Recenze: Abyss – tři krabice, jeden osud

abyss-01

Všichni jak tu stojíme, máme stejný osud. Alespoň tak nám to vtloukali do hlavy naše rodiče, sourozenci i náhodní kolemjdoucí. Byli jsme vybráni jako další panovníci hlubiny, ale nikdo nám neřekl, že je nás víc. S pocitem výjimečnosti jsme se dostavili ke královskému dvoru, abychom zjistili, že je mezi námi a korunou ještě dlouhá cesta.

Představte si to. Ale vlastně nemusíte. Narozeni pro úspěch se i vy dostanete do stejné situace, pokud otevřete krabici s titulním názvem Abyss. Autorem této novinky pro rok 2014 jsou Bruno Cathala a Charles Chevallier. Jejich dílo ale nabylo výjimečnosti také díky ilustracím Xaviera Collette, který hře dodal naprosto jedinečný vzhled. Nebylo pak divu, že hru zastřešila firma Asmodée a u nás ji v původním anglickém znění prodává společnost ADC Blackfire.

Tedy ono tak snadno při pohledu na krabici nezjistíte, o jakou hru se jedná. Celé přední straně krabice vévodí pouze jedna zamračená tvář, která snad nejvíc připomíná zarputilý výraz Cézara z nové Planety opic. Ale tohle není žádná opice, tady se nacházíme pod vodou, a jakmile se ponoříme pod víko, obklopí nás nevídaná stvoření.

abyss-04

V mořských barvách tak najdeme velký herní plán a na něm tři oblasti – zasedání rady s pěti pozicemi, trasa průzkumu a nezbytný soudní tribunál. Kartonové komponenty v arších zaplňují těmi největšími rozměry lokace, dílky protáhle a popsané textovými pokyny a také jedna deska hrozby. Mnohem menší jsou žetony klíčů, hrozby a také dvacítka příšer. Zbytek součástí tvoří karty, mezi kterými jsou průzkumnické (71, menší) a karty lordů (35, větší). Výčet zakončíme kulatými perlami bezpečně ukrytými v plastové misce a také zápisníkem.

Na začátku každé partie je třeba oživit rozložený herní plán sadou karet. Na soudní tribunál se dostaví prvních šest náhodných lordů. Zbytek vytvoří zásobu, stejně jako zamíchané karty průzkumu hráči položí na začátek trasy průzkumu. Pod plánem pak otočí hráči náhodně jednu lokaci (zbytek leží obrázkem dolů), zatímco vedle herní desky připraví desku hrozby (na horní místo položí ukazatel ohrožení), zásobu příšer a klíčů. Každý z hráčů dostane jeden kalíšek a může si do něj položit jednu perlu. Zbytek vytvoří pokladnici podmořského národa.

Hráči ve svém tahu mají jednu hlavní povinnost a tou je podniknout jednu aktivitu. Na výběr mají celkem ze tří akcí, mezi nimiž je tím nejdůležitějším průzkum hlubin. V něm budou využívat menší karty, z jejichž balíčku postupně odhalí jednu nebo více karet. Každou takovou odhalenou kartu musí nabídnout k nákupu ostatním hráčům, kteří za ni zaplatí hráči na průzkumu. Pouze v případě, že ji nikdo jiný nechce, může si ji hráč nechat zdarma pro sebe nebo ji vyložit na trasu průzkumu.

abyss-07

Zatímco první volbou jeho tah okamžitě končí, dalo by se říct, že druhou teprve začíná. Může odhalovat postupně další karty, jejichž cena za nákup se postupně zvyšuje. Pokud se hráči podaří zaplnit celou řadu, musí si spojence přidat do ruky a ještě získá jednu perlu z banku. Jenže mezi postavami pěti ras spojenců se nachází někde také šest příšer, se kterými se hráč vypořádá.

Tady ale nastává důležitá volba – hráč se může příšeře vyhnout a zvýšit tak odměnu pro příští souboj. Nebo se může obludě postavit a získat perlu, klíč nebo náhodný žeton příšery z těch rozložených vedle plánu. Záleží pouze na pozici ukazatele hrozby, který se posouvá právě v důsledku vyhnutí se soubojům. Bojem také končí průzkum a všechny odhalené karty ras se přesunou do oblasti zasedání rady.

Právě odsud si hráč může vzít karty jako druhou volbu ve svém kole, místo průzkumu. Zcela zdarma. Nebo je možné utratit nastřádané karty ras a nakoupit za ně lorda z nabídky soudního tribunálu, přičemž cena často specifikuje konkrétní rasu, která je k takovému náboru potřeba. Taková postava hráči přidává počet bodů vlivu a také určitou dovednost. Jedna z karet ras, kterými hráč platí, mu navíc zůstane v podobě společníka (ta s nejnižší hodnotou) až do konce partie a přinese body.

abyss-10

Tím máme za sebou tu hlavní část tahu. Té ale ještě předchází možnost zaplatit jednu perlu a přidat nového lorda do soudního tribunálu. Ten se doplňuje pouze v předem daný okamžik. Velmi důležitá akce ale také zakončuje celý tah hráče, ačkoliv není (podobně jako zmíněné pletichaření) povinná a představuje šanci zajmout pro sebe jednu lokaci z nabídky (nebo z vylosovaných čtyř).

Ty přinesou hráči důležité body vlivu. A jak asi tušíte, právě o ně nakonec půjde nejvíc. Partie končí ve chvíli, kdy některý z účastníků najme sedmého lorda nebo jakmile dojde zásoba těchto úctyhodných pánů. Všichni soupeři pak ocení svoje nastřádané lokace, lordy, vyložené společníky a žetony příšer. Ten, kdo má nejvíce bodů vlivu, se stává vítězem partie.

Abyss je hra, která zaujala celou hráčskou obec marketingovým tahem. Na trhu se objevilo hned pět různě vyhlížejících krabic. Jejich obsah se neliší a jedná se tedy pouze o estetickou záležitost, což u mnoha fanoušků vzbudilo negativní reakci. Jedná se o noční můru všech sběratelů, ale právě grafické pojetí bez jakýchkoliv nápisů ji odlišuje od konkurence.

abyss-18

Jakmile se ale ponoříme do nitra krabice, připravil si pro nás autor další překvapení. Podle komponent a celkového dojmu budete možná čekat trochu jinou hru, než nakonec dostanete. Je to velkolepé téma, které se ale průběhem drží při zemi. Najdeme tu průzkum i boj, ale žádné kostky. Bitva s monstrem je automaticky úspěšná. Vodní národy si umí poradit.

A tak se nakonec všechno točí kolem sbírání sad karet, které jsou potřeba k najmutí lordů. A ti jsou pak zase cestou k bodům. Ale také k určitým výhodám nad ostatními. Středobodem toho všeho je průzkum, ve kterém hráči odhalují karty, které jim ale ostatní mohou koupit. Pro všechny zúčastněné tu nechybí těžká rozhodnutí, protože utracené peníze nejdou do banku, ale aktuálnímu hráči na tahu.

Dalším příkladem voleb jsou příšery. Hráči se mohou setkání s nimi vyhnout, zvýšit úroveň hrozby a tedy i odměnu, ale pak jim ji může vyfouknout někdo ze soupeřů. Není vůbec jednoduché vyhodnotit vše tak, aby hrálo do karet právě vám. Sada lordů nabízí velmi zajímavé dovednosti, které se zdají opravdu silné, ale jsou vždy něčím vyvážené. A díky tomu jsou všechny partie napínavé a vyrovnané.

abyss-23

Velkou výhodou celé partie je fakt, že na každém tahu se částečně podílí všichni hráči. Alespoň v případě, že byla zvolena akce průzkum (což je většinou). Hráči neustále pokouší svoje štěstí a musí vyhodnocovat, jestli jim další pokračování v průzkumu za to riziko stojí. Nakonec mohou získat spojence, kterého vůbec nechtěli.

Největším nedostatkem partie je její pomalý náběh na začátku. Ceny lordů jsou vysoké a hráčům trvá, než na ně prostřednictvím řady průzkumů našetří. A tak právě úvod souboje je pomalejší, ale hráči se vždy mohou těšit na následující kola, kdy se všechno rozjede a začne plynout mnohem lépe.

Samotné herní mechanismy jsou příjemně volné a jednoduché, takže není problém se ji naučit. Mnohem složitější bude vyhrát. Zvlášť proti zkušeným protivníkům. Ale i tak není problém, aby se partie Abyss zúčastnili i méně zkušení hráči. Ve výsledku se vše točí pouze kolem tří akcí na výběr, což zvládnou i nováčci. Nezanedbatelnou výhodou je také krátká herní doba (už od půl hodiny, spíše však k hodině), která hru dále podporuje v již zmíněné cílové skupině. Hra funguje bez problémů ve všech počtech, ačkoliv díky mechanice průzkumu je nezajímavější v plném počtu čtyř.

abyss-24

Zatím jsme ještě dostatečně nezdůraznili, že hra je opravdu překrásná. Od pohledu na krabici, přes karty až po jednotlivé herní desky. Všechny ilustrace jsou ohromující a celkový dojem ještě dotváří kamínky perel. Tahle má vypadat hra, která vám vyrazí dech.

Abyss nejspíš nezlomí žádné žebříčky hodnocení ani nezíská žádné ocenění, ale to nevadí. Dokáže pobavit natolik, aby vás přesvědčil, že stojí za to si tuto krabici koupit. A to je něco, čím se mohou pochlubit jen opravdu výjimečné hry. Tato hra dělá všechno dobře, a ačkoliv je trochu jiná, než byste čekali a téma je tu jen pro parádu, hrát Abyss je zábava.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAbdul Rahman Ibrahim
IlustraceChan Woon Bing
VydavatelBlue Mana Games (BMG)
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 6
Herní doba30
Minimální věk10 and up
KategorieBluffing, Card Game, Deduction, Fantasy
MechanismyCard Drafting
RodinaCreatures: Monsters

Více o hře.

Recenze: Abyss – tři krabice, jeden osud
Abyss je pro hráče, kteří rádi sbírají sady karet, pokouší své štěstí a zvažují hromadu možností. Právě zde se bude lámat rozdíl mezi fanoušky a hráči, kterým Abyss nic neřekne. Mechanismus průzkumu, který je v celé partii tím hlavním, využívá princip pokoušení vlastního štěstí. Jak hráči odhalují další karty, nabízí je ostatním k nákupu. Partie je plná rozhodnutí a každého tahu se účastní do určité míry všichni hráči. Díky tomu nikdo nemusí jen nečinně sedět. Hra je velice variabilní díky velké zásobě karet. Čím je ale Abyss absolutně výjimečná, je zpracování. Kdo by nechtěl doma vlastnit jednu z nejkrásnějších her, která spatřila světlo světa? A obzvlášť, když se ještě velmi dobře hraje.
Klady:

+ vyrovnané
+ příznivá herní doba
+ jednoduchá pravidla
+ hodně zajímavých rozhodnutí
+ krásné zpracování
+ variabilní
+ zajímavý průzkum
Zápory:

- téma jen na ozdobu
- pomalý začátek
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Naučte se hrou využívat Akcie a opce