Recenze: Twilight Struggle Deluxe Edition – vyhrajte studenou válku

Válku známe jako nepříjemnou a krvavou věc. Vzbuzuje pohoršení, násilí a bolest všude po celém světě bez ohledu na to, jestli je soustředěná pouze na jednom malinkém území nebo se rozkládá přes několik hranic. A její dopady jsou nedozírné.

Přitom se vždy jedná pouze o nějaké náboženské nebo mocenské nesoulady, které by se jistě daly vyřešit i klidným slovem. Jenže lidé takoví nejsou, bojují a snaží se všechno to vítězství urvat jen pro sebe. Podobně jako v deskových hrách.

Ale ani všechny války nejsou stejné. Některé bitvy v minulosti se odehrály téměř bez obětí a na popředí tiché diplomacie. Jeden z takových soubojů se odehrával hned několik dekád (přes čtyřicet let) mezi USSR a USA. Začala hned po skončení druhé světové války, zasáhla všechny a všude, ale nebojovala se zbraněmi. A přesto v ní šlo o vliv a moc, jenže v globálním měřítku.

Neustálé přetahování a pletichy se samozřejmě také neobešly bez obětí na životech. Ale většina bitev se vedla od stolů třeba prostřednictvím vesmírných programů nebo tajného financování různých převratů a podloudných činností. USA tento závod vyhrálo díky Neilu Armstrongovi v roce 1969, ale síly o další vliv se obrátily jiným směrem. Celá tahle bitva skončila až rokem 1989, kdy došlo k pádu železné opony, a rozpad Sovětského svazu dosáhnul nové úrovně.

A právě na základě těchto historických událostí trvajících 44 let vytvořili autoři Jason Matthews a Anand Gupta deskovou hru, kterou pojmenovali jako Soumračný souboj (Twilight Struggle). První verzi vydali v roce 2005. My však máme nové deluxe vydání z roku 2009, které obsahuje trochu odlišné komponenty (tvrdší mapu, silnější žetony, kterých je o trochu víc). Důležitější však je, že získáte s novou edicí také šest nových karet.

U nás Twilight Struggle v češtině neseženete, ale to nevadí, protože obchody ji distribuují v původním znění, tedy v angličtině. Jedním z distributorů je také pražská společnost Černý rytíř, která naší redakci tuto hru darovala k recenzním účelům.

Když se vám krabice Twilight Struggle Deluxe Edition dostane do ruky, tak vás zasáhnou hned dva dojmy. Prvním je opravdu úctyhodná váha celé krabice, která je situovaná netradičně na výšku. Druhý pocit je taktilní, tedy dotykový. Víko i dno je totiž provedené z lesklého a opravdu velmi tvrdého materiálu, takže i samotná krabice k celkové váze přidává svůj pořádný ranec.

O to víc potěší, že i počet komponent uvnitř je více než příznivý. Brada vám nejspíš spadne hned na začátku, když vezmete do ruky složenou mapu světa. Při pohledu zboku totiž uvidíte hned osm vrstev silného kartonu. Mapa po rozložení s přehledem zabrala celý náš malý metrový redakční stolek na kolečkách. Ovšem na plánu není žádné místo nevyužité a dojem vzbuzuje opravdu úctyhodný.

Pod ním a vedle něj najdete další nezbytné komponenty k vedení studené války. Základem celé hry je poctivý balíček 110 karet, které nabídnou nejrůznější dramatické události, jež se opravdu v historii staly. Vedle nich objevíte také dva kartonové aršíky, z nichž získáte červené a modré čtvercové žetony. Těmi se bude označovat vliv obou soupeřících stran na mapě.

Ke hře získáte také dvojici kostek, jednu modrou pro USA a jednu červenou pro USSR a spoustu jiných čtvercových žetonů, které mají každý svoji speciální funkci. Samozřejmě nemůže chybět brožurka s pravidly, která má úctyhodnou tloušťku. Naštěstí samotná pravidla v ní zabírají pouze deset stran, zbytek je podrobný příklad jedné partie, na které si ujasníte případné rozpory.

V balení najdete také opravnou trojici karet, které měly v deluxe verzi tiskovou chybu, ale nyní se v balení dodává i opravená verze. Stačí je pouze vyhledat v balíčku karet a nahradit za opravené.

Pravidla tentokrát vezmeme netradičně trochu zjednodušeně. Ony totiž ve svém jádru nejsou vůbec složitá. Nebudeme se ale zabývat jednotlivými nuancemi, které hru dolaďují k až perfekcionistickému zážitku. Možná pak společně naťukneme několik drobností v pozdější fázi recenze u podrobnějších dojmů.

Ovšem o přípravu partie vás neochudíme, protože je v podstatě jednoduchá. Nejdříve ze všeho si prohlédneme mapu jednotlivých států. U každého totiž najdete dva chlívečky pro žetony s číslem. V záhlaví této tabulky najdete vedle názvu státu také číslo, které udává jeho stabilitu. Některé státy jsou propojeny čarami, čímž spolu ve hře takzvaně „sousedí“ a přitom nemusí mít společnou hranici. V okolí kontinentů najdete několik různých posuvníků ke sledování stavu partie.

Do balíčku zamícháte bodovací karty a to vždy do odpovídajícího období – hra je totiž rozdělena na začátek války, střední fázi a pozdní válku. Podle těchto období budou do hry přicházet karty. Pro začátek tedy potřebujete karty označené Early War. Hráči umístí několik poznačujících žetonů na jejich místa – sledování vesmírného závodu, počtu bodů, stavu DEFCONu, průběhu kola nebo počtu uskutečněných vojenských operací.

Hráči pak rozmístí žetony vlivu (barevné podle strany, za kterou hrají) do úvodních lokalit. Ty jsou v daných státech označeny malou barevnou číslovkou. Každý z hráčů dostane do ruky náhodných osm karet. Příprava pak je zakončena rozmístěním několika bodů vlivu do libovolných států východní (SSSR) a západní (USA) Evropy. To mohou provést dle vlastních představ samotní hráči.

Partie má velice jednoduchý průběh. Na začátku každého kola dostanou hráči do ruky osm, později devět karet z balíčku, které mohou v průběhu jednotlivých střídavých tahů zahrát. Každá karta má na sobě vypsanou slovní událost, ke které se vztahuje. Umožňuje většinou posílení vlivu aktivního hráče nebo útok na vliv soupeře.

Kartu pak lze zahrát hned dvěma způsoby. První možností je událost, kdy se vyhodnotí textová část. Poté se karta odhodí buď na odkládací hromádku, nebo úplně mimo hru. Setkáte se tak s událostmi, jako je třeba Ropa v severním moři, zažijete nehodu jaderné elektrárny v Černobylu i zvolení Jana Pavla II. za papeže. Některé přináší rovnou vítězné body jedné, nebo druhé straně konfliktu, většina však umožní zasít semínko svého přesvědčení do některé ze zemí.

Hráči totiž v zemích mohou mít vliv, ale především je mohou s dostatečným vlivem i ovládat. K určení míry vlivu slouží již zmíněné číslo dominance u daných států. Pokud hráč má alespoň o číslo dominance víc bodů vlivu v zemi než soupeř, pak ji kontroluje. V zemích se označuje vliv čísly od jedné do osmi na žetonech, které jsou oboustranné. Symbol na bílém pozadí slouží pro vliv, zatímco strana s plnou barvou označují kontrolu.

Žetony vlivu však mohou hráči umisťovat nejen zahráním událostí, ale také vyložením karet za cenu jejich operačních bodů. Tímto zahráním se neprovede událost na kartě. Hodnota operačních bodů je číslo v levém horním rohu uvedené ve hvězdičce, které označuje počet akcí, jež může hráč udělat. Nejjednodušší z nich je umístění žetonu vlivu do země, kde soupeř nemá žádný žeton, což stojí pouze jeden akční bod. Dva body pak stojí položení do země, kde nějaký vliv protivník má.

Operační body lze využít také pro pokus o postup ve vesmírných závodech. Ty poskytují hráčům v případě úspěchu spoustu zajímavých výhod, ale jak už to s dobýváním vesmíru bývá, nemusí se podařit. Proto se pokrok po utracení operačních bodů podaří pouze v případě hození předem daného čísla na kostce.

Mnohem důležitější pro průběh hry jsou však konfliktní využití operačních bodů – pokusem o převrat nebo hodem na změnu orientace. Tím můžete nejen odstraňovat ze zemí soupeřovy žetony vlivu (orientace), ale také v lepším případě umístit nějaké svoje (převrat). Obě akce zahrnují opět štěstí a hod kostkou.

Jakmile se ve hře dočkáte bodovací karty, zhodnotí se vliv hráčů na daném kontinentu a podle toho se zjistí vítězné body. Ty evidují soupeři na jediné stupnici pomocí jednoho ukazatele. Znamená to tedy, že žeton se posune směrem k v bodování úspěšnější straně. Pokud by vedení ve vítězných bodech dosáhlo dvaceti pro jednu stranu, pak hra okamžitě končí.

Konec však může nastat také dosažením finálního desátého kola, nebo nukleární válkou. Tu může způsobit destabilizace stavu na planetě díky válečným řešením situací. Tím, že hráči volí převrat nebo některé válečné karty, snižuje se na stupnici DEFCONu hodnota míru od pětky k jedničce (po vzoru USA) směrem k nukleární válce.

Hra je už z povahy souboje dvou velmocí určena speciálně pro soupeření dvou hráčů podobně jako nedávno recenzovaný vynikající Stronghold. Právě v této specializaci je také ukrytý zdroj té skvělé vyváženosti, které si na hře tolik ceníme.

Právě tento souboj z ní totiž dělá tu správnou přetahovanou a boj o nadvládu nad celou planetou. Vždycky se můžete svému soupeři podívat do očí a pokusit se tam uvidět jeho další plány. Bude se snažit o ovládnutí Asie nebo Evropy? Chce vám vzít ten rozhodující vliv v Africe? A ví, že každou chvilkou musí zase přijít bodovací karta? Třeba tam nějaký záblesk uvidíte a vyždímáte z něj ten vítězný tah, který všechno rozhodne.

Twilight Struggle by však pořád bylo jen pouhou kartami poháněnou strategií, kdyby nebylo toho tématu. Všechny ty karty vytváří pocit, jako byste měli stroj času a byli jste u toho, u vytváření dějin. A dokonce je mohli svými rozhodnutími ovlivnit. Je skvělý pocit přetlačovat se o všechny ty mezníky, které ve skutečnosti opravdu psaly historii, jako je východní Německo, Japonsko a další.

Samozřejmě všem těm volbám vévodí správná strategie, kterou musíte sladit s příchozími kartami. Na výběr máte vždy pouze omezený počet karet a je pouze na vás, jestli se rozhodnete pro využití události nebo operačních bodů. Oba způsoby jsou výhodné, ačkoliv každý v některou jinou dobu.

Doporučujeme nezapomínat ani na zdánlivě doplňkové „disciplíny“, jako je čínská karta a vesmírný závod, které dávají souboji novou úroveň variability a složitosti. V prvních partiích je asi trošku přeskočíte, ale jak vám systém přejde do krve a budete vědět, jaké karty čekat a kde správně zatlačit na pilu, využijete rádi každou drobnou páku.

Twilight Struggle zobrazuje historii, která je ještě stále nedávná a ačkoliv jsme většinu z těch událostí neprožili na vlastní kůži, dokážeme si je živě představit. A možná právě proto zaujme snad každého, kdo k ní usedne a bude rozumět textům na kartičkách. Někoho odradí delší hrací doba, ale jde přece o nadvládu nad planetou, to nemůže být záležitost třiceti minut, to musí být každému jasné!

Komplexita celé hry je zřejmá z možností, které má hráč v každém svém tahu. Výběr z osmi karet je vždy velice složitý a sladit svá rozhodnutí se situací na hracím plánu chce už nějaké ty zkušenosti. Proto je rozhodně Twilight Struggle vhodný převážně pro zkušené hráče, kteří už za sebou mají nějaké partie jiných her, protože jinak se v záplavě voleb snadno ztratí.

Ve hře je znatelný vliv náhody, který řeší každý z konfliktů mezi hráči. Někomu to může trochu vadit, ale všechny útoky se dají očekávat předem a lze se proti nim i bránit. Navíc je hra zajímavá tím, že úvodní rozestavení sil odpovídá realitě a v úvodu mají převahu USA. Postupem času pak při správné taktice přebírá žezlo kladivo a srp.

Na serveru Zatrolené hry si můžete stáhnout nejen pravidla v původní grafice česky, ale také dokonce lokalizovanou mapu celého světa, všechny karty. V neposlední řadě se vám budou hodit takzvané referenční karty, které připomínají všechny základní principy hry na jednom listu papíru.

Přesto není Twilight Struggle se svým karetním systémem unikátním a originálním počinem. Přebírá totiž tento systém z dřívějších her We the People a Hannibal: Rome vs Carthage.

Hra je mezi fanoušky strategických deskových her vysoce uznávaná, podobně jako další hry od společnosti GMT Games. O všem vypovídá její absolutní první místo na největším deskoherním serveru na světě – BoardGameGeek a také na českém portálu Zatrolené hry.

Pokud budete mít přeložené karty, pak můžeme potvrdit doporučení od třinácti let. V tomto věku už jsou mladí hráči schopni docenit hloubku strategických rozhodnutí a zvládat sledovat vývoj situace na tolika frontách. Nezapomínejte totiž, že každý světadíl je v podstatě samostatným bojištěm, které čeká na svého nového pána.

Hru k recenzi věnovala společnost Černý rytíř

AutorAnanda Gupta, Jason Matthews
IlustraceViktor Csete, Rodger B. MacGowan, Chechu Nieto, Guillaume Ries, Mark Simonitch
VydavatelGMT Games, Asterion Press, Bard Centrum Gier, Chrononauts Games, Devir, DiceTree Games, GaGa Games, MINDOK, PHALANX, Pixie Games, Udo Grebe Gamedesign, Wargames Club Publishing
Rok vydání2005
Počet hráčů1 - 2
Herní doba180
(302 voters)
KategorieModern Warfare, Political, Wargame
MechanismyAction/Event, Advantage Token, Area Majority / Influence, Campaign / Battle Card Driven, Dice Rolling, Events, Hand Management, Simulation, Simultaneous Action Selection, Sudden Death Ending, Tug of War, Variable Set-up
RozšířeníTwilight Struggle: "Anni di Piombo" Promo Card, Twilight Struggle: "Gladio" Promo Card, Twilight Struggle: "Pakt Bagdadzki" and "Stan Wojenny" Promo Cards, Twilight Struggle: "Referendum NATO" Promo Card, Twilight Struggle: "Финляндизация" Promo Card, Twilight Struggle: Blame Canada Promo Card, Twilight Struggle: Promo Deck, Twilight Struggle: Regime of the Colonels Promo Card, Twilight Struggle: Turn Zero, Twilight Struggle: Turn Zero and Promo Packs
RodinaComponents: Map (Global Scale), Components: Multi-Use Cards, Country: Soviet Union, Country: USA, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Twilight Struggle, History: Cold War, Players: Two-Player Only Games, Players: Wargames with Rules Supporting Only Two Players, Region: The World, Series: Twilight Struggle, Theme: Nuclear option
Alternativní názvyGleichgewicht des Schreckens, Studená válka 1945-1989, Twilight Struggle: The Cold War, 1945-1989, Twilight Struggle: Zimna wojna 1945-1989, Zimna wojna 1945-1989, Сумеречная борьба, トワイライト・ストラグル, 冷战热斗 (冷戰熱鬥), 晨昏对峙(晨昏對峙), 황혼의 투쟁

+ skvěle vyvážená hra
+ speciálně pro dva
+ dokonalá atmosféra