Recenze: King of the Creepies – vladařem strašáků

king-of-the-creepies-21

Když se na ně podíváte, tak trochu byste to i čekali. Držíte si podvědomě všechny cennosti, které máte nastrkané po kapsách. V řadách těchto bojovníků jsou padouši a hrozivé obludy. A jestli už někdo vypadá na první pohled trochu důvěryhodně, stačí, aby promluvil, a celý úvodní dojem je ten tam. Těmhle stvořením byste svůj měšec rozhodně nesvěřili.

Do jejich společnosti všechny hráče přivede desková hra King of the Creepies. Tato novinka pochází z mysli Jona Cohna a úrodnou půdu tomuto autorovi poskytly společnosti Keyhole Games a IDW Games, které její vydání zaštítily. O ilustrace se postaral Gilbert Jansen. A jejich výsledek společné práce se v roce 2017 dostává na evropský trh díky firmě Esdevium Games.

Krabička není nijak velká, ale v jejím nitru se ukrývají gladiátoři. Ne féroví, ale určitě tvrdí bojovníci. Přesně to nám naznačí obrázek na víku, ale pak už nastane přímé setkání s komponentami. A tady si každý z účastníků objeví jeden herní plán, na kterém je stupnice zdraví, vítězných krystalů (obě označí kameny) a také tabulka nápovědy. Do stran podél plánu si pak hráči vyloží karty, které dostali do začátku (dvě obludy, stejný počet vybavení i schopností a také jednu kartu cíle). Každý ze soupeřů začíná také se třemi penězi (monies) a také dvojicí červených kostek. Balíčky všech pěti druhů karet pak rozloží do středu stolu, obrázky dolů, ale dostupné všem stejně jako žetony.

king-of-the-creepies-02

Každé kolo zahajuje obchodní fáze, ve které hráči dostanou příjem za svoje strašáky (creepies). Současně si hráči doberou své odpočaté služebníky zpět do ruky a poté si doberou nové karty z balíčků. Na výběr mají jeden úkol nebo libovolnou kombinaci dvou karet z ostatních balíčků, tedy služebníků, schopností nebo výbavy. Další karty je možné dokupovat nebo prodávat a to vše za své mince.

Tím už se vše připravuje k boji. Posledním krokem je volba jednoho strašáka z ruky. Hráči kartu položí obrázkem před sebe, mohou bojovníka vybavit nějakou zbraní a vsadí si mince na svůj úspěch. Náhodná horní karta neplechy z nabídky je odhalena a tím ovlivní celý průběh boje.

Závěrečným krokem před řinčením zbraní je určení pořadí. K rychlosti svojí zvolené postavy přičtou výsledek jednoho hodu kostkou a podle tohoto součtu si určí pořadí, ve kterém se dostanou ke slovu. Hráči pak postupně po jednom ohlašují cíl svého útoku, hodí dvojicí kostek a přičtou jejich hodnotu k síle své postavy. Protivník pak udělá totéž, ale přičítá ke schopnosti obrany. Každý útok, který pronikne na kůži, si hráč zaznamená na stupnici a tím se život jeho postavy přiblíží nule.

king-of-the-creepies-01

Tak se hráči střídají až do chvíle, kdy zůstane stát pouze jeden z nich. Ten vyhrál aktuální souboj, získává jeden krystal vítězství a také několik mincí (podle sázky). Úspěch lze podpořit také kartami schopností. Všechny tyto karty ale zůstanou ležet vyčerpané na stole po celé následující kolo. Teprve poté si je hráč může vzít zpět do ruky.

V takovýchto kolech se postupně hráči střídají, vždy vyberou jednoho vyslance / bojovníka a pokusí se s ním porazit všechny ostatní gladiátory. A jak získávají protivníci vítězné krystaly, dostávají se blíž a blíž k vítězství. Ale jen ten, kdo získá jako první pět drahých kamenů, se stane vítězem celé partie.

king-of-the-creepies-05

King of the Creepies je bláznivou bojovou hrou. V každém kole si to rozdá pouze jeden zástupce každého z hráčů. Ten si svoji postavičku vybere a dokonce si na svůj úspěch může vsadit. Už dopředu tak trochu tuší, jaké jsou jeho šance v boji s protivníky včetně případných nečekaných zásahů jednorázových karet.

Pořadí, ve kterém se hráči dostanou k tahu, ale především jejich útočnou a obrannou sílu rozhodují kostky. Tato náhoda může někomu vadit, protože vlastně dokáže pokazit jakékoliv snažení. Ovšem vzhledem k lehkosti ladění této hry to není zase tolik na škodu. Nic to ale nemění na faktu, že vliv štěstí odradí některé zájemce.

king-of-the-creepies-13

Výběr postav i dalších karet je velký. Hráči navíc mají svoje tajné úkoly, které se mohou snažit splnit a tím získávají další cenné kameny. K těmto již popsaným možnostem ještě je třeba zmínit šance nakoupit krystal za patnáct mincí nebo najít svoji odměnu mezi kartami předmětů (další vliv štěstí).

Celkový dojem však vynikne především ve vyšších počtech. Pokud jsou hráči alespoň čtyři, pak je bitva opravdu zajímavá. Hráči si mohou ve svém tahu vybrat za cíl útoku kohokoliv z protivníků. Snaží se to celé dělat takticky, ale někdy se to prostě nepodaří. Počet účastníků samozřejmě má drobný vliv na herní dobu, ale ne až tak zásadní. Zatímco partie ve dvou nebo třech, která není tak zábavná, časem pouze mírně přesáhne půlhodinu, v nejvyšších počtech se boje protáhnou o dalších patnáct minut.

king-of-the-creepies-16

V pravidlech kromě popsaných pravidel a hry najdou zájemci také jinou variantu. Můžete si díky ní zahrát gobliní poker, který vypadá na první pohled jako texax hold’em, ale i tady se bude bojovat a podrážet.

Ilustrace uvnitř krabice jsou opravdu podařené, vtipné a potěší. Bohužel kvalita zpracování ostatních komponent nedokáže držet krok – hráčské plány jsou bez grafiky, mince jsou tenké a žetony modifikátorů příliš malé. Naštěstí samotná pravidla jsou přehledná a hrát se naučíte rychle.

king-of-the-creepies-18

King of the Creepies je zábavnou hrou, o opaku vás rozhodně nechceme přesvědčovat. Ale přesto vás hra může zklamat, pokud lpíte na kvalitě zpracování nebo se vyhýbáte náhodě. Samotný průběh je ale dramatický a plný soubojů. Hráči potřebují kostky a při tom si užijí i nepředvídatelnost útoků ostatních hráčů. King of the Creepies nakonec dokáže pobavit velmi dobře, ačkoliv celkový dojem je hodně odvislý od počtu účastníků.

AutorJon Cohn
IlustraceGilbert Jansen
VydavatelIDW Games, Keyhole Games
KategorieCard Game, Fighting, Humor
MechanismyAction Points, Betting and Bluffing, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Hand Management, Take That, Team-Based Game
RodinaMisc: LongPack Games

King of the Creepies vám asi čepici mečem nesejme, ale i tak umí velmi dobře pobavit. Musíte být ale otevření lehké zábavě s kostkami, náhodou a pořádnou dávkou bojování. Všechno se neustále točí a hráči mají více šancí, jak sbírat cenné kameny. Do všeho zasáhne významně náhoda. Jen je škoda, že se solidní úrovní zábavy nedokázala udržet krok kvalita některých komponent. I tak ale King of the Creepies mají naostřený meč a pořádně kolem sebe rozsekají nudu.

+ neustálé bitvy
+ hráči volí pro každé kolo jiného bojovníka
+ kostky zaručují různé vítěze