Recenze: Azul Letohrádek – vrchol každé kariéry

azul-summer-pavilion-21

Ani Sintra, ani paláce Evory. Letní pavilónek měl být tím místem, které vladař zadá jen tomu nejlepšímu. Byl jsem mezi těmi vyvolenými, kteří se měli o tuto poctu utkat. Jenže než k tomu mohlo dojít, celá situace se změnila. Pavilonek nikdy nevznikl, ale já a moji soupeři jsme nikdy nepřestali přemýšlet, kdo z nás by tuto čest získal. Dnes je čas na tuto otázku odpovědět!

A celé dohadování rozsoudí hráči. V třetím pokračování série her Azul si pro nás připravil designér Michael Kiesling podtitul s tématem Summer Pavilion. Hru vydává společnost Next Move Games a o obsažené ilustrace se postaral Chris Quilliams. Hra dorazila na pulty obchodů poprvé v roce 2019 a po Evropě pluje na křídlech distribuce firmy Esdevium Games. A do češtiny se dostává zásluhou společnosti MindOK jako Azul: Letohrádek.

Hra zaujme již svojí pestrobarevnou krabicí, která opět připomíná vitrážové sklo, tentokrát v kosočtvercovém stylu. Pro každého z účastníků partie je připravena jedna oboustranná čtvercová deska, kterou si položí před sebe barevnou stranou nahoru. Ve středu stolu musí být místo pro kruhovou nabídku továren, které hráči zaplní vylosovanými stavebními dílky. Na každou pozici přijdou přesně čtyři. Vedle továrny musí zůstat ještě místo pro bodovací plán, kam také patří několik vylosovaných dílků. Hráči si každý vyberou barvu a svůj ukazatel položí na startovní místo bodovací stupnice. Zajímavou (a poslední) součástí nutnou pro samotnou partii je věž z tvrdého papíru, která vše bude pozorovat s nadhledem.

azul-summer-pavilion-06

Všechny účastníky pak čeká střídání, které probíhá v rámci první fáze. V té mají jednotliví soupeři možnost si vzít stavební destičky z nabídky v továrnách. Ale není to jen tak. Mohou si vzít z jedné pozice buď kameny jedné barvy nebo se zaměřit na střed stolu (uprostřed kruhu továren) a vzít si kameny odsud (opět ale pouze jedné barvy). V prvním případě většinou zůstanou některé dílky, které stejnou barvu nemají, a právě to jsou kameny, které zamíří do středu stolu a vytvoří tak nabídku pro další kola.

Svoje získané dílky si hráči umístí vedle plánu, protože tam je budou potřebovat v druhé fázi kola. Tady počet kamenů stejné barvy určí číslo pozice, kterou může hráč obsadit (může být i nižší). Jeden kámen tedy položí na svoji barevnou hvězdu, zatímco všechny ostatní použité v kombinaci odhodí do společné věže. Hráči se na tahu střídají a mohou tak využít i více různobarevných skupinek a zaplnit co nejvíce kosočtvercových políček na svém plánu.

azul-summer-pavilion-01

Pro každé kolo je určená jedna barva jako žolík a o tom rozhoduje už na začátku partie známá stupnice. Právě na tuto barvu by hráči už dopředu měli brát ohledy při plánování svého počínání, ačkoliv ještě neznají rozložení továrny. Z každého kola si totiž mohou ponechat čtyři libovolné kameny, které umístí do čtyř volných pozic v rozích svého plánu.

Příprava dalšího kola je jasná. Posune se počítadlo. Znovu se zaplní všechny kulaté desky továren, ať už jich je pět, sedm nebo devět v závislosti na počtu účastníků. A snažení pokračuje až do odehrání šestého kola. Po jeho odehrání se určí úspěšnost hráčů s pomocí bodů. Vícebarevná dokončená hvězda na plánu má nejnižší hodnotu, jednobarevné se pak liší v ceně podle svého odstínu. Hráči získají bonusy také za všechny zakrytá stejná čísla. Ten, kdo má nejvyšší počet bodů v součtu, se stává vítězem partie.

Azul: Summer Pavilion hned od začátku, stejně jako jeho starší sourozenci, zaujme famózním zpracováním. To dotváří výborný zážitek z jinak čistě abstraktní snahy o poskládání správných barviček na plán.

azul-summer-pavilion-13

A opět je základ stejný, tedy továrny ve středu stolu, ze kterých si hráči na střídačku vybírají. Dokonce i samotný průběh toho výběru zůstává totožný – jedna barva z dílku, všechny ostatní kameny do středu, odkud si je další hráči opět dle barvy mohou vybrat. Jednoduché a elegantní. Náhoda rozhoduje pouze o startovním rozložení kamenů pro každé kolo, podmínky poté jsou už pro všechny hráče stejné. Samozřejmě záleží na pořadí, a především na tom, co si v minulých kolech hráči na svých plánech připravili.

Startovním hráčem pro následující kolo se stává ten, kdo jako první vybere odhozené kameny ze středu. Má samozřejmě drobnou výhodu, ale současně často pro takový moment může obětovat nějaký jinak výhodnější tah.

Obecně jde ale především o schopnost správně načasovat a naplánovat barevné kameny a jejich přesuny do následujícího kola. V téhle hře se prostě bez přemýšlení neobejdete a měli byste s tím počítat.

azul-summer-pavilion-11

A pokud toužíte po špetce volnosti, pak si pro vás autor nachystal ještě druhou stranu plánu. Tam hvězdy nemají svoji jasně danou barvu, takže pokud se rozhodnete pro jednobarevné hvězdy, můžete mít hned několik exemplářů od jedné barvy. Ty vícebarevné i nadále musí být složené z jedinečných dílků a žádná barva se v nich nesmí opakovat.

Místo dokončování sloupců tentokrát na hráče čekají kruhové sestavy, které mají vždy jasně daná čísla. Ale počet nastřádaných a zahraných kamenů chytře pouze určuje číslici, kterou lze obsadit. Takže každou barvu musí hráč sbírat hned několikrát. A čím více se blíží konec partie, tím je důležitější si hlídat žolíkovi barvy.

azul-summer-pavilion-17

Nová variaci na recept Azulu nás nepřestává bavit ani po opakovaném hraní. Ale především opět přivádí k dokonalosti tu jednoduchost, která je v srdci všech her z této série. Opravdu snadno vysvětlitelná pravidla, ale při tom chytrá hratelnost. Při tom na hráče nečekají tak složitá rozhodování, ale při tom vše zůstává přemýšlivé.

Herní doba to všechno podporuje, protože zaručuje partii dlouhou nějakých třicet minut, někdy o kapku víc. A to klidně i s vyšším počtem hráčů. Z partie úplně zmizela interakce, ale překvapivě to prospělo rychlosti a plynulosti hry.

azul-summer-pavilion-19

Azul: Summer Pavilion dává hráčům kameny a vkládá do nich smysl. Ať už máte jakoukoliv barvu, vždy máte nějakou možnost, co s ní dál naplánovat nebo podniknout. Každé kolo si musíte vybrat dílky a poté je umisťovat na základě jejich fyzického počtu. Chytrý mechanismus dělá i z třetího Azulu výbornou zábavu a Summer Pavilion tedy doporučujeme všem milovníkům abstraktních her.

AutorMichael Kiesling
IlustraceChris Quilliams
VydavatelNext Move Games, Belleville (Бельвіль), Broadway Toys LTD, Divercentro, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Hobby Japan, Korea Boardgames, Lacerta, MINDOK, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., SuperHeated Neurons, Zvezda
Rok vydání2019
(22 voters)
KategorieAbstract Strategy, Puzzle
MechanismyEnd Game Bonuses, Open Drafting, Pattern Building, Set Collection, Tile Placement, Turn Order: Claim Action
RozšířeníAzul: Summer Pavilion – Glazed Pavilion, Azul: Summer Pavilion – Objective Tiles Mini Expansion
RodinaCountry: Portugal, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Azul, Theme: Art
Alternativní názvyAzul: A királyi pavilon, Azul: Der Sommerpavillon, Azul: Der Sommerpavillon Mini, Azul: Letni Pawilon, Azul: Letohrádek, Azul: Pabellón de verano, Azul: pabelloón de verano, Azul: Pavilhão de Verão, Azul: Pavillon d'été, Azul: Summer Pavilion Mini, Azul: Zomerpaviljoen / Pavillon d'été, Azul: Летний дворец, Azul: Літній палац, Azul: Літній палац міні, アズール:サマーパビリオン, アズール:サマーパビリオン ミニ, 花磚物語: 夏日行宮, 아줄: 여름 별장

Azul: Summer Pavilion má ambice být dokonce nejlepším z celé série. Může za to hlavně jednoduchost a plynulost partie, přičemž vše zůstává podobné, a hlavně plné rozhodování. Partie jsou rychlé a hráči musí chytře vybírat barvy kamenů, aby z toho profitovali. Pokud vám tedy na minulých boxech vadil ten konflikt, přesně tohle je verze pro vás. Azul: Summer Pavilion je krásná abstraktní hra.

+ dostatek přemýšlení
+ abstraktní lahůdka
+ krásné zpracování