Recenze: Munchkin 2 – hrdinové se vrací s neskutečnou sekerou

munchkin-2-neskutecna-sekera-01

Někteří hrdinové jsou malí. Tak malí, že když jim dáte do ruky sekeru, úplně se v jejím stínu ztratí. Jenže stačí mávnout a nepřátelé padají jeden po druhém. A to potom o té zbrani začnou kolovat všelijaké věci. Třeba to, že je neskutečná, má oči a umí za vás i myslet.

Jestli tomu budete věřit, pak jste výborným adeptem na karetní hru Munchkin. O té jsme si už povídali, jenže autor Steve Jackson a ilustrátor John Kovalic u toho nezůstali. Jejich hlavy překypují nápady a díky nim tu máme první rozšíření. Jeho vydavatelem je firma Steve Jackson Games, ale na naše stoly by se nedostala nebýt šťastné ruky společnosti ADC Blackfire.

munchkin-2-neskutecna-sekera-03

Od pohledu je z velikosti jasné, že krabička přináší v první řadě nové karty. Nic jiného byste ostatně od rozšíření karetní hry ani nečekali, nemám pravdu? To v tomto případě znamená 112 nových kusů, které rozšiřují hratelnost původní hry a je to téměř stejný počet, jako se nacházel v původní krabičce (168).

V nabídce jsou oba druhy karet, tedy poklady i dveře pro průzkum. A z toho je jasné, že na nás budou čekat také další příšery, ale i povolání či rasy. Podíváme se na ně určitě podrobněji o kousek dál. Nejdřív bychom mohli věnovat jeden rychlý odstaveček popisu Munchkina jako takového, protože se mezi vámi možná najde i takový čtenář, který tuto hru ještě nehrál.

munchkin-2-neskutecna-sekera-07

Takové dobrodružství je velice jednoduché, ale na začátku si na sebe hráč musí obléct kůži nějaké rasy a naučit se její povolání. Do partie potřebujete přizvat ještě několik kostiček nebo jiných ukazatelů úrovně vašeho bojovníka. V partii hráči postupně prozkoumávají svět kolem sebe, prochází jedněmi dveřmi za druhými a za každé z nich odhalí novou kartu. S tím, co se za nimi objeví, se musí umět vypořádat. Vítězství znamená zvýšení úrovně a zisk pokladu, porážka pak nějakou nepříjemnost na vaši hlavu. Kdo jako první dosáhne stanovené síly (= úrovně) se stává vítězem.

Nové karty jsou tím, co z Neskutečné sekery dělá výtečné rozšíření. Jako vždy u Munchkina se budete těšit na nové nápady, které si pro vás autoři připravili. A to všechno začíná už u ras a povolání, kde potkáte třeba orka. Ten se umí vyhnout nepříjemné kletbě a dokonce se mu schopnosti zlepšují víc, pokud porazí nepřítele velkým rozdílem.

munchkin-2-neskutecna-sekera-08

Ale legrace nechybí ani u dalších karet, ať už potěší obsahem a ilustrací (Slušivý náramenní dráček), funkcí (Zahradní válec omezený pouze pro použití trpaslíky) či svědící prášek, který rádi použijete. Ale zábava nastává i u průzkumu, kdy můžete nově narazit na nemrtvou příšeru (čímž se z ní stává silnější verze), želvodlaka vypadajícího jako Milhouse a samozřejmě i na Soudce Fredda na 17. úrovni. A když už tu jsou ti nemrtví, nastává čas i pro strach z nich (nekrofobie) nebo legrační hláškovou kartu Mrtvá nestvůra nebojuje. Je mrtvá, Dave, jak praví karta a cituje slavného Červeného trpaslíka. Hráči ji okradou, ale nezískají novou úroveň, protože proti ní nemuseli zrovna vyvinout nějakou činnost, jíž by si potrénovali boj.

A takových karet je v krabičce s názvem Neskutečná sekera řada. Obrovským plusem tohoto rozšíření je variabilita, kterou přidává do partie. Nová záplava karet zaručuje, že najednou před vámi bude stát nová hra s pravidly, která už umíte. Tedy drobnou výjimkou jsou vylepšení předmětů, které lze používat pouze na stávající vybavení a dále tak zatraktivňuje vylepšování vašich hrdinů. A protože se jedná o prvek, který na RPG hrách máme nejraději, je to skvělá zpráva.

munchkin-2-neskutecna-sekera-11

Munchkin 2: Neskutečná sekera je rozšíření, které nepřidává nic zásadního do pravidel až na jednu drobnost, která ale nemá podstatný vliv. Hlavním kladem tak jsou karty, kterých je znovu hromada a od srdce se u nich zasmějete. A to je právě důvod, proč tolik lidí má Munchkina rádo. Nové karty to plní do posledního drobku.

AutorSteve Jackson (I)
IlustraceJohn Kovalic
VydavatelSteve Jackson Games, ADC Blackfire Entertainment, Black Monk, BoardM Factory, Bureau de Juegos, Buró, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Enigma (Bergsala Enigma), Galápagos Jogos, Hobby World, Kaissa Chess & Games, NeoTroy Games, Pegasus Spiele, PS-Games, Q-Workshop, Raven Distribution, Silver Stars Publishing, Smart Ltd, Ubik, Wargames Club Publishing, ТРЕТЯ ПЛАНЕТА
Rok vydání2002
Počet hráčů3 - 6
(16 voters)
KategorieCard Game, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Humor
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníEpic Munchkin, Munchkin Official Shirts, Munchkin Promotional Bookmarks, Munchkin Sparkly Good Fairy Shot Glass, Munchkin Tavern Pint Glass, Munchkin Tavern Reusable Tote, Munchkin Tavern Shot Glass, Munchkin: Go Up a Level, Munchkin
RodinaGame: Munchkin
Alternativní názvyMunchkin 1+2, Munchkin 2: Abartige Axt, Munchkin 2: De Zwakken Geslacht, Munchkin 2: Delı Balta, Munchkin 2: Fajtalan fejsze, Munchkin 2: Hacha Descomunal, Munchkin 2: Hacha Sobrenatural, Munchkin 2: Hachement mieux !, Munchkin 2: L'Ascia o Raddoppia, Munchkin 2: Machado Descomunal, Munchkin 2: Neskutečná sekera, Munchkin 2: Wielosieczny topór, Munchkin 2: Αφύσικο τσεκούρι, Munchkin Unnatural Axe, Munchkin: 2 L'Ascia o Raddoppia, Манчкін 2: скажена сокира, Манчкин 2: Дикий Топор, מנצ'קין 2: הגרזן העל טבעי, 小白世紀2 反常斧頭篇, 먼치킨 2: 어색한 도끼

Munchkin 2: Neskutečná sekera nastavuje kaši původní hry, a to tak dobře, že si opravdu pochutnáte, jako by byla posypaná Grankem (neplacená reklama). Karty jsou plné vtípků, pomrkávání a jsou dobře přeložené. Nové rasy, povolání i ostatní karty přináší obrovský přísun variability, díky které si Munchkina opravdu oživíte. Neskutečná sekera je podařené rozšíření za příznivou cenu, které prakticky zdvojnásobí zábavu původní velké krabice.

+ pořádný balík nových karet
+ stále zábavný humor
+ vylepšení předmětů