Recenze: Skyway Robbery – loupež mezi mraky

skyway-robbery-28

Když se vzducholoď zvedla do vzduchu, cítil jsem vítězství. Věděl jsem, že následujících patnáct hodin budu mít volné ruce ke spřádání plánů. A využiji každé příležitosti, jak naplnit svoje zločinné úmysly. Škodit lidem lze tolika různými způsoby, že si budu moci vybírat, jestli otrávím bazén, zablokuji kormidlo nebo třeba vyprázdním lodní trezor.

Všechny zločinné aktivity, na které pomyslíte, budou vaší náplní v deskové hře Skyway Robbery, kterou vytvořil Philip duBarry (Kingdom of Solomon). Hra vznikla pod štětci mnoha ilustrátorů (například Dann May, Jacqui Davis nebo Eoghan Cowan). Celou produkci si vzala na starost společnost Game Salute (Poseidon’s Kingdom, Pixel Lincoln) a hra yvšla v roce 2015 s podporou fanoušků na serveru Kickstarter (552 hráčů, 32 tisíc dolarů).

Zatímco na víku krabice se teprve pod rouškou tmy spouštíme ke vzducholodi připravené odstartovat, uvnitř krabice nás už vítají na palubě. Ta je celá sešitá na jedné velké herní ploše, která je plná pozic pro karty a také pro jednu desku lokace. Těch je v nabídce rovných deset a i ony mají místa pro karty, ale už také nějaké hodnotu (obrany). K nim patří také malé kartonové proužky. Velké rozměry mají také hráčské plány, které nabízí popis postavy, přehled průběhu kola a tři pozice očíslované římskými číslicemi.

skyway-robbery-05

Než se dostaneme ke kartám, ještě zmíníme pět červených kostek alarmu, žetony financí (ingotů) a reputace a nechybí ani žeton pro prvního hráče. Nitro krabice ale ovládají karty. Jsou tu úkoly a výbava (posádka, vybavení a členové gangu), obě plné různých ikonek popisujících schopnosti karet. Pro hráče jsou připraveny karty akcí (7 pro každého, celkem 35), karty obrany a také podlých triků.

Každý z účastníků dostane svůj herní plán, sadu akčních karet a také jeden špinavý trik. Zamícháním malých žetonů lokací a vybráním pěti z celkového počtu deseti určí hráči trasu svojí vzducholodi. Vytvoří z nich řadu na horní hraně plánu, zatímco z balíčku vybavení a členů gangu vyberou karty odpovídající daným lokacím.

Pak vytvoří nabídku karet různých druhů, jako jsou nakresleny na plánu, stejně jako karty lupu (opět pro dané lokace). Žeton vzducholodi začne v levém horním rohu, před destičkou první lokace. Hráči dostanou do začátku osm tisíc ingotů a také tři členy gangu ze zamíchaného balíčku. Z nich si každý vybere jednu a další dvě podá soupeři po levé ruce. Za kartu, kterou si ponechá ale musí zaplatit její hodnotu. Ze dvou, které dostane, si opět nechá jednu a zaplatí ji. Poslední postava z každé trojice je přesunuta do vězení.

skyway-robbery-01

Na začátku každého kola hráči vyberou tři akční karty z ruky a naplánují je na svoji desku v pořadí zleva doprava. Poté se budou jedna po druhé vyhodnocovat a to vždy tak, že soupeři společně odhalí kartu na nejbližší zakryté pozici a odhalí svoji volbu. Hráči se ale nestřídají takhle pěkně, protože ten, kdo hraje první kartu jako poslední, zahraje hned i druhou, a pak teprve kruh pokračuje dál.

Akcí je na výběr dostatek. Jsou tu klasiky, jako zisk financí, zisk karet vybavení, které jsou v nabídce (zaplacením požadované částky). Výjimku představují postavy, kterým je možné pohrozit, pokud hráč použije kartu s větší hodnotou síly. Najaté postavy pak nabídnou hráči k dispozici své schopnosti.

Protože ale všichni hráči představují kriminální živly, mohou se také udávat. K tomu slouží další karta, po jejímž zahrání každé další porušení zákona v kole přinese trest pro zločince a odměnu pro práskače (dva body reputace). Zločineckou činnost hráči mohou provádět s použitím dvou karet, ale čtyř akcí. Tou první je lokální krádež (local heist). V tu chvíli mohou využít postavy a pokusit se překonat obranu lokace. Pokud se jim podaří navíc prolomit trezor, pak na úspěšného zloděje čeká odměna v podobě financí a také odpovídající karty lupu. Stejnou kartou lze ale také osvobodit jednoho zajatce a získat tak věrného služebníka zcela zdarma. Lze také zvyšovat reputaci vyvoláváním potyček nebo získat peníze nějakou bokovkou. Všechny akce se ale řídí podobnými pravidly.

skyway-robbery-06

Při překonávání obrany musí hráči vyložit postavy, které jsou zkušené v překonávání daného typu obrany. Mohou každého z nich vybavit jednou kartou vybavení, která dále vylepšuje šance. Útoku se mohou účastnit obvykle pouze dvě postavy a pouze za cenu přidání kostky alarmu. Postupně hráči překonávají obranu, případně i silou, ale některé postavy nebo vybavení jsou příliš hlasité a mohou spustit alarm. Po odstranění všech zábran hráč hodí kostkami alarmu, které obdržel a každý symbol želízek pošle jednu z postav za mříže. Pokud hráči zůstane alespoň jedna postava, jeho snaha byla úspěšná.

Teprve když jsou všechny aktivity odehrané, posune se vzducholoď o jedno políčko dál na svojí trase. Každá lokace nabízí čtyři políčka, kterými musí postupně po jednom tahu figurka přejít a poté je odhalena další. Tím je také odhalena nová karta lokace a s ní jsou obměněny i další karty.

Partie pokračuje cestou vzducholodě až na konec celé trasy přes pět lokací. Hráči si poté sečtou svoji nastřádanou reputaci včetně karet, které přináší bonusy na konci partie. Další body přinesou také finance a poté už je možné určit vítěze. Tím je ten, kdo si vybojoval reputace nejvíc.

skyway-robbery-04

Skyway Robbery je hrou na zloděje, která hráčům přinese dramatické zážitky. Všechno to začíná už tajným plánováním karet, jejichž posloupnost pak může ovlivnit řadu situací. Hra ale není tímto příliš poznamenaná a není tolik náhodná, aby to kazilo zážitek.

Hlavním zvratem v každém kole je, pokud se některý z hráčů rozhodne stát práskačem. To pak všem, kdo hrají po něm, udělá pořádnou čáru přes rozpočet. To je také současně hlavní důvod, proč hráči všechny ty aktivity plánují potají, protože o většinu akcí se mohou pokoušet opakovaně. Obrany jsou vždy připraveny znovu.

Kořením celé partie jsou ale napínavé útoky, ať už jde o útěk z vězení nebo snahu o zisk nějakého cenného lupu. Právě pronikání s použitím postav s vybavením je tím nejzábavnějším, co si hráči budou užívat zas a znovu. Kostky alarmu tomu všemu přidávají na nevypočitatelnosti, protože ani po překonání všech obranných prvků ještě není vyhráno. Postavy mohou být zajaté a po osvobození dají svoji věrnost jinému hráči.

skyway-robbery-18

Při některých nezákonných dobrodružstvích mohou hráči využívat i dalších možností. Těmi je například vyřazení proudu nebo ventilace. Ty dále obohacují možnosti, jak se vypořádat s úkolem a ještě prohlubují tu zajímavou hratelnost.

Při tom všem zůstává hra výborně variabilní. Lokací je na výběr jednou tolik, než jich hráči využijí v každé partii. A dostatek je i ostatních karet, které se mění s každou hrou. Celá hra zůstává velmi jednoduchá a nemotá hráčům hlavu žádnými složitostmi. Díky tomu je bez problémů přístupná i méně náročným nebo zkušeným.

Délka partie odpovídá celkovému konceptu. Hráči si užijí zhruba jednu hodinu cesty vzducholodí a loupení. Nepříjemně se začne zážitek prodlužovat až s maximálními pěti účastníky. Navíc vám v tomto počtu mohou dojít bokovky. Ideálním počtem jsou pak čtyři a dobrý zážitek čeká na hráče i ve třech. Jen s dvěma hráči už není partie úplně ideální, protože zde nemá dostatek prostoru to plánování a zvraty.

skyway-robbery-20

Co si zaslouží zvláštní uznání je zpracování a ilustrace. Ty jsou vynikající a je z nich vidět, že všechny patří do jednoho světa. Celkově je pak zpracování hry naprosto odpovídající a tvoří výborný dojem. Bohužel ale některé karty nejsou úplně vyvážené a hráči, kteří jsou v držení těch silnějších, mají jasnou výhodu a tady do hry vstupuje náhoda, jejíž absenci v plánování jsme chválili. Do zpracování se dá počítat také cenovka, která je až příliš vysoká na obsah krabice. V pravidlech také nejsou dořešeny některé interakce karet.

Skyway Robbery je hra, při které si připadáte, jako byste hráli nějakou počítačovou hru nebo sledovali film. Dokáže vyprávět opravdu dramatický příběh a ačkoliv má řadu drobných nedostatků, které ji odstrkují od vyššího hodnocení, i tak je zábavná a zajímavá.

AutorPhilip duBarry
IlustraceJacqui Davis, Dann May, Kelly McClellan, Luis Felipe Peredo Noguez
VydavatelGame Salute
KategorieAdventure, Aviation / Flight
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Set Collection, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Theme: Airships / Blimps / Dirigibles / Zeppelins, Theme: Steampunk

Skyway Robbery je zajímavou hrou o zlodějích, kteří se vydali na loupež, jež nemá obdoby. Na palubě vzducholodě budou najímat členy gangu a s nimi vyprazdňovat trezory a jinak překvapovat všechny pasažéry. Ve výsledku jim jde ale pouze o reputaci. Hra má vynikající atmosféru a nabízí zajímavé prvky hratelnosti. Velkou zbraní je také zpracování, ale za cenu příliš vysoké ceny. Navíc v pěti je hra hodně špatná, stejně jako ve dvou. Pravidla neodpovídají na některé dotazy a náhoda ovládá pořádnou část partie. To ale k zlodějskému řemeslu patří. Pokud vás ale tyto výtky neodradily, pak u Skyway Robbery prožijete skvělé večery.

+ vynikající atmosféra
+ až filmový pocit z partie
+ tajné plánování karet