Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Jamajka – s napnutými plachtami

4.5

Rum teče proudem. Není žádný pirát, který by si pořádně nepřihnul z připravené lahve. Všichni se potřebují posilnit a dodat odvahu, když se po řadě let lenošení vrací na moře. Opustili život na vlnách a dali přednost bezpečí a útočišti na vzdáleném ostrově. Teď se ale nechali vyburcovat a s vidinou další truhlice zlata chtějí ještě jednou vyplout a zazávodit si.

Exkurzi do pirátského důchodu nám přináší autorská trojice Bruno Cathala, Malcolm Braff a Sébastien Pauchon. Vytvořili totiž deskovou hru Jamajka, která se netají svými rodinnými ambicemi. Závodění bude probíhat pod dohledem ilustrací Mathieu Leyssenne. A všem těm pirátům budeme bez problémů rozumět, protože hru přináší v české lokalizaci společnost ADC Blackfire.

Na víku vidíme hned několik pirátů, jak se snaží zmiňovanou truhlu ukořistit jen pro sebe. Základem každé dobré hry musí být kvalitní uspořádání uvnitř boxu, aby byla radost ji nejen hrát, ale i připravovat a ukládat. Odsud hráči vytáhnou desku, která představuje ostrov Jamajka a jeho okolí, čímž vlastně napříč místními zátokami vznikl závodní okruh pro lodě. Na samotný centrální ostrov položí hráči náhodnou sadu karet pokladů, a naopak na trasu vinoucí se kolem rozmístí devět žetonů pokladů.

Samotní hráči si každý vyberou barvu, vezmou si loď a také balíček karet akcí. Svoji loď postaví na startovní pole přístavu, před sebe si pak položí desku s nákladním prostorem. Do začátku přijmou vybavení v podobě tří žetonů jídla a také trojici zlatých dublonů. Každá skupinka zabere jedno z pěti políček v podpalubí závodní lodi. Poblíž plánu vznikne společná zásoba žetonů.

Na začátku každého kola vytvoří hod dvojicí kostek číselnou nabídku – jednu hodnotu pro ráno a večer. Podle kostek si všichni účastníci zvolí jednu kartu v ruce a položí si ji potají před sebe. Poté postupně od kapitána zvoleného před začátkem partie každý propojí levou a pravou akci ze své karty s kostkami a podle toho se zařídí.

Hráči tak budou postupně pohybovat svými plavidly a to buď dopředu s pomocí zelené šipky nebo dozadu prostřednictvím šipky červené. O vzdálenosti rozhoduje hodnota na kostce. Podle toho, kde loď svoji platbu skončí, může na piráta čekat povinnost platby. Pouze v případě návštěvy pirátského doupěte se takové platbě vyhne, v opačném případě je třeba obětovat z nákladního prostoru předepsaný počet zlatých dublonů.

Prostřednictvím karty ale lze nejen plachtit, ale také střádat zdroje. Hráč si tedy podle kostky a její hodnoty vezme určitý počet žetonů, ať už jde o dublony, jídlo nebo střelných prach. Takový nový náklad ale nelze nikdy přidat do již obsazeného prostoru, takže v tu chvíli potřebuje pirát mít k dispozici jeden z pěti. Pokud takové místo na lodi nemá, musí nějaké zásoby odhodit a poté nabere ty nově získané. Při tom ale nikdy nelze vracet stejný zdroj, jaký hráč získal.

Lodě se na moři mohou také často setkat na jednom políčku. V takovém případě přijdou na řadu kanóny a střelný prach. Nejdříve útočník, který na políčko vstoupil, utratí libovolné množství střelného prachu a k tomu přičte hod kostkou. Totéž udělá i obránce a své výsledky si porovnají. Vítěz bitvy si může nárokovat kořist, tedy obsah některého z nákladních prostorů nebo kartu pokladu.

K pokladu se piráti dostanou tak, že zastaví na správném místě a doberou si kartu ze středu herního plánu. Tím se mohou dostat k pirátským cennostem, které se jim budou hodit na konci partie. Je tu ale také několik vybavení, které mění šance hráče v průběhu partie.

To všechno ale stačí na úspěch posádky jen pod podmínkou, že jsou všichni na lodi spokojení. A k tomu jsou nezbytně nutné žetony jídla a dublonů, protože piráti jsou cháska lakomá a nenasytná. Pokud hráč při placení nemůže nakrmit či zaplatit své muže, hodí kostkou nedostatku a zařídí se podle výsledku. V lepším případě se loď posune pouze na sousední pole, ale stejně tak dobře se může bez hráčova přičinění posunout o pořádný kus neplánovaným směrem.

Na konci každého kola si hráči doplní zásobu karet v ruce a pirátský závod dál pokračuje. Partie skončí ve chvíli, kdy jedna za lodí obepluje celou Jamajku a protne startovní čáru. Tento hráč sice nemá vítězství jasné, ale dostane pořádnou porci bodů podle pozice svého plavidla. K tomu přičte hodnoty pokladu a zlatých dublonů a ten, kdo má v součtu nejvíce, se stává vítězem pirátského závodu.

Jamajka je hra v první řadě závodní. Lodě se zde ženou kupředu, ale někdy i dozadu, střílí po sobě kanóny a k tomu sbírají poklady. To všechno ve skvělé karibské atmosféře, které se jen těžko odolává. Navíc samotná hra je opravdu hladká a krásně odsýpá.

Hra je pochopitelně především rodinného rázu, ale překvapí fakt, že i zkušenější ji jen tak snadno neodvrhnou. Ve hře je totiž i špetka taktiky, protože můžete volit karty a tím ovlivňovat směřování vašeho plavidla. A přes to, co jsme napsali v minulých dvou větách, děti si ji zahrají s vámi. Ze hry Jamajka se tak stává jeden z mála vzácných exemplářů, u kterých se baví všichni bez rozdílu věku a zkušeností. Je to prostě unikátní ukázka skvělého herního designu.

To všechno se samozřejmě míchá s náhodou. Kostky určují hodnoty pohybu i zisk zdrojů, k tomu navíc spolurozhodují o výsledku bitev. Na trochu toho štěstí se prostě na moři budete muset spolehnout a vydat se napospas vlnám. Ale kormidlo nepouštějte, budete ho potřebovat!

Ačkoliv pravidla obsahují variantu pro dva, je jasné, že tahle zábava vynikne ve vyšších počtech. Čím více setkání a bitev na cestě, tím lépe pro celý zážitek. Ten jinak je velmi dynamický a netrvá obvykle ani jednu hodinu.

Celkové zpracování je fantastické. Od figurek lodí, přes ilustrace až po balení, které je do puntíku promyšlené. Na to jsme si u her od Gameworks v minulosti zvykli a tahle hra to dotahuje k dokonalosti. Na výsledek je pak radost pohledět.

Jamajka je závodní hra, ale vlastně současně není. To, že dorazíte první do cíle ještě neznamená, že máte vítězství v kapse. Tam totiž musíte mít především schovaný dostatek zlata, který jste po cestě měli šanci najít. Bez něj se do přístavu raději ani nevracejte, jinak si nebudete moci říkat pirát. Jamajka je hrou, která překypuje tématem a zábavou a jako taková i skvěle funguje.

Recenze: Jamajka – s napnutými plachtami
Klady:
+ atmosféra
+ špetka taktiky
+ herní doba
+ pro všechny
+ boje a trocha konfliktu
+ zpracování
+ balení
Zápory:
= slabší ve dvou
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Aargh!Tect – budovy z hlíny a kamene