Recenze: Nemo Rising Robur the Conqueror

nemo-rising-24

Je to tajemný muž, který většinu času tráví ve své kajutě. Není jednoduché se o něm něco dozvědět. Když už vyjde ven, většinou pro nás má nějakou překvapivou novinu, která nás zavede do nového dobrodružství. Nikdy není jisté, kam nás bude navigovat příště. Ve vzduchu nebo pod vodou, všude se skvěle vyzná a nic jej nepřekvapí. Pokud tedy máme narazit na nebezpečí, pak není lepšího muže, kterého v tu chvíli mít po boku.

A právě za tajemnou postavou jménem Nemo nás zve autorská dvojice Andrew Parks a Matthew Cattron ve své nové deskové hře Nemo Rising: Robur the Conqueror. Hra vznikla na motivy knih C. Courtneyho Joynera, který se pokusil navázat na legendární knihy Julese Verna. Dobrodružný žánr je populární a i když nová kniha nedosáhla kvalit originálu, rozhodně se nejedná o propadák. A tak vydává deskovou hru se stejným tématem, tedy pokračování 20000 mil pod mořem, společnost Wizkids a v Evropě ji distribuuje Esdevium Games.

nemo-rising-06

Na víku vidíme všechny hlavní postavy, připravené postavit se jakékoliv výzvě. Uvnitř se nachází velký rozkládací plán, na kterém je místo pro osmičku destiček dobrodružství. V boxu jich je ale rovnou dvojnásobek, protože na hráče čekají dva scénáře – jeden podvodní a jeden ve vzduchu. Ještě před zahájením přípravy si tedy tým musí společně vybrat, kde se bude jejich zážitek odehrávat. Zvolené destičky pak zamíchají a obrázkem dolů je rozmístí. Žetony a kostky položí poblíž.

Ke každému ze scénářů náleží také separátní balíček misí, který je třeba zamíchat a poté z něj odhalit dvě horní karty a položit je poblíž plánu. Právě jejich složení ovlivní také pozici žetonu na desce neúspěšných misí, protože k jejich náročnosti přičtou ještě další body podle zvolené obtížnosti partie. Stranou připraví zásobu karet hrozeb, vybavení, akční balíček a také zamíchají žetony nepřátel. Především ale každý ze členů týmu dostane jednoho náhodného hrdinu, respektive jeho kartičku a figurku, kterou ve stojánku umístí na startovní políčko plánu. Startovní výbavu pro každého z účastníků tvoří také šest akčních žetonů.

nemo-rising-01

Na úvod každé partie by hráči měli odhalit jednu kartu hrozby a provést její pokyny. Ty do hry přináší nové nepřátele a později se právě s její pomocí budou tyto příšery také pohybovat. Pak už se ale poprvé dostanou ke slovu samotní hráči, kteří postupně společně projdou dvěma fázemi tahu a poté vše opakují zas a znovu.

Nejdříve tak vyložením karet hrozeb a akcí vytvoří tolik dvojic, kolik je hráčů. Při tom karty hrozby zůstanou otočené obrázkem dolů a hráči neznají jejich identitu. Oproti tomu akční karty své možnosti odhalí rovnou a tím vytvoří pro hráče podmínky pro výběr.

Každý z hráčů poté postupně provede celý svůj tah, který vždycky začne ziskem šesti žetonů akce (ve tvaru blesku) a především výběrem jedné dvojice karet. Tu horní si musí otočit už nyní podle toho, kterou ze dvojice akcí chce využít. Té druhé části otočené vzhůru nohama se musí vzdát. Současně musí zaplatit cenu v podobě bodů mise, které jsou uvedené v pravém rohu zvolené části karty. Zvolená karta svými symboly hráči pomůže v případných dobrodružstvích, která jej v tahu čekají.

nemo-rising-07

S pomocí akčních žetonů totiž může posouvat svoji figurku mezi lokacemi na mapě, které propojuje symetrická cesta. Jeden blesk pak je zapotřebí, aby se hrdina pohnul na sousední políčko, takže rychlejší přesun je opravdu náročný. Samotné lokace jsou pak přístupné s pomocí dveří. Ty ale budou přístupné až ve chvíli, kdy někdo prozatím neznámé místo prozkoumá. To se děje také vedle dveří a utracením jednoho žetonu může hráč desku otočit a podívat se, co za místo se zde ve skutečnosti nachází.

Každé takové místo je pak ihned přístupné a je třeba překrýt zelený akční box na znamení, že jej hrdinové teprve musí dostat pod svoji kontrolu. To přináší nějakou výzvu, která po hráčích vyžaduje jednu nebo více ikon schopností. Tu mohou získat nejen ze zmiňované karty, ale třeba také z hodu kostkou, kde je to ale výrazně méně pravděpodobné. Pokud se to úplně nepovede, pak lze využít nový žeton akce a dostat za něj šanci na přehození. Neúspěch ve splnění často může znamenat nějakou nepříjemnou penalizaci.

nemo-rising-10

Pokud hrdina někde po svých cestách potká nepřítele, ať už v uličkách nebo v lokalitách, musí s nimi poměřit síly. Poražení ale zůstává stejné, jako by hráči plnili úkol. Každý protivník totiž má v pravém horním rohu ikonu, kterou hráč musí utratit, ať už ze svých karet nebo se ji pokusit hodit na kostce podle klasických pravidel.

Ale jak se vlastně ti nepřátelé na mapu dostanou? Jakmile hráči utratí všech šest svých žetonů, musí odhalit a vyhodnotit kartu hrozby. Ty mohou nejen příšery nasadit, ale také s nimi posouvat v různých směrech.

Za úspěšné vyčištění lokace od všech nepříjemností dostanou hráči odměnu v podobě jedné karty vybavení. Hlavně ale hráčům jde o plnění karet misí, které byly odhaleny na začátku partie. K tomu je třeba prozkoumat a zabezpečit alespoň čtyři lokace. Jakmile je všechno uvedené pravda, pak už se stačí pouze jako tým vrátit v pořádku na startovní políčko. Hlavní měnou ve hře jsou body misí, které hráči utrácí, ale nikdy nesmí jejich hodnota klesnout pod nulu. V takové situaci totiž celý tým prohrává.

nemo-rising-15

Nemo Rising je hra, která zve hráče do společnosti jednoho z nejznámějších dobrodruhů. V jeho společnosti budou bojovat s nepřáteli, prozkoumávat lokace, a především musí dokázat, že se ničeho nezaleknou.

Základní premisa je samozřejmě kooperace. Hráči se především domlouvají a snaží se co nejlépe pokrýt potřeby na mapě. Současně je ale v jejich zájmu být v některých momentech na jednom místě společně, aby mohli místo jedné kostky atributů házet rovnou dvěma, což jim přinese výrazně vyšší pravděpodobnost.

Hrdinové se ale v celém snažení střídají. Po celou dobu je partie přehledná. To proto, že ma znamení využití vždy blesk hráč posune z levé části karty svojí postavy doprava. Tím je brzy vidět, že mu dojdou akce a je na řadě další člen týmu v pořadí.

nemo-rising-17

Partie má dostatek zajímavých háčků na to, aby zaujala začátečníky. Na ty čeká kvalitní pocit průzkumu, protože lokace jsou ukryté, ale především budování své postavy s pomocí nových karet vybavení. Pohyb protivníků je nepředvídatelný a s tím přichází do hry napětí, které tak nutně potřebuje. Tyto momenty nejistoty jsou tou chvílí, kterou si budete užívat nejlépe. A pak ty, kdy na nastalé situace musíte správně reagovat.

Hra překvapivě není výrazně náchylná k řízení partie jedním hráčem. Možná je to proto, že hráči často hází kostkou a především, protože žádná z aktivit není přehnaně komplikovaná. Vše je před vámi od začátku jasně rozložené a tým má jasno v tom, co chce dělat. Bohužel náhoda na to může mít jiný názor a kostce se v této hře nevyhnete.

nemo-rising-19

Délku partie si hráči tak nějak ovlivňují sami svojí úspěšností, ale snadno se vejde vždy do jedné hodiny. Tím opět odpovídá svému zaměření na nenáročné hráče. V nižším počtu hráčů je partie obtížnější, protože hráči se musí výrazněji pohybovat.

Zpracování je pouze lehce nadprůměrné. Plán se nám příliš nelíbí a na ilustrace se názory v redakci různí. Figurky budete hledat marně, místo nich tu jsou kartonové postavičky se stojánky. Příliš se nám nelíbila struktura pravidel. Na druhou stranu kostky jsou opravdu pěkné a hromada dřevěných komponent je fajn.

nemo-rising-21

Nemo Rising je zajímavá kooperativní hra, od které jsme ale očekávali trochu víc. Jedná se o dobrodružnou hru, kterou si užijí hlavně méně zkušení hráči, kterým bude dobrodružství připadat zajímavé a plné událostí. Pokud ale máte s hrami více zkušeností, pak v krabici nenajdete příliš nového ani zajímavého. Vše tedy záleží na úhlu pohledu, což znamená, že Nemo Rising je lehce nadprůměrná hra.

AutorNatalie Cattron, Andrew Parks
IlustraceNikita Nanako, Mirco Paganessi, Nicoleta Stavarache, Raymond Swanland
VydavatelWizKids (I)
Rok vydání2019
KategorieAdventure, Novel-based
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Die Icon Resolution, Events, Variable Player Powers, Variable Set-up
RodinaAuthors: Jules Verne

Nemo Rising je opravdu vyprávěním z místa, které se nachází spoustu tisíc mil pod mořem. Ale stačí chvilka a najednou hráči létají vysoko v oblacích. Hráči se pohybují sem a tam po mapě, snaží se objevovat lokace, řešit výzvy, získávat vybavení a s jeho pomocí plnit své celkové mise. Hra je opravdu jednoduchá a funguje dobře jako vstupní brána. Pokud tedy máte rádi dobrodružství, ale máte jen málo zkušeností s deskovými hrami, pak tento nový přídavek oceníte.

+ dva scénáře se samostatnými dílky
+ boj o ikonky
+ kooperace funguje