Recenze: Trash Pandas – tlapky v odpadcích

trash-pandas-01

Roztomilí jsme jenom v první okamžik, když nás uvidíte. Naše chlupaté kožíšky ale nedokáží klamat příliš dlouho, stačí se podívat na vyceněné zoubky a ostré drápky. Většinou nás zahlédnete v potemnělých uličkách, poblíž nějakých restaurací nebo obchodů, kde je velká šance na nalezení vyhozených dobrot. Potřebujeme si udělat zásoby na zimu.

Přesně takovou náplň hry si pro nás připravila designérská dvojice Lisa J. Eskue a Michael E. Eskue, kteří dohromady připravili karetní hru Trash Pandas. Tu si pod svá vydavatelská křídla vzala společnost Gamewright a v roce 2018 jí dala finální podobu i s pomocí Kwanchaie Moriyi, autora ilustrací.

Hráči dostanou do ruky malou krabičku s mývalem, který zrovna vykukuje z vyplneněné popelnice. A pod jeho dohledem se uvnitř ukrývá balíček karet (konkrétně 54 kusů), dále sada šesti žetonů s ikonami a jedna kostka, která se s nimi právě svými obrázky shoduje. Tyto komponenty stačí vyložit do středu stolu. Hráči sníží počet karet v hromádce na 53, protože v ní objeví jednu s popisem akčních možností, a poté zbytek zamíchají. Jednotliví hráči dostanou startovní ruku  (šest nebo méně). A čím méně karet v ruce hráč má, tím dříve bude v akci.

trash-pandas-05

Na začátku svého tahu hráč hodí kostkou a podle výsledné ikonky si k sobě vezme odpovídající žeton ležící uprostřed. Poté se může rozhodnout, jestli mu daná akce stačí nebo jestli chce hodit kostkou znovu a bude doufat, že dostane šanci provést ještě nějakou další aktivitu. Může házet až do okamžiku, kdy řekne stop. Nebo může místo toho dojít k situaci, že hráč je příliš odvážný a na kostce mu padne symbol, jehož žeton už má. V takovém případě propadá celý jeho tah a všechny nastřádané žetony musí vrátit zpět doprostřed bez využití. Místo toho alespoň jako cenu útěchy získá kartu z dobíracího balíčku.

Pokud ale hráč skončí s házením kostkou včas, dostane příležitost využít akce ze všech nastřádaných žetonů. Ty umožňují hráčům dobrat si další karty z balíčku, ukrást nějakou soupeři z ruky, ale především vyložit jednu kartu z ruky do svojí skrýše. Taková karta je zahraná obrázkem dolů tak, aby ostatní neznali její identitu. Jednotlivé karty mají na sobě kromě obrázku natištěné také bodové hodnoty, počet tohoto druhu v balíčku a dokonce i nějakou textovou schopnost.

trash-pandas-03

Jakmile dojdou karty v dobíracím balíčku, nastává konec partie. Nyní hráči odhalí svoje nastřádané zásoby a rozdělí je podle typu (jména, respektive obrázku). Majitel největšího počtu exemplářů daného typu dostane body natištěné na zlatém poháru, druhý v pořadí získá stříbrnou hodnotu a třetí tu bronzovou. Hráči si své bodové zisky musí postupně zapisovat, aby mohli poté porovnat celkovou sumu a zjistit tak, kdo je celkovým vítězem. Majitel největšího počtu bodů.

Trash Pandas je nádherně jednoduchou kombinací dvou populárních žánrů – sbírání sad a především pokoušení štěstí. Hráči k tomu mají pouze jednu kostku a šest výsledků. To současně znamená pokaždé i poměrně vysokou pravděpodobnost, že padne symbol, který už máte. Někdy se to vyplatí risknout, jindy ne. Hodnoty symbolů se totiž pro hráče liší podle aktuálního stavu partie.

trash-pandas-07

A zatímco základem jsou tři obrázky, které umožňují klasické aktivity, jsou tu i doplňkové symboly. O jednom s jeho krádeží z ruky jsme se již zmiňovali, ale pak je tu ještě škraboška. Díky ní může hráč vzít horní kartu z dobíracího balíčku a ukázat ji všem. Poté si ji sice přidá do ruky, ale ostatní si mohou kartu stejného typu uložit do své spižírny!

Střádání bodů je jasné, ale kolik na konci získáte, už tak jasné není. Hráči ale mají vždy jasný přehled o tom, kolik karet daného typu v balíčku je, takže s postupující partií mohou velmi dobře dovodit i svůj podíl a tedy šance na vysoký bodový zisk. V druhé části partie je na tento prvek třeba klást velký důraz a sbírat především takové sady, od kterých má hráč šanci získat velký podíl. Současně ale nepotřebuje karet příliš, protože tím se okrádá o podíly na dalších sadách.

trash-pandas-12

I když je karet padesát, celá partie nemá dlouhého trvání. Může za to především rychlost jednotlivých tahů, protože házení kostkou nezpůsobuje žádná čekání. Hráči se na základě symbolů jsou schopní v rámci sekund rozhodnout, jestli chtějí pokračovat nebo ne. Hra tak vyžaduje nějakých patnáct až dvacet minut podle množství účastníků. Větší míra soupeření má za následek, že partie je rozhodně lepší ve více hráčích.

Ačkoliv jsou tématem hry v podstatě odpadky, i přesto ilustrace vypadají velmi pozitivně a barevně. Zpracování je prostě podařené. K tomu platí i poctivá hranatá kostka s vyraženými symboly a přehledová karta, která všechno dělá ještě intuitivnější.

trash-pandas-14

Trash Pandas je jednoduchou hrou, kterou si užijí hlavně v rodinách na pohodový odpočinek. Děti si ji oblíbí nejen kvůli hlavním hrdinům, ale především kombinaci kostky a sbírání sad. Tohle spojení funguje velmi dobře a důsledkem je opravdu zábavná a kvalitní hra.

AutorLisa Eskue, Michael Eskue
IlustraceKwanchai Moriya
VydavatelRed Rook Games, Arclight Games, AURUM, Inc., Gamewright, Lex Games, Reflexshop, Studio Supernova
(5 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Dice, Humor
MechanismyAction Retrieval, Dice Rolling, Hand Management, Push Your Luck, Set Collection, Take That
RodinaAnimals: Raccoons, Components: Dice with Icons, Components: Wooden pieces & boards, Crowdfunding: Indiegogo, Theme: Trash / Garbage
Alternativní názvyCsalafinta Bandita, Procioni Puzzoni, Ratonii Zgomotoși, ゴミ箱パンダ, 트래시 판다

Trash Pandas je karetní hra, ve které překvapivě velkou roli hraje kostka. Hráči musí správným způsobem pokoušet své štěstí a získat tak více akcí v jednom tahu. Nesmí ale riskovat příliš, protože v takovém případě přijdou o všechno. Nastřádané a vyložené karty se spojují do sad a pouze jejich většina může hráči přinést vítězství. Nesvědčí jí hraní ve dvou. Trash Pandas jsou hodně jednoduchou, ale zábavnou a rychlou hrou.

+ zaměřeno hlavně na nezkušené hráče
+ spojení riskování a sad
+ barevně zpracované téma