hned několik útočných schopností, které lze kostkami naplnit – například nějaké dvě či tři stejná čísla (ano, tady je ten poker), součet všech kostek vyšší než určité číslo nebo naopak skutečnost, že se v hozených číslech některá hodnota nevyskytuje. Hráč si tedy na základě čísel vybere odpovídající kartu, která nejlépe vyhovuje hozeným puntíkům, a vyloží ji do středu tak, aby ji mohl vidět i soupeř.

V průběhu jednoho tahu lze vyložit jednoho útočníka, obránce nebo brankáře a k nim ještě navíc středopolaře. V případě, že hráč brání nebo útočí pouze jedním hráčem, získá navíc útočný/obranný bonus, pokud však do hry přidá i záložníka (a vyloží tedy obvykle dvě karty), pak musí spoléhat už pouze na schopnosti svých svěřenců a žádné bonusy mu nepomohou.

Oba hráči mohou v závislosti na volbě protivníka svého fotbalistu změnit, ale v tom případě mohou vyměněného sportovce znovu vyložit až v příštím kole (do té doby si jej nesmí vzít zpět do ruky, ale nechají jej ležet stranou).

Jakmile jsou soupeři spokojení se svými volbami, následuje rozhodující okamžik – odkrytí soupeřových kostek. Teprve ve chvíli, kdy je těchto sedm kostek známo si každý z hráčů vybere konkrétní útočnou nebo obrannou kombinaci u každého svého sportovce.

Vlevo vedle kostkových hodnot je v černém kolečku uvedena síla, kterou právě tato kombinace disponuje. V tuto chvíli se sečtou síly využitých kombinací s případnými bonusy a porovnají se útočné či obranné síly. V případě, že oba hráči brání, nic se neděje. Pokud jeden útočí a jeden brání, pak se vítězem stává ten, kterému se podařilo dosáhnout vyšší hodnoty. Jestliže však oba soupeři vsadili v tomto kole na útočnou kartu, pak se podařilo vstřelit gól pouze tomu s vyšší výslednou hodnotou.

Všichni fotbalisti využití pro souboj tohoto kola jsou odstraněni ze hry, hráči znovu hodí kostkami a opět plánují svůj další útočný či obranný postup, dokud jim nedojdou karty. Jakmile ani jeden z hráčů nedrží žádné sportovce, zápas končí a ten, komu se podařilo vstřelit více gólů, se stává vítězem.

Už samotný tento princip je velmi objevný a nevídané spojení pokerového principu s taktikou výběru hned z několika možností je unikátní. Ovšem autor Jiří Mikoláš šel ještě mnohem dále, když nabídnul hráčům možnost zhostit se role manažera.

V této variantě se přímo počítá, že budete hrát s Goal! Game více zápasů, třeba nějaký menší turnaj. Právě zde přicházejí na řadu v balení zmiňované peníze. Do začátku totiž každý z trenérů dostane určitý předem daný obnos, který může (ale nemusí) celý utratit na přestupovém trhu. Zde se bude dražit určitý počet fotbalistů (autor doporučuje vzoreček (počet hráčů*10)+10). Systém funguje jednoduše pomocí příhozů, základní cena je pak určena jasně přímo na kartičce každého sportovce.

Kdykoliv se samozřejmě hráči dají prodávat nebo s nimi obchodovat se soupeři. Peníze v delší lize vyděláváte střílením branek, protože každý gól vám přinese stovku dolarů do kapsy. Za tyto finance pak můžete nakupovat posily na dodatkových aukcích, které lze uspořádat mezi zápasy.

Hru dále rozšiřují ještě speciální karty taktik, možnost protiútoku a především speciální schopnosti hráčů. Pokud se vám je podaří aktivovat (úspěšným zvolením odpovídající kombinace), můžete se dočkat červené karty, míčové ekvilibristiky nebo třeba souboje jeden na jednoho. Všech devět dovedností má velký vliv na hru, protože můžete třeba házet skrytě jednou kostkou navíc (vezmete si bílou), přičíst si bodový bonus nebo vyhodit jednoho soupeřova hráče na odhazovací balíček! Při jejich využití občas mohou nastat složité situace, které lehce zbrzdí hru a zamotají vám hlavu. Jedná se však o výjimky, které se v průběhu času naučíte rychle řešit.

Jednotlivé partie jsou otázkou dvaceti až třiceti minut a utíkají velice rychle a to i při využití opravdové jedenáctky. Především však je důležité, že při hře vůbec nemáte příležitost přemýšlet nad něčím jiným než nad samotným zápasem. Vše je naprosto intuitivní a rychlé a do detailu promyšlené.

Pravidla mohou připadat začátečnímů složitá, ale opak je pravdou. Jsou v návodu velmi dobře vysvětlena na několik úrovní – například na úvod výuky si zahrajete hru bez záložníků, která je snadnější na pochopení základních principů. Celkově jsou v návodu pravidla srozumitelně popsána, ačkoliv u některých situací si nemusíte být jisti, protože se o nich v pravidlech přímo nemluví – v tu chvíli si můžete zvolit buď své řešení a nebo počkat na připravovanou sekci Časté dotazy na oficiálních stránkách hry.

Goal! Game nenápadně kombinuje variabilitu kostek s taktizováním, ke kterému jste nuceni v každém kole. Bránit nebo útočit? A přidat záložníka a ztratit bonusové body? A vsadit na jistotu a počítat jen s pěti kostkami, jejichž hodnoty znáte, nebo riskovat, že soupeř hodil to jediné číslo navíc, které vás dělí od silnější kombinace? A především nezapomenout na speciální dovednosti!

Hra je plná neustálého rozhodování a váhání a ve většině případů jsou zápasy naprosto vyrovnané a o vítězi není jasno do posledního okamžiku. O to zajímavější je pak liga, jejíž systém (branky, body, vteřiny?) si už musíte zvolit sami.

Při kompletování základní sestavy před zápasem (pokud nevybíráte fotbalisty náhodně) si připadáte, jako byste opravdu volili taktiku. Správnou volbou určitě můžete výrazně ovlivnit konečný výsledek, protože se rozhodujete, jestli dáte přednost obrannému či útočnému stylu podle počtu zapojených útočníků. Nesmíte však zapomínat, že i středopolaři mohou úspěšně útočit.

Co si zaslouží naprosté smeknutí klobouku je zpracování karet. Nejedná se jednom o skvělou kresbu Jiřího Langera, díky níž si jsou fotbalisti opravdu podobní, ani o skvěle legrační jména fotbalistů. Ačkoliv koho by nepobavilo setkání s Jorgem Brutem, Miroslavem Klozetem, Danielem Prudilem, Liborem Silonkou nebo Petrem Čichem?

Ovšem co si na kartách zaslouží to největší uznání ze všech je grafická podoba celku, protože vše je naprosto přehledně uspořádáno a přes množství informací, které na nich naleznete, nepůsobí vůbec chaoticky nebo přeplácaně. Pozice hráčů, hmotnost, cena, země i kvalita naprosto ladí s herním zbytkem, který leží nalajnovaný na trávníku ve spodní části. Samotné kartičky jsou pak z kvalitního materiálu, který nelze snadno poškrábat nebo po stranách znehodnotit.

Jediné, co nás trochu mrzí, jsou stojánky na karty publika. Kartičky v nich totiž stoprocentně nedrží a mají tendenci vyklouzávat, což v průběhu zápasu může být nepříjemné. Ale jedná se v podstatě jen o drobnost, na kterou si rychle zvyknete. A možná grafika na penězích mohla odpovídat fotbalovému duchu.

Když už jsme u těch nedostatků, ve hře nenaleznete žádnou komponentu, která by vám umožnila sledovat vstřelené góly. My jsme to vyřešili tak, že odložení použití hráči se otáčeli tváří vzhůru, ale ty, kteří vstřelí branku, pokládáme nahoru zadní stranou s míčem. Tím je vždy na první pohled patrný stav utkání.

Přes drobné chybičky, které se hře nevyhnuly, se v malé krabičce skrývá neuvěřitelná porce zábavy a originality. Pokud máte rádi napětí zkombinované s troškou přemýšlení, pak by Goal! Game mohla být hra přesně pro vás. Jiřímu Mikolášovi se podařilo vytvořit hru, která si s sebou i přes svůj karetní základ nese opravdovou fotbalovou atmosféru, ale přitom zaujme i opravdové nefotbalisty. A to samotné je pro ni ocenění, které se nedá ani slovy vyjádřit.

AutorJiri Mikolas
VydavatelJira's Games
Rok vydání2010