Recenze: Bermuda Pirates – záhada pirátského trojúhelníku

bermuda-pirates-01

Žádná záhada bermudského trojúhelníku neexistuje. Většina kapitánů se vyhýbá místu, o kterém se povídá, že se tady ztrácí lodě. Jenže pod příkrovem tajemství se ukrýváme my, protože když už sem nějaká loď zavítá, pak z ní může být výborná kořist. Všechny lodě, po kterých později marně pátrají jejich majitelé, jsme ve skutečnosti potopili my a jejich majetek jsme si ponechali.

Mezi hromadou vírů se budou proplétat hráči v deskové hře Bermuda Pirates, kterou vytvořil designér Jeppe Norsker. Hra vychází pod záštitou společnosti FoxMind a o evropskou distribuci se stará firma Esdevium Games.

Na víku vidíme piráty na hraně jednoho z hladových vírů, jak se ze všech sil snaží udržet v rukou spoustu ukořistěných pokladů. Přípravu hráči zahájí náhodným natočením a rozmístěním čtyř magnetických destiček, každá má na sobě rozmístěných pět magnetických zón. Pohromadě je drží malý stojánek. Nahoru pak přijde jedna velká deska, která je symetricky rozdělená na čtyři části a uprostřed je hlavní ostrov s poklady. Právě sem hráči zapíchnou barevné vlajky a kolem nich rozmístí po šesti exemplářích každého drahého kamene, které tvoří poklad. Zatímco si každý rozebere svoji sadu bójek (podle počtu hráčů) a hlavně jednoho magnetického plavidla.

bermuda-pirates-08

Hráči se pak střídají na tahu, kdy aktivní kapitán vezme svoje plavidlo, položí prst na jeho záď a pokusí se s ním manévrovat mezi vodními víry tak, aby dosáhnul bezpečně středu, ostrova a pokladů na něm. Jenže kupředu může pokračovat pouze do té doby, dokud jej nezachytí některý z ukrytých vírů. Pokud se tak stane, musí ihned svoji plavu přerušit a na řadě je další hráč. Ještě před tím může ale aktivní hráč vzít jednu ze svých bójek a označit si nebezpečné místo, aby se mu příště dokázal vyhnout.

Když už se některá z lodí probojuje bez chyby až k ostrovu, může zde naložit kámen jedné barvy a otočit se zpět. Po cestě nazpět si musí dávat znovu pozor na vodní víry, protože nyní nejenže tah ukončí, ale navíc jej připraví o kořist. Ta se vrátí zpět na ostrov. Výjimkou je situace, kdy magnet loď převrátí a poklady se potopí do moře. Takové drahokamy zůstanou ležet na místě a může se je pokusit vyzvednout někdo jiný.

bermuda-pirates-03

V rámci jednoho tahu tak lze nasbírat i více pokladů, ale jedna chyba znamená, že hráč ztratí vše, co v danou chvíli má na lodi. Jakmile doplave zpět do svého přístavu, jeho tah končí a diamant si může ponechat. Ten, kdo jako první dokáže nastřádat kameny všech čtyř dostupných barev se stává vítězem celé partie.

Bermuda Pirates jsou tedy hrou jak o šikovnosti, tak o štěstí. Hráči nejdříve prozkoumávají své okolí, protože magnety mají rozložení pokaždé trochu jiné, jak se podkladové destičky otáčí a mění s jednotlivou partií.

Základem je tedy dobrá paměť, aby se všichni poučili ze svých chyb i omylů ostatních. Některé je možné si poznačit s pomocí bójek, kterých je ale omezené množství. Navíc soupeři mohou tyto značky používat úmyslně špatně, aby protivníky svedli do pasti. V rámci partie je možné v každém tahu bójku umístit, přesunout nebo odebrat, takže je možné s nimi neustále manipulovat.

bermuda-pirates-10

Druhým tématem je ochota riskovat. Jeden kámen nemusí být dost a hráč se může rozhodnout doplout i pro jiný. Tím ale riskuje chybu a to, že nakonec nezíská nic. Partie je tedy neustálým balancováním mezi snahou mít více kamenů a současně se nepotopit.

Tahy jednotlivých hráčů jsou napínavé a většinou i docela rychlé. Hra má velmi rychlý průběh, na její dokončení totiž stačí něco málo přes čtvrt hodiny času. Díky tomu je skvělá i pro děti začínající školní docházku, které už budou mít dostatečně šikovné a přesné prsty. Bez nich totiž manévrovat mezi poklady jednoduše nejde. Ve více hráčích je delší čekání na tah, ale jinak je hra prakticky stejná, protože lodě se vždy vrací zpět.

Výjimkou z tohoto pravidla je pokročilá varianta, kde si hráči mohou krást poklady. Tím do hry vstupuje i soupeření, které dosud bylo jen v podobě snahy být rychlejší. Najednou ale nad hráči visí hrozba a mají mnohem větší motivaci k manipulování s bójkami a snahou soupeře navést do nějaké pasti.

bermuda-pirates-13

Ozdobou celé hry je její zpracování. Od detailní grafiky plánu, přes lodě a magnetické destičky, všechno funguje parádně a není důvod si stěžovat. Tahle hra pro děti dostala maximální péči a je to vidět na první pohled.

Bermuda Pirates je takovou nenápadnou dětskou hrou. Ale když ji otevřete a necháte se pohltit všemi ukrytými víry, budete i sami mít problém ji zavřít a nechtít se dál bavit. Hratelnost je opravdu skvělá a vady na kráse prakticky neexistují. Náhoda je pouze na začátku partie, než se hráči naučí rozmístění magnetů, ale napětí zůstává. Bermuda Pirates je dalším důkazem, že magnety v dětských hrách jsou sázkou na lákavou zábavu.

AutorJeppe Norsker
VydavatelFoxMind, HUCH!
Rok vydání2019
Minimální věk7 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Pirates, Transportation
MechanismyArea Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Push Your Luck
RodinaComponents: Magnets, Misc: Mensa Select

Bermuda Pirates jsou famózní dětskou hrou s magnety. Ty jsou ukryté pod plánem a jsou rozmístěné pokaždé jinak. Všichni účastníci partie si hrají na plavení se s piráty, při tom se ale musí vyhýbat právě těmto ukrytým vírům. Hra je tak neustále napínavá, při tom zůstává rychlá, ale pochopitelně také docela náhodná (na začátku). Bermuda Pirates jsou ale pro děti lahůdkou, to je z našeho pohledu jisté.

+ šikovnost není vše
+ možnost manipulace s bójkami
+ magnety