Recenze: Pictureka karetní hra – listování s obrázky

Ve světě obrázků je všechno 2D a zvířátkům se to nelíbí. Nedávno žirafa byla protestovat až u krále, který vládne neomylně ze svého 2D záchodu. Prý se nemůže natáhnout pro kytku, která roste za jejím domem. Je totiž nad ním a ona tam ze svého rozměru nedosáhne. Přišla s jednoduchým požadavkem – všechno je dnes přece už 3D, tak by chtěla, aby i jejich svět byl takový.

Král se nad tím dlouze zamyslel a rozhodnul se, že na žirafině slovech bude něco pravdy. Zadal tedy svým nejlepším inženýrům – profesoru Drakovi, soudruhu Pexesovi, panu Sochaři a inženýru Satanovi těžký úkol. Musí vymyslet, jak by zvířátka mohla proniknout do třetího rozměru a tak se spojit se světem lidí. Jen tak mohou být šťastná, protože jejich kreslený 2D svět už jim nestačí.

Že nevíte celou dobu, o jakém světě je řeč? No přece Pictureka. Svět, stvořený bohem jménem Arne Lauwers, pod záštitou božského sdružení Hasbro. Tento hravý svět se nejdříve skládal z devíti oboustranných desek, které žily svým životem beztíže. Mohly se náhodně převracet a nabývat nejrůznějších tvarů. Nežila v něm jen zvířata, ale i písmenka nebo kameny mohly dýchat. V míru zde žili po boku lidé, neandrtálci i mimozemšťané.

Jednoho dne však byl tento mír porušen a pouze zásah síly zvenčí mohl pomoci rozhodnout, která stvoření jsou důležitá. Tento boj vám umožní sledovat desková hra Pictureka.

Ovšem jak šel čas, svět Pictureka se rozpadl na drobné lístečky. Rozsekal jej rozzlobený autor ve chvíli, kdy se dozvěděl o porušení míru. Každá z postaviček byla za trest uvězněna na jednom listu světa a pouze v temnotě krabičky mohly být všechna stvoření spolu. Jakmile se však otevřela dvířka a dovnitř vniklo světlo, každá z postaviček byla od těch ostatních odloučena. Svět Pictureky se nově rozdělil na tři sféry – červenou, modrou a šedou, která také tak trochu připomínala tmavě modrou.

Božské sdružení Hasbro spolu s Arne Lauwersem tento zásah provedli oficiálně v roce 2008, ale do našich českých končin se novinky a změny pro svět Pictureky dostaly až v roce 2011. I vy si můžete kousek svojí Pictureky pořídit a zhodnotit práci architektů na útoku na třetí rozměr.

Na úkol od krále totiž nesmíme zapomenout – je velice důležitý v našem dalším vypravování. Každý se totiž chopil svého úkolu jinak. Ale nejdříve si povíme o omezeních světa Pictureky, který je nyní rozsekaný na 78 samostatných kousků. Na každém z nich může žít pouze několik stvoření a všechny musí souznít ve vzácné harmonii.

Pro návštěvníky světa, tedy nás, vytvořil bůh Arne Lauwers příručku, podle které se může návštěvník orientovat. Ta se rozkládá na 32 kartičkách s nejrůznějšími úkoly. Ty mají dvě části – světlou a temnou stranu.

Ještě než se architekti pustili do plnění svých plánů, shodli se, že budou potřebovat zásah a pomoc zvenku. Od postav, které se nad 2D světem Pictureky občas mihnou a kterým jejich král občas říká děti nebo lidé. S touto dohodou se pustili do vypracování svých plánů.

První z architektů přišel ke králi se svým návrhem inženýr Satan. Neprozradil svému králi, koho podplatil nebo kde ke svému nápadu podloudně přišel, ale hned začal s nadšením představovat, jak idealistický je jeho plán. Nazval jej 8-away.

Každé z hravých dětí dostane na začátku plánu osm listů světa a z těch vytvoří hromádky po dvou. Právě tyto dvě karty na sobě tvoří 3D svět, díky němuž si mohou postavičky povídat a vzájemně se mezi kartami přesouvat. Hráči venku pak mají za úkol podle svého úkolu najít vždy odpovídající kartu mezi svými vyloženými listy světa. Ten, komu se jako prvnímu podaří splnit a odložit všech osm karet se stane vítězem. Protože hledají při hře 8-away všichni zároveň, je zde důležitá rychlost.

Druhý svůj nápad na oživení přináší do hry profesor Drak. Ten navrhuje, že karty by měl rozdávat jen jeden z lidí a vykládat je před sebe. Úkolem všech je pak na vyložených kartách najít jako první objekt na předem dané písmeno abecedy. Karty jsou vykládány přes sebe, takže zvířátka a další stvoření budou mít příležitost si mezi sebou povídat. Plán profesora Draka se jmenuje Alphabetti.

Soudruh Pexeso přišel se zdánlivě 2D nápadem na plán Matchureka!. Dvacet listů Pictureky se rozloží do čtverce a všechna stvoření musí koukat dolů do hnědého stolu. Lidé je po dvou vždy otáčejí a snaží se mezi nimi najít takové, které odpovídají vyloženému úkolu. Pokud se to někomu podaří, vezme si tyto dvě karty, které mají něco společného k sobě. Tato hromádka vytvoří živoucí možnost pro obyvatele Pictureky k návštěvě a přemisťování mezi kartami. Jen se nesmí zapomenout včas vrátit do svých správných rámečků.

Bylo jasné, že kreativní pan Sochař přijde s něčím výjimečným. Právě proto mu to možná také trvalo nejdéle ze všech čtyř. Výsledkem jeho bádání je Kreativní kraví kombo (Cow’s Creative Combo). V něm se karty potkají v ruce samotného člověka – ten totiž na začátku hry dostane do ruky hned tři obrázky a jednu kartu úkolu. Ten úkol musí za pomoci karet v ruce vyplnit. Může své karty měnit se soupeřem a také je odhazovat a dobírat si nové lokality světa Pictureky.

Všechny návrhy se králi Pictureky líbily a splňovaly požadavky na oživení jejich 2D světa. Proto vládce rozhodnul následovně: každý den budou obyvatelé následovat jiný plán – v pondělí bude čas 8-away, ve středu Alphabetti, v pátek si budou všichni užívat při Matchurece a v něděli se setkají pod kopýtky kravičky v jejím kreativním kombu. Všichni architekti nakonec vyšli jako vítězové a své společné vítězství také patřičně oslavili spolu s pruhovaným tučňákem. Ten je totiž maskotem celého světa Pictureky!

Pictureka! karetní hra je první z řady karetních zpracování klasických témat od společnosti Hasbro. Nabízí hned čtyři různé varianty hry v legračním obrázkovém zpracování. Právě tahle grafická podoba dává Picturece tu její originální zábavnost.

Stejně jako ve velké deskové Picturece je i zde velký prostor pro fantazii. Možná ještě dokonce větší, než v úkolech kartiček, které vás v průběhu deskové Pictureky svazovaly. Pokud chcete pojmenovat myšku krysa nebo zpěváka říval, pak můžete. A soupeři vám to nejspíš budou muset uznat. Právě pojmenovávání věcí je na karetní Picturece největší zábava. Hledání objektů zde hraje až druhé housle, protože na každé kartičce je obvykle jen několik předmětů.

Kartičky úkolů jsou důmyslně tvořené dvěma částmi, z nichž stačí splnit pouze jednu. Tím se samozřejmě zvyšuje šance, že hráči na nějaké řešení narazí a ze hry se nestane pouhé bezhlavé hledání jehly v kupce sena.

Hry jsou hodně rozdílné a každá vyžaduje jiný přístup. Díky využití textu je vhodná pro děti až od šesti let, které umí alespoň základy čtení. Ale právě u nich obohatí slovní zásobu a naučí je orientovat se v prostoru karet, podobně jako desková Pictureka (viz názor odborníka na Pictureku).

Zpracování není co vytknout, grafika je pěkná, karty jsou z tradičního materiálu i stejných velikostí, jaké známe. Jen ta krabička je nešťastně zvolená – karty do ní umisťujete ve dvou patrech a musíte dávat pozor, abyste tam ještě vmáčkli také složená pravidla. Praktické balení si představujeme určitě jinak. Ale na to jsme si stěžovali již u stejně řešených Monopoly Deal.

Díky karikaturním obrázkům lze karetní Pictureku využít i na party, pokud se nadějete správné atmosféry a dobré společnosti. Samozřejmě si můžete v rámci hry vytvořit svá vlastní pravidla, ale i s některou z původních čtyř her se dospělí zabaví.

Pictureka! karetní hra je důstojným a přitom velice jednoduchým nástupcem oblíbené obrázkové hry. Pokud máte Pictureku rádi nebo si jen chcete vyzkoušet legraci se zábavnými obrázky, pak určitě neprohloupíte. Ozvlášť díky opravdu nízké ceně, kterou za tuto karetní hru zaplatíte. Tím se z karetní Pictureky stává téměř povinnost pro každou rodinu.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

AutorGlenn D'Hondt, Arne Lauwers, Sylvia Meert
IlustraceGlenn D'Hondt, Sylvia Meert
VydavatelCartamundi, Hasbro, Parker Brothers, Winning Moves Games (USA)
Rok vydání2008
Počet hráčů2 - 20
Herní doba15
Minimální věk6 and up
(5 voters)
KategorieCard Game, Humor, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RodinaGame: Pictureka, Series: Shuffle Card Games (Cartamundi / Hasbro)
Alternativní názvyPictureka: Juego de cartas, Pictureka: kaartspel, Pictureka!, Pictureka! Gra w karty, Pictureka! Il gioco di carte, Pictureka! Jogo de Cartas, Pictureka! Karetní hra, Pictureka! Kártyajáték, Pictureka! Παιχνίδι με κάρτες, Pictureka!: Jeu de Cartes

+ cena
+ čtyři hry
+ kreativnější než desková hra