Recenze: Settlers Zrod Impéria – tam, na začátku všeho

settlers-zrod-imperia-25

Každá sebevětší civilizace musela někde začít. U lopaty, hromady hlíny a trochy hnoje. A ať se všichni současní vládci přetvařují sebevíc, právě tam ve výsledku patří. Pořádný kus práce prospěje úplně každému, protože jinak zapomenou na to, co je nejvzácnější. A právě proto impéria zanikají a rodí se zas a znovu.

Koukejte! Vidíte? Zrovna se támhle narodilo další. Dovést jej od plenek až k dospělosti je těžký úkol a hádejte, komu spadne na ramena? Ignacy Trzewiczek, autor deskové hry Settlers: Zrod impéria (Imperial Settlers) to už ví. Poslal svoji hru různými směry a jeden z nich je i ten váš. Vděčit za to můžeme nejen původnímu vydavateli firmě Portal, ale také českému distributorovi, společnosti REXhry, která se ji rozhodla přinést na naše česky mluvící stoly.

Jeden takový osadník s lopatou přes rameno k nám spokojeně kráčí po stezce společně se svým věrným pejskem. Za nimi je už postavená vesnička. Taková, kterou bychom i my chtěli mít. Ale když otevřeme krabici, bude na nás čekat pouze prázdná louka. Konkrétně hned čtyři, každá určená pro jeden z národů (Japonci, Římané, Egypťané a Barbaři). Jsou to vysoké desky se třemi řadami budov, které vytvoří základ každé dobré vesnice a ukazují startovní podmínky každé ze stran.

settlers-zrod-imperia-05

V ní budete žít a využívat všechny dostupné karty ke stavění. Kromě základních 84 běžných karet má každá národnost také svých specifických třicet karet. K tomu všemu patří také jedna velká bodovací deska s počítadlem kol. Na stupnici od nuly do padesáti zase umístí hráči svoje různě tvarované žetony. To ale nejsou zdaleka všechny žetony obrany a boření. Musíme ale zmínit také dřevěné součástky představující různé suroviny (dřevo, kámen, osadníky a jídlo). To všechno doplňují ještě mince a několik dalších drobností.

Na začátku partie si každý z účastníků vybere svůj národ, kterému by chtěl pomoci ke slávě. Od něj dostane nejen vytáhlou desku, ale také odpovídající balíček karet. Do ruky pak každý z účastníků dostane čtyři karty – dvě ze společného balíčku obyčejných karet a další dvojici ze speciálních staveb unikátních pro jeho národ. Bodovací deska je oživena žetony jednotlivých účastníků a také jedním ukazatelem kola.

Každé kolo dostanou hráči nejdříve nové karty – horní ze svého balíčku a poté si všichni vybírají z pokaždé nově odhalené nabídky. A to hned dvakrát, přičemž poprvé všechno běží od začínajícího hráče, zatímco podruhé přesně naopak. Karet je vždy o jednu více než účastníků partie, takže výběr je dostačující a dokonce i poslední v pořadí má stále na výběr.

settlers-zrod-imperia-07

Poté hned dostanou ke kartám hráči také svůj pravidelný příjem surovin a to z různých míst (příjem z desky národa, z budov uzavřených jako dohody a také z postavených budov). A nejde pouze o suroviny, jejichž žetony si hráč vezme k sobě. Může dostat také vítězné body nebo další karty, záleží na situaci.

Všichni se pak pěkně popořadě od začínajícího hráče pustí do akcí. Mohou vždy provést pouze jednu  z nabídky, ale příležitost se k nim znovu vrátí a to až do té doby, dokud se sami dobrovolně dalšího hraní nevzdají. Na výběr tak je pochopitelně v první řadě využití karet z ruky. Tu lze buď postavit za dostatečné množství surovin a položit na odpovídající pozici. Možných je šest pozic – tři pro běžné i frakční lokace, které odpovídají budovám produkčním, vylepšujícím a akčním. Řádky lze snadno rozlišit podle grafiky (cest a barvy pozadí). Za její postavení ale rovnou dostane produkci i do současného kola.

Pro pravidelný zisk prostředků může za cenu jednoho jídla budovu z ruky použít k uzavření dohody, která mu bude po zbytek partie přinášet tantiémy. Ve spodní části karty je uvedena výhoda, kterou podepsáním dohody lze získat (suroviny, dělníci,..). Jednotlivé budovy lze také zahazovat z ruky před postavením a to u sebe i u protivníka po zaplacení žetonu boření.

settlers-zrod-imperia-10

U vlastní budovy tak získá zpět alespoň nějaké prostředky (zbylé dřevo ze stavby). Ze soupeřova vlastnictví (tady už se nejedná o kartu z ruky, ale opravdu postavený dům) se ale stanou takzvané základy (karta je otočena na druhou stranu), na kterých je možné postavit novou stavbu. Na závěr pak může hráč využít svoje dělníky a vyslat je do jedné z akčních lokalit společně s několika potřebnými surovinami. Tím lze využít nějakých speciálních schopností daného místa.

Pokud hráč má přebytek osadníků a málo surovin, může za dva pracanty získat jednu surovinu nebo kartu. Veškeré neutracené prostředky ale musí hráči (ač neradi) na konci kola vrátit do společné zásoby. Výjimku tvoří několik hromádek, které dokážou uložit ve svých postavených skladech.

Partie trvá rovných pět kol. Po skončení toho posledního je na čase, aby si všichni přičetli vítězné body k těm, které dokázali nastřádat v průběhu souboje. Za postavené lokace dostanou hráči jeden (běžná) nebo dva (frakční) body. Celkový součet pak určí vítěze.

settlers-zrod-imperia-16

Settlers: Zrod Impéria je vynikající strategická hra, ve které se všechno točí kolem karet a budov, které stavíte a zase boříte. Návaznosti (komba pro zisk vítězných bodů jsou této hře vlastní) a správa zdrojů je tím, na čem hra stojí od začátku do konce. To současně určuje také hlavní publikum pro tuto novinku. Ale vezmeme to pěkně popořádku a nebudeme předbíhat.

Stavění budov a zisk surovin v každém kole je jen částí rybníčku. Hráči musí také vysílat figurky svých osadníků (které ale získávají v každém kole znovu) na akční karty, které lze použít v každém kole pouze jedenkrát. K většině činností ale je potřeba dostatek surovin, jichž je neustále ve hře nedostatek a všichni se s tím musí umět poprat.

Na šancích všech zúčastněných se podílí i náhoda. Nabídka budov a jejich dobírání z vlastního balíčku je prostě čistě záležitostí náhody. Právě pro fází dobírání v pravidlech najdete různé variace, které ji dále upravují. Všechny ale mají stále výrazný prvek štěstí, které hráči potřebují. Všichni rozhodně ocení možnost zbořit karty z ruky, které se jim nehodí a využít tak stavbu alespoň k něčemu.

settlers-zrod-imperia-08

Naštěstí budovy jsou všechny zajímavé a je pouze na hráči, jak a kdy je použije. Nemluvě o tom, že každou kartu lze využít více způsoby (bořit, postavit, uzavřít dohodu), což dále zvyšuje možnosti. Na výběr má každé kolo z dostatečné nabídky (v ruce). Karty jsou také hlavním důvodem, proč každá partie je jiná a znovuhratelnost tu je velmi vysoká. Mohou za to také rozdíly v balíčcích frakcí, takže jen než si každou z nich pořádně vyzkoušíte, uplyne několik her.

Kapitolou sami pro sebe jsou Japonci. Ti mají řadu speciálních pravidel, která ukazují možnosti hry. Nová frakce na nás ale v připravovaném rozšíření nečeká. Nese název Why Can’t We Be Friends a je už oficiálně ohlášeno i pro češtinu (přinese nové karty pro stávající balíčky). Ovšem pátá strana souboje už je součástí dalšího rozšíření, které představuje národ Atlantiďanů, které vyjde ještě před tím malým.

Hra obsahuje také nějakou tu porci konfliktů, protože soupeři se snadno mohou napadat a bořit si budovy. I za takovou akci dostane útočník odměnu v podobě surovin za zboření dané stavby. A navíc tak ještě uškodí protivníkovi. No není to lepší než s jen tak stavět na vlastním písečku? To si pište, že ano, ten pocit za to stojí. Samozřejmě je možné ale hru prožít i bez jakéhokoliv útoku, a i tak bude velmi zábavná.

settlers-zrod-imperia-19

Tím hlavním prvkem je budování. A to znamená, že takový rozvoj potřebuje svůj čas. Hodinka tak je pro partii absolutní minimum a to v nižším počtu hráčů. Často tak budete po staveništích bloudit i devadesát minut. Ale velmi dobře strávených a plných přemýšlení. Hra je vynikající ve dvou, třech i čtyřech protivnících. S vyšším počtem hráčů se může čekání na tah prodloužit, ale hráči se střídají po jedné akci, takže to není nikdy zásadní. A co je ještě famóznější – můžete hrát solitérně a soupeřit s protivníkem, kterého ovládá umělá inteligence (rozuměj balíček karet). A není to nuda!

Zpracování je na vysoké úrovni. Samozřejmě se jedná o euro hru, takže pytlíčky obsahují spoustu dřevěných dílků. Ale i samotné ilustrace na kartách či destičkách fungují a působí skvěle odlehčeným dojmem. I kvůli vizuálnímu vjemu se budete ke hře rádi vracet.

Settlers: Zrod Impéria umí překvapit. Na to, že se zde vlastně všechno točí kolem vykládání karet do vašeho osobního prostoru a o nějakém příběhu nemůže být ani řeč, bude vás rozvoj civilizace bavit. Hra nabízí dostatek taktických voleb, spoustu variability a rozumné nároky na hráče, kteří nemusí být nějací experti. Settlers: Zrod Impéria je výbornou strategickou hrou.

AutorIgnacy Trzewiczek
IlustraceMateusz Bielski, Tomasz Jedruszek, Jarosław Marcinek, Rafał Szyma
VydavatelPortal Games, Arclight Games, Edge Entertainment, FunBox Jogos, Gém Klub Kft., MYBG Co., Ltd., Pegasus Spiele, Pendragon Game Studio, REXhry, White Goblin Games, Zvezda
(71 voters)
KategorieAncient, Card Game, City Building, Civilization
MechanismyClosed Drafting, Contracts, End Game Bonuses, Hand Management, Income, Multi-Use Cards, Open Drafting, Solo / Solitaire Game, Take That, Turn Order: Progressive, Variable Player Powers
RozšířeníBrettspiel Easter Basket 2016, Imperial Settlers: 3 Is a Magic Number, Imperial Settlers: Alternative Production Cards, Imperial Settlers: Amazons, Imperial Settlers: Armorer & Barracks, Imperial Settlers: Atlanteans, Imperial Settlers: Aztecs, Imperial Settlers: Aztecs – Common cards, Imperial Settlers: Common Cards Set 2, Imperial Settlers: Common Village Cards, Imperial Settlers: Council Promo, Imperial Settlers: Diplomacy Promo Tiles, Imperial Settlers: Expedition Tokens, Imperial Settlers: Fette Beute, Imperial Settlers: IS vs EoTN, Imperial Settlers: Man vs Animals, Imperial Settlers: Marketplace, Imperial Settlers: Rise of the Empire, Imperial Settlers: Rise of the Empire – Interimperial Organizations Tiles, Imperial Settlers: Ruins, Imperial Settlers: Storage Box Plus, Imperial Settlers: Storage Tiles, Imperial Settlers: The Dice Tower Inn, Imperial Settlers: The Watchers Guild, Imperial Settlers: We Didn't Start The Fire, Imperial Settlers: Why Can't We Be Friends, Super Power
RodinaAncient: Rome, Components: Multi-Use Cards, Country: Egypt, Country: Japan, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Imperial Settlers, Mechanism: Tableau Building, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyBirodalmi Telepesek, Coloni Imperiali, Colonos del Imperio, Imperial Settlers: A Ascensão de um Império, Osadnicy: Narodziny Imperium, Settlers: Naissance d'un Empire, Settlers: Zrod impéria, Поселенцы, インペリアル・セトラーズ, 帝國開拓者

Settlers: Zrod Impéria z vás udělá stroj na stavění. Budete střádat suroviny a všechny je co nejefektivněji vracet zpět. Kola ekonomiky se pomalu roztáčí, každé kolo trvá déle a všichni hráči se skvěle baví. A to dokonce i ve dvou, kde hra opravdu zazáří. Hromada karet a čtyři jedinečné frakce zaručují vysokou znovuhratelnost, která je přístupná i těm méně zkušeným. Pravidla nejsou přehnaně složitá, ale při tom zachovávají dostatek voleb včetně různých využití pro každou kartu. Settlers: Zrod Impéria je parádním počinem, který se stane čestným členem každé sbírky deskových her.

+ dostatečně jednoduché i pro mírně pokročilé
+ rozdílné balíčky frakcí
+ další možnosti rozšíření