Recenze: Dobble Kids – postřeh pro mrňata

dobble-kids-01

Vždycky jsem si myslel, že jsem rychlý. Jenže pak přišlel malý, ouškama stříhající, králíček a ukázal mi, co znamená opravdová rychlost. Musím ještě trénovat. A nejsou lepší trenéři než zvířátka samotná. Stačí říct leopardovi a získat jeho novy, delfínovi o jeho rychlé zatáčky a hrochovi o jeho vytrvalost. Ještě pár dnů a nikdo mě neporazí!

A to je příležitost pro novou hru Dobble Kids, která pokračuje v úspěšně nastaveném trendu původní hry Dobble. Hra stále pochází z dílny firmy Asmodée, ale také Play Factory. Dětská zábava se dostává na naše stoly v kompletní české lokalizace zásluhou společnosti ADC Blackfire.

Dobble Kids ke všem dětem a jejich rodičům dorazí v kartonové krabičce, která má zepředu průzor. Tím už nyní můžete vidět kulatou kovovou krabiču. Ta je hlavním a jediným obsahem, zatímco okolní balení můžete s klidným svědomím zahodit. Tenhle kulatý kovový trezor je ozdobený dobře známou fialovou rukou s vidoucím okem.

dobble-kids-03

Horní víko je snadno odnímatelné a tím se dostaneme do nitra malé kulaté krabičky. V ní najdeme jedny také zakulacená pravidla. Jejich jazyk závisí na tom, z jaké strany je budete číst. Z jedné na hráče čeká čeština a z druhé zase slovenština. A jeho nitru vždy najdou čtenáři pětici miniher, ze kterých si může každý zájemce o hru vybírat.

A vždy bude potřebovat hromadu karet, která si v klidu hoví na dně. Celkem zde je třicítka karet a stejný počet je i různých zvířátek, jejichž obrázky hráči najdou. Různě veliká jsou vždy na jedné kartě natěsnaná zvířátka. Je jich vždy šest a od sebe je často poznáte i díky barvám a tvarům. Nechybí krokodýl, tučňák, želva, beruška, ovce nebo sova. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že každé ze zvířátek se na kartách objevuje celkem šestkrát.

Na pravidlech vás při čtení možná zarazí hned druhá stránka s textem. Neobsahuje žádnou přípravu partie, ale místo toho zde najdeme návod, jak vysvětlit princip podobných zvířátek úplně každému. Teprve poté můžeme pokročit o list dál. Fakt, že budou hrát všichni účastníci současně a snažit se najít na nějakých dvou kartách stejná zvířátka, není žádnou novinkou.

dobble-kids-07

A tak se hned ponoříme do první minihry, která se jmenuje Skrývačka. Každý z hráčů před sebe položí sadu karet tak, aby všichni bez problémů viděli, jaká zvířátka tam zrovna jsou na procházce. Právě zbavení se těchto karet bude úkolem hráčů, ale nejdříve musí do středu mezi všechny soupeře položit obrázkem nahoru jednu náhodnou další kartu (kvůli podvádění není špatné kartu otočit až po odpočítání startu kola).

Všichni současně se pak snaží porovnat svoje čtyři karty s obrázky na horní kartě společného balíčku. Jakmile najdou zvířátko, kterým se některá z jejich karet shoduje, stačí vykřiknout jméno daného zvířátka. Správná odpověď dává možnost kartu v hráčově vlastnictví otočit obrázky dolů a tím ji označit jako splněnou. Hledání ale pokračuje na ostatních. A to všechno tak dlouho, dokud se některý z hráčů nezbaví i té poslední čtvrté karty. Ten se stává vítězem.

Protože je matematicky všechno udělané tak, aby jednotlivé karty byly vždy propojeny alespoň jedním obrázkem, všechno to je pouze o rychlosti a postřehu. Jedno z šesti na každé kartě prostě má svůj protějšek. Jak vidíte, tak tady se neotáčí ani nehrají žádné karty. Partie jsou neuvěřitelně rychlé a pět minut je čas, do kterého stihnete klidně i dva souboje. Není špatné tak hrát na více kol a zavést nějaké bodování.

dobble-kids-09

Hra Pět prstů na ruce je variací na stejný mechanismus. Všichni před sebou opět mají karty a jedna do počtu leží uprostřed. Protivníci si ale tentokrát karty nenechávají, ale místo toho je vykládají do středu a tím zakrývají (= mění) kartu pro porovnání. Tím se všechno daleko víc proměňuje a hráči se musí přizpůsobovat. Vítězem se stává opět ten, kdo se zbaví karet jako první.

Tady jde ještě víc o rychlost. Zatímco ve Skrývačce i pomalejší hráč zaznamená nějaké úspěchy, tady všechno mohou shrábnout ti rychlejší. Každá karta mění situaci a hráči musí začít s hledáním od začátku.

Třetí minihra v pořadí se jmenuje Pekelná věž. Tentokrát naopak hráči dostanou jednu kartu a všechny ostatní jsou položeny (zamíchané) do středu stolu. Ale jde tu zase o porovnávání obrázků na kartě hráče, který ji vidí před sebou se zvířátky ve středu. Když někdo najde dvojici, vykřikne ji, tím zastaví partii a má možnost si vzít horní kartu ze společného balíčku k sobě. Překryje tím svoji kartu a současně odhalí jinou ve středu. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud si hráči nerozeberou i poslední kartu. Vítězí ten, kdo jich nastřádal nejvíc.

dobble-kids-10

Tady se zatím projevují rozdíly v rychlosti a pozornosti nejvíce. Nenajdeme tu žádné znevýhodnění dospělých. Navíc hra je více chaotická. Hráč, který právě úspěšně získal kartu je v nevýhodě. Zatímco ostatním se změnila pouze karta ve středu, on si musí prohlédnout pořádně i tu svoji, nově získanou, kterou položil nahoru na hromádku.

Studna je druhou hrou, kterou známe velmi dobře z původního Dobble. Opět je opakem té předchozí, takže hráči se snaží zbavit svých karet, které jsou mezi ně rozděleny rovným dílem. V každém kole pak společně otočí jednu kartu a snaží se ji porovnat s obrázky ve středu stolu. Hra tedy získává i stejnou výtku, že nelze hrát důstojně v kombinaci rodič + dítě.

Obě tyto hry jsou akčnější, protože hráči mají společnou hromádku. Její obsah se neustále mění, a tak se musí přizpůsobovat i děti. Proto tyto dvě verze dají dětem zabrat víc. Jejicho pozornost a pozorovací schopnosti se ale hraním rozhodně vylepší.

dobble-kids-06

Poslední pátou hrou je Otrávený dáreček. Začátek vypadá podobně jako minule. Hráči dostanou jednu kartu a do středu položí zbytek jako dobírací hromádku. Tentokrát se ale nebudou až tak starat o svoji narůstající hromádku. Obdarovávat budou ostatní. Kdykoliv někdo najde shodu na kartě soupeře a ve středu, může partii zastavit a kartu před něj položit. Tím se mu nafukuje sbírka, což jej může stát vítězství. Nejlepším hráčem této minihry se stává ten, kdo nasbíral nejméně karet.

I tato hra je shodná s původní verzí krabičky s jinými obrazci. Nejzajímavějším parametrem, který z Otráveného dárečku dělá nejzajímavější minihru, je konflikt. Hráči se nestarají tolik o sebe, protože svoje vlastní hromádky nemají možnost ovlivnit. Ovšem o to lépe se mohou soustředit na některého z protivníků. Nejlépe toho, o němž si myslí, že je na tom lépe.

Tak si hráči vědomě škodí, což na hře budou mít rádi nejen dospělí, ale překvapivě i děti. Hra je náročnější na přehled (závisí na počtu účastníků), protože hráči musí sledovat hned několik karet a díky tomu je porovnávání pomalejší. A také napínavější, protože máte čas se začít strachovat o výsledek.

dobble-kids-12

Hra samozřejmě nabízí možnost hrát všech pět miniher po sobě.  Jenže zatímco některé se hrají na kladné body, druhé na záporné. A tím nemají jednotlivé minihry stejnou váhu, protože pozitivních bodů mohou hráči získat mnohem více. Přesto právě součet kladných a záporných čísel vám může pomoci vyhodnotit a zjistit celkového vítěze.

Na Dobble Kids je nejlepší fakt, že název nelže. Tahle karetní hra je opravdu pro malé děti, které se v jejích mechanismech zorientují neuvěřitelně rychle. Co ale oceňujeme ještě mnohem více, jsou pravidla, která pamatují na rodiče. Starší hráči dostávají obecně více karet, kterých se mohou zbavit a tím je hra vyvážená i v případě nerovných schopností. Dobble Kids sice přináší většinu her, které tu už byly ale v barevnější a přehlednější grafice, která hru ještě posouvá k dětskému publiku.

AutorDenis Blanchot, Jacques Cottereau
IlustraceDenis Blanchot, Jacques Cottereau, Guillaume Gille-Naves, Anita Głowińska, Igor Polouchine
VydavatelAsmodee, Blue Orange Games, Brain Games, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Happy Baobab, Hobby Japan, Kaissa Chess & Games, Rebel Sp. z o.o., Swan Panasia Co., Ltd., Zygomatic, Ігромаг
Herní doba15
Minimální věk4 and up
KategorieAnimals, Card Game, Children's Game, Educational, Party Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition, Speed Matching
RodinaCharacters: Jake and the Never Land Pirates, Containers: Round Boxes, Game: Spot it!, Movies: Finding Nemo, Versions & Editions: Junior Versions of Grown-Up Games
Alternativní názvyDobble Animals, Dobble Kicia Kocia, Dobble Kids, Dobble L.O.L. Surprise, Dobble Pixar, Dobble Plaża, Dobble Pocket: Winter, Dobble Psi Patrol, Dobble Red Devils, Dobble Zwierzaki, Dobble: 1 2 3, Dobble: 1,2,3, Dobble: Auta, Dobble: Beach, Dobble: Bogyó és Babóca, Dobble: Cars, Dobble: Cars 3, Dobble: Finding Dory, Dobble: Gdzie jest Dory, Dobble: Gruffalo, Dobble: Paw Patrol, Spot it Jr.! Animals, Spot it! Alphabet, Spot it! Animals Jr., Spot it! Finding Dory, Spot it! Frozen Olaf, Spot it! Numbers & Shapes, Spot it! Numbers & Shapes: Doc McStuffins, Spot it! Numbers & Shapes: Jake and the Never Land Pirates, Spot It! Paw Patrol, ドブル・キッズ, ドブル:アナと雪の女王2, 嗒宝数与形, 嗒寶小子

Dobble Kids Vám spolehlivě nabídne všechno, co od něj čekáte. Jen nesmíte mít přehnaná očekávání ohledně originality, protože tu najdeme podobné minihry jako v původní hře. Co je tedy od sebe rozděluje je grafika a především pravidla pro hráče s jinou schopností. Možnost hraní více kol a sečtení tu už byla, stejně jako krásná kovová krabička. Dobble Kids je výtečnou volbou pro rodiče, kteří ještě tento typ her neznají a hledají něco pro opravdové prcky mezi čtyřmi a šesti lety. Ty budou z Dobble Kids nadšeny nejvíce.

+ rychlá hratelnost
+ minihry už od čtyř let
+ pět miniher spojitelných do jedné partie