Recenze: Pacific 1942 Admiral – druhá světová válka na moři

Už zbývá málo lidí, kteří si pamatují druhou světovou válku. A možná právě proto vzniká stále více filmů, počítačových i deskových her, které se nám snaží tyto události připomínat. Člověk by se z nich měl poučit do budoucnosti, ale je to těžké, válku máme v krvi.

Právě proto také je většina počítačových her zaměřena na střílení a válka je pro ni pouze pozadí. Zato deskové hry berou často válku jako hlavní téma a hráčům dávají rovnou velení nad mnoha jednotkami. Takových strategií je na trhu hodně, ale v češtině byste je hledali marně.

A právě tuhle díru se rozhodl zaplnit vydavatel a tvůrce her Jan Divecký se svojí společností MWE. Ta přivedla na český trh vynikající karetní Fluxx, ale také systém pyramidkových her Treehouse, který nabízí pravidla pro spoustu her. Obě hry jsou z produkce americké společnosti Looney Labs.

Pro novou hru Pacific 1942 Admiral však nebudete potřebovat ani pyramidky ani karty. Jedná se totiž o původní českou hru, která není dovozem ze zahraničí. A ta verze, která se dostala do ruky našim redaktorům je dokonce v pořadí již druhá a vylepšená. V nové verzi navíc najdete zajímavou kartu soubojů, na které se lépe simuluje válečný souboj. Především však najdete vyladěná pravidla, která nesou podtitul RRR (Refurbished, Rewritten and Reloaded) a upravené některé schopnosti lodí, letadel i základny.

Historie Pacificu 1942 Admiral se táhne do roku 2005, kdy vznikl první prototyp. Postupným dolaďováním vznikla první oficiální prodejná verze v roce 2007. Prakticky okamžitě se do vývoje hry zapojili i její fanoušci. Zčásti i jejich zásluhou se nyní v roce 2011 dostává druhá, vyladěná a upravená verze, která působí opravdu dobrým dojmem.

V modré kartonové krabici s válečnou lodí na pozadí se ukrývá spousta součástek. Největší prostor zabírají šestihranné kartonové díly představující moře, pevninu a také dvě základny – americkou a japonskou. Právě to jsou dvě znepřátelené strany, které se v Pacific 1942 Admiral utkají v soubojích na život a na smrt. Všechny tyto šestihrany po kombinaci vytvoří hrací plán a jsou spojeny vždy po skupinkách šesti, takže vytváří takový trojúhelník, který můžete libovolně umisťovat. Všechny dílky jsou oboustranné, takže variabilita je zaručena.

Pro každého ze dvou hráčů se v krabici nachází také jeho speciální deska, nazývaná Admirálská karta. Ta má přehledovou a nápovědní funkci a je na ní na první pohled vidět situace, ale také vlastnosti jednotlivých lodí. Další deskou je Karta soubojů, která bude určovat poražené a vítěze v jednotlivých střetnutích na moři, ale i ve vzduchu.

Zbylé komponenty jsou tvořeny ze dřevěných dílků. Nejmenšími mezi nimi jsou hnědé hranolky představující sílu lodí. Dřevěné válečky pak představují letadla, pěchotu a lodě. Ty jsou od sebe odlišené polepkami na dílcích, takže je snadno rozeznáte.

Před začátkem hry (a tedy i našeho vysvětlování) je třeba dobře porozumět termínu bojová jednotka, pro který je ve většině pravidel používána zkratka BJ. Ta označuje u letadel a pěchoty opravdu jednotku (tedy stíhačku, bombardér nebo prapor vojáků), zatímco u lodí označuje pouze jejich část. Čím více bojových jednotek má loď, tím je silnější. Jednotlivé lodě mají stanovené také své maximum, které snadno naleznete na kartě hráče.

Na moři narazíte na speciální políčka, přes které nemohou plout lodě (miny) nebo tudy pro změnu nelze létat s letadly bouře. Lodě navíc musí obeplouvat také ostrovy.

Plavidla se dělí na tři třídy: bitevní lodě jsou ve hře označované písmeny A, B, C. Možná ještě důležitější jsou letadlové lodě, ze kterých mohou startovat vaše nálety a rychlé útoky. Letadlové lodě mají rezervované v abecedě D, E, F a uvezou maximálně čtyři letky libovolné kombinace stíhačů a bombardérů. Posledním druhem jsou transportní lodě, které mohou převážet jednotky, tedy vaše prapory vytrénované k obraně ostrovů. Každá má také jiné podmínky pohybu – za každý hranol (bojovou jednotku) může loď vykonat jednu akci, ať už se jedná o pohyb, výstřel, start a přistání letek nebo vylodění a nalodění jednotek.

Ve hře najdete pak také dva druhy letek letadel – stíhačky a bombardéry. Každý z nich je označen jinak – stíhačky poznáte podle vrtulí, zatímco bombardéry mají na svých špalících bombu. Poslední tenoučké dřevěné součástky označují prapory se symbolem vlajky.

Na začátku partie si musíte připravit moře s jeho ostrovy. Rozmístění ostrovů byste měli věnovat velkou pozornost, protože souboj o ně je právě smyslem celé hry. Každý z hráčů si pak umístí svoji hlavní základnu na okraj mořské oblasti, ideálně tak, aby byly přímo proti sobě.

Do začátku dostane každý z hráčů dvanáct bojových jednotek, které může rozdělit dle svého uvážení. Může si tedy nakoupit nejen bitevník, ale k tomu i letadlovou loď, nějaké ty stíhací nebo bombardovací letky a případně pěchotu. Tímto způsobem lze postavit až pět lodí, které rozmístí na políčka v nejbližším okolí základny. Pravidla zmiňují například kombinaci bitevníku (3 BJ), letadlové lodě (2 BJ) + 2 BJ za stíhačky a 2 BJ za bombardovací letky a transportní loď (1 BJ) se dvěma prapory (2 BJ).

Každý z hráčů začíná s nadvládou nad jedním z ostrovů v oblasti. Jako první umisťuje svoje dva prapory na ostrov japonský admirál, který hraje za červenou barvu. Následuje americký námořník se svými modrými hranoly. Počáteční rozložení sil je tajné, dokud oba soupeři nemají vybrané. V tu chvíli svoje připravené lodě odkryjí a rozmístí kolem základny. Tím je hra připravena.

Pravidla jsou poměrně jednoduchá a přitom umožňují spoustu válečných taktických rozhodnutí. Na konci každého tahu mohou hráči vylepšovat nebo začít vyrábět loď. Z lodě stihnou však v jednom tahu vyrobit pouze část, tedy jednu bojovou jednotku (dřevěný hranol). Tu mohou přidat buď na stávající loď kotvící u hlavní základny, nebo na nově rozestavěnou loď.

Místo lodi si mohou hráči vybrat výrobu dvou letadel nebo verbování bojových praporů. Jak letadla, tak vojáci mohou být umístění přímo na hlavní základnu, odkud se pak mohou dále pohybovat v průběhu tahu. Vždy si však hráč musí vybrat pouze jednu ze tří možností, tedy loď, dvě letadla nebo tři prapory. Více v omezeném času přípravy na tah jeho válečná mašinerie nestihne. V průběhu hry pak může hráč svůj začátek tahu věnovat také opravě poškozené lodě, která přistála u hlavní základny. I té může v rámci jednoho tahu vrátit ztracenou bojovou jednotku zpět.

Cílem celé partie je obsadit jako první čtyři ostrovy svojí pěchotou. Komu se to podaří, vyhrál celou válku bez ohledu na sílu soupeřova loďstva. Z toho vyplývá, že hráči budou ke hře potřebovat zkombinovat opravdu všechny druhy vojenských strojů, které jsou k dispozici.

Poté, co oba hráči mají za sebou přípravu hry, zahájí japonský admirál hru svým prvním tahem. Důležité je pořadí, ve kterém hráči svoje síly v tahu mohou aktivovat. To určují písmena, takže musíte počítat, že nejdříve se hýbou bitevníky, pak letadlové lodě a letky a až nakonec transportéry a pěchota. Tento systém má simulovat šanci chybného navigování na moři.

Největší zábavou kromě plánování jsou však v Pacific 1942 Admiral samozřejmě souboje. Ty se vyhodnocují na speciální soubojové kartě (až na souboje stíhačů). Karta vypadá velice zvláštně a je složena ze tří řádků a šesti sloupců. Řádek si vybere obránce podle toho, kolik jeho bojových jednotek se účastní souboje. Jednotlivé dřevěné dílky bojových jednotek pak může rozmístit podle svého uvážení do celého řádku. Záleží pak na útočníkově hodu kostkou, jestli a o které jednotky přijde. Může tak vyjít s poškozenou nebo klidně zcela zničenou lodí.

Tenhle systém je velice zajímavý, protože závisí pouze na rozhodnutí obránce, jak dopadne bitva. Všechny bojové jednotky lze umístit na jedno místo a počítat s tím, že soupeři nepadne právě tohle číslo na kostce. Nebo co nejvíce jednotky rozptýlit, aby obránce minimalizoval škody. Každý bude mít jinou strategii a každá je něčím zajímavá a má nádech opravdové bojové taktiky.

Lodě se pohybují po moři podle uvážení hráče platbou akčními body = bojovými jednotkami. Stíhačky mají speciální pravidla, podle nichž se mohou v rámci jednoho tahu posunout celkem o šest políček. Ale protože mají omezený dolet, už v příštím kole musí někde dosednout, aby dočerpaly palivo. Nezáleží na tom, jestli tím místem bude loď nebo hlavní základna.

U obrany proti náletům může hráč hodit kostkou za každou svoji BJ bránící lodě. Za každou hozenou šestku sestřelila obrana jednu letku soupeře, jedná se tedy o silnou zbraň obránce. Obtížnější variantou (redakce DeskoveHry.com) je, že na obranu jsou potřeba zvláštní bojové jednotky nebo si hráč musí nechat některou ze svého předešlého tahu, a tak předvídat útok soupeře. Naše varianta je pochopitelně náročnější.

Hráči se setkávají na moři, ve vzduchu i na souši tak dlouho, dokud některý z nich nezíská nadvládu nad čtyřmi ostrovy. K vítězství je však třeba pečlivé promýšlení a taktika, protože vrhnutí všech sil na soupeře prostě nefunguje.

Jednotlivé partie trvají obvykle bez problémů do šedesáti minut a někdy i mnohem kratší dobu. Záleží hodně na použité strategii. Celé hře se velmi dobře daří simulovat a vytvářet atmosféru válečného konfliktu a také přenášet na hráče jednotlivá strategická rozhodnutí.

Kvalita zpracování se promítla u takto nízkorozpočtové a nízkokusové hry na konečné ceně. Ale zase je příjemné vidět poctivě zpracovanou hru s dřevěnými komponenty, se kterými se pěkně manipuluje a celá herní plocha je na první pohled přehledná. Připadáte si pak opravdu jako admirál, který za pomoci hůlky posouvá na stole ve velitelském stanu jednotlivé jednotky při hledání optimální strategie.

A pokud vám to časem přestane stačit, není nic jednoduššího, než si za drobný peníz pořídit rozšíření Sunrise. Tomu se budeme věnovat zase v jiném článku, takže jen zkráceně uvedeme, že do hry přináší nové herní podmínky, ale také rozšiřuje možnosti herního plánu i admirálů. Do hry přináší nově také další špetku náhody.

Hráči si pro účely tajné přípravy hry mohou stáhnout takzvané krycí štíty. Sedí krásně do původní hry, stačí je vytisknout a složit podle předkreslených přerušovaných čar. Najdete je na adrese http://mwe.cz/images/shield.pdf.

Pravidla přeskakují při vysvětlování sem a tam, takže dokud nedočtete do poslední stránky, tak se můžete v některých částech ztrácet. Chybí v nich tak trochu ta chronologie, na kterou jsme zvyklí u vysvětlování jiných her.

Pacific 1942 Admiral je další strategickou hrou, ve které je místo pro náhodu. A není to jen tak z legrace. I samotná válka je v podstatě loterie, u které nikdy nevíte, kdy vám selže ovládání nad letadlem nebo kdy narazíte na nečekanou překážku v moři. Právě proto náhoda příjemně doplňuje zážitek a dělá z jinak suché hry zábavu.

Přesto se nic nemění na skutečnosti, že se jedná o produkt určený především milovníkům historie a těm, kteří se rádi pitvají ve válečných konfliktech nebo rozebírají vztlak lodí v druhé světové válce. Zbytek herního obecenstva dostane v krabici Pacific 1942 Admiral především strategickou zábavu s pěkným tématem.

Fanoušci druhé světové války a historie si mohou přičíst dalších 5 %

AutorJan Divecky, Vavrinec Vesely
Vydavatelmwe.cz