Recenze: Théby – objevte ztracené poklady

Kdekdo si jako malý hrál na pískovišti na archeology, kteří vykopávají cenné památky. S umělohmotnou lopatičkou jsme hloubili díry a doufali, že narazíme přinejmenším na nějakou tu kost z dinosaura. To, že jsme jako malí v pískovišti nic neobjevili, nás dnes už moc nepřekvapí. Pokud v sobě máte stále touhu něco objevovat, ale nechtějí se vám špinit ruce, Théby by mohly být tou pravou deskovou hrou pro vás.

Théby jsou dnes sice jen dvacetitisícové městečko na jihovýchodě Řecka, ale v době antiky byly významným městem. Proslavili se jako rodiště slavné dvojice Oidipa a Antigony. A právě toto město si vybral designér deskové hry Théby Peter Prinz pro název svojí třetí hry. Výtvarnou stránku dostal na starosti známý ilustrátor Michael Menzel.

Na německý trh se dostala hra už v roce 2007 v distribuci společnosti Queen Games, která je známá lehkými strategickými hrami. Na našem trhu od ní můžete pořídit také například zajímavou novinku Atlantis, staršího netradičního Zloděje z Bagdádu a v brzké době také velmi očekávané Fresco. Všechny do češtiny přeložila a pro českého hráče připravila společnost Piatnik.

Po zakoupení na vás bude celou cestu domů pomrkávat neobvykle vysoká krabice. Tedy neobvykle pro jiné společnosti, protože Queen Games je jejich hloubkou známá a proto se jejich hry také zajímavě vyjímají na poličce. Když k tomu přidáme zajímavou ilustraci na víku krabice, určitě nebudete hru schovávat do skříně.

Ale vy si nejspíš koupíte hru především proto, abyste ji hráli, a bude vás tedy zajímat především to, co se nachází uvnitř. A těch komponent je opravdu spousta. Na všech přihrádkách leží nejen pravidla v češtině a slovenštině, ale také dva samostatné listy s přehledem všech archeologických nálezů, které můžete ve hře potkat. Pod nimi pak leží šest kartonových archů, v nichž čekají na vycvakání různorodétvary.

Pomineme klasické barevné obdélníčky a i kulaté žetony archeologických nálezů. Je jich dohromady opravdu úctyhodné množství, ale ony nebudou tím, co vás na první pohled zaujme. Veškerou pozornost si totiž pro sebe berou ozubené kotouče. Ty musíte nejen vycvaknout, ale pomocí plastového cvočku spojíte dva k sobě. Při kompletování dejte pozor, ať odpovídají barvou. Samozřejmě nemůže v této řadě velkých součástek chybět ani rozkládací plán, který tentokrát představuje mapu Evropy. Bohužel jsou jeho popisky v němčině, ale asi všichni budeme rozumět, co je myšleno slovy Griechenland, Ägypten nebo Warschau, navíc je anglický výraz uvedený malým písmem pod německým.

Spousta her by tímhle skončila, ale to není případ Théb. Ty totiž mají v záloze pořádně vysoký balíček karet. Pytlík s dřevěnými komponentami ukrývá figurku pro každého hráče a také žeton v jeho barvě kvůli počítání bodů. Co však dodává Thébám na opravdu luxusním vzhledu je poslední „drobnost“, kterou najdete ukrytou v přihrádce. Máme na mysli pětici plátěných pytlíků, které budou v partii sloužit jako jednotlivá místa pro archeologické vykopávky.

Přes velkou hromadu komponent je příprava poměrně jednoduchá – každý hráč dostane dřevěné komponenty svojí barvy, odpovídající časový kotouč a pětici obdélníkových žetonů v barvě všech pěti nalezišť. Vedle hracího plánu připravíte pytlíky a naplníte je vždy odpovídající barvou žetonů pro dané naleziště. Vedle hracího plánu připravíte nápovědní kartičky, které zobrazují rozložení vítězných bodů v jednotlivých místech vykopávek.

Nejsložitějším úkolem tak je příprava karetního balíčku, ze kterého musíte nejdříve vytřídit karty výstav (snadno je poznáte, jsou totiž jako jediné naležato) a pak všechny ostatní karty pořádně zamíchat. Nyní rozdělíte balíček podle instrukcí v pravidlech na díly. Do horní části zamícháte karty výstav s nižší hodnotou a do další pak náročnější výstavy. Tím je vytvořený dobírací balíček pro hru, který budezásobovat čtveřici políček na plánu.

Počítadlo let umístíte na rok 1901 nebo 1902 podle počtu hráčů, kteří se partie zúčastní. Po obvodu plánu najdete 52 čísel, která označují týdny roku. Po nich se budou hráči posouvat svými žetony a tím zdůrazňovat, jak dlouho jim jednotlivé úkony trvají. Všechny figurky začínají ve Varšavě, odkud mohou dále cestovat do všech koutů Evropy v honbě za indiciemi, pomocníky a také ve snaze své cenné nálezy představit evropskému publiku na veřejných výstavách. Podobně jako v obléhacím Strongholdu, i zde je hlavní měnou, která archeology zajímá, čas. Všechno v této hře totiž stojí právě čas.

Nejjednodušší akcí, kterou hráči mohou podniknout, je přesun mezi městy. Každý pohyb mezi sousedními městy stojí hráče jeden týden. V cílovém městě musí hráč využít jednu z dostupných akcí. Z nabídky čtyř karet si může vybrat tu, která nese název tohoto města v záhlaví. Většina karet usnadňuje další pohyb nebo zlepšuje šanci na úspěch při vykopávkách.

Speciálně ve Varšavě může všechny čtyři karty odložit na hromádku a vylosovat nové čtyři. Karty výstavy, které je možné nalíznout ze stejného balíčku, mají své místo v jiné části hracího plánu. Pokud je plánovaná výstava zrovna ve městě, kde hráč stojí, může ji uspořádat. Každá výstava však má požadavek určitého počtu předmětů z některých nalezišť.

Právě vykopávky jsou poslední variantou, kterou si hráč může zvolit. Kolem nich se točí veškerá ostatní hra. Ale než se může konečně jako archeolog ušpinit od hlíny a kopání, musí si nastudovat co nejvíce literatury o daném místě. K tomu právě slouží karty s různobarevnými knihami, které lze ve městech získat. Navíc může získat asistenty, lopatu nebo pověsti od místních obyvatel.

Jakmile vlastní některé knihy barvy odpovídající některému nalezišti, může zkusit štěstí. Právě nyní využije časový kotouč. V horní části najdete barevné číslo, které ukazuje počet znalostí, jež o daném místě máte (od jedné do dvanácti). Po natočení získáte stupnici týdnů a počtu lokalit, které stihnete prozkoumat (= žetonů, jež můžete vylosovat). Záleží pouze na rozhodnutí hráče, kolik týdnů chce hledání věnovat. Podle stupnice na kotouči se tedy posune na počítadle týdnů a vylosuje patřičný počet žetonů ze sáčku.

Záleží na štěstí, jestli nalezne nějaký artefakt a jak vysoce bude bodovaný vítěznými body (od jednoho až do sedmi bodů). Předměty si ponechá, bezcennou suť, která je na většině žetonů vrátí zpět do sáčku. Na toto naleziště se může vrátit až v dalším roce – na znamení toho si otočí povolení odpovídající barvy před sebou stranou s křížkem vzhůru.

V průběhu partie není pevně dané pořadí hráčů. Na řadě je vždy ten z účastníků, který je nejvíce pozadu na ukazateli času. Pokud tedy utratíte spoustu týdnů za vykopávky, znamená to, že se nedostanete nějakou chvíli na řadu.

Partie končí ve chvíli, kdy výzkumníkům uteče čas. Jakmile skončí rok 1903 hra končí a všichni soupeři si sečtou vítězné body získané z vykopávek, výstav a dalších podpůrných karet, které lze v průběhu souboje získat. Vítězem a nejúspěšnějším archeologem je hráč s nejvyšším součtem.

Nejzajímavějším faktorem ve hře je běh času. Všichni archeologové mají na své vykopávky pouze omezený čas, který musí chytře investovat do správných voleb. Čím delší dobu stráví na vykopávkách, tím více míst prozkoumají a mají šanci najít více vzácných předmětů. Ale zase jim utíkají drahocenné šance na dalších nalezištích, časově omezené výstavy po Evropě a z nabídky mizí karty, které je zajímají.

S tímto principem je spojené také asi největší úskalí pro hráče-začátečníky. Nesymetrický systém střídání hráčů totiž od nich vyžaduje být v prvních partiích neustále na pozoru. Navíc v pravidlech chybí důležitá informace. Není v nich totiž jasně řečeno, že za braní karty z nabídky musíte také zaplatit odpovídající čas zobrazený na kartě v obrázku hodin. V případě, že byste tento detail vynechali, stihnete za hru nereálně hodně akcí a vyčerpáte téměř všechny naleziště.

Strategie v celém průběhu spočívá především ve sběru správných karet a optimalizaci pohybu po mapě. Protože vždy karty přichází v naprosto odlišném pořadí, je zaručeno, že žádná z partií nebude stejná. Stejně tak nikdy nebudete mít před sebou na stole stejné složení nálezů.

Provedení hry je naprosto ukázkové a v moderním duchu. Časové kotoučky a pytlíky dělají ze hry docela jinou zábavu a každého okamžitě zaujmou. Všichni si s nimi rádi hrají, točí a užívají si i losování z pytlíku. Všechny komponenty jsou kvalitní, hrací plán je přehledný a výborně rozvržený. Celá hra tvoří jeden kompaktní celek a archeologické hře skvěle odpovídá všechno to losování a boj s neúprosným časem. Paradoxně každý týden může rozhodnout o vlastníkovi kousku, který pod zemí ležel stovky i tisíce let.

Na první pohled do hry zasahuje velmi výrazně náhoda. Můžete mít sebelepší strategii, být na všech nalezištích první a přesto si vytáhnete jen samé sutiny. Při losování je díky tomu vždy patrné napětí, protože nikdy nevíte, co si vylosujete.

Ovšem náhodu lze poměrně snadno využít ve svůj prospěch, protože vedle hracího plánu máte kartičky s rozložením nálezů v jednotlivých lokacích. Můžete si tedy snadno spočítat, kolik jich ještě zbývá. Navíc tato náhodnost dokonale vystihuje ducha samotné archeologie, v níž také spočívá nález spíše ve štěstí než v nějakých dovednostech, ačkoliv to někomu může být proti srsti.

K tématu dokonale přispívá i to, že s postupujícím časem ubývá předmětů k nalezení, ale suti je v pytlících stále stejné množství. Tím se výrazně zvyšuje uvěřitelnost principu a pochopitelně s vybráním naleziště snižuje pravděpodobnost, že ještě něco najdete. Navíc na zisk dalších předmětů budete tak potřebovat i více času.

Výrobcem doporučený věk je stanoven na deset let, ale s pomocí rodičů a s trochou zkušeností se jsou schopné hry zúčastnit i o rok či dva mladší hráči. Především díky pytlíku a časovým kotoučům je bude hra totiž velmi lákat, když ji hrát budou rodiče. Nemusíte se tedy bát a přizvěte je do hry, podobně jako u Vysokého napětí vás nejspíš překvapí, jak rychle se do hry zaberou. Možná to bude tou touhou něco nacházet na pískovišti za domem, o které jsme psali na úvod recenze.

Hra je zábavná a zajímavá ve všech počtech hráčů, ačkoliv ve třech a čtyřech je mnohem napínavější, protože si protivníci více takzvaně lezou do zelí. Doba partie se přesto udrží v rámci šedesáti minut, posune se totiž startovní letopočet.

V Thébách se na vlastní kůži setkáte s takovými perlami, jako je Busta královny Nefertiti, Rosettská deska (obě Egypt), Maska krále Agamemnona (Palestina), Babylonský lev (Mezopotámie) či obětní pohár Býk Minos (Kréta). Nechybí ani tematicky nejbližší předmět, římská strategická desková hra z doby okolo 50 let před naším letopočtem. Na přídavné kartě naleznete nejen informace o stáří artefaktu, ale také kdy byl opravdu nalezen.

Théby jsou překvapivě propracovaná strategická hra s velkým důrazem na vzhled. Jejich unikátní herní systém zaujme nejen začátečníky, ale i zkušené hráče, kteří si při partii příjemně oddychnou. Přes její převážně rodinné zaměření totiž nabízí skvělé strategické možnosti a pobaví každého, kdo se do jejího archeologického světa ponoří.

AutorPeter Prinz
IlustraceMichael Menzel
VydavatelQueen Games, Arclight Games, Corfix, Piatnik, Rebel Sp. z o.o.