Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Tang Garden – víc než obyčejná zahrada

tang-garden-01

Řada zahrádek je jen několik metrů pod okny, na kterých se přebíjí řada barev a květin. Není vůbec jednoduché je navrhnout tak, aby vypadaly pěkně. Jenže na opačném pólu jsou obrovské císařské zahrady, které jsou velkolepé a rozsáhlé. Více prostoru ale znamená současně také mnohem větší výzva navrhnout takovou zahradu tak, aby její vzhled opravdu bral dech.

A klasický úkol návrhu zahrady padne na bedra hráčům, kteří projeví zájem o partii hry Tang Garden. Ta vychází pod hlavičkou společnosti Thundergryph Games a jejími autory jsou Francesco Testini a Pierluca Zizzi. Hra se dočkala ilustrací od Mateusze Mizaka a výsledek směřuje za hráči na křídlech distributorské společnosti Esdevium Games.

Do svého cíle na váš stůl hra dorazí v masivní bílé krabici, jejíž víko ovládá ilustrace altánku v krásném barvitém prostředí. Už tenhle malý obrázek vás naladí na vlnu atmosféry zahrad dálného východu. Tentokrát jde konkrétně o zahradu dynastie Tang, jak se dozvíte z pravidel (a z názvu). Na hráče tu čeká spousta kartonových komponent, ale také velký herní plán. Ten položí hráči na stůl a do jeho středu umístí startovací destičku. Tak maličká je zahrada, která by se měla pod rukama účastníků nevídaně rozrůst. Do rohů mapy pak rozmístí sady zbývajících stavebních dílků, rozdělené podle druhů a jednotlivě zamíchané. Horní kartičku pak otočí, aby byla pro všechny viditelná.

tang-garden-09

Každý z účastníků se převtělí do jedné z postav, kterou dostane náhodně spolu s odpovídající figurkou. K tomu dostane svoji desku se třemi stupnicemi, jejichž startovní políčka označí barevnými kostičkami a jednu z nich si vylepší na základě symbolu svojí postavy. Ze zbývajících karet vytvoří pak zamíchanou hromádku a odhalí horní dvě karty jako nabídku. Desky pozadí mají dva rozměry, ze kterých vytřídí hráči čtyři náhodné menší rovnou připojí po stranách herního plánu. Tím vytvoří prostředí. Zbytek desek zůstane ležet v náhodně seřazených hromádkách vedle herní desky. Na čtvercová políčka samotného plánu pak hráči rozmístí kulaté žetony scenerie, a to do tvaru diamantu. Poblíž všeho pak připraví karty dekorací i samotné estetické vybavení (stromy, pavilónky, mosty, květiny nebo ryby).

Jednotliví hráči se střídají na tahu, a protože není čas na nějaké váhání, začnou jej většinou hlavní akcí. Jmenuje se stavba zahrady a hráč si musí vybrat jednu ze čtyř viditelných desek (v rozích plánu) a připojit ji k již postavené části. Je tedy zřejmé, že každá stavba začíná od středu, kam hráči v rámci přípravy položily startovní destičku. Ale i samotné připojování má pravidla, protože terény na obrázcích na sebe musí navazovat.

tang-garden-03

Umístění ale samo o sobě přinese odměnu pro hráče, který destičku položil. Body na hráče čekají za každý druh terénu, který se podařilo novým dílkem připojit. Posun na stupnici je odměna i za uzavření některé z terénních oblastí, ať už je to vodní, kamenitá nebo travnatá. A pokud se nová hrana pohybuje kolem cestičky, dostane hráč navíc mince.

Výjimkou z těchto všech pravidel jsou speciální dílky zahrady, které fungují jako žolík a lze si je vybrat a položit kamkoliv. Grafika zdánlivě navazuje na všechny možnosti, ale především přinese svému autorovi zase nějaké mince.

V případě, že hráč svým novým dílkem mapy překryje jeden z žetonů scenerie, které na plán umístili na začátku, musí ihned přidat jednu z velkých desek. Ty vytváří okolí celé zahrady. Na výběr je vždy ze dvou odhalených desek konkrétní velikosti a lze ji připojit na libovolné místo po obvodu velkého herního plánu.

tang-garden-13

Místo této jedné celé akce se ale hráč může rozhodnout umístit dekoraci. Dobere si tedy karty z balíčku. Ze všech získaných karet si může vybrat pouze jednu, s jejíž pomocí vyzdobí zahradu, vezme ze zásoby odpovídající kartonovou dekoraci a umístí ji na plán. Místo je určené typem karty. Poté získá hráč možnou okamžitou odměnu.

Hlavní finanční příděl za dekoraci ale čeká až na konci partie. Ještě předtím se ale hráč může v rámci svého tahu pokusit o jednu z volných akcí. Pokud mají dostatečný vliv ze svých stupnic, pak mohou zkusit ovlivnit některého z poradců. Vezme si jeho kartu i figurku z nabídky a poté jednu postavičku (novou nebo původní) postaví na herní plán na místo dle svého přání. Důležité je také natočení, protože figurka přinese body na základě scenerie, kterou vidí.

S pomocí žetonu lucerny lze jednou za kolo ovlivňovat sílu svých akcí. Partie končí, když je dobraná jedna ze čtyř hromádek destiček zahrady nebo když zůstanou na mapě pouze tři žetony scenerie. Nastává čas na bodování, kde hráči získávají mince za sady ikon na kartách dekorací a také za dekorace, které vidí jejich umístěné figurky. Hráč, který má v součtu nejvíce mincí, se stává vítězem.

tang-garden-08

Tang Garden je dalším pokládáním destiček, která ale podle pravidel vypadá komplikovanější, než ve skutečnosti je. Hráči mají po celou dobu shodný výběr. Nikdo je ale nenutí v daném kole připojovat nový dílek do zahrady. Místo toho se mohou vrhnout po cenných dekoracích.

Možností, jak získávat mince a výhody je celá řada. Při tom v srdci hry bije jednoduché srdce Carcassonne a jeho propojování trojice terénů. Tentokrát je vše obohaceno o pořádnou dávku taktiky, protože náhoda řídí jen dobírání karet dekorací. A i tady si (pokud dobře tah načasujete) vybíráte ze solidního vzorku, se kterým lze dobře pracovat.

Čím se ale Tang Garden snaží odlišit v první řadě je vizuál. Proto si autoři dobře zvolili téma japonských zahrad, které poskytuje opravdu skvělé zázemí. Hra díky barvité grafice, a především spoustě kartonových komponent vypadá parádně. Navíc je třeba zdůraznit, že hra nabízí dokonce zvukovou stopu, která je napsaná přímo pro váš zážitek, a kterou doporučujeme.

tang-garden-17

Ačkoliv v příručce se můžete na první pohled ztratit, jakmile se jednou hru naučíte, snadno ji předáte i začátečníkům. Ti ji ocení, protože ačkoliv nabízí jednoduché mechanismy, ani po řadě partií se neobehraje. V hloubce je ukryto dostatek strategií a možností, které lze dál a dál objevovat. A to je většinou příznak her, které vám zůstanou na poličce dlouho.

Nejpokročilejším způsobem plánování ve hře jsou figurky a jejich umisťování na plán. Zde si musí hráči nejen dobře představit, co postava vidí v danou chvíli, ale musí mít jasnou vizi, co by mohli dále s tou částí zahrady provést. Je jasné, že si navzájem do svých představ soupeři zasahují, ale s figurkami lze i později díky lucernám pohybovat. Nemusíte tedy mít strach, že by to bylo něco nevratného.

tang-garden-18

S figurkami souvisí také opravdu zajímavý prvek, tedy okolní desky scenerie. Ty slouží současně estetickému dojmu, ale také funkční logice, protože se doplňují s tím, co vidí postavy umístěné hráči. Všechno ve hře má smysl, ačkoliv to nakonec stejně sklouzne ke snaze vytvářet správné oblasti, přikládat dekorace a získávat mince.

 

Navíc jsou jednotlivé tahy rychlé, protože se v nich toho příliš neděje. Ve dvou či třech účastnících tak hra opravdu vyniká. Ve čtyřech už je čekání na tah o kapku delší, ale s tím se počítá.

Se zpracováním se pojí jedna drobná výtka. Díky velkému počtu komponent trvá příprava i uklizení hry možná až zbytečně dlouho na její náplň. Při tom celá partie se bez problémů vejde do šedesáti minut. A pak je tu ještě přehlednost některých ikon a odlišení figurek, ale to jsou v podstatě samé drobnosti s ohledem na zážitek.

tang-garden-21

Celkový dojem z Tang Garden je tedy více než pozitivní. Hra nemá sice úplně nejpřístupnější pravidla, ale v realitě je snadno pochopitelná a zapamatovatelná. Nabízí opravdu bohaté možnosti a překvapivou hloubku, kterou byste na začátku ani nehledali. Tang Garden je taková mírně náročnější hra, která ale svou náruč snadno otevře i začátečníkům. A právě pro tuto dvojakost ji řadíme docela vysoko a jedná se o jedno z příjemných překvapení posledních měsíců.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorFrancesco Testini, Pierluca Zizzi
IlustraceMatthew Mizak
VydavatelThunderGryph Games, BGNations, CMON Global Limited, GateOnGames, Lotus Frog Games, Skellig Games, TCG Factory, YOKA Games
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 4
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieEnvironmental
MechanismyLine of Sight, Open Drafting, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníTang Garden: Apricot Tree, Tang Garden: Ghost Stories, Tang Garden: Golden Age, Tang Garden: Seasons, Tang Garden: The Herbalist, Tang Garden: The Swan, Tang Garden: The Wayfarer
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Game Trayz Inside, Components: Miniatures, Components: Official Music Soundtrack, Country: China, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Series: 30 Journeys (Thundergryph), Theme: Gardening, Theme: Nature, Theme: Trees and Forests
Alternativní názvy唐苑, 盛唐园林, 탕 가든

Více o hře.

Recenze: Tang Garden – víc než obyčejná zahrada
Tang Garden je hra, ve které si najdou svoje zalíbení téměř všichni. Nejde ale jen o její nádhernou vizuální stránku, ale i o téma stavby zahrady a jeho propojení s reálnou stavbou mapy. Ve výsledku hráči zase sbírají sady a přikládají vzory na mapu, ale vzhledem k herní době a množství možností jim to tak ani nepřipadá. Na hodinovou herní dobu je nepříjemná především dlouhá příprava. Tu ale rádi podniknete, protože je to jen cesta k vynikajícímu zážitku, kterým je Tang Garden.
Klady:

+ nádherné zpracování
+ vizuál je spojen s bodováním
+ herní doba
+ taktické možnosti
+ přístupnost pro začátečníky
+ hloubka pro pokročilejší
Zápory:
= příprava a sbalení hry= pravidla působí nepřístupně
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Appaloosa Pony Race – i poníci mají právo na skoky