Recenze: Kung Fu Panda nejen ve filmu

Panda je zvláštní nenápadné zvířátko, které se zdá jen tak polehávat ve stínu. Jeho velká postava a přátelská očička pěkně klamou a při pohledu na jeho velké bříško byste se k němu klidně otočili i zády. Ale to byste mohli udělat také velikou chybu, protože tahle stvoření dovedou víc, než by vás napadlo v nejdivočejších snech!

Donedávna se totiž ještě nevědělo, že podobně jako jamajští obyvatelé mají gen pro běhání, pandy mají speciální gen pro bojová umění! Během několika týdnů se tak dostanou na úroveň mistra v jakémkoliv bojovém umění, na které si vzpomenete – styl tygra, hada nebo jestřába? Všechno zvládají levou zadní packou a ještě se při tom stačí nasvačit čerstvého bambusu.

Právě o jedné takové pandě vyprávěl i film Kung Fu Panda. Tato panda se jmenuje Po a objevila svoje schopnosti v podstatě jen náhodou. Ale nakonec získala nejen spoustu bojových zkušeností, ale také několik dobrých přátel.

A právě tato Kung Fu Panda právě vstupuje na plátna kin s druhým pokračováním a právě tento den jsme si vybrali k publikování recenze na stejnojmennou hru od firmy Efko. Ta vznikla už na základě licence k prvnímu filmu a jedná se o hru originální české výroby založenou na oblíbených čínských tangramech. Výrobu i distribuci si zajišťuje právě tato společnost z Nového Veselí. Za hrou pravděpodobně stejně jako u dalších hrách Efka stojí kolektiv autorů, grafika je pak převzatá z filmu.

Tangramy využívají obvykle šesti nebo sedmí dílků, do kterých je rozřezaný pravidelný rovnostranný čtverec. Setkáte se ale i s menším či větším počtem. Nejobvyklejší je bohužel sedmidílný, pro který také snáze najdete na Internetu další zadání. Pětidílný, který využívá Kung Fu Panda už není tak obvyklý.

Krabice je poměrně velká s převážně červenou grafikou na víku. Když ji otevřete, zjistíte, že velikost je trochu nadsazená, protože uvnitř jejím prostředkem probíhá jedna šachta. Plocha je mírně zešikmená, aby se dovnitř vešly také větší kartonové komponenty. Těmi je především pět barevných hracích plánů – rámečků vyplněných mnohoúhelníkovými tvary. Při rozbalování je určitě z rámečku vycvakáte, což je dobře. Rámeček však tvoří základní herní součást pro samotnou partii a každá barva je věnována jedné postavě.

Kromě nich je uvnitř krabice také jeden arch se dvěma druhy žetonů – jedny zobrazují tangramové tvary a druhé jednotlivé postavy z filmu. Poslední součástí pak je dvojice kostek. Zatímco jedna je klasická číselná, druhá je speciální s nejrůzěnjšími symboly. V rozkládací brožurce se dozvíte všechna potřebná pravidla, abyste mohli s Kung Fu Pandou začít trénovat bojová umění.

Před začátkem partie si každý z hráčů vybere barvu a podle ní si vytřídí šestici dílků a rámeček. Ten si ale nemůže položit před sebe už před začátkem hry, protože jej musí na začátku souboje nejdříve získat správným hodem kostkou. Zatímco žetony s tangramy doporučujeme otočit obrázky dolů a zamíchat, žetony s postavami stačí rozdělit do dvou hromádek a umístit do středu stolu.

Začínající hráč si k sobě vezme číselnou kostku, čtyřikrát s ní hodí a tím zahájí hru. Nejdříve musí získat rámeček své barvy, do kterého pak bude moci ukládat jednotlivé dílky tangramu.

Dílky ale může získat opět pouze pomocí správného hodu kostkou, ale může je také ztratit v závislosti na čísle, které mu padne na kostce. Může tak získat dílky tangramu nebo žeton. Pokud hráči padne šestka, tak se ke slovu konečně dostane speciální obrázková kostka. Obrázek pandy Po mu přinese jeden žeton, tangram dva žetony a levhart nic v případě lichého čísla, následkem sudého čísla o žetony přichází.

Jakmile se někomu podaří nasbírat kompletní šestici částí skládačky, může se pustit do jejího sestavování. Všechny dílky nyní je třeba složit tak, aby se vešly do připraveného rámečku. Teprve ve chvíli, kdy se to hráči podaří, může si z hromádky otočených žetonů vzít trojici úkolů.

Ty může okamžitě začít plnit a pokusit se z dílků na stole sestavit (už bez rámečku) dané tvary. Protože na žetonech jsou pouze siluety, musí použít pořádnou dávku představivosti. Ostatní hráči mezitím mohou dále házet kostkou a hrát, dokud se jim nepodaří získat všechny dílky. Pak se i oni mohou pustit do stavění. Vítězem klání kung fu je ten hráč, kterému se jako prvnímu podaří úspěšně složit všechny tři sestavy, které si vylosoval na žetonech zadání.

Chválíme výborný nápad zařadit do hry o čínském bojovém umění další věc, která je úzce spojená s jejich kulturou. Právě díky tomuto unikátnímu spojení vás Kung Fu Panda na první pohled zaujme a budete si ji chtít vyzkoušet.

O to větší pak bude zklamání, když zjistíte, že je v základní verzi pravidel (tak jak je dostanete v brožurce) v podstatě nehratelná. První fáze hry je totiž dílem opravdu velké náhody a především se z ní může stát nekonečný závod v házení kostkou, protože hráči dílky nejen získávají, ale také ztrácí. Tím se prodlužuje hrací doba, což kazí dojem ze zajímavé tangramové zábavy. Proto jsme se rozhodli v rámci recenze navrhnout hned několik variant, které by tuto jinak velice zajímavou hru zpřístupnily.

Všechny varianty vyřazují rozhazování o hrací rámeček na začátku partie. Podle nás by mělo smysl pouze v případě, že by každý z rámečků byl jiný. Takto se jedná pouze o zbytečné zdržení, které může hráčům souboj už předem znechutit.

Nejjednodušší možností, jak si zajistit nižší hrací dobu, je zrušit odkládání dílků skládačky zpět do banku. Tím se přípravná fáze stane jakýmsi rozlosováním pořadí. Obrázky na kostce mají pak pouze funkci přidávání tangramů, například pouze pokud hodíte obrázek tangramu.

Velkou legrací zaručí varianta Kung Fu společně, ve které mají hráči úkoly společné a otočené už od začátku partie. Nejenže se na ně mohou připravovat v rámci první kostkové části hry, ale především je zaručený mnohem vyrovnanější konec hry, kdy se jeden hráč snaží napodobovat druhého. Kopírování od soupeřů není zakázáno! Doporučujeme samozřejmě spojit s variantou, kdy hráči nevrací dílky zpět do banku.

Losovací Kung Fu si zahrajete, pokud máte po ruce nějaký pytlík, do něhož se vejdou všechny dílky všech barev. Hráči nepoužívají vůbec kostky, ale dílky si losují z pytlíku a snaží se posbírat alespoň jeden dílek od každé barvy. V tuto chvíli však získávají svůj smysl žetony s postavami, protože hráč dostane tolik žetonů, kolik má ve složeném rámečku stejných dílků jedné barvy. A k čemu mu budou? Ve třetí fázi hry si s jejich pomocí může ulehčit úkol a sestavit pouze část některého z tangramů. Každým žetonem může jednou zaplatit, aby nemusel použít jeden libovolný dílek skládačky. Ostatní však musí odpovídat části tangramu, který skládá. Pokud by se náhodou stalo, že některý z hráčů i po vyprázdění pytlíku nebude mít od každého dílku jeden, pak si může vzít jeden nepoužitý od libovolného soupeře.

Kreativní tangram je poslední variantou, ve které mají hráči za úkol vytvořit z dílků nějaké zvíře nebo předmět z reálného života. K jeho sestavení musí využít všechny dílky tangramu. Nesmí ho však ostatním prozradit, ti ho totiž budou hádat. Čím víc hráčů uhodne, tím víc bodů získá jeho stavitel. Za každého hráče, který jeho výtvor uhodne, získá dva body a samozřejmě i správně hádající hráč dostane odměnu v podobě jednoho bodu. Hraje se na tři kola, po nichž proběhne vyhodnocení a hráč s nejvyšším bodovým ziskem vyhrává. Je to trochu jako v legovém Creationary. Nemusíme asi vysvětlovat, že u této varianty bude zábava především ve vyšším počtu hráčů.

Zpracování Kung Fu Pandy je kvalitní. Všechny komponenty jsou pěkně barevně odlišené a grafika připomíná pěkně oblíbený animovaný film. Možná jen tangramové dílky jsou zbytečně malé a dospělí s horším zrakem budou mít při luštění zadání možná problémy. Obrázková hrací kostka je velká a dobře se s ní hází, rámečky jsou pevné a přesně sedí na vložení jednotlivých dílků.

Sestavení tvarů do rámečku se zdá být při několika prvních partiích složité, ale postupem času si zapamatujete rozložení dílků a budete je mít naskládané okamžitě. To by nevadilo, pokud by bylo hodně žetonů se zadáním, které teprve rozhodují o vítězi. Na první pohled se zdá, že jejich počet 21 bude zárukou variability, ale s postupujícím časem se nejspíš i tyto tvary naučíte skládat z paměti. V rámci variability tak doporučujeme skládat zadání vždy v tom směru, ve kterém jej hráč na stole otočí. I mírné natočení předlohy totiž dokáže představivost velmi účinně zmást.

Škoda je také nevyužitých žetonů postav, které sice při hře sbíráte, ale není důležité, jakou postavičku na žetonu máte. Libovolnou sadu můžete později směnit za dílek skládačky a tak se přiblížit další fázi hry.

Menší děti budou mít se sestavováním obrazců problémy. Některá zadání dají zabrat i dospělým, kteří mají však trochu odlišné vnímání. Všem bez rozdílu věku však hra výborně potrénuje vnímání tvarů a jejich skládání. Protože se jedná o netradiční a nepravidelné tvary, je jejich uspořádání do připravených složení o to obtížnější. Stačí dílek natočit trochu jinak a vše je úplně jinak. Nejlepším příkladem je už samotné skládání do rámečku, které se zdá při prvních pokusech téměř nesplnitelné. Pokud by člověk dílky při vybalování hry z rámečku nevycvakával, asi by ani nevěřil, že se tam mohou vejít.

Kung Fu Panda je desková hra, která v sobě spojuje zajímavé herní prvky náhody a šikovnosti. Nejzábavnější je druhá část, ve které hráči skládají nejrůznější tvary a pokouší se být první, komu se to podaří. Bohužel původní hra nefunguje tak, jak autoři zamýšleli a je příliš závislá na náhodě. V recenzi najdete hned několik variant, jak si hru poupravit k lepší zábavě. Při jejich využití je Kung Fu Panda zajímavou a originální legráckou pro všechny fanoušky filmu, ale i tangramů. A co vy? Složíte s pomocí dílků loď, květinu nebo ptáčka?

Hodnocení zohledňuje pravidla dodávaná se hrou. Pokud využijete některou z našich alternativních variant pravidel uvedených v článku, přičtěte si k hodnocení hratelnosti 16 bodů. Celkové hodnocení hry pak bude 79 %.

Recenze: Kung Fu Panda nejen ve filmu

+ zpracování
+ známá předloha