Recenze: Last Word Game – poslední slovo se počítá

Last Word Game - balení

Představte si, že byste mluvili, ale vždycky jen poslední slovo z věty by mohli slyšet ostatní. Asi by to byl zmatek, co myslíte? Všechna ostatní slova by byla vlastně nepodstatná a zbytečná a představovaly by jenom překážku ve vaší snaze tomu druhému něco sdělit.

Pokud si pořídíte hru Last Word od vydavatelství Paul Lemond Games, tak vás podobná situace čeká u stolu pokaždé, když si ji zahrajete. Všichni hráči budou jeden přes druhého vykřikovat slova, ale teprve to poslední bude vítězem.

Hra pochází z Britských ostrovů a konkrétního autora se nedozvíme. Stačí nám ale vědět, že do České republiky ji přiváží společnost Anglictina-hry.cz, která se zaměřuje především na výukové hry pro děti. Tato hra je však již pro pokročilejší hráče na druhém stupni základní školy nebo i na střední. Vyžadovaná úroveň znalosti totiž už není zrovna nízká.

Last Word Game - připravená hra

V masivní zelené krabici s mluvící rukavicí (alespoň to v obrázku naše redakce vidí) najdete překvapivě hodně věcí směstnaných do malé uličky uprostřed krabice. Ta je hluboká a udrží opravdu masivní balíčky karet. Kromě nich však je v balení ještě osm figurek a k nim patří také osm barevných žetonů různých zahnutých tvarů. Každý je jedním žolíkem pro jednoho hráče.

Celá hra se odehrává na dvou herních deskách. Jedna slouží jako zásobárna karet, zatímco druhá je herním plánem, po kterém se pohybujete ve stylu Activity (recenze). Na rozdíl od nich je v této hře každý hráč za sebe, ačkoliv by jistě nestálo příliš snažení vymyšlení týmové varianty. Třeba to ještě později v recenzi zmíníme.

Figurky mají před sebou osmnáct políček, po kterých se musí přesunout od startu do cíle. V tom jim budou pomáhat nejen karty dvou druhů – žluté s písmeny a zelené se zadáním, ale také elektronický budík. Do něj musíte nejdříve vpravit baterii, aby začal fungovat a aby mohla blikat červená dioda, kterou na něm najdete. Nechybí ani reproduktor pro zvukový efekt, aby vás upozornil, že časový limit uplynul.

Last Word Game - rozehraná hra

A nyní se už dostáváme k hernímu principu, kolem kterého je vlastně Last Word postavený. Hráči na začátku rozloží zmíněné dva balíčky na jejich místa na herní desce a každý si vezmou jednu zelenou kartu se zadáním. Na těch se nachází nejrůznější témata pro vymýšlení slov. Každý postaví svoji barevnou figurku na start a vezme si žeton žolíka stejné barvy k sobě. Ze zamíchaných písmen otočte horní kartu na sousední místo na plánu tak, aby ji všichni viděli. Nyní může začít samotná hra.

Všichni hráči se podívají na svoji kartu s tématem a pokusí se vymyslet co nejvíce slov na dané téma, ale zároveň začínající na vyložené písmeno. Pokud si věří, že jich znají dostatek, mohou vyložit kartu z ruky. Tím připraví téma i pro ostatní hráče. Stisknou tlačítko na měřiči času a hráči postupně na střídačku jmenují slova, která začínají na vyložené písmeno a patří do tématu. Ten, kdo jako poslední řekne slovo než zazní zvuk budíku, získá za kartu bod. A může posunout figurku kupředu na trase. Hráč, který jako první dorazí do cíle je vítěz.

Last Word je hra o slovní zásobě. Tuto skutečnost jsme tu již několikrát zmínili a je třeba ji znovu zdůraznit. Témat na kartách zadání je obrovský počet. Stačí se podívat na úctyhodnou hromadu karet na okolních fotografiích a určitě si dokážete udělat představu, že se vám Last Word jen tak neomrzí. Ale tomu také odpovídají požadavky, které na vás bude klást.

Last Word Game - rozehraná hra

Nevystačíte si jen se znalostí barev, filmů, herců nebo známých osobností. Jindy po vás bude chtít hra oblečení, které nosí ženy, studené věci, neživé věci, ploché věci nebo části lidského těla. Ale zabrousíte i do zeměpisu, mezi zvířata a do světa rýmů. Obrovská spousta témat zaručuje skvělou zábavu na dlouho, ale bez slovíček to prostě nepůjde.

Všechno samozřejmě ztěžuje skutečnost, že slova musíte hledat na konkrétní písmeno. U některých zadání máte problém vůbec něco vymyslet a ani nepotřebujete, aby před vámi leželo například písmeno S.

Na začátku každého tahu potřebujete rychlost, protože hráči se zde nestřídají podle směru hodinových ručiček. Každý z nich si může zvolit, kdy chce využít svoje téma. Samozřejmě má současně tu výhodu, že si může připravit několik slov dopředu. Ale čím déle přemýšlí, tím více riskuje, že mu některý ze soupeřů písmeno vyfoukne před nosem.

Last Word Game - karty

Princip, který hra využívá v další fázi hry, kdy se hráči střídají a snaží se říkat další a nová slova na dané písmeno známe už ze hry Tik Tak Bum (recenze). A proto také moc dobře víme, že skvěle funguje. Zvlášť ve spojení s náhodnou časomírou, která nekončí pokaždé ve stejnou dobu. I v Last Word je časovač nastaven na náhodný časový úsek.

To nutí hráče, aby si nenechávali slova pro sebe až na závěr časového limitu, ale aby je hned stříleli a snažili se být tím posledním. Posledním slovem nebo posledním hlasem, který zazní před zvukovým znamením. Pouze ten hráč totiž může postoupit svojí figurkou kupředu a blíž k cíli.

Jednou za hru může hráč využít služeb žolíka a vzdát se svojí karty. Může si ji vyměnit za druhou, náhodnou z vrchu balíčku. Tím se dostáváme k první výtce, která směřuje k Last Word. Jedna karta v ruce je na výběr málo. Doporučujeme, aby hráči na začátku dostali rovnou dvě nebo tři karty, protože tím se výběr vylepší. Pro neangličtináře to je vcelku nezbytné, protože na některá písmena prostě téma nevymyslíte. A když se taková témata sejdou u všech a nikdo nechce zahrát kartu, pak byste se dočkali nepříjemného patu. S více kartami v ruce tuto možnost minimalizujete téměř na nulu.

Last Word Game - žetony a figurky

Při výrobě se asi stalo nějaké drobné nedopatření, protože zatímco figurky mají správných osm odstínů různých barev, mezi žetony žolíků najdete tři zelené. To je trošku zarážející, protože po spárování s figurkami zůstanou nepřiřazené barvy černá a hnědá. Tento drobný technický zádrhel ale nemá žádný zásadní vliv na hru.

A jak jsme tedy vlastně zkoušeli my hrát hru ve skupince? Každá skupina dostane jednu společnou figurku, se kterou se snaží dorazit do cíle. Všichni hráči dostanou dvě až tři karty do začátku. Hra probíhá úplně stejně jako v klasické verzi s jednou výjimkou – z týmu může vždy odpovídat pouze jeden hráč, kterého si tým zvolí ještě předtím, než je spuštěná časomíra. Hráč, který téma vybral, se odpovídání nesmí účastnit a musí jej tedy zastoupit jeho spoluhráč. Musíte tak vybírat téma, které se hodí na kůži ne vám, ale právě vašemu kolegovi.

Na rozdíl od zmiňovaného Tik Tak Bum se tady hráči nesnaží bzučáku vyhnout, ale naopak se mu co nejvíce přiblížit. Tím se tyto hry od sebe mírně odlišují. Jinak obě mají základ ve slovech a z toho plyne i podobná zábavnost.

Last Word Game - karty

Last Word je pěknou hrou pro všechny, kteří si rádi hrají ve více lidech. A nevadí jim angličtina. Ta je na každé kartě a pokud nerozumíte svému zadání, těžko můžete hrát. Hra těží ze skvělého herního systému, kdy hráči musí vymýšlet slova v průběhu časového limitu. Tentokrát nemusí ani po směru hodinových ručiček, ale mohou se libovolně střídat. Last Word je skvělou učební pomůckou, ale současně také výbornou hrou pro více hráčů, u které zažijete spoustu smíchu a zábavy. A proč si neprocvičit své jazykové znalosti zrovna takovouhle zábavnou formou?

AutorGarrett J. Donner, Brian S. Spence, Michael S. Steer
IlustraceArthur Wagner
VydavatelBuffalo Games, Paul Lamond Games Ltd, Piatnik
Rok vydání2005
Počet hráčů2 - 8
(5 voters)
KategorieCard Game, Party Game, Real-time, Word Game
Alternativní názvyПоследнее слово

Last Word Game přináší kreativní zábavu se slovy. Hráči drží v ruce kartu s anglickým zadáním a na stole leží společné jedno písmeno. Kterýkoliv z nich může vyvolat souboj vyložením svého tématu. V rámci časového limitu se pak hráči současně snaží předhánět ve vyjmenovávání slov na zadané písmeno. Vítězem kola se ale nestane ten, kdo najde nejvíc slov, ale hráč, který řekne slovo jako poslední před uplynutím limitu. Karet se zadáním je opravdu hodně a obsahují nejrůznější témata. Všechno je v angličtině, takže pokud budete chtít, lze hru výborně využít jako výukový nástroj. Najdete zde pěkné zpracování herních plánů, jen barvy figurek nesouhlasí s žetony žolíků. Kromě toho ale Last Word Game poskytuje výbornou zábavu, což se od takovýchto slovních her očekává.

+ obrovská spousta karet zadání
+ variabilní řešení díky kartám písmen
+ hráči mohou vybrat, kdy budou karty hrát