Recenze: Arkham Horror karetní hra – zlo ve 2D

4.8

Vše to začalo jedním telefonátem. Mohl jsem dnes být spokojeným a neznalým obyvatelem našeho městečka. Tak trochu si přeji, abych býval nezvedl to sluchátko. Možná bych byl mezi desítkami obětí, které s sebou přináší objevení nepopsatelných hrůz. Ale pořád bych jim nemusel stát čelem každý den. Nemusel bojovat s tím děsem, který z nich vyzařuje na všechny strany.

Zlo v Arkhamu jsme zaháněli už na řadu způsobů. A pořád tomu není konec. Nová a nová monstra přicházejí, a tak je na čase, aby se napsala pořádná kronika města Arkham. Za tou nejnovější a v budoucnu možná i nejobsáhlejší, protože nese nálepku LCG (tedy Living Card Game), stojí designéři Nate French a Matthew Newman. Tohle ale není ta první verze z roku 2017, ale nová, revidovaná edice se spoustou úprav a ladění. A s přílibem malých i velkých rozšíření nám základní box přináší společnost ADC Blackfire.

Na víku krabice vysoké tak akorát, aby se do ní pohodlně vešly karty naležato, vidíme temný výjev plný příšer a chapadel. Na to už jsme si docela zvykli. Co nás ale překvapí je množství karet. Ty jsou samozřejmě stěžejním nositelem zábavy, ale tady ji doprovází také plátěný pytlík, pořádná hromada kartonových žetonů a tři příručky. Jedna slouží jako úvod do hry, druhá jako komplexní přehled pravidel a třetí je ta nejzajímavější. Obsahuje průvodce kampaní, která se jmenuje Fanatikova noc a je to přesně to, co na hráče v tomto boxu čeká.

Na začátku partie hráči musí vybrat scénář, který budou hrát. V tomto boxu najdou tři scénáře, úvodní Shromáždění, a pak ještě Půlnoční masky a Ničitel v zemi. Připraví si odpovídající karty a především sáček s žetony, který se v této hře používá místo kostek. Jedná se o pytlík chaosu, který hráči naplní žetony podle jedné ze čtyř zvolených obtížností. Ostatní žetony zůstanou ležet ve středu stolu.

Tam je ale potřeba mít místo hlavně pro knihu kampaně, kterou tvoří dvě hromádky a spolu vypadají jako kniha, ve které budou hráči listovat. Spolu s nimi tam bude ležet také sada karet lokací a balíček střetnutí. Vytvoří mapku příběhu s pomocí úvodní karty a přečtou si úvod scénáře.

K tomu si ale každý z hráčů musí zvolit svého vlastního vyšetřovatele. Na výběr je hned pět postav, každá má svůj předpřipravený balíček. Nic ale nebrání hráčům, aby si z dostupných karet ve všech balíčcích sestavili ten svůj. Musí při tom ale respektovat pravidla pro jeho budování, tedy minimální počty karet a také limity některých karet nebo jejich provázání na konkrétní postavu. Hráči si vezmou počáteční zdroje a také si po zamíchání dolíznou pár karet do ruky. Přiloží svoji kartu postavy ke startovní lokaci.

Hráči pak postupně v každém kole prochází čtyřmi fázemi. Na začátku každého kola nastane fáze mýtů, ve které se objeví na kartě agendy nový žeton zkázy, který odpočítává čas do konce a neúspěchu. Jakmile je totiž žetonů zkázy dostatek, hráči postoupí v levé části knihy na další stránku a tím se přiblíží ke konci svého snažení.

Hlavní náplní tahu jsou sice akce vyšetřovatelů, mohou si sami určit pořadí a každý mohou provést tři akce. Na výběr je kromě klasického pohybu, dobrání karet nebo zisku zdroje také možnost prozkoumat lokaci, nebo aktivovat schopnost. Hráči si také utracením zdrojů mohou vykládat a aktivovat karty z ruky. Jejich počet je omezený a souvisí především s volným místem na těle.

Jakmile se hráči vrhnou do prozkoumávání, musí prověřit vědomosti své postavy proti hodnotě dané lokace a v případě úspěchu získá jednu stopu z lokace. Ty hráči potřebují, aby postoupili kupředu. Nakonec ale tím stěžejním a nejlákavějším je zápolení a boj s nepřáteli, kteří se v lokaci objeví. S pomocí zkoušky síly pak bojuje vyšetřovatel přímo s nepřáteli, může příšeře uštědřit zranění nebo, pokud neuspěje, dostane šrám on.

Poté se do hry dostanou nepřátelé. Někteří se umí pohybovat do sousedních lokací, jiní vyčkávají, ale všichni mají jedno společné. Při nejmenší příležitosti útočí. A hrdinové tak mohou dostat zranění v podobě krvavého šrámu nebo strachu.

Všechny zkoušky, ať už ty na průzkum nebo na boj, hráči provádí s pomocí losování žetonů z pytlíku. Výsledek ale mohou ovlivnit samozřejmě také svým vybavením a schopnostmi postav. Navíc některé vylosované žetony chaosu mají speciální efekt, a to včetně automatického selhání. Jejich zastoupení a pravděpodobnost závisí na zvolené obtížnosti.

Jakmile se hráčům podaří nastřádat dostatečný počet stop, mohou oni sami postoupit balíčkem dějství a přiblížit se vítězství ve scénáři. Stejně tak ale mohou hráči neuspět, vyšetřovatelé ztratit všechny body života (nebo strachu) a tím prohrát.

Arkham Horror: Karetní hra je ukázkou toho, jak je možné překvapit. Tam, kde se snažily o předání hutné atmosféry a příběhu velké deskovky s desítkami různých komponent a velkým herním plánem nakonec uspěje karetní hra.

Trojice scénářů je skvělá, každý je naprosto odlišný a při tom všechny dokážou nabídnout opravdu perfektní zážitek. Navíc pokaždé hráči odkrývají zajímavý a čtivý příběh, který všechny účastníky dokáže strhnout a zajistit, že mají zájem o vítězství nejen kvůli vítězství, ale i kvůli samotnému výsledku děje.

K tomu je tu další plus a tím je odsunutí kostek na druhou kolej. Žádné totiž v této krabici nenajdete. Místo toho tu jsou žetony s předem danou pravděpodobností. Nejsou zdaleka tak neposlušné, jako kostky a hlavně je možné si pytlíkem nastavit svoji vlastní obtížnost. Modifikátory a efekty některých žetonů ale pořád nešetří momenty, při kterých se budete chytat za hlavu. Každé rozhodnutí má smysl.

Hra docela překvapí z hlediska obtížnosti. Pořádně prověří vaše schopnosti spolupracovat, ale také budovat balíček. Krabice samozřejmě přijde s předpřipravenými sadami karet, takže je možné ihned začít hrát výukový scénář. Ale současně se počítá, že hráči budou mít touhu si balíček vyladit a upravit tak, aby spolu karty lépe spolupracovaly a herní styl seděl právě jim. Skládání balíčku je taková hra ve hře a někteří hráči jí dokážou strávit i více času než samotným hraním. Je to samozřejmě odvislé také od počtu dostupných karet, který se zvýší, jakmile světlo světa spatří rozšíření.

Jednotlivé scénáře vám mohou zabrat i několik hodin každý, ale to nic nemění na faktu, že jsou v krabici pouze tři. To je také zásadní a jediný problém, který můžeme s touto krabicí mít. Je jasné, že nemusíte v každém scénáři uspět napoprvé, navíc se příběhy větví, takže opakované hraní pořád dává smysl. A zážitek budete mít, i když třeba strašlivě prohrajete. Navíc ani to neznamená, že byste opravdu prohráli, ale s prohrou si příručka umí poradit a nechá vás pokračovat dál do následujících příběhů.

Ačkoliv je na krabici uveden rozsah od jednoho až do čtyř hráčů, s ohledem na průběh kol a náplň partie je nejlepší hra jako sólovka nebo hra pro dva. Tak si ji totiž užijete opravdu plnými doušky a nic vás nebude rušit.

A pokud byste měli strach ze zpracování, protože tu není žádný plán ani figurky, tak budete velmi příjemně překvapení. Karty jsou plné nádherných ilustrací, které vás přenesou do Arkhamu. K tomu si přičtěte ještě precizně zpracovaná pravidla a máte ve výsledku opravdovou lahodu.

Arkham Horror: Karetní hra je pro nás velkým překvapením. Po problémech s původní verzi vzali autoři základ a udělali z něj obdivuhodnou hru. Těšíme se na další scénáře, protože ty v základu jsou příslibem toho, že i když nemáte rádi neustálé vytahování bankovek z peněženky, tady toho litovat nebudete. Arkham Horror: Karetní hra je skvělá a dramatická kooperativní zábava.

+ spousta příběhu a zážitků
+ větvící se scénáře
+ žetony nejsou tak náhodné jako kostky