Recenze: Graenaland – staňte se vikingy a dobijte Grónsko!

V dobách vikingů byly u lidí hned dva nejdůležitější parametry: svaly a vyjednávací dovednosti. Pouze jejich prostřednictvím se domlouvaly jednotlivé klany – buď nekompromisní silou, a nebo politickými dohodami. Klany vikingů byly jednotné, ale občas je rozdělily nečekané šarvátky o suroviny. Právě do těchto časů rohatých bojovníků se podíváme ve společenské hře českého designéra Vládi Chvátila, která nese název Greanaland.

Tato desková hra pochází z jeho raného období, ještě před všemi těmi populárními Galaxy Truckery, Space Alerty a Vládci podzemí. Graenaland vydala firma Altar ve spojení s Českou deskoherní společností Czech Board Games (CBG), v návaznosti na jeho předchozí úspěšnou hru Proroctví. Graenaland spatřil světlo distribuce v roce 2006 a na jeho grafice se kromě samotného autora podílel také oblíbený grafik pana Chvátila, Milan Vavroň.

Krabice není rozměry nijak veliká, přesto se v ní skrývá poměrně velké množství součástek, se kterými si budete moci na stole hrát. Základ tvoří čtvercové desky s obrázky reprezentujícími povrch Grónska, na němž se celá hra odehrává a podivné kompasové karty čtvercového rozměru. Milovníky dřevěných komponent potěší roztomilé malé domečky, které budou ve hře reprezentovat osady vystavěné v různých oblastech ostrova. Samozřejmě nemohou chybět nejrůznější drobné žetony a dvanáctistránková pravidla. Co ovšem zaujme asi nejvíc, jsou nápovědní kartičky v barvách hráčů, které mají neobvyklý tvar písmene L. Má to svoje opodstatnění, o kterém si povíme později.

Příprava na hru je poměrně jednoduchá – nejdříve si musíte sestavit Grónsko z připravených destiček (maximum je sedm) a to na základě počtu zúčastněných hráčů. Naštěstí jsou destičky popsané v rohu nenápadnými čísly, které neruší grafiku, ale pomůžou výrazně při samotném skládání. Vedle hrací plochy položíte destičku s ukazatelem velikosti vojska.

Jakmile stojí pevnina na svém místě, mohou si hráči rozebrat komponenty podle zvolené barvy. Barev je celkem pět a z toho vyplývá také maximální počet soupeřů, kteří se mohou v Graenalandu utkat. Poblíž položíte všech pět hromádek surovin podle povrchu, ke kterému patří: hory, lesy, kopce a nížiny.

Zbývá rozdělit jen domečky a žetony vikingských hrdinů dané barvy. Jeden domeček si každý položí na číslo jedna na signalizaci síly vojska a jeden žeton válečníka na středové políčko kompasu. Jedná se o již zmiňovanou L nápovědovou kartičku, do jejíhož tvaru zasadí každý z hráčů kompas svojí barvy tak, aby silueta ostrova odpovídala svým natočením hernímu plánu, bude se mu tak lépe orientovat ve hře. Podle položených dřevěných domečků si každý lízne dvě karty z odpovídajících hromádek surovin.

Nejdříve na všechny čeká přípravná fáze, v níž si každý hráč osídlí plochu Grónska dvěma svými vesničkami a vyšle vstříc dobrodružství jednoho svého bojovného hrdinu. Ve hře jsou však kromě válečníka i další typy – knězové a skaldi, které můžete vyslat do boje v pozdějších fázích hry. Snad jediná nepříjemnost je, že základní rozestavení domečků v pořadí od začínajícího hráče, je stanoveno pouze v pravidlech a ne na destičkách. V úvodních partiích tak budete muset vždy nakouknout, aby šance všech hráčů na vítězství byly alespoň v úvodu partie stejné.

Ve hře je velmi důležitá pozice začínajícího hráče, která se v každém kole střídá po směru hodinových ručiček. Tento účastník totiž má naprosto jiné práva a povinnosti než ostatní.

Kolo začíná produkcí surovin do všech oblastí, kde leží alespoň jedna postavená osada (dřevěný domeček). Standardně každá lokalita vyprodukuje jednu surovinu za tah, která je náhodně dolíznuta z odpovídající hromádky. Jednotlivé povrchy mají různé složení karet, zlato najdete pouze v horách, dřevo především v lesích a podobně. Tyto nalíznuté karty jsou položeny k jednotlivým lokalitám na plánu, hráči se o ně budou moci v dalším průběhu utkat.

Nyní všichni kromě začínajícího hráče mohou pohybovat svými hrdiny po mapě. K tomu slouží již zmiňovaný kompas, na němž žetonem hrdiny naznačíte směr jeho pohybu. Ve vnitrozemí se může pohybovat vždy jen na sousední pole, na pobřeží se může přesunout pomocí lodě i o dvě karty.

Další fází kola je rozdělování surovin, které se opět netýká hlavního hráče, ale je základní podstatou celého Graenalandu. Bez surovin totiž nemůžete stavět a bez stavění nemůžete vyhrát. O suroviny tedy bude největší boj a to pomocí hlasování. Každý z hráčů může postupně jednou navrhnout jednu lokalitu, v níž by se měly rozdělit karty surovin, zároveň však navrhne také poměr v jakém by se měly rozdělit (všechny jemu nebo třeba část i jinému protihráči).

Proč by někomu dával suroviny, které si může vzít? O rozdělení karet totiž rozhoduje hlasování. Každý z protivníků má v daném místě tolik hlasů, kolik tam má domečků (tedy osad či budov). Počet hlasů lze ovlivnit přítomností některého z hrdinů. Ani rozdělování surovin se neúčastní aktivně začínající hráč – nemá možnost navrhovat území k rozdělení – stále však má hlasovací právo a může dokonce získat i nějaké suroviny. V případě, že většina hlasů návrh schválila, karty se rozdělí.

Nyní následuje fáze stavění, která se omezuje vždy pouze na začínajícího hráče. Ten může postavit osadu, vlastní budovu nebo veřejnou stavbu. Postavením osady navýší pasivní hlasy v konkrétní lokalitě a přiblíží se vítězství. Vlastní budovou může přivést do hry některého z dalších hrdinů nebo navýšit sílu vojska (síla vojska = počet hlasů za válečného hrdinu). Veřejná stavba prospívá všem tím, že například zvyšuje produkci v daném místě – od té chvíle bude každé kolo produkovat dvě karty místo jedné. Hráč, který staví, navíc má právo vzít si jednu kartu z balíčku zásob určeného speciálně pro začínajícího hráče. Na této kartě jsou hned dvě suroviny, které lze využít ve stejném kole pro stavbu.

Hra končí ve chvíli, kdy některý z protivníků splní tři z daných podmínek k vítězství. Ty zahrnují kontrolu nad územími, počet sídel nebo třeba velikost vojska. Pro variabilitu hry je možné v dalších partiích, aby se každý z vikingských náčelníků specializoval a zvolil si tajně vlastní kartu vítězných podmínek.

Graenaland lze hrát ve třech až pěti hráčích, autor však v pravidlech varuje, že zážitek z partie ve třech je výrazně odlišný. Ve hře totiž není takový prostor pro vyjednávání, která je hlavním tématem této strategické deskovky. Ani my nepovažujeme hru ve třech za plnohodnotnou partii Graenalandu, takže pokud uvažujete o jeho koupi, měli byste mít příležitost hrát alespoň ve čtyřech hráčích, kdy se již všechny možnosti boje o suroviny rozvinou do plné šíře.

Už od první chvíle, kdy začnete Graenaland připravovat, vám bude nápadně připomínat Osadníky z Katanu. Je zřejmé, že se pan Chvátil nechal touto veleúspěšnou hrou inspirovat, protože několik herních principů je podobných. Na rozdíl od hry Klause Teubera je zde mnohem větší vliv diplomacie.

Co se týče náhody, v Graenalandu byl nepopulární hod kostkou nahrazen losováním karet. V případě dlouhodobé partie je samozřejmě spravedlivější, protože balíček obsahuje konečný počet různých surovin, které vždy mohou hráči získat.

Samotný herní princip umožňuje velkou variabilitu, protože si můžete nejen sestavovat svoje vlastní Grónsko jiným složením kartiček pevniny, ale také území si mohou hráči vybírat podobně jako v Osadnících. Největší vliv ovšem na celý dojem mají karty vítězných bodů, které obměňují podmínky nutné k ukončení hry a každý hráč má jiné cíle, což přináší do hry zajímavé možnosti.

Pravidla na poslední stránce také doporučují různé styly her, které přinášejí odlišné zážitky. Největší rozdíl je samozřejmě mezi hrou primárně zaměřenou na klání mezi jednotlivými domy a hrou, v níž si budou od začátku soupeři podrážet nohy při získávání surovin.

Vzhledem k faktu, že se jedná o hru velice založenou na komunikaci všech zúčastněných, celkový dojem závisí na vlastnostech soupeřů. Ze stejného důvodu také je Graenaland doporučen až od dvanácti let, protože zahrnuje velkou dávku předvídání a politiky.

Graenaland je desková hra pro fanoušky Osadníků z Katanu, kterým už jejich nabídka nestačí a hledají něco s podobnými principy. Nepohrdnou jí však ani strategičtěji založení hráči, kterým Osadníci připadají příliš jednoduší. Přináší do hry zajímavé nové principy, jako pohyblivé bojovníky a především hlasování o rozdělení karet surovin. Počítejte však s nutností sehnat dohromady hned čtveřici hráčů, kteří navíc budou dostatečně otevření komunikaci. Ale pokud neradi spolupracujete, pak můžete hledat dál, protože ostatním partii nejspíš zkazíte.

Graenaland není pro každého a začátečníci mohou mít zpočátku problémy s některými neobvyklými principy, jako je plánování pohybu hrdinů na kompasu nebo jiná pravidla pro hlavního a ostatní hráče v průběhu tahu. Pod vikingskou helmou se ale ukrývá zajímavá desková hra, která vás osloví, pokud chcete hru, v níž se snoubí komunikace a intriky se správnou strategií.

AutorVlaada Chvátil
IlustraceVlaada Chvátil, Milan Vavroň
VydavatelAltar Games, Czech Board Games