Recenze: Goal! Game – jak hru obohatí rozšíření

Letošní rok byl pro mnoho fanoušků ve znamení fotbalu, protože se konalo mistrovství světa v tomto nejpopulárnějším světovém sportu. K tomu, abyste si jej zahráli, však nepotřebujete ani hřiště, ani dres a dokonce ani oblíbený kulatý nesmysl s šestihrannými černými a bílými puntíky. Stačí vlastnit jednu kopii nové hry od Jiřího Mikoláše a můžete proniknout na hřiště, bránit i střílet góly a vůbec se u toho nezapotíte.

Karetní hra Goal! Game od Jirasgames si zakládá na jednoduchém principu házení kostek a vykládání kartiček s hráči podle výsledku hodu. Přes využití pouze těchto dvou komponent je vše překvapivě strategické, jak se můžete dočíst v naší podrobné recenzi základní verze Goal! Game. Navíc můžete občas i zariskovat a počítat se dvěma kostkami soupeře, jejichž výsledek předem neznáte.

Dnes se společně podíváme, jaký vliv mají na hru dostupná rozšíření dalších národních reprezentací. Kromě základních balení, která obsahují Českou republiku a Německo nebo Slovensko a Anglii, jsou na trhu k dispozici také Itálie, Francie, Španělsko a Nizozemí, tedy momentálně největšími fotbalovými evropskými velmocemi.

Hra byla původně zamýšlena jako sběratelská, ale nakonec tvůrce od tohoto záměru ustoupil a nabízí v jedné kapsičce vždy kompletní tým. Pokud si za pěkných 69 korun toto jedno rozšíření koupíte, získáte za investované penízky jeden igelitový pytlíček s jedenácti hráči a jednou bonusovou speciální taktiku. Dočkáte se velké spousty známých fotbalistů a určitě mezi nimi najdete i některého ze svých oblíbenců.

Samozřejmě i zde budete muset nejdříve trochu pátrat v paměti, protože jednotlivá jména jsou legračně zkomolena. Stojí za tím hned dvě příčiny: odlehčení atmosféry a samozřejmě i práva, která by musel autor platit v případě použití originálů.

Kromě možnosti jednoduchého zápasu mezi dvěma hráči nabízí hra především variantu celé sezóny včetně simulace přestupového trhu. Samozřejmě pokud hrajete pouze samostatné duely, pak vám rozšíření přinese pouze širší výběr fotbalistů, kteří mají odlišné kombinace dovedností. Můžete tak lépe vyvážit vaši hru směrem k náhodným hodům kostkou a nemusíte se držet u výběru jedné reprezentace.

Mnohem zásadnější vliv má přísun nových hráčů na simulaci klubové soutěže, dlouhodobých turnajů a přestupového trhu, protože právě zde mohou manažeři (hráči) mnohem lépe přizpůsobovat výběr hráčů svojí taktice.

V základním balení je Goal! Game hrou pouze pro dva hráče, ovšem s příchodem rozšíření můžete toto číslo zvýšit. Samozřejmě se nemůže více týmů zúčastnit zaráz jednoho utkání, ale rozšiřující balíčky vám umožní uspořádat například turnaj (nebo jinou delší soutěž), ve kterém bude každý z manažerů mít svůj unikátní tým. To je mnohem lepší situace, než kdyby se o něj museli dělit a střídat s využitím základního balení.

Přestupový trh funguje na aukčním principu a hráči mohou přestupovat nebo přicházet do týmů vždy mezi jednotlivými zápasy. Pokud některý z hráčů vyjádří úmysl získat nového fotbalistu, následuje vždy výběr z desítky namíchaných karet. V závislosti na zájmu hráči přebíjí své nabídky. Každý fotbalista má pro tento účel také svoji vyvolávací cenu.

Peníze každý z manažerů získá na začátku sezóny a další příliv financí mu jde již pouze z jeho fotbalových úspěchů na základě vítězství či vstřelených branek.

V Goal! Game se můžete u každého balíčku těšit na spoustu originálních jmen, ale také krásných kreseb od Jiřího Langera. Každý hráče má schoposti, které se podobají jeho opravdové předloze. Herní systém je totiž navržen opravdu chytře a skýtá mnoho možností, jak rozlišit jejich jednotlivé dovednosti a tak hody kostkou využít. Díky tomu je každý fotbalista opravdovým unikátem.

Navíc k již existujícím speciálním taktikám získáte další, například fotbalového ducha, který lze využít místo středopolaře. Pokud s jeho pomocí dáte gól, počítá se vám dokonce jako dvě vstřelené branky. Oproti tomu sázka na jistotu umožní nastavit na jedné kostce číslo bez házení a to do té doby, dokud nevstřelíte gól.

Už v původní recenzi jsme zmiňovali, že Goal! Game přes svoje fotbalové zaměření má potenciál zaujmout i hráče, kteří kopané příliš neholdují. Samotný fotbal totiž je pouze tématem k výborně vystavěné strategické zábavě s rychlou hrací dobou, takže i pokud nedokážete v humorných zkomoleninách rozpoznat nikoho jiného než Tomáše Řepku nebo Petra Čecha, tak si užijete i tak dost zábavy.

Pokud vlastníte základní verzi hry Goal! Game a nevyužíváte ji pouze jako rychlou karetní zábavu, pak se vám rozhodně vyplatí pořídit k nim i rozšíření. Částka, kterou musíte vynaložit, v podstatě symbolická. Získáte za ni sice jen několik karet nových hráčů, ale právě ti vám zajistí možnost udržovat a neustále vylepšovat svůj tým i napříč několika sezónami.

AutorJiri Mikolas
VydavatelJira's Games
Rok vydání2010