Recenze: Honey Combine Isle of Gold – hon na truhlu

isle-of-gold-16

Jeden ostrov, jeden poklad, ale hned několik zájemců. Pirátské lodě kotví v zálivu, ale každá skupina se vylodila jinde. Všichni mají k dispozici jednu stejnou mapu pokladů, která ale vůbec není čitelná. Žádná skupina nejde na jistotu a musí spoléhat na štěstí. Kdo najde poklad a odnese si na palubu kapsy nadité zlatem?

Honbu za blyštivým kovem si pro nás připravili autoři v dětské hře Isle of Gold, která vyšla jako další přírůstek sady Honey Combine. I tato novinka společně s dalšími pěti hrami vyšla v roce 2016 v produkci společnosti MFP Paper.

Dobrodružství na hráče čeká v nazlátlém boxu s vysouvacím šuplíkem. Kromě pytlíku a pravidel obsahuje především osmadvacet dílků. Z nich si každý hráč vytřídí jedno plavidlo, zatímco všechny ostatní rozloží obrázkem dolů a vytvoří z nich ostrov. Propojené dílky mohou mít libovolný tvar, ale měly by být dostatečně kompaktní.

isle-of-gold-05

Před zahájením partie si pak každý z účastníků zvolí svoje startovní místo a namíří šipku, aby jasně ukazovala na místo jeho vstupu na ostrov. Od té chvíle se soupeři střídají na tahu a posouvají se po ostrově. Pokaždé se přesunou na nové místo, kde se musí potýkat s nástrahami. Ty mohou znamenat jak tah navíc, tak naopak povinnost jednoho kola se vzdát.

Na cestě je ale daleko víc typů polí, které jej mohou svést z cesty (siréna a přesun lodi soupeřem), mapa umožňující prozkoumat libovolný dílek nebo sopka blokující další postup. Nejméně vytouženým obrázkem je symbol lebky, který hráče okamžitě vyřazuje z partie. To naopak truhlice je zvěstovatelem dobrých zpráv. Ovšem jedna nestačí. Teprve když hráč posouváním lodí objeví i druhou v pořadí, stává se vítězem partie.

Isle of Gold je dobrodružnou hrou, ve které děti prozkoumávají neznámý ostrov. Svými dílky postupně mohou volit vždy jeden ze šesti směrů a odhalovat nástrahy. Jenže k úspěchu potřebují štěstí, protože jinak mohou být dokonce z partie vyřazeni a celá honba skončí předčasně. A to nevidíme rádi. Stačí trocha smůly a honba za pokladem může skončit klidně druhým tahem. Takto si určitě zábavu nepředstavujeme.

isle-of-gold-06

Na řadu ale přichází i nejasnosti v pravidlech. Ty vůbec neříkají, jak se hráči mají zachovat, když truhlu najdou. Mohou si ji vzít (a tím vytvořit na ostrově nepěknou díru) nebo jak označí svůj úspěch? Protože je vše koncipované pouze pro dva protivníky a truhly jsou tři, vždy se nakonec najde jeden vítěz, který nalezne tu třetí. Je k tomu ale potřeba štěstí.

Hra je doporučena dětem od šesti let. Těm tedy ani tolik nevadí, že dílky jsou na ploše rozmístěny náhodně a nikdo nezná přesnou lokaci. Musí tedy sázet na náhodu. Místo toho by určitě bylo zajímavější, pokud by hráči mohli dílky rozložit obrázky nahoru, podívat se na ně a teprve poté je obrátit obrázky dolů. Tak by hra trénovala navíc i paměť, nebyla by vůbec náhodná a celá partie by byla ještě o kapku rychlejší.

isle-of-gold-13

I ostatní políčka na ostrově ale zaručují, že náhoda zde (při hraní podle pravidel) má opravdu velkou moc. Hráč může přijít o tah nebo jeho loď může soupeř přesunout na libovolné místo na ostrově. To jsou akce, které často rozhodují partii a určitě neudělají účastníkům radost.

Isle of Gold je dětskou hrou a jako taková se opravdu hraje. Jenže i na tuto cílovou skupinu je náhoda příliš velká, protože má sílu vyřadit hráče a zjistit vítěze, aniž by kdokoliv uspěl. A taková pravidla podle nás do dětské hry nepatří. Celkový dojem z Isle of Gold je tak rozpačitý, ačkoliv naděje na dobrou hru tu rozhodně byla.

Isle of Gold je hra, ve které se všechno točí kolem průzkumu ostrova. Ten se skládá z dostatku dílků, ovšem současně je také velmi náhodná. Jeden ze dvou hráčů dokonce může vstoupit na políčko, které jej okamžitě vyřadí a z druhého bez jeho přičinění udělá okamžitým vítězem. Kromě náhodnosti téma vypadá zajímavě a dětem se líbí. Bohužel i tak Isle of Gold rozhodně nepatří mezi ty nejlepší dětské hry na trhu. Raději se poohlédněte jinde.

+ pro dva
+ prozkoumávání ostrova
+ krátké bitvy